2016-01-30, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytastic
Fast detta var väl ett problem med just bränslemätaren som visade fel? Bilarna dör ju alltså inte med en tredjedels soppa kvar, utan när de når tom tank. Detta borde vara löst.

I övrigt vet jag inte vad 2015 års modell har haft för typiska problem.

Nej! det stämmer att dom hade problem på 14-15 årsmodeller på runt 1000bilar har jag för mej. samtliga fixades kostnadsfritt.. vad volvo sagt att problemet var har jag glömt..men jag vet att det var för lågt ställda bränslepumpar..så vid åtgärd kopplade man bara inte datorn och ställde på pumparna mer..

Edit Tanken i v70 är ju delad, pumparna ställda på säg 70% för och hålla längre men orkade då inte suga soppa från andra sidan tanken när man kom runt halv tank, ställ pumpen på 100% och den orkar utan problem...
Citera
2016-01-30, 16:32
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Haha är det verkligen så? Är det därför dom tillverkar allt fler bilar med elektrisk "skit" iställlet för mekanisk växel?

Elektrisk "skit" har gått om mekaniskt flera år sedan.

De tillverkar elektriska skitväxlar för att det blir billigare än att tillverka mekaniska växelspakar. Allt handlar om att spara in på utgifter så att vinsten blir större.

Vad menar du med "har gått om"? Inte kvalitetsmässigt iaf.
Citera
2016-01-30, 16:33
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Har du några tillägg på bilen då?
Har oxå en merca från töntarna i akalla.. men jag har 4 års nybilsgaranti och inte 2 som du nämnde?

Min förra bil hade inga tillägg och den var ruskigt stel och allmänt oskön.
Nu har jag de mesta tilläggen och sitter bekvämt men t.ex en gammal 740 är otroligt skönare ändå.
Min har klarat sig utan problem i 2 år och då fick jag problem med spridarna.

Tror inte det är några tillägg på bilen, inte ens parkeringssensorer. Är din bil med rattväxel?
Citera
2016-01-30, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
GLK 350 CDI BlueEFFICIENCY 4MATIC med nån dieselmotor, osäker på exakt vad motorn heter men har väll lite över 200 häst tippar jag på.

Säger att du har en 350CDi men vet inte vilken motor. Jisses. Du ljuger dåligt.
Hela den här tråden luktar troll. TS påstår sig köra taxi med en E200 med 7 växlade autlådan och sportstolar, dvs AMG stolar. Med plastskin. En omöjlig kombo. Den bilen görs inte helt enkelt.
Nä bättre kan ni om ni ändå skall hitta på.
Citera
2016-01-30, 18:02
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tror inte det är några tillägg på bilen, inte ens parkeringssensorer. Är din bil med rattväxel?

Yes, automat men kan växla via en spak höger om ratten.

Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Säger att du har en 350CDi men vet inte vilken motor. Jisses. Du ljuger dåligt.
Hela den här tråden luktar troll. TS påstår sig köra taxi med en E200 med 7 växlade autlådan och sportstolar, dvs AMG stolar. Med plastskin. En omöjlig kombo. Den bilen görs inte helt enkelt.
Nä bättre kan ni om ni ändå skall hitta på.

Haha avundsjuk? Varför måste jag veta benämningen på motorn? Jag vet inte namnet på motorn, däcken eller fälgarna på bilen.. det gör inte mig till en lögnare.

De enda bilarna jag faktiskt har koll på vad allt heter på är mina skitbilar där jag faktiskt måste veta det på för att kunna köpa reservdelar mm, mercan lämnar jag bara bort..
Citera
2016-01-30, 18:24
Medlem
Mercedes "kvalitet" och "premium" ligger helt i tiden.

En gång, för länge, länge sedan så kom både kvalitet och "premium" ur själva produkten. Dvs det var själva mercedesbilen som på egen hand förtjänade sin status och som skapade goda rykten.

Ingenjörerna fick i uppdrag att konstruera "bästa" motorn, vilket de också gjorde -utan någon hänsyn till överdriven vinstmaximering eller sjuk kostnadsjakt. Motorn blev av naturliga skäl betydligt dyrare än genomsnittet (när gårdagens pedantiskt noggranna och kompetenta tyske ingenjör jobbade)... OCH, motorn höll vad den lovade = allt blir då rätt, folk begriper varför motorn är dyrare.

Nu sker "varumärkesbyggandet" på helt andra vis, det räcker bra att bilen är en fasad med uselt innehåll eftersom folk vill att varumärket byggs enbart på smart marknadsföring. Man "laddar" helt enkelt inte varumärket med en bra, ärlig produkt utan med hjälp av helt andra saker.

Förr i tiden var det mer ärligt, man fick vad man betalade för. Kostade mercan dubbelt så mycket som en Volvo så fick du dubbelt så mycket också. Allt ifrån dubbelt så bra läder i stolarna, till dubbelt så bra motorer... nu för tiden får du i bästa fall något som är marginellt mycket bättre. Hela extrapengen du betalar går till andra saker än produkten.

När Mercedes släppte de ärliga kvalitets- och premiumbegreppen så började fallet, och det verkar fortsätta.

ps. till råga på allt begriper inte Mercedes hur man laddar ett varumärke. Jag köpte en sliten gammal Dodge-van samtidigt som grannen köpte en spritt ny Vito till sin firma. Det tog inte speciellt många år innan Vito'n körde om min Dodge i tävlingen om vilken bil som var risigast. Och då handlade det inte om misshandel, utan en sällsynt usel skitbil... Det är ju lite skoj när ordet "premium" nämns i samband med merca-loggan och man precis ser en hyfsat ung merca som rostmässigt ser ut som om någon skjutit den med en hagelbössa.
Senast redigerad av LeifV 2016-01-30 kl. 18:36.
Citera
2016-01-30, 18:35
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
De tillverkar elektriska skitväxlar för att det blir billigare än att tillverka mekaniska växelspakar. Allt handlar om att spara in på utgifter så att vinsten blir större.

Vad menar du med "har gått om"? Inte kvalitetsmässigt iaf.

Du är medveten om att "elektrisk" betyder automat?

Inbillar du dig saker bara eller? Att det är billigare att tillverka elektriska "skitväxlar" ? Gå till bilhandlaren och jämför 2 likadana bilar vad manuell / elektrisk "skitväxel" kostar. Du får lägga på minst 30 000kr för att få elektrisk..

Haha billigare. Lär dig för helvete nånting
Senast redigerad av Manboiii 2016-01-30 kl. 18:42.
Citera
2016-01-30, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Inbillar du dig saker bara eller? Att det är billigare att tillverka elektriska "skitväxlar" ? Gå till bilhandlaren och jämför 2 likadana bilar vad manuell / elektrisk "skitväxel" kostar. Du får lägga på minst 30 000kr för att få elektrisk..

Haha billigare. Lär dig för helvete nånting

Vad du betalar och vad tillverkningskostnaden är behöver inte riktigt vara samma sak. En handlares "dröm" och mål är ju naturligtvis att få lägre kostnader, men samtidigt kunna ta extra mycket betalt för den nya finessen. Sedan kan det ju vara så att lådan är en liten aning dyrare, men montaget (dra sladdar jämfört med länkarmar etc) betydligt billigare. Dessutom, strömbrytaren/knappen till el.växeln kostar under en dollar från fabriken i Kina -troligen kostar enbart en traditionell växelspaksknopp mer än så...
Citera
2016-01-30, 20:59
Bannlyst
Jag kör en mercedes 2009a och den fungerar utan problem. Har rullat problemfritt i 8000mil
Din bil har nybilsgaranti. Lämna in den och hämta ut en lånebil.
Vad är syftet med denna tråd?
Citera
2016-01-30, 21:43
Medlem
Har en A45 AMG -14, S63 AMG COUPE -15, SLS AMG ROADSTER. (Fixar bevis ifall något pucko inte skulle tro mig)

Upplever absolut inga problem med varken komforten eller kvaliten. Visst, fjädringen är lite hård på A45 och SLS men vad förväntar man sig av en "sportig" bil.

Sen när du inte ens lämnat in bilen än så får du skylla dig själv innan du smutskastar märket.
Citera
2016-01-30, 21:47
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifV
Vad du betalar och vad tillverkningskostnaden är behöver inte riktigt vara samma sak. En handlares "dröm" och mål är ju naturligtvis att få lägre kostnader, men samtidigt kunna ta extra mycket betalt för den nya finessen. Sedan kan det ju vara så att lådan är en liten aning dyrare, men montaget (dra sladdar jämfört med länkarmar etc) betydligt billigare. Dessutom, strömbrytaren/knappen till el.växeln kostar under en dollar från fabriken i Kina -troligen kostar enbart en traditionell växelspaksknopp mer än så...

Så du menar en automat låda är uppbyggd med lite sladdar och nån strömbrytarknapp?

Det är bra mycket mer mekaniskt i en automat än i en manuell, och inte på tal bara om tekniken på den mekaniska delen i en automat är 10 gånger mer avancerad. Om du får tid så pröva jämför bara vikten. Oavsett vilken bil du jämför på så får du minst lägga på 10kg på Automaten.

Så kom inte med snackat att det är billigare

Tillbacka till trådens ämne, självklart kan elen fallera på en automat låda, men dagens lådor håller mekaniska delen bra mycket längre än en manuell men tanke på hur folk kör, kan man köra korrekt till 100% med varvtal m.m så kommer manuella lådan hålla längre, men ingen kan göra det.
Senast redigerad av Manboiii 2016-01-30 kl. 21:59.
Citera
2016-01-31, 00:00
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drogz
Har en A45 AMG -14, S63 AMG COUPE -15, SLS AMG ROADSTER. (Fixar bevis ifall något pucko inte skulle tro mig)

Upplever absolut inga problem med varken komforten eller kvaliten. Visst, fjädringen är lite hård på A45 och SLS men vad förväntar man sig av en "sportig" bil.

Sen när du inte ens lämnat in bilen än så får du skylla dig själv innan du smutskastar märket.

AMG håller generellt en hög kvalite, samma sak med M bilarna från BMW, men börjar man rota sig ner i ligan hos både BMW och MB så är det ingen vidare kvalite, plastigt och dant rent generellt, massproducerat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in