Citat:
Ursprungligen postat av
ormbiten
I sjlva verket s r alla bilar skit idag rent kvalitetsmssigt oavsett tillverkare, tillverkningskostnaderna pressas till det yttersta och alla tillverkare kopierar varandra s mycket dom kan fr att det ska bli s billigt s mjligt. En del bilfabrikat knns tvrslut efter bara 4-5 r. Det r t.ex. inte helt ovanligt idag att jag byter hjullager och framvagnsbussningar i min verkstad p bilar som bara har rullat 6-7000 mil.
Funderar sjlv p att byta bort min 3 r gamla Passat till ngot nyare i prisklassen runt 400-425k men oavsett vad jag n provkr s knner jag mig missnjd med kvalitetsknslan och ljudniver, inte ens BMW imponerar p mig...
Det dr r ju en hgst subjektiv bedmning. Statistik sger annorlunda, alla bilar r bttre idag n de var frr, det r t.o.m. s att bilarna r bttre kvalitetsmssigt nu n de nnsin varit.
Tillverkningsprocesserna och kraven r oerhrt mycket mer uppstyrda och hrda idag.
Skerligen r det s att vissa (nya)konstruktioner har barnsjukdomar, men jmfrt med hur bilarna var p 60-70 och 80-talet s r moderna bilar helt outstanding vad det gller hllbarhet. Det r ju t.ex. vldigt ovanligt med 3 r gamla snderrostade bilar, eller blrykande motorer med nedgngna kamaxlar efter 10000 mil idag. Eller tndmoduler som hller 5-10000 mil, eller bromsar som r ihoprostade vid samma miltal, avgassystem som hller 5 r, startmotorer och generatorer som gr efter 10-15000 mil osv.
Allt det var relativt vanligt p bilar fr 30 r sedan. D var en 7 r gammal bil med 15000 mil p mtaren relativt slut.
Fr att inte tala om driftskerhet, kom ihg frgasare och tidiga insprutningssystem. Kunde rcka med lite minusgrader fr att relativt nya bilar skulle ha problem ...
Garantin gllde 1 r och rostskyddet i 5 efter det fick man prjsa sjlv.
Jag hller helt enkelt inte med om att det r smre idag.