Citat:
Ursprungligen postat av
ormbiten
I själva verket så är alla bilar skit idag rent kvalitetsmässigt oavsett tillverkare, tillverkningskostnaderna pressas till det yttersta och alla tillverkare kopierar varandra så mycket dom kan för att det ska bli så billigt så möjligt. En del bilfabrikat känns tvärslut efter bara 4-5 år. Det är t.ex. inte helt ovanligt idag att jag byter hjullager och framvagnsbussningar i min verkstad på bilar som bara har rullat 6-7000 mil.
Funderar själv på att byta bort min 3½ år gamla Passat till något nyare i prisklassen runt 400-425k men oavsett vad jag än provkör så känner jag mig missnöjd med kvalitetskänslan och ljudnivåer, inte ens BMW imponerar på mig...
Det där är ju en högst subjektiv bedömning. Statistik säger annorlunda, alla bilar är bättre idag än de var förr, det är t.o.m. så att bilarna är bättre kvalitetsmässigt nu än de nånsin varit.
Tillverkningsprocesserna och kraven är oerhört mycket mer uppstyrda och hårda idag.
Säkerligen är det så att vissa (nya)konstruktioner har barnsjukdomar, men jämfört med hur bilarna var på 60-70 och 80-talet så är moderna bilar helt outstanding vad det gäller hållbarhet. Det är ju t.ex. väldigt ovanligt med 3 år gamla sönderrostade bilar, eller blårykande motorer med nedgångna kamaxlar efter 10000 mil idag. Eller tändmoduler som håller 5-10000 mil, eller bromsar som är ihoprostade vid samma miltal, avgassystem som håller 5 år, startmotorer och generatorer som går efter 10-15000 mil osv.
Allt det var relativt vanligt på bilar för 30 år sedan. Då var en 7 år gammal bil med 15000 mil på mätaren relativt slut.
För att inte tala om driftsäkerhet, kom ihåg förgasare och tidiga insprutningssystem. Kunde räcka med lite minusgrader för att relativt nya bilar skulle ha problem ...
Garantin gällde 1 år och rostskyddet i 5 efter det fick man pröjsa själv.
Jag håller helt enkelt inte med om att det är sämre idag.