2016-01-30, 10:44
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
V90

Nu blir jag lite orolig. En av sakerna jag tycker ser bra ut p en V70 r dess raka bakruta. V90 ser ut som en E-klass kombi dr bak.
Citera
2016-01-30, 10:47
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nu blir jag lite orolig. En av sakerna jag tycker ser bra ut p en V70 r dess raka bakruta. V90 ser ut som en E-klass kombi dr bak.

V90 r inte slppt nnu, s jag r tveksam till att du vet hur den ser ut.

Edit: Aha, sg att bilder hade lckt ut. Tar tillbaka mitt uttalande.
Senast redigerad av tastas 2016-01-30 kl. 10:50.
Citera
2016-01-30, 11:22
Medlem
Johan_08s avatar
Har du ngra tillgg p bilen d?
Har ox en merca frn tntarna i akalla.. men jag har 4 rs nybilsgaranti och inte 2 som du nmnde?

Min frra bil hade inga tillgg och den var ruskigt stel och allmnt oskn.
Nu har jag de mesta tillggen och sitter bekvmt men t.ex en gammal 740 r otroligt sknare nd.
Min har klarat sig utan problem i 2 r och d fick jag problem med spridarna.
Citera
2016-01-30, 11:32
Medlem
Hller helt med angende Mercedes. BMW r det enda tyska bilmrket som levererar. Audi r helt okej men alldeles fr plastig och liknar en VW Passat.

Angende V70'n s har 2015 rs modell lite problem. D5an kan bara d helt pltsligt om du kr med mindre brnsle n en tredjedel i tanken. Det gller ngra modeller till och framfrallt de som gr p Diesel.

Jag sjlv kr V40 2015, s jag favoriserar inte BMW fr att jag kr en sjlv.
Citera
2016-01-30, 11:57
Medlem
Gristarmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kviste
Hller helt med angende Mercedes. BMW r det enda tyska bilmrket som levererar. Audi r helt okej men alldeles fr plastig och liknar en VW Passat.

P mitt frra jobb s arbetade jag med mnniskor som jobbat p projekt t Mercedes, Audi, Vw & BMW och man hrde alltid att BMW var hrdast & noggrannast gllande kvalit kontroller. Vi arbetade med programmering i karossproduktionen men jag antar att BMW hller samma niv till bilen rullar ut ur fabriken. Detta var mellan 2011-2013.
Citera
2016-01-30, 12:33
Medlem
TRIMMARNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Har du ngra tillgg p bilen d?
Har ox en merca frn tntarna i akalla.. men jag har 4 rs nybilsgaranti och inte 2 som du nmnde?

Min frra bil hade inga tillgg och den var ruskigt stel och allmnt oskn.
Nu har jag de mesta tillggen och sitter bekvmt men t.ex en gammal 740 r otroligt sknare nd.
Min har klarat sig utan problem i 2 r och d fick jag problem med spridarna.

Vilken motor kr du dr du fick problem med spridarna?
Citera
2016-01-30, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kviste

Angende V70'n s har 2015 rs modell lite problem. D5an kan bara d helt pltsligt om du kr med mindre brnsle n en tredjedel i tanken. Det gller ngra modeller till och framfrallt de som gr p Diesel.

Jag sjlv kr V40 2015, s jag favoriserar inte BMW fr att jag kr en sjlv.

Fast detta var vl ett problem med just brnslemtaren som visade fel? Bilarna dr ju allts inte med en tredjedels soppa kvar, utan nr de nr tom tank. Detta borde vara lst.

I vrigt vet jag inte vad 2015 rs modell har haft fr typiska problem.
Citera
2016-01-30, 13:04
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Mekaniska vxelspakar slr elektriskt skit alla dagar i veckan. Om biltillverkarna vill ha skit till vxelldor fr st fr dom, men det lr ju inte bli billigt att laga nr elektriska skitsaker strular och gr snder.

Haha r det verkligen s? r det drfr dom tillverkar allt fler bilar med elektrisk "skit" istlllet fr mekanisk vxel?

Elektrisk "skit" har gtt om mekaniskt flera r sedan.
Citera
2016-01-30, 13:47
Medlem
Varulvs avatar
Volvohatet r som vanligt helt enormt hr p forumet

Jag tycker att du ska frska f till ett byte av bil i alla fall, det dr lter inget vidare. Tnk p att det r din arbetsplats ocks, s du vill ju grna kra en bil du trivs med. M det vara en Volvo eller Toyota eller s, men att lyssna p typiska "haters" ger jag ingenting fr.

Jag skulle fresl att prata med andra taxifrare och se vad dom har fr tips att ge dig. Volvo r i alla fall lttstdade.
Citera
2016-01-30, 14:02
Medlem
ormbitens avatar
I sjlva verket s r alla bilar skit idag rent kvalitetsmssigt oavsett tillverkare, tillverkningskostnaderna pressas till det yttersta och alla tillverkare kopierar varandra s mycket dom kan fr att det ska bli s billigt s mjligt. En del bilfabrikat knns tvrslut efter bara 4-5 r. Det r t.ex. inte helt ovanligt idag att jag byter hjullager och framvagnsbussningar i min verkstad p bilar som bara har rullat 6-7000 mil.

Funderar sjlv p att byta bort min 3 r gamla Passat till ngot nyare i prisklassen runt 400-425k men oavsett vad jag n provkr s knner jag mig missnjd med kvalitetsknslan och ljudniver, inte ens BMW imponerar p mig...
Citera
2016-01-30, 15:01
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRIMMARN
Vilken motor kr du dr du fick problem med spridarna?

GLK 350 CDI BlueEFFICIENCY 4MATIC med nn dieselmotor, osker p exakt vad motorn heter men har vll lite ver 200 hst tippar jag p.
Citera
2016-01-30, 15:06
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
I sjlva verket s r alla bilar skit idag rent kvalitetsmssigt oavsett tillverkare, tillverkningskostnaderna pressas till det yttersta och alla tillverkare kopierar varandra s mycket dom kan fr att det ska bli s billigt s mjligt. En del bilfabrikat knns tvrslut efter bara 4-5 r. Det r t.ex. inte helt ovanligt idag att jag byter hjullager och framvagnsbussningar i min verkstad p bilar som bara har rullat 6-7000 mil.

Funderar sjlv p att byta bort min 3 r gamla Passat till ngot nyare i prisklassen runt 400-425k men oavsett vad jag n provkr s knner jag mig missnjd med kvalitetsknslan och ljudniver, inte ens BMW imponerar p mig...
Det dr r ju en hgst subjektiv bedmning. Statistik sger annorlunda, alla bilar r bttre idag n de var frr, det r t.o.m. s att bilarna r bttre kvalitetsmssigt nu n de nnsin varit.
Tillverkningsprocesserna och kraven r oerhrt mycket mer uppstyrda och hrda idag.

Skerligen r det s att vissa (nya)konstruktioner har barnsjukdomar, men jmfrt med hur bilarna var p 60-70 och 80-talet s r moderna bilar helt outstanding vad det gller hllbarhet. Det r ju t.ex. vldigt ovanligt med 3 r gamla snderrostade bilar, eller blrykande motorer med nedgngna kamaxlar efter 10000 mil idag. Eller tndmoduler som hller 5-10000 mil, eller bromsar som r ihoprostade vid samma miltal, avgassystem som hller 5 r, startmotorer och generatorer som gr efter 10-15000 mil osv.
Allt det var relativt vanligt p bilar fr 30 r sedan. D var en 7 r gammal bil med 15000 mil p mtaren relativt slut.

Fr att inte tala om driftskerhet, kom ihg frgasare och tidiga insprutningssystem. Kunde rcka med lite minusgrader fr att relativt nya bilar skulle ha problem ...
Garantin gllde 1 r och rostskyddet i 5 efter det fick man prjsa sjlv.
Jag hller helt enkelt inte med om att det r smre idag.
Senast redigerad av Generalknase 2016-01-30 kl. 15:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in