2016-01-30, 17:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är inte ett axiom att en teist tror på Gud?

Inte på det sätt du presenterar det (som en analogi till att 1+1=2).

Citat:
Okej... Strunt samma, du förstår vad jag menar.

Men du ändrar dig ju din demagogi, när den inte håller ... och kommer med: "Men det var såhär jag menade".

Citat:
Eller så är problematiken att det helt enkelt inte fanns en orsak-verkan-koppling i det jag citerade.

Du ställde en fråga och fick svar.

Citat:
Det var vad du påstod, och vad jag bad dig förklara.

Vad är det som är så svårt att förstå i att absolut makt inte ledar till allmängiltig etik?

Citat:
Vad menar du, att ateister saknar förmågan att tänka logiskt?

Nej, det menar jag inte. Men vissa gör förmodentligen.
Citera
2016-01-30, 17:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vem man är spelar ingen roll i sammanhanget.

Visst gör det det.

Citat:
Jag talar om mig själv nu, om min personliga uppfattning om vad som är rätt och fel, och om människans värde. Den är upphängd på Gud, och skulle jag sluta tro på Gud, så slutar jag också tro på koncepten rätt, fel, och människovärde.

Varför då inte vara precis och göra det tydligt att det inte är "man", men "jag" det rör sig om.

Du är väldig otydlig.
Citera
2016-01-30, 17:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Så varför är Gud god enligt dig? Hur avgör du detta?

Förenklat så har jag som människa en viss kunskap i vad som är gott och vad som är ont, även om min fallna natur kan vrida till en del saker. Men genom det har jag förstått att Gud är god, och genom Gud har jag fått en bättre bild av vad som är rätt och fel.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så om Gud vill att du ska döda homosexuella, eller ha slavar, blir det automatiskt gott? Eller tycker du redan det kanske?

Gud vill inte att jag ska döda homosexuella eller ha slavar, så ditt exempel bygger på ett felaktigt påstående.
Citera
2016-01-30, 18:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
njaha..
du tänker så...

det skulle ju innebära att det bara är teister/gudstroende som har moral/kan vara omoraliska

om en ateist (någon som "tagit bort" gud) per automatik är amoralisk (saknar moral) kan denne alltså enl din definition inte ens vara omoralisk....?

Nej, det innebär det inte. Jag förstår mig inte på humanismen och får därför inte ihop en ateistisk världsbild med människovärde och koncept om rätt och fel. Andra verkar göra det, vilket antingen betyder att dom har förstått något jag inte har förstått, eller så har dom helt enkelt snickrat ihop ett fiktivt människovärde för att det blir så kallt och ogästvänligt utan att ha ett sådant.
Citera
2016-01-30, 18:34
Medlem
Citat:
Förenklat så har jag som människa en viss kunskap i vad som är gott och vad som är ont, även om min fallna natur kan vrida till en del saker. Men genom det har jag förstått att Gud är god, och genom Gud har jag fått en bättre bild av vad som är rätt och fel.

Gud vill inte att jag ska döda homosexuella eller ha slavar, så ditt exempel bygger på ett felaktigt påstående.
Hur vet du det? I bibeln är det inte så tydligt vad Gud anser om dessa saker. Var det gott av Gud att dränka nästan hela världen?
Citera
2016-01-30, 18:36
Medlem
Citat:
Nej, det innebär det inte. Jag förstår mig inte på humanismen och får därför inte ihop en ateistisk världsbild med människovärde och koncept om rätt och fel. Andra verkar göra det, vilket antingen betyder att dom har förstått något jag inte har förstått, eller så har dom helt enkelt snickrat ihop ett fiktivt människovärde för att det blir så kallt och ogästvänligt utan att ha ett sådant.
Troligtvis har dom förstått "något som du inte har förstått".
Citera
2016-01-30, 19:16
Medlem
jipeesss avatar
Citat:

jo du har rätt i sak,
jag fjantar mig lite bara...

du har naturligtvis helt rätt i att moral, etik, värderingar som utformas av människor aldrig kan vara absoluta, universella, eviga etc. eller ens fungerande,
de är som du säger hemsnickrade, formulerade av de som ska följa dem. gärningar som förr bestraffades hårt är idag nästan meriterande, ont har blivit gott o vice versa

begreppet människovärde tex är patetiskt,
precis som om man skulle kunna sätta en prislapp,
människovärdet ligger i betraktarens öga som man brukar säga. mänskliga rättigheter likaså; en beslutsfattande majoritet fastställer värden o rättigheter som gäller tills vidare... förhållanden o omvärld ändras o så blir det omvärderingar, nya regler, lagar, manifest, rättigheter, resolutioner etc

i ett evolutionistiskt perspektiv blir det hela absurt;
naturen har sin gång och bör inte störas. avarter, handikappade, svaga etc måste lämnas åt sitt öde

det som man menar är den viktigaste drivkraften och mekanismen, naturligt urval, sätts helt ur spel när genbanken besudlas med skadliga anlag.

de som jobbar med djuravel vet att det funkar så, god kontroll av friska, sunda, mentalt stabila individer ger stark o frisk avkomma

de flestas moral (troende eller icke) gör att man känner avsky för denna när det gäller människor,
men visst, för en sann ateist borde det inte vara nåt problem, snarare tvärtom, varför ska man hindra o störa utvecklingen o minska vår chans till överlevnad

men,
nu har i princip alla nationers existerande grundlagar sitt ursprung från religiösa skrifter o principer som sin tur tillskrivs en myndighet som står över människan (gudomlighet), vilket därmed setts som auktoritet.
när nu ateismen o sekularitet ökar, minskar samtidigt respekten/rädslan/motivationen för att följa "människogjorda" lagar
Citera
2016-01-30, 20:13
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=jipeess|56192633]

Citat:
begreppet människovärde tex är patetiskt,
För dig må det vara, eftersom du inte förstår vad begreppet VÄRDE är i olika kontexter.

En blodgrupp, en cell.. är inte den andra lik - skulle alltför många resonera som du, då skulle du inte kunna sitta vid en dator och yttra dig om något så basalt som människovärde.

Pajas

Citat:
precis som om man skulle kunna sätta en prislapp,
Det är vad som sker.
Varje nyfött liv, är värdefullt och viktas mota allehanda parametrar , man är mer noggrann än någonsin förr att verkligen lägga sig vinn om livsvärdet som uppnåtts , vad som ska komma att uppnås och vad som inte kommer att uppnås, för att kompensera lindra och bota.

Det finns nåt som heter fullvärdigt liv och livskvalitativt liv. Och du spelar dum. Eller är du inte 18 fyllda, eller lider du av okänd brist av något slag.

Men detta är överkurs för också dig?, inte enbart "Trollfeeder" , så det framstår.

Jag sa det innan, att graden av mogenhet spelar in ibland, särskilt vad gäller moral.

Det är därför lite lättare att förstå en flykt in i tro och gudstro, efter att inte ens förstå begreppet människovärde. Längre än så tänker jag inte spåna för att gå off topic (men man undrar hur det är fatt..)

Citat:
människovärdet ligger i betraktarens öga som man brukar säga. mänskliga rättigheter likaså; en beslutsfattande majoritet fastställer värden o rättigheter som gäller tills vidare... förhållanden o omvärld ändras o så blir det omvärderingar, nya regler, lagar, manifest, rättigheter, resolutioner etc
Nej, det finns objektiva kriterier, i också hur moraliskt förfallet man kan gå.

Citat:
i ett evolutionistiskt perspektiv blir det hela absurt;
naturen har sin gång och bör inte störas. avarter, handikappade, svaga etc måste lämnas åt sitt öde
Nu blandar du korten och är mer intrigerande låtsat sarkastisk.

Citat:

det som man menar är den viktigaste drivkraften och mekanismen, naturligt urval, sätts helt ur spel när genbanken besudlas med skadliga anlag.
Tonårpsfjant
Citat:

de flestas moral (troende eller icke) gör att man känner avsky för denna när det gäller människor,
men visst, för en sann ateist borde det inte vara nåt problem, snarare tvärtom, varför ska man hindra o störa utvecklingen o minska vår chans till överlevnad
Moral, är fortfarande inte ett slags stereotypt koncept, som kan hållas och låsas in i en ask och tas fram vid enbart behov.

Även om teismen dikterat det så, genom att sprida trosmannualer, så har det inte med genuin moral att göra då gudstro följer enbart en hypotes, för att lindra antagligen existentiell ångest. Som bäst.

Men jag tycker att det är överflödigt att dra polemik, i ämne som moral. Det blir för lågt stående.

Det är flashback religionsforum, inte kyrkans fritidsgård för pubertal ryggdunkartimme. Fast det är lördag och godisdag.

Citat:
men,
nu har i princip alla nationers existerande grundlagar sitt ursprung från religiösa skrifter o principer som sin tur tillskrivs en myndighet som står över människan (gudomlighet), vilket därmed setts som auktoritet.
när nu ateismen o sekularitet ökar, minskar samtidigt respekten/rädslan/motivationen för att följa "människogjorda" lagar
Hear hear.. sårad stolthet?
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-01-30 kl. 20:17.
Citera
2016-01-30, 21:25
Medlem
jipeesss avatar
[quote=Honey.B.Blue|56193267]
Citat:

För dig må det vara, eftersom du inte förstår vad begreppet VÄRDE är i olika kontexter.

Hear hear.. sårad stolthet?

hoppla,
tror jag trampade på en lite öm punkt där

du har naturligvis, som många andra kan intyga, fel på alla punkter,
brukar normalt inte offra alltför mycket tid på att tillrättavisa och korrigera en rättshaverist, eftersom det så att säga är en del av sjukdomsbilden att slå dövörat till för rationella argument,
men det är lite kul åxå...

i dina kommentarer lägger jag även märke till tydliga drag av överdrivet ego/narcisissm vilket är mindre klädsamt för en i övrigt, upplever jag det, intellektuell person

självfallet är människovärde i.e. värdering av en människa, fullständigt subjektivt, och har helt med kontext att göra;

för en yrkesmördare i san paolo ligger värdet/priset runt 50-lappen, för en volontärarbetare som kryper i jorbävningsruiner är varje människa ovärderlig

under tiden du filar på nästa inlägg för att kommentera detta och försöka upphöja din förträfflighet (för en tvättäkta rättshaverist är tvånget att få sista ordet lika säkert som amen i kyrkan), så slappar jag lite i tv-soffan så länge..
Citera
2016-01-30, 22:05
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=jipeess|56194045]
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

hoppla,
tror jag trampade på en lite öm punkt där

du har naturligvis, som många andra kan intyga, fel på alla punkter,
brukar normalt inte offra alltför mycket tid på att tillrättavisa och korrigera en rättshaverist, eftersom det så att säga är en del av sjukdomsbilden att slå dövörat till för rationella argument,
men det är lite kul åxå...

i dina kommentarer lägger jag även märke till tydliga drag av överdrivet ego/narcisissm vilket är mindre klädsamt för en i övrigt, upplever jag det, intellektuell person

självfallet är människovärde i.e. värdering av en människa, fullständigt subjektivt, och har helt med kontext att göra;

för en yrkesmördare i san paolo ligger värdet/priset runt 50-lappen, för en volontärarbetare som kryper i jorbävningsruiner är varje människa ovärderlig

under tiden du filar på nästa inlägg för att kommentera detta och försöka upphöja din förträfflighet (för en tvättäkta rättshaverist är tvånget att få sista ordet lika säkert som amen i kyrkan), så slappar jag lite i tv-soffan så länge..
Nope. Det handlar från början om det egenvärde som en teist, inte tillerkänner människan, just utifrån TRON att värdet av moral är gudsrelaterat, det som är lite tragiskt.

Tråden handlar om hur teister ponerat skulle klara av att bygga upp en egenbild utifrån att tron berövats sanningshalt via insiktsfull rannsakning. Enbart anknytningsproblemen som skapas med eskapismens allienering kan få konsekvens att konkret humanvärde minskar i takt med ökad trosfanatik, ju mer fundamentalistisk tro desto mer motsvarigt förminskat konkret funktionellt egenvärde. Det går att spåras inte minst i de teologiska uppställningarna seru.

Du är bara lite förvirrad över att inte kunna ens påvisa en gud att öht ha med människan att göra, gud behöver inte dig men du behöver visst gud för att förstå en så basic sak som egenvärde i mer utvidgad betydelse, jaja inte lätt att vara omogen, vet hur det är att sakna erfarenheter men det kommer .. sitt du kvar med chips och chokladmjölk i soffan du, så ska jag fila naglarna... och ta mig an gråtande kränkta i sinom tid.

För du gråter väl när gud svarar dig i bön.. men vid en djupare rannsakning, skulle gråten fastna i halsen och du skulle inse vilken bortskämd unge man måste vara för att öht passivt "vända sig till gud" ,är du hjälplös eller ?
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-01-30 kl. 22:10.
Citera
2016-01-30, 22:38
Medlem
jipeesss avatar
[quote=Honey.B.Blue|56194468]
Citat:
Nope. Det handlar från början om det egenvärde som en teist, inte tillerkänner människan, just utifrån TRON att värdet av moral är gudsrelaterat, det som är lite tragiskt.

Tråden handlar om hur teister ponerat skulle klara av att bygga upp en egenbild utifrån att tron berövats sanningshalt via insiktsfull rannsakning. Enbart anknytningsproblemen som skapas med eskapismens allienering kan få konsekvens att konkret humanvärde minskar i takt med ökad trosfanatik, ju mer fundamentalistisk tro desto mer motsvarigt förminskat konkret funktionellt egenvärde. Det går att spåras inte minst i de teologiska uppställningarna seru.

Du är bara lite förvirrad över att inte kunna ens påvisa en gud att öht ha med människan att göra, gud behöver inte dig men du behöver visst gud för att förstå en så basic sak som egenvärde i mer utvidgad betydelse, jaja inte lätt att vara omogen, vet hur det är att sakna erfarenheter men det kommer .. sitt du kvar med chips och chokladmjölk i soffan du, så ska jag fila naglarna... och ta mig an gråtande kränkta i sinom tid.

För du gråter väl när gud svarar dig i bön.. men vid en djupare rannsakning, skulle gråten fastna i halsen och du skulle inse vilken bortskämd unge man måste vara för att öht passivt "vända sig till gud" ,är du hjälplös eller ?

hihi,
som ett brev på posten...

nåja, du agerar iaf fullständigt förutsägbart.
en sådant avog, nära nog militant inställning till religiositet du uppvisar i alla fb trådar/kommentarer måste ha en orsak, låt mig gissa på någon form av religiös desillusion, avhopp, bitterhet, påtvingad uppfostran, kanske blivit utnyttjad av nån peddopräst, tja vad vet jag...

en bitterhet märks tydligt, kvinnlig sådan dessutom
nu var jag dum, man ska inte strö salt i såren

här har vi iaf svaret på trådfrågan: som du
Citera
2016-01-30, 22:51
Medlem
jipeesss avatar
[quote=Honey.B.Blue|56194468]
Citat:

ps

tror inte jag orkar kommentera ditt nästa inlägg, så du kan väl låtsas att du vunnit "debatten". det bjuder jag på,

för övrigt
det var inte chips o oboj, det blev schweitzernöt,

ds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in