Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-01-28, 23:22
Medlem
wtfuks avatar
Väldigt tysta nu
Hurtig
Kjellstrand

Finné

+
massor med fega låtsasmänniskor som går hem och sväljer sin stolthet.
Citera
2016-01-29, 01:09
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Det är inte en lögn bara för att du inte har koll på fakta. Var försiktig med att kalla andra för lögnare, tack.

http://www.dagensjuridik.se/2011/06/bjorn-hurtig-varnas-av-advokatsamfundet

Notera dock att det var en oenig disciplinnämnd.

Citat:
På torsdagen beslutade en oenig disciplinnämnd att tilldela Hurtig en varning.

Är det utom tvivel bevisat att åklagaren verkligen skickade de SMS hon påstår att hon skickat, och att de kom fram? Hur lydde SMSen?

Det är svårt att komma undan känslan att Marianne m fl har kommit undan alltför lätt, med alla hennes lögner om att Sofia sov djupt till exempel, och att det skulle vara olagligt att förhöra utomlands. Varningen av Hurtig kanske mer är ett uttryck för partiskhet. Mediaklimatet under den här tiden var ju rätt negativt mot Assange, värre tror jag än i dagsläget tror jag.

Så UKs villighet att tillmötesgå Mariannes utlämningsbegäran byggde på att hon försökt, via SMS, få tillstånd ett förhör? Det var ju intressant.

Visst är det trevligt om advokatsamfundet har höga krav på sina medlemmar, men hur kan de då förhålla sig så passiva mot såna som Claes Borgström och Elisabet Massi Fritz som i media i praktiken pekat ut den misstänkte som skyldig och målsägarna som brottsoffer och dessutom vräkt på med rätt mycket nedsvärtning av försvaret? Nog verkar det som att de har olika måttstockar för försvaret och för målsägarsidan. Målsägandebiträdena gör sig ju mer eller mindre skyldiga till förtal, utan att detta uppmärksammas av advokatsamfundet.
Senast redigerad av outoftheblue 2016-01-29 kl. 01:19.
Citera
2016-01-29, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Notera dock att det var en oenig disciplinnämnd.

Är det utom tvivel bevisat att åklagaren verkligen skickade de SMS hon påstår att hon skickat, och att de kom fram? Hur lydde SMSen?

Det är svårt att komma undan känslan att Marianne m fl har kommit undan alltför lätt, med alla hennes lögner om att Sofia sov djupt till exempel, och att det skulle vara olagligt att förhöra utomlands. Varningen av Hurtig kanske mer är ett uttryck för partiskhet. Mediaklimatet under den här tiden var ju rätt negativt mot Assange, värre tror jag än i dagsläget tror jag.

Så UKs villighet att tillmötesgå Mariannes utlämningsbegäran byggde på att hon försökt, via SMS, få tillstånd ett förhör? Det var ju intressant.

Visst är det trevligt om advokatsamfundet har höga krav på sina medlemmar, men hur kan de då förhålla sig så passiva mot såna som Claes Borgström och Elisabet Massi Fritz som i media i praktiken pekat ut den misstänkte som skyldig och målsägarna som brottsoffer och dessutom vräkt på med rätt mycket nedsvärtning av försvaret? Nog verkar det som att de har olika måttstockar för försvaret och för målsägarsidan. Målsägandebiträdena gör sig ju mer eller mindre skyldiga till förtal, utan att detta uppmärksammas av advokatsamfundet.

Fast oenigheten i diciplin-nämnden var att någon även ville utdömma böter om jag inte minns helt fel. Det är klarlagt att Björn Hurtig mottagit sms-en. Det var inte bra gjort av Hurtig och jag tycker det är ganska rimligt att han fick en varning. Däremot så håller jag helt med om att det är olika måttstockar för försvar och målsägarsidan. Det finns inga gränser för hur illa målsägarsidan kan sköta sig utan att behöva ta något som helst ansvar.

Edit: I tillägg så är det egendomligt att "sms" ska anses vara ett giltigt sätt att försöka få någon till förhör.

Edit2: Som exempel på åklagarsidans lögner som de kommer undan med är exempelvis att MN tycket det var önskvärt (men inte ett krav) att förhör skulle ske innan de datum JA föreslog (10-15 Oktober 2010). Det är inte sant. De uttryckte sig väldigt tydligt att de inte gick med på de datumen för att det var försent. Ändå påstår de i domstolarna att de inte sagt nej till de datumen (vilket de gjorde). Så du har helt rätt i att måttstockarna är olika.
Senast redigerad av guaponi 2016-01-29 kl. 02:02.
Citera
2016-01-29, 06:58
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Edit: I tillägg så är det egendomligt att "sms" ska anses vara ett giltigt sätt att försöka få någon till förhör.

Varför? Det är ett sätt att få kontakt och skicka meddelanden, likvärdigt med telefonsamtal (bättre än samtal eftersom SMS också kan användas för att dokumentera), eller brev. Om man får ett SMS så är det ju inte säkert att man har läst det, det är samma med brev eller samtal, man måste ha en konversation eller någon form av bekräftelse. Men en SMS-konversation uppfyller ju kravet om det är uppenbart att bägge parter förstått. Björn Hurtig erkände misstaget, dvs han erkänner att han tagit del av SMS-konversationen men slarvat bort den eller ljugit om den. Det skulle knappast ha gått fortare att få till ett förhör om man hade skickat rekommenderade brev fram och tillbaka.
Citera
2016-01-29, 14:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Varför? Det är ett sätt att få kontakt och skicka meddelanden, likvärdigt med telefonsamtal (bättre än samtal eftersom SMS också kan användas för att dokumentera), eller brev. Om man får ett SMS så är det ju inte säkert att man har läst det, det är samma med brev eller samtal, man måste ha en konversation eller någon form av bekräftelse. Men en SMS-konversation uppfyller ju kravet om det är uppenbart att bägge parter förstått. Björn Hurtig erkände misstaget, dvs han erkänner att han tagit del av SMS-konversationen men slarvat bort den eller ljugit om den. Det skulle knappast ha gått fortare att få till ett förhör om man hade skickat rekommenderade brev fram och tillbaka.

Problemet är SMS att de inte lagras särskilt länge hos operatören. De kan försvinna inom ett par dagar om de inte tas emot. Gör man något viktigt via SMS så kan det alltså vara vettigt att också kommunicera via andra källor, t ex ett email. Om en person har telefonen avslagen ett par dagar, kanske för att man växlar mellan olika telefoner, så kan ett SMS lätt försvinna.

I just det här fallet fick Marianne kanske meddelanden om att SMSen mottagits. Kanske var kommunikationen med Hurtig så tät att det inte fanns skäl att misstänka att SMSen inte skulle nå mottagaren i tid, men ändå verkar det vara en god princip att inte enbart förlita sig på SMS för viktig kommunikation.

På grund av ovan beskrivna obeständighet hos SMS finns en risk att SMS-kommunikation inte uppfattas som lika seriöst som mer beständiga alternativ. Ett mejl finns kvar i inboxen hur länge som helst. Ett SMS som inte tas emot tillräckligt snabbt (inom ca 48 timmar) går upp i rök. SMS-kommunikation är helt beroende av att mottagande telefon är påslagen tillräckligt ofta.

Tekniken har utvecklats sen 2010 och moderna telefoner kan lagra mer, men på den tiden kan det ha varit problem med att få plats med alltför många sparade SMS i telefonen.

Citat:
Jag har blivit tilldelat en varning för att jag har missat att föra in tre stycken SMS från åklagaren i mitt diarium, vilket i sin tur har lett till att det har blivit ett fel i mitt statement till den engelska domstolen.

...

Men även om Björn Hurtig är självkritisk och accepterar den varning han nu har fått, så poängterar han att han är fortsatt kritisk mot åklagaren, Marianne Ny.

– Min kritik mot åklagaren om att hon inte har velat ha förhör, den står fast. Men jag måste också ge mig själv kritik för att jag missat att föra upp de här SMS:en, för hon hade ju onekligen försökt få ETT förhör till stånd, det kan jag inte sticka under stol med.

När var det Marianne försökte få till stånd ett förhör? Var det inte när JA var i London för en inplanerad föreläsning, något som annonserades på nätet i förväg. Var hennes egentliga syfte verkligen att få till ett förhör? Det kan frågasättas. Hon verkar ha gjort allt för att slippa. När han kan, då hittar Marianne på ursäkter. När han inte kan, då vill Marianne. Lösning på problemet: Byt åklagare.

Fallet är trots allt Sverige vs Assange. Det ska inte vara Marianne vs Assange. Kan inte Sverige välja en annan åklagare?
Senast redigerad av outoftheblue 2016-01-29 kl. 15:05.
Citera
2016-01-29, 15:54
Medlem
Dagens Juridik 29/1:

"Den 19-åriga kvinnan var rejält berusad när hon hade samlag med den 21-årige mannen som också var berusad. Hon hade dock just gått en promenad och kunde klä på sig själv efter samlaget. Det är därför inte bevisat att hon verkligen befann sig i en särskilt utsatt situation. Det anser både tingsrätten och hovrätten som friar den 21-årige man som stått åtalad för våldtäkt."

Dock, i Assangefallet var ingendera parten berusad, men SW:s handlingar omedelbart före och efter "övergreppet" är alltså relevanta enligt dessa domstolar. En självklarhet, kan man tycka, men här finns i alla fall domstolsbedömningar, svart på vitt.
Citera
2016-01-29, 22:21
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuscana
Dock, i Assangefallet var ingendera parten berusad, men SW:s handlingar omedelbart före och efter "övergreppet" är alltså relevanta enligt dessa domstolar. En självklarhet, kan man tycka, men här finns i alla fall domstolsbedömningar, svart på vitt.

Cykla iväg och köpa frukost och sen laga den tyder tvivelsutan på en fullbordad våldtäkt då. Kränkt sexuell integritet ger frukost och en smear campaign från media och troll.
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-01-29 kl. 22:23.
Citera
2016-01-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Hurtig fick en varning för att han inte hade koll på vilka sms åklagaren hade skickat.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=4548349

Sen kan man ju undra hur seriöst det är av en åklagare att försöka boka förhör via sms och inte följa upp vid uteblivet svar.

Ja, Hurtig klantade sig eller möjligtvis försökte mörka sms:en. Gissar på klantighet.

Det är sant att åklagaren försökte kontakta Hurtig via sms men det kan knappast räknas som att hon kallat JA till förhör. I så fall skulle jag vilja se hur den kallelsen såg ut, den ska väl i så fall vara ställd till JA. Så vitt jag vet har JA aldrig kallats till förhör av Ny.

Intressant också att åklagaren i det fallet ville att sms:en skulle visas men att hon nu mörkar de sms som talar till JAs fördel.
Citera
2016-01-29, 23:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Ja, Hurtig klantade sig eller möjligtvis försökte mörka sms:en. Gissar på klantighet.

Det är sant att åklagaren försökte kontakta Hurtig via sms men det kan knappast räknas som att hon kallat JA till förhör. I så fall skulle jag vilja se hur den kallelsen såg ut, den ska väl i så fall vara ställd till JA. Så vitt jag vet har JA aldrig kallats till förhör av Ny.
Tvärtom kan de skenbara försöken att planera in ett förhörsdatum tolkas som att hon försökte utröna var Assange befann sig. Det kanske handlar mer om att ha kontroll på var han finns.

Citat:
22 september 13.50 Erika till Marianne
Hej! Det visade sig att polisen redan hade den adressen.

22 september 16.02 Marianne till Erika
Då var inte det något som kunde leda oss fram till var han finns.

22 september 16.06 Marianne till Hurtig
Hej! Är det klart om har (går) bra med förhör tisdag kl. 17?

22 september 16.48 Hurtig till Marianne
Nej, jag har inte fått kontakt med min klient efter det att jag pratade med dig. Jag fortsätter att söka honom och kontaktar dig så snart jag får tag i honom. Men jag kan dock på tisdag.

22 september 16.52 Marianne till Hurtig
Tack för besked. Vi utgår tillsvidare från att tisdag kl. 17 går bra. Tacksam för definitivt svar snarast möjligt.

22 september 16.54 Hurtig till Marianne
Jag lovar att återkomma så snart han hör av sig till mig.

23 september 08.19 Erika till Marianne
Hej! Ska Mats boka in en tolk till tisd 17.00?

23 september 17.46 Marianne till Hurtig
Hej! Har du fått kontakt med din huvudman?

27 september 09.01 Hurtig till Marianne
Hej, vill bara meddela att jag inte kunnat etablera kontakt med min klient.

27 september 09.11 Marianne till Hurtig
Hej! Tack för ditt besked. Jag återkommer till dig senare idag om vår planering.

30 september Erika till Marianne
Hej! Pratade nyss med Hurtig. A är utomlands. De kan komma på förhör 10 alt. 14 okt. Ringer dig under fm.

1 oktober 07.16 Hurtig till Marianne
Hej, Hörde ditt meddelande. Jag sitter i förhör till 12. Ringer dig efter förhöret.

1 okt 07.18 Marianne till Hurtig
Det går bra. Jag är anträffbar.

1 oktober 07.53 Marianne till Erika
Hej! Jag har sökt Hurtig och fick svar nu på morgonen att han ringer efter 12. Jag hör av mig senare i em.

5 oktober 19.27 Marianne till Hurtig
Hej! Skulle du och A kunna komma in på förhör imorgon vid förslagsvis kl. 16.30?

6 oktober 06.52 Marianne till Gehlin
Jag har skickat sms, men inte hört något. Jag vågar inte prova ringa förrän närmare 08.30.

6 oktober 06.55 Marianne till Gehlin
Jag ringer när jag vet något.

6 oktober 12.10 Erika till Marianne
Vad säger ABF? Enl nätet skall A delta i en demonstration på lördag i Stockholm för Folket i bild kulturfront. Jag söker dig alt Mats i nästa paus.

8 oktober 12.35 Marianne till Erika och Gehlin
Hej! Hurtig har inte hörts av än. Jag ger honom en timma till.

8 oktober 15.17 Erika till Marianne
Dumheter! Klart han ska komma hit. Märkligt att han inte längre finns tillgänglig på torsd.

8 oktober 13.34 Marianne till Hurtig
Hej! Jag sökte dig tidigare idag för att diskutera möjliga tidpunkter för förhören. Tacksam om du ringer.

8 oktober 15.04 Marianne till Erika och Gehlin
Hej! Nu ringde Hurtig. A är utomlands och slutför ett större arbete. Han erbjöd sig att medverka vid förhör per telefon. H undersöker om A kan inställa sig personligen på torsdag.

12 oktober 16.30 Marianne till Erika och Gehlin
Hej! Jag ringde Hurtig på förmiddagen. Han var då i hovrätten, men skulle ringa under dagen. Jag ringde nu. Han hade inte ringt A, men ska göra det och hör av sig lite senare. Jag återkommer då.

12 oktober 18.53 Marianne till Gehlin
Tyvärr har Hurtig inte fått kontakt med A. JAg nämnde att vi måste överväga häktnigsframställning och efterlysning om det inte går att komma framåt på annat sätt. Erika ringer Hurtig imorgon em.

10 november 13.33 Marianne till Erika
Hej! Hurtig har inte hörts av.

15 november 08.50 Marianne till Erika
Hej! Det är kanske bäst att jag enbart informerar om vår planering, medan du får bestämma tid nå (och) annat praktiskt.

16 november 13.35 Marianne till Hurtig
Hej! JAg har sökt dig upprepade gånger och lämnat meddelande på din telefonsvarare. Vi väntar på besked om var och när du vill ta det av materialet. Fram till dess att vi ger in häktningsframställan på torsdag morgon är vi liksom tidigare beredda att ta emot din huvudman för förhör.

11 januari 10.58 Marianne till Hurtig
Hej! Av utredningstekniska skäl är inte framställning om rättshjälp för förhör i England aktuellt.

http://samtycke.nu/doc/new/ass-hurtig-ny.pdf

Hurtig kan ha tolkat Mariannes egentliga avsikt rätt, hon ville bara luska ut var han fanns, inte förhöra. Därför är Marianne rätt tillfreds med den nuvarande situationen.
Senast redigerad av outoftheblue 2016-01-30 kl. 00:26.
Citera
2016-01-30, 00:33
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
...27 september 09.11 Marianne till Hurtig
Hej! Tack för ditt besked. Jag återkommer till dig senare idag om vår planering.....

Det gjorde hon dock inte. Den 27 september, ca kl 14, fattade antingen Ny eller överordnad instans beslut om att anhålla Assange (enligt vad Åklagarmyndigheten senare hävdat). I planeringen (Åklagarmyndighetens eller någon annans) ingick tydligen också att efter Assanges incheckning på Arlanda, beslagta hans resväska, inklusive fyra laptops.

Hurtig upplystes varken om anhållan eller beslag av datorer "senare i dag".

P.S. Tack för den utmärkta kronologin. Det är sådant som visar att den här tråden är det överlägset mest sakkunniga forumet för den här diskussionen (trots filibustrar och lågvattenmärken med jämna mellanrum)..
Senast redigerad av trenterx 2016-01-30 kl. 00:40.
Citera
2016-01-30, 00:57
Medlem
Hittade en intressant länk Marianne Ny aklagaren som inte vill forhora/

som länkade till nternationellt-rattsligt-samarbete

Och då hittar man vad som gäller för MLA i storbritanien ...

Citat:
Storbritannien (exklusive Skottland, Guernsey, Jersey och Isle of Man)

Brottmål: Ansökan om rättslig hjälp i brottmål krävs. Förhöret sker i en brittisk domstol under överinseende av en brittisk domare. För ytterligare information se rubrik "Rättslig hjälp i brottmål". Dessutom gäller att ansökan ska tillställas myndigheterna i Storbritannien minst åtta veckor innan datum för planerat telefonförhör. En lista över de frågor som ska ställas ska, om möjligt, bifogas ansökan.

Civilmål: Ansökan om rättslig hjälp i civilmål krävs.

Så England behöver 8 veckor på sig för vad anoNYmare anser att Ecuador behöver mindre än ett dygn på sig för att behandla.

De kräver att ha med en domare som kontrollerar att allt går rätt till

De vill även att de frågor som ska ställas ska bifogas anmälan.
Citera
2016-01-30, 09:35
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Hittade en intressant länk Marianne Ny aklagaren som inte vill forhora/

som länkade till nternationellt-rattsligt-samarbete

Och då hittar man vad som gäller för MLA i storbritanien ...

Så England behöver 8 veckor på sig för vad anoNYmare anser att Ecuador behöver mindre än ett dygn på sig för att behandla.

De kräver att ha med en domare som kontrollerar att allt går rätt till

De vill även att de frågor som ska ställas ska bifogas anmälan.

Jag har inte sagt något om vilken tid Ecuador behöver, bara att det borde gå fortare än vad vi hittills sett. Inget förhör har heller hållits än, fast det har gått mycket lång tid sedan ÅM:s första formella begäran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in