2016-01-28, 17:03
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bludderbladder
Trump var redan usd miljardär innan han ärvde.
"I started off in Brooklyn, my father gave me a small loan of 1 millon dollars"
Citat:
Nej man kan inte köpa sig honours på Wharton.
Källa på honours?
Citat:
“He was not first in the class. He was not known on campus for any reason at all,” his Wharton classmate Nancy Hano told Daily News. Another classmate, Stanton Koppel, told the publication, “I have no memory of him whatsoever.”
Citat:
Writing in the New York Times magazine in 1984, William Geist reported that “the commencement program from 1968 does not list him as graduating with honors of any kind,” even though “just about every profile ever written about Mr. Trump states that he graduated first in his class at Wharton in 1968.”
Utbildad privat under sina tidiga år, tack vare farsans pengar. Gick på Fordham som knappt ens rankas inom top 50, och byte sedan till wharton för sina sista två år.
Citat:
Cruz har fallit hårt sen senaste debatten och inget institut utroppade honom till segrare, tvärtom.
Röster som räknas, vänta och se.
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
bludderbladder har redan svarat bra, men vill tillägga att det är väldigt imponerande att lyckas mångdubbla sin förmögenhet som Trump har lyckats med. Speciellt med tanke på att han varit nära att gå i personlig konkurs. Den återhämtningen som Trump har gjort, den är helt otrolig.
http://uk.businessinsider.com/donald-trump-vs-other-billionaires-2015-8?r=US&IR=T
Frågor?
Citera
2016-01-28, 18:27
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko

http://uk.businessinsider.com/donald-trump-vs-other-billionaires-2015-8?r=US&IR=T
Frågor?
Men snälla, vad är det för jämförelse. Självklart har derivathandlare bättre utveckling (de det går bra för) än personer som investerar i fastigheter. Risk/reward förihelvete. Det är totalt meningslöst att jämföra två olika portföljer med helt olika beta.
Citera
2016-01-28, 18:36
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Vad är det som är fel? Muslimer är enbart problem, lättaste sättet är att portförbjuda folket att ta sig in i landet. Det är precis vad som behövs, i Sverige skulle vi ha samma tänk:

ALLA icke-godkända flyplan som ens försöker ta sig in vårat luftrum beskjuts alltid med skarpa missiler och ingenting annat. Att invadera land är aldrig någon poäng i sig. Istället för att spendera miljarder på krigsföring räcker det med ett antal kärnvapen-bestyckade kryssningsmissiler och sen är problemet löst.

Skyddstullar låter också vettigt? Du är för radikal och har samma retorik som dem du vänder dig mot. Hur många procent av muslimerna begår terrorbrott? Och även om de skulle vara överrepresenterade är det ingen som helst anledning att porta dem. Man skulle likaväl kunna argumentera för att en stor majoritet av alla brott begås av män så låt oss porta männen.

Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Men snälla, vad är det för jämförelse. Självklart har derivathandlare bättre utveckling (de det går bra för) än personer som investerar i fastigheter. Risk/reward förihelvete. Det är totalt meningslöst att jämföra två olika portföljer med helt olika beta.

För det första är beta ett ruttet mått på risk. Att köpa förhoppningsbolag som biotech pharmacon är alltså mer riskabelt än att köpa ett bolag som Coca-Cola eftersom den förstnämnda har beta nära noll. För det andra har han blivit slagen av börsindex. Risken att förlora pengar på börsen på 27 års sikt är betydligt lägre än risken att förlora pengar reelllt på treasury bonds eller vad fan som helst. Eller menar du att fastighetsmarknaden är riskfri?
Citera
2016-01-28, 18:40
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Skyddstullar låter också vettigt? Du är för radikal och har samma retorik som dem du vänder dig mot. Hur många procent av muslimerna begår terrorbrott? Och även om de skulle vara överrepresenterade är det ingen som helst anledning att porta dem. Man skulle likaväl kunna argumentera för att en stor majoritet av alla brott begås av män så låt oss porta männen.

Varför skall du riskera något? Portförbjud idioterna, makt åt folket och mindre makt åt byråkrater. Jag ser verkligen ingenting över huvudtaget fel i Trumps retorik, ALLA människor skall alltid ha rätt att bära vapen i alla lägen. Bryter sig någon in i mitt hus, min bil eller mitt skåp i skolan skall du ALLTID ha rätt att döda. Rätten att försvara hus och hem är ovanstående allt annat. Att då ta in "människor" från en dysfunktionell kalle-ankadel av världen är att be om folkmord.
Citera
2016-01-28, 18:55
Medlem
Hogdals avatar
Citat:

För det första är beta ett ruttet mått på risk. Att köpa förhoppningsbolag som biotech pharmacon är alltså mer riskabelt än att köpa ett bolag som Coca-Cola eftersom den förstnämnda har beta nära noll. För det andra har han blivit slagen av börsindex. Risken att förlora pengar på börsen på 27 års sikt är betydligt lägre än risken att förlora pengar reelllt på treasury bonds eller vad fan som helst. Eller menar du att fastighetsmarknaden är riskfri?
Varför skulle lägre beta implicera nollrisk?

Om vi tittar på värdeökningen på fastigheter i USA den senaste 40-årsperioden ligger den på 500%. SP500 ligger för samma period på 1600%.

Självklart kommer en individ som investerar i fastighetsmarknaden över tid att bli slagen av aktiemarknaden, är detta något slags skämt eller?
Citera
2016-01-28, 19:01
Medlem
Hogdals avatar
Denna opinionsundersökning från Suffolk som precis släpptes ser ut som om den vore custom made för Trump (New Hampshire):

Trump 27, Cruz 12, Kasich 12, Rubio 10, Bush 11, Christie 6, Carson 5, Fiorina 4, Paul 2, Huckabee 0, Santorum 0

Såväl Cruz som Kasich, Rubio och Bush kommer att kunna tolka ett sådant valresultat som att de fortfarande har en chans, och fortsätta sina kampanjer och splittra upp anti-Trumprösterna.
Citera
2016-01-28, 19:35
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Du kan inte diskutera sakfrågorna. Oväntat. Du tycker med andra ord att det är vettigt att bannlysa muslimer och smacka på 25 procent importtullar? Hur är det i jänkarnas egenintresse att dras in i ett handelskrig med Kina och dessutom straffa jänkarkonsumenter? Hur är det i deras intresse att skjuta muslimer och muslimska länder längre bort från sig när man behöver sådana allierade mot IS?

Jag kanske formulerade mig en aning för otydligt för dig. Det är inte lätt alltid att på förhand veta vad olika flashbackanvändare har för begåvningsbegränsningar. Jag ber om ursäkt för det.

Det här är inte rätt tråd att ta en ingående diskussion angående sakfrågor, men jag gav en ytlig kommentar om den röda tråden bakom Trumps förslag som egentligen alla kräver en mer nyanserad debatt än vad du visat prov på i tråden hittills. Sedan har du rätt i att jag inte är intresserad av att ta en sådan diskussion med dig, även i rätt tråd. Jag ser nämligen inte vad en person som gjort en sådan katastrofalt felaktig omvärldsanalys som du har kan erbjuda varken mig eller debatten i stort. Det är ju störtlöjligt att tro att USA inte har råd att stöta sig med muslimer nu eftersom de behöver muslimska allierade i kampen mot IS. I den verkliga världen så råkar IS befinna sig både geografiskt och som politisk kraft i just MÖ, och inte i USA. USA skulle självklart ta en ekonomisk smäll om man gjorde något så drastiskt som att fullständigt kapa banden med MÖ, men de riktiga förlorarna på det är muslimerna som inte vill inrätta sig i kalifatet. Tvärtom mot vad du förvirrat verkar hävda så är det inte USA som behöver hjälp av muslimska länder, det är muslimska länder som behöver hjälp av USA.

Alltså sitter vår framtida president Trump med Trumf på hand.

Citat:
Du tycker inte hans retorik som bygger på pajkastning och personangrepp är det minsta oroväckande? Som sagt, kul lördagsunderhållning efter en hård arbetsdag, men fan inte någon som ska ha kärnvapenkoderna.

Nej, som sagt förstår jag inte gnällspikar som du som hävdar att det finns felaktiga sätt att vinna på. Trumps retorik och förslag har tagit honom dit han är idag, med ett stadigt grepp runt FNCs och de andra stora mediehusens pungkulor. Men jag antar att det är en av de stora skiljelinjerna mellan oss. För mig är det viktigt att segra, för dig är det viktigt att förlora med stil.

Hade Trump följt dina konformistiska och fega råd hade han aldrig vuxit sig så stor som han gör idag. Faktum är att ingen som följer dina råd klarar av att slå sig fri och råda över sig själv. President Jeb hade varit helt i händerna på sina mästare. President Trump är inte det.
Citera
2016-01-28, 19:56
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
"I started off in Brooklyn, my father gave me a small loan of 1 millon dollars"

Känns det inte pinsamt att behöva flytta målstolparna så långt? Nyss var han dollarmiljardär enbart för att han ärvt 200 miljoner, nu för att han fick låna hela 1 miljon. En miljon som han inte bara har betalat tillbaka utan även ökat i värde med någonting mellan 600000 - 1000000%. Eller utskrivet i ord, sexhundratusen till en miljon procent.

Det är inte dåligt.

Citat:
Frågor?

Bara en, men det hör inte till tråden huruvida du lyckades lämna särskolan med gymnasiebehörighet eller inte.

Hogdal har redan besvarat dig bra, men jag vill förtydliga och lägga till ett par väldigt viktiga punkter du uppenbarligen inte tänkt på. Först och främst kan man inte jämföra miljardärer rakt av utan måste ta hänsyn till vilka brancher de är inblandade i, vilken förmögenhet de startade på (i Trumps fall med ett lån på en miljon) samt, för att vara riktigt rättvis, vad som hänt på vägen. Är det en slump att datapunkt 1 är 1988, strax innan han drabbades av en ekonomisk katastrof som var väldigt nära att sätta honom i personlig konkurs, och datapunkt 2 är idag? Nej, självklart inte, för man hade ju fått en helt annan bild om datapunkt 1 varit mitt under hans ekonomiska kris, säg 1991, och så kan vi ju inte ha det. Men sett ur det perspektivet är Trumps återhämtning är fantastisk.

Och en till viktig "detalj" du inte tänkte på. Alla på den listan är dollarmiljardärer. Den tar inte upp alla som misslyckades, ej heller de som låg ökade måttligt. Eller de som faktiskt gick under i krisen som kunde ha slukat Trump. Att överhuvudtaget vara med på listan visar att man lyckats bättre än många, många andra.
Citera
2016-01-28, 20:35
Avslutad
Tror forf på Trusted Cruz.

Att Trump hoppar över fox-debatten lär få mer attraktion till Cruz. Han kommer gapa över hur grinig Trump är över reportern som fick Trump att ta illa upp och visar sin ledsna min.
Citera
2016-01-28, 20:41
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Tror forf på Trusted Cruz.

Att Trump hoppar över fox-debatten lär få mer attraktion till Cruz. Han kommer gapa över hur grinig Trump är över reportern som fick Trump att ta illa upp och visar sin ledsna min.
Det är ganska intressant att Trump fimpar nattens debatt. På sikt kan man tänka sig att de kan kampanja utan de stora Tv-kanalerna - åtminstone i primärvalen. De två stora partierna skulle ju enkelt kunna organisera debatterna själva och sända på nätet.
Citera
2016-01-28, 21:25
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Varför skulle lägre beta implicera nollrisk?

Om vi tittar på värdeökningen på fastigheter i USA den senaste 40-årsperioden ligger den på 500%. SP500 ligger för samma period på 1600%.

Självklart kommer en individ som investerar i fastighetsmarknaden över tid att bli slagen av aktiemarknaden, är detta något slags skämt eller?

Därför att enligt CAPM är avkastningskravet för något som saknar korrelation med marknaden som trisslotter (och även huruvida vissa forskningspatent kommer att godkännas) samma som riskfria räntan. Tittar du på relevant jämförelseindex, dvs den typen av fastigheter som Trump investerat i eller säg bostadsmarknaden? Även om vi antar att din siffra är rätt har alla fastighetsbolag en relativt hög grad av belåning. Även konservativt finansierade bolag såsom Hufvudstaden har mer skulder än eget kapital och därför boostas returnen markant. Att han sackat efter index visar bara att en pilkastande apa hade kunnat leverera bättre avkastning genom att köpa några storbolag på börsen. Trump verkar inte vara ett universalgeni även om jag håller med om att han inte gärna kan vara tappad bakom en vagn.

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Nej, som sagt förstår jag inte gnällspikar som du som hävdar att det finns felaktiga sätt att vinna på. Trumps retorik och förslag har tagit honom dit han är idag, med ett stadigt grepp runt FNCs och de andra stora mediehusens pungkulor. Men jag antar att det är en av de stora skiljelinjerna mellan oss. För mig är det viktigt att segra, för dig är det viktigt att förlora med stil.

Hade Trump följt dina konformistiska och fega råd hade han aldrig vuxit sig så stor som han gör idag. Faktum är att ingen som följer dina råd klarar av att slå sig fri och råda över sig själv. President Jeb hade varit helt i händerna på sina mästare. President Trump är inte det.

För det första är det inte sannolikt att han kommer att bli president. Enligt oddsen är det cirka 4 gånger pengarna. Det är förvisso bättre odds än för andra republikaner men oerhört långt ifrån avgjort. Ja, hans retorik och förslag har tagit honom dit där han är. Det som gör mig mest modfälld är att jänkarna röstar så, men jag antar att det är som man säger: "He was not the president they needed, but the one they deserved". Vill patrasket rösta på en missnöjeskandidat som gör varje debatt till en sandlåda tillika pajkastningstävling, fine.

Jag vill någonstans tro på den mänskliga potentialen hos det amerikanska folket, att de ska ta sitt förnuft tillfånga och inte låta en sådan hästskojare som Trump får access till kärnvapenkoderna.
Citera
2016-01-28, 21:30
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Kan gå åt andra hållet också. Titta bara här i Sverige där SD får fler röster ju mer media utmålar dom som lallare. Trump vill ju vara "den lille mannens" kandidat och "big media" demoniseras därför.
Det enda överraskande är väl att det är Fox, det stora flaggskeppet för högerpopulismen i USA, som råkar i delo med The Donald.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in