Citat:
Ursprungligen postat av
Feodor
Som 23-åring hade Henrik Larsson varit framträdande i VM 94 och vunnit holländska cupen där han gjorde flest mål i Feyenoord i cupen. Känns ändå en bit före Guidetti som hade en biroll när Celtic vann en "enlags-serie" och sedan vunnit en "ungdoms-turnering".
Nja. Framträdande i VM 94 vet jag inte om jag skulle hålla med om - och där skulle väl U21-EM-guldet kunna motsvara vad Larsson uträttade under VM 94 - och Henkes sejour i Feyenoord är ju ett enormt misslyckande om man ser till antalet mål; Guidetti har ett högre målsnitt i Celtic än vad Henke hade i Feyenoord. (Wikipedia)
Larsson hade däremot öst in mål i Superettan och Allsvenskan (56 matcher, 50 mål), medan Guidetti - den säsong han varit frisk hittills - öste in mål i Eredivisie (23 matcher, 20 mål) för Feyenoord. (Siffrorna återigen från Wikipedia)
Och nu har han alltså gjort 7 mål på en speltid som totalt motsvarar 7,5 matcher. (För enbart La Liga: 3,8 matchers speltid har resulterat i 3 mål) (Från WhoScored)
Jag skulle inte påstå att jag tror att Guidetti blir en lika stor spelare som Henrik Larsson när vi summerar Johns karriär, men jag håller inte med om att Henrik Larsson var långt före - om alls - vid motsvarande ålder.