Citat:
Ursprungligen postat av
Gameplayer
Man kan hävda sig ha bevisat att en varelse sådan som Bibelns Gud tros vara omöjligtvis kan existera. Vilka attribut denna Gud har är dock omdiskuterat även bland troende men som du skriver anses han vara allsmäktig, allvetande och allgod. Fast som jag skrev är det omtvistat om han ens har eller kan ha dessa egenskaper. Alla kristna tror det inte och den synen har inte heller alltid funnits.
Trams, feghet och not a true scotsmen.
Du kan ta vilka transcendenta egenskaper du vill för din "Gud", du fixar inte bevisa en enda av dessa och du ramlar tillbaka till att bara kunna bevisa immanenta egenskaper och då kan det du pratar om inte längre vara en "Gud". Sedan var rakryggad och ge din definition av "Gud" då din fega fjant istället för att fega på och gömma dig bakom en "not a true scotsmen" negation. Det visar bara vilken oärlig och feg debattör du är.
Citat:
Du utgår felaktigt från att det finns en definition och verkar likställa honom/henne/det med den traditionellt kristna och bibliska beskrivningen av Gud. "Gud" är ett långt vidare och äldre begrepp och det står oklart hur och av vem det definierats. Jag kom själv efter många års meditation i kontakt med något som som stod långt över vanlig mänsklig erfarenhet och upplevelse. Upplevelsen var bortom ord, men jag förstod att min (och andras) världsliga tillvaro egentligen är meningslös.
Du är dum i huvudet bara, det är det stora och enda problemet här.
Spelar ingen roll vilken definition du ger för din "Gud" det kommer alltid inbegripa transcendenta egenskaper och då är du körd för inget av det kommer du som människa att kunna bevisa och utan transcendenta egenskaper är det ingen "Gud" utan något fullt normalt du pratar om.
Citat:
Du har som argument för Guds icke-existens att definitionen av den samme är påhittad av människor och därmed saknar grund. Det du skriver om mig är påhittat av dig och saknar grund. Erkänn istället sanningen att du är ateist mestadels för att du inte vill tro på Gud och en tillvaro efter detta. Du har valt ateism för att det passar dig, vad du vill tro och hur du föredrar att leva ditt liv. Det är din fulla rätt att tro vad du vill men är du verkligen smart borde du inte bergsäkert tro att det är sanningen. Våga att söka och ifrågasätta det du tror du vet. Du kan bli förvånad över vad du hittar...
Det jag skriver om dig att du är en dumskalle av stora format är sanning, texten jag refererar till skriver inte sig själv och det är en idiot som för pennan alltså Q.E.D.
Sedan menar du att alla måste vara lika korkade och inskränkta som du i sin retorik.
Varför?
Det är det dummaste jag har hört.
Att du saknar intellektuella förmågor borde ju rimligtvis inte drabba normala människor så att de skulle behöva sänka sig till din ytterst låga nivå. Det är ju den retoriken troende kört med i tusentals år, med vilken ISIS och kyrkan tidigare avrättar oliktänkande. Så att få höra liknande retorik från dig är ju inte förvånande. Att förlita sig på förnuft och logik har aldrig varit något ni lallande idioter fixat utan det är bara er vanföreställda värld som existerar. Usch vilka obehagliga och äckliga människor ni är.