2016-01-25, 17:13
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
FranzLiszt partimodell(uppdaterad 2015-12-20, så den har fått med alla de senaste opinionsundersökningarna):
https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit

SD: 25.5(+12.6)

Alliansen 39.1(-0.3)
M: 23.5(+0.2)
KD: 3.3(-1.3)
L(FP): 5.0(-0.4)
C: 7.3(+1.2)

Rödgröna 35.5(-9.1)
S: 25.4(-6.6)
V: 5.6(-0.1)
MP: 4.5(-2.4)

F!: 1.8(-1.3)

Observera MP:s siffror. Dem börjar ligga farligt nära 4% spärren! MP kommer nog att fortsätta att tappa även i framtiden.

Jag tror att siffrorna stämmer bra för de små partierna, men inte för M, S och SD. SD tror jag ligger någon procent för lågt, S och M ligger förmodligen någon procent för högt. Men det är bara min personliga hypotes.

Du är medveten om att man plussar på alla partiers procent i din modell så blir det totalt 101.9 procentenheter?. Lägger vi även till kategorin övriga partier(bortsett från SD) som kanske ligger på 1%. Blir det ~103 procentenheter. Alltså 3 procentenheter för mycket.

Har inte hunnit med att läsa denna tråd sista tiden, så ursäkta mitt sena svar.

Tyvärr är det så, som du påpekar, att modellen inte uppfyller en totalsumma om 100%. Modellen gjordes ursprungligen endast för ett parti, SD. Av olika anledningar valde jag då att beskriva den icke slumpmässiga delen av OIs mätningar som proportionella mot modellen av det sanna partistödet. Sen använde jag samma modell för att beskriva övriga partier också. Med proportionella "felfaktorer" finns dock inga garantier att summan förblir 100% över tid. Ett alternativ som förenklar uppfyllandet av en totalsumma på 100% är att modellera de systematiska felen hos OU som additiva.

Hur som helst, Partimodellen kommer förhoppningsvis snart ersättas av Partimodellen 2 där detta blir en av sakerna att förbättra. Partimodellen 2 bygger på en tidskontinuerlig modell baserad på stokastiska differentialekvationer och observationsmodeller för tidsdiskreta mätningar. Ett preliminärt smakprov på hur den ser ut hittar du här. Den kanske viktigast förändringen med 2:an är stöd för tidsberoende systematiska fel.
2016-01-27, 07:13
Moderator
v50s avatar
DN / Ipsos januarimätning utförd mellan 14-25/1, 1200 personer intervjuades via telefon

S 24,7% (+-0)
V 6,6% (-0,7)
MP 6,5% (+1,2)

SD 16,7% (-2,2)

M 25,8% (+1,7)
L 6,6% (+-0)
KD 2,7% (-1,1)
C 7,2% (+0,4)

FI 1,9% (+-0)

S+V+MP 37,8% (+0,5)
M+C+L+KD 42,3% (+1,5)

http://www.dn.se/nyheter/politik/s-inte-langre-storsta-parti/
2016-01-27, 08:58
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
DN / Ipsos januarimätning utförd mellan 14-25/1, 1200 personer intervjuades via telefon

S 24,7% (+-0)
V 6,6% (-0,7)
MP 6,5% (+1,2)

SD 16,7% (-2,2)

M 25,8% (+1,7)
L 6,6% (+-0)
KD 2,7% (-1,1)
C 7,2% (+0,4)

FI 1,9% (+-0)

S+V+MP 37,8% (+0,5)
M+C+L+KD 42,3% (+1,5)

SD sjunker alltså kraftigt men MP går framåt med stormsteg enligt Ipsos. Låter ju jävligt troligt.
2016-01-29, 20:48
Medlem
MPs siffror vet jag inte vad det beror på, men det är naturligt om SD backar lite. Många har röstat på dom i nästan ren desperation, i många fall utan att tycka om partiet. Främst talar vi om Moderata sympatisörer som nu sannolikt återvänder när partiet har börjat göra upp med Reinfeldt-erans politik. När debattens fokus nu dessutom förskjuts till att handla om bostads- och arbetsmarknadspolitik så är det M och övriga Allianspartier som har reformförslagen och kommer att dominera debatten framöver.

Moderaternas största brist är dock fortsatt partiledaren, som får jobba vidare på sin framtoning. Det finns en del som behöver förbättras där.
Senast redigerad av griffen 2016-01-29 kl. 20:50.
2016-01-29, 21:06
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50

S 24,7% (+-0)
V 6,6% (-0,7)
MP 6,5% (+1,2)

SD 16,7% (-2,2)

M 25,8% (+1,7)
L 6,6% (+-0)
KD 2,7% (-1,1)
C 7,2% (+0,4)

FI 1,9% (+-0)

S+V+MP 37,8% (+0,5)
M+C+L+KD 42,3% (+1,5)

Hur kan Alliansen ha + 1,5 %? Samma resultat står i länken.
Jag får det till +1 %.
1,7+0,4-1,1 = 1
2016-01-29, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Hur kan Alliansen ha + 1,5 %? Samma resultat står i länken.
Jag får det till +1 %.
1,7+0,4-1,1 = 1
Det har du ju rätt i, det var knepigt. Dessutom, om KD får 2,7% i valet så hamnar dom ju under 4% och kan inte vara med i något regeringsalternativ som heter Alliansen längre, därför borde väl deras poäng räknas bort helt. Då blir Alliansens resultat 1 - 2,7 = -1,7% istället för +1,5%.
2016-01-30, 02:03
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
MPs siffror vet jag inte vad det beror på, men det är naturligt om SD backar lite. Många har röstat på dom i nästan ren desperation, i många fall utan att tycka om partiet. Främst talar vi om Moderata sympatisörer som nu sannolikt återvänder när partiet har börjat göra upp med Reinfeldt-erans politik. När debattens fokus nu dessutom förskjuts till att handla om bostads- och arbetsmarknadspolitik så är det M och övriga Allianspartier som har reformförslagen och kommer att dominera debatten framöver.

Moderaternas största brist är dock fortsatt partiledaren, som får jobba vidare på sin framtoning. Det finns en del som behöver förbättras där.
Sen spelar det ingen roll längre vem som regerar av rödgröna eller alliansen så länge man inte i fortsättningen anammar SD:s invandringspolitik helt eller delvis. Alliansen hade blivit impopulär lika snabbt som denna regeringen med om man visar att man ändå inte riktigt menar allvar ändå med fyktingpolitiken.

Det är SD som är framtiden oavsett..Antingen med dom..eller att någon annan bär deras idéer framåt.

Att hamna i regering i dagens läge med DÖ och SD-tabu..det är ett helvete. INGEN kommer undan utan att passera SD i framtiden..så är det bara.
2016-01-31, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Sen spelar det ingen roll längre vem som regerar av rödgröna eller alliansen så länge man inte i fortsättningen anammar SD:s invandringspolitik helt eller delvis. Alliansen hade blivit impopulär lika snabbt som denna regeringen med om man visar att man ändå inte riktigt menar allvar ändå med fyktingpolitiken.

Det är SD som är framtiden oavsett..Antingen med dom..eller att någon annan bär deras idéer framåt.

Att hamna i regering i dagens läge med DÖ och SD-tabu..det är ett helvete. INGEN kommer undan utan att passera SD i framtiden..så är det bara.

Det hänger på att Centern kan förmås att acceptera M:s migrationspolitik. Det har Åkeson varit tydlig med. Då släpper dom fram Alliansen. Så det är bara för Kinberg Batra att börja biarbeta Lööf helt enkelt. Vad vet jag, ge dom eftergifter gällande arbetsmarknadspolitik eller liknande för att rädda deras ansikte.

Personligen tycker jag att SD är ett ganska otäckt parti, som gärna får backa lite. Att Sverige skulle kunna komma att styras så som Karlsson och gänget styr SD ger kalla kårar.
2016-01-31, 00:59
Medlem
Jag tycker också det är lite märkligt att ett parti som KD får under 4%, men ändå räknas det in som att alliansen har det partiet i sitt block. I ett äkta val hade de försvunnit helt från riksdagen och alliansen hade varit ett parti mindre.

Det påverkar blockbalansen högst väsentligt och det blir ännu knasigare om ytterligare 1-2 partier hamnar under 4%-spärren.
2016-01-31, 01:49
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Det hänger på att Centern kan förmås att acceptera M:s migrationspolitik. Det har Åkeson varit tydlig med. Då släpper dom fram Alliansen. Så det är bara för Kinberg Batra att börja biarbeta Lööf helt enkelt. Vad vet jag, ge dom eftergifter gällande arbetsmarknadspolitik eller liknande för att rädda deras ansikte.

Personligen tycker jag att SD är ett ganska otäckt parti, som gärna får backa lite. Att Sverige skulle kunna komma att styras så som Karlsson och gänget styr SD ger kalla kårar.
Tja...Som det ser ut..SD dikterar hur det än blir. Minskar SD, ja, då beror det på att andra tagit efter dom. Ökar dom, ja, då har dom andra svikit. SD behövs för att dom andra ska nyktra till, och göra som folk vill. Om SD sen aktivt ska göra jobbet eller inte spelar ingen roll, för mig iaf. Bara att deras kärnidéer förs in i svensk politik brett. Det är fråga om tycke och smak vem som är bäst lämpad att göra det.

Förövrigt så känns Alliansen som ett skämt också så länge Centern håller fast vid sin linje. Tror dock inte det är särskilt svårt att ändra dom dock. Deras flyktingvurmande känns inte särskilt förankrat, utan en ledning/Stureplansgrej. Dessa individer byter snabbt fot när makt hägrar.
2016-02-01, 16:11
Medlem
Golonkas avatar
Går Mp framåt och SD backar i detta allvarliga läge för Sverige, så är precis allt hopp ute. Då återstår endast landsflykt eller att gå helt off grid någonstans där man kan reda till bra eldställningar, minera kanaliserande terräng och har bra tillgång till rent vatten och mat.... Svenska folket är fan inte byxat att ta hand om sig själv! Vi förtjänar verkligen varken vår demokrati eller frihet och absolut inget välfärdssamhälle. Vi förtjänar i så fall att gå under som folk. Ockuperas och förslavas som de oduglingar vi är!
2016-02-01, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Går Mp framåt och SD backar i detta allvarliga läge för Sverige, så är precis allt hopp ute. Då återstår endast landsflykt eller att gå helt off grid någonstans där man kan reda till bra eldställningar, minera kanaliserande terräng och har bra tillgång till rent vatten och mat.... Svenska folket är fan inte byxat att ta hand om sig själv! Vi förtjänar verkligen varken vår demokrati eller frihet och absolut inget välfärdssamhälle. Vi förtjänar i så fall att gå under som folk. Ockuperas och förslavas som de oduglingar vi är!

Förvisso. Men det är bättre att utgå ifrån FranzLiszts partimodell istället för de undermåliga opinionsinstituten. Senast uppdaterad 2016-01-24:

SD: 25.2 ±1.3
S: 25.0 ±1.0
M: 24.1 ±1.0
C: 7.4 ±0.5
V: 5.9 ±0.5
L: 4.9 ±0.4
MP: 4.2 ±0.4
KD: 3.3 ±0.4
FI: 1.7 ±0.3

https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit?pref=2&pli=1

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera