Citat:
FranzLiszt partimodell(uppdaterad 2015-12-20, så den har fått med alla de senaste opinionsundersökningarna):
https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit
SD: 25.5(+12.6)
Alliansen 39.1(-0.3)
M: 23.5(+0.2)
KD: 3.3(-1.3)
L(FP): 5.0(-0.4)
C: 7.3(+1.2)
Rödgröna 35.5(-9.1)
S: 25.4(-6.6)
V: 5.6(-0.1)
MP: 4.5(-2.4)
F!: 1.8(-1.3)
Observera MP:s siffror. Dem börjar ligga farligt nära 4% spärren! MP kommer nog att fortsätta att tappa även i framtiden.
Jag tror att siffrorna stämmer bra för de små partierna, men inte för M, S och SD. SD tror jag ligger någon procent för lågt, S och M ligger förmodligen någon procent för högt. Men det är bara min personliga hypotes.
Du är medveten om att man plussar på alla partiers procent i din modell så blir det totalt 101.9 procentenheter?. Lägger vi även till kategorin övriga partier(bortsett från SD) som kanske ligger på 1%. Blir det ~103 procentenheter. Alltså 3 procentenheter för mycket.
https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit
SD: 25.5(+12.6)
Alliansen 39.1(-0.3)
M: 23.5(+0.2)
KD: 3.3(-1.3)
L(FP): 5.0(-0.4)
C: 7.3(+1.2)
Rödgröna 35.5(-9.1)
S: 25.4(-6.6)
V: 5.6(-0.1)
MP: 4.5(-2.4)
F!: 1.8(-1.3)
Observera MP:s siffror. Dem börjar ligga farligt nära 4% spärren! MP kommer nog att fortsätta att tappa även i framtiden.
Jag tror att siffrorna stämmer bra för de små partierna, men inte för M, S och SD. SD tror jag ligger någon procent för lågt, S och M ligger förmodligen någon procent för högt. Men det är bara min personliga hypotes.
Du är medveten om att man plussar på alla partiers procent i din modell så blir det totalt 101.9 procentenheter?. Lägger vi även till kategorin övriga partier(bortsett från SD) som kanske ligger på 1%. Blir det ~103 procentenheter. Alltså 3 procentenheter för mycket.
Har inte hunnit med att läsa denna tråd sista tiden, så ursäkta mitt sena svar.
Tyvärr är det så, som du påpekar, att modellen inte uppfyller en totalsumma om 100%. Modellen gjordes ursprungligen endast för ett parti, SD. Av olika anledningar valde jag då att beskriva den icke slumpmässiga delen av OIs mätningar som proportionella mot modellen av det sanna partistödet. Sen använde jag samma modell för att beskriva övriga partier också. Med proportionella "felfaktorer" finns dock inga garantier att summan förblir 100% över tid. Ett alternativ som förenklar uppfyllandet av en totalsumma på 100% är att modellera de systematiska felen hos OU som additiva.
Hur som helst, Partimodellen kommer förhoppningsvis snart ersättas av Partimodellen 2 där detta blir en av sakerna att förbättra. Partimodellen 2 bygger på en tidskontinuerlig modell baserad på stokastiska differentialekvationer och observationsmodeller för tidsdiskreta mätningar. Ett preliminärt smakprov på hur den ser ut hittar du här. Den kanske viktigast förändringen med 2:an är stöd för tidsberoende systematiska fel.