2016-02-02, 11:25
Medlem
bollen_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
SD sjunker alltså kraftigt men MP går framåt med stormsteg enligt Ipsos. Låter ju jävligt troligt.

Det beror på att "ljushuvudena" i vår befolkning tror att M har vaknat nu....
Senast redigerad av bollen_1 2016-02-02 kl. 11:28.
2016-02-03, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
DN / Ipsos januarimätning utförd mellan 14-25/1, 1200 personer intervjuades via telefon

S 24,7% (+-0)
V 6,6% (-0,7)
MP 6,5% (+1,2)

SD 16,7% (-2,2)

M 25,8% (+1,7)
L 6,6% (+-0)
KD 2,7% (-1,1)
C 7,2% (+0,4)

FI 1,9% (+-0)

S+V+MP 37,8% (+0,5)
M+C+L+KD 42,3% (+1,5)

http://www.dn.se/nyheter/politik/s-inte-langre-storsta-parti/

Det verkar som att SD tappar till M efter att M har "svängt" i invandringsfrågan. Det är lätt att vara populist i opposition, men se vad som händer varje gång när borgarna får makten.

Detta illustrerar också de som jag kallar för SDs Smygmoderater. Oförankrade åsikter hos M får en signifikant mängd SDare att gå till det parti/block som har förått Sverige mest under historisk tid.
Imam Reinfeldt kan jämföras med t.ex. Karl XII (1682 – 1718) som med sina helt onödiga krig skapade stort lidande för hela Nordeuropa; samma effekt har Imam Reinfeldts politik, det kommer alla att ha erfarit om 30år.
Nordeuropas folk kommer att få betala i generationer både ekonomiskt och mänskligt för Imam Reinfeldts åtta år vid makten; detta verkar SDs Smygmoderater blunda för. Det är lättare att gnälla på Sossarna och projicera på MP av någon ologisk anledning.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2016-02-03 kl. 18:25.
2016-02-03, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Det verkar som att SD tappar till M efter att M har "svängt" i invandringsfrågan. Det är lätt att vara populist i opposition, men se vad som händer varje gång när borgarna får makten.

Detta illustrerar också de som jag kallar för SDs Smygmoderater. Oförankrade åsikter hos M får en signifikant mängd SDare att gå till det parti/block som har förått Sverige mest under historisk tid.
Imam Reinfeldt kan jämföras med t.ex. Karl XII (1682 – 1718) som med sina helt onödiga krig skapade stort lidande för hela Nordeuropa; samma effekt har Imam Reinfeldts politik, det kommer alla att ha erfarit om 30år.
Nordeuropas folk kommer att få betala i generationer både ekonomiskt och mänskligt för Imam Reinfeldts åtta år vid makten; detta verkar SDs Smygmoderater blunda för. Det är lättare att gnälla på Sossarna och projicera på MP av någon ologisk anledning.

Intressant perspektiv. Personligen ser jag det som mycket hälsosamt att väljare rör sig från SD till M som konsekvens av att M svänger i migrationsfrågan - om det inte lönar sig att lyssna på väljarna blir det inte mycket till fungerande demokrati. I princip skulle det krävas ett nytt parti med ensam majoritet för att åstadkomma en praktisk förändring, vilket inte är ett rimligt alternativ i de flesta fall. Var hade vi varit i miljöfrågorna om inte de etablerade partierna moderniserade sin miljöpolitik efter Mp:s inträde i riksdagen? Tvärtom skulle jag vilja hävda att det tagit alldeles för lång tid för M att svänga, vilket bidragit till den parlamentariska låsning vi har idag.

Det vi ser är helt enkelt fungerande demokrati och det är något som är lika välkommet som efterlängtat. M har alltid stått med ett ben i konservatismen och ett i nyliberalismen - det är mycket lägligt att i dagsläget lägga mer tonvikt på det förstnämnda och på så sätt möta den länge ignorerade folkopinionen i denna ödesfråga.

SD är fortsatt ett stigmatiserat parti och en mycket besvärlig väg att gå för de som önskar se en politisk förändring. Hade M haft en mer karismatisk partiledare tror jag man utan svårighet kunnat samla 30-35% av rösterna givet moraset hos regeringen, SDs oanständighet och de övriga borgerliga partiernas oförmåga att göra sig relevanta.
2016-02-03, 19:52
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt

Måste bara försvara Kalle Dussin. Han startade inte ett enda av de krigen han utkämpade. Däremot var han dålig på att utverka fred när han hade gynnsamt läge.
2016-02-03, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
[...] om det inte lönar sig att lyssna på väljarna blir det inte mycket till fungerande demokrati. [...]

Jag tror att du är naiv, för jag förväntar mig att M inte har någon som helst ambition till att faktiskt genomdriva en restriktiv invandringspolitik. Jag ser det som sker just nu som enbart försök till att stjäla SD:s väljare genom att låtsas vara invandringskritiska. Jag har noll procents förtroende för nuvarande partiledning i M. Vidare anser jag att representativ demokrati aldrig kan vara fungerande. Iallafall inte med fyraåriga mandatperioder.

För att vara mer OnTopic tror jag dessutom att M främst vinner väljare just nu på grund av skandalerna kring Kommunal, eller åtminstone i högre utsträckning än genom deras invandringspolitik.
2016-02-03, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goticism
Jag tror att du är naiv, för jag förväntar mig att M inte har någon som helst ambition till att faktiskt genomdriva en restriktiv invandringspolitik. Jag ser det som sker just nu som enbart försök till att stjäla SD:s väljare genom att låtsas vara invandringskritiska. Jag har noll procents förtroende för nuvarande partiledning i M. Vidare anser jag att representativ demokrati aldrig kan vara fungerande. Iallafall inte med fyraåriga mandatperioder.

För att vara mer OnTopic tror jag dessutom att M främst vinner väljare just nu på grund av skandalerna kring Kommunal, eller åtminstone i högre utsträckning än genom deras invandringspolitik.

Jag tror att det är du som är naiv. Inom alla partier finns det olika åsikter och olika falanger och om det fanns gammelmoderater ute i landet som inte kände igen sig under den förra ledningens politik finns det säkert innerstadsliberaler som inte gillar den nuvarande inriktningen. Självklart påverkar samhällsläget och opinionen vilka röster som får gehör även inom politiken. Man kan förstås tolka maktförskjutningar inom ett parti som kappvänderi och hyckleri men i så fall förekommer det inom samtliga partier, inklusive SD.

Att partier lyssnar på väljarna är i mitt tycke någonting bra.

Jag är övertygad om att moderaternas framsteg i opinionen beror på den tuffare linjen inom migrationsområdet. Många av de som i undersökningar gett sin röst till SD har gjort det motvilligt, av missnöje med sina tidigare partiers oförmåga att lyssna snarare än av sympatier med sverigedemokraterna. När nu moderaterna ställer om så är det också naturligt att en del av dessa väljare återvänder.
2016-02-04, 08:30
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Jag tror att det är du som är naiv. Inom alla partier finns det olika åsikter och olika falanger och om det fanns gammelmoderater ute i landet som inte kände igen sig under den förra ledningens politik finns det säkert innerstadsliberaler som inte gillar den nuvarande inriktningen. Självklart påverkar samhällsläget och opinionen vilka röster som får gehör även inom politiken. Man kan förstås tolka maktförskjutningar inom ett parti som kappvänderi och hyckleri men i så fall förekommer det inom samtliga partier, inklusive SD.

Att partier lyssnar på väljarna är i mitt tycke någonting bra.

Jag är övertygad om att moderaternas framsteg i opinionen beror på den tuffare linjen inom migrationsområdet. Många av de som i undersökningar gett sin röst till SD har gjort det motvilligt, av missnöje med sina tidigare partiers oförmåga att lyssna snarare än av sympatier med sverigedemokraterna. När nu moderaterna ställer om så är det också naturligt att en del av dessa väljare återvänder.
Då måste dom också hålla linjen och visa handling i ev. regeringsställning..annars är det ordentligt kört för dom. Och ska man kunna komma överens med Centern?
2016-02-05, 07:38
Medlem
Hogdals avatar
Mp utanför riksdagen om man tar hänsyn till demoskops historiska övervärdering av dem. Ligger efter korrigering på 3,57% i dagens mätning.
2016-02-05, 08:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Mp utanför riksdagen om man tar hänsyn till demoskops historiska övervärdering av dem. Ligger efter korrigering på 3,57% i dagens mätning.

Kunde det även bli ett valresultat, så vore mycket vunnet för Sverige. Helt omöjligt är det inte, med tanke på att våren sannolikt kommer att kräva mycket politisk uppoffring av MP om inte flyktingvågen inte skall med tsunamins kraft slå sönder landet, vilket såväl gendir Danielsson som jusmin Johansson varnat för. I detta läge kan miljökoftorna sitta med skägget i brevlådan.
2016-02-05, 10:21
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
42,6 alliansen
35,7 regeringen
M 27,2
S 23
SD 18,8
V 7,1
L 5,8
C6,6
MP 5,5
KD 3
FI 1,9
Osäkra 7,7
Övriga 1

Lyssnade till ett inslag där Svetsarn envist säger att det är M som är dumma som inte har berättat för S hur tillvida de kommer att samarbeta med SD eller inte.
Låter lite som om han vill ge både SD och M skulden för att det går åt helvete för regeringen
http://www.expressen.se/nyheter/politik/moderaterna-rycker-ifran-medan-s-rasar/

Citat:
Ja det är för lågt. Det borde vara högre naturligtvis, det sticker jag inte alls under stolen med.
vi har påbörjat ett väldigt viktigt samhällsbygge , som äh, oh, äh, jag känner öööh å mig helt trygg med å det är rätt för Sverige
Vill dom ha ett systematiskt samarbete med Sverigedemokraterna , ett i grunden nazistiskt parti , då väljer dom det.
De fyra är fortfarande mindre än vad öh regeringspartierna och vänsterpartiet är tillsammans .
Vill de ha ett samarbete med Sverigedemokraterna så är det deras beslut och den frågan ska ställas till dem
den ställer jag till dem; är ni beredda att samarbeta med Sverigedemokraterna
Senast redigerad av MeMajk 2016-02-05 kl. 10:31.
2016-02-05, 14:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Lyssnade till ett inslag där Svetsarn envist säger att det är M som är dumma som inte har berättat för S hur tillvida de kommer att samarbeta med SD eller inte.
Låter lite som om han vill ge både SD och M skulden för att det går åt helvete för regeringen
http://www.expressen.se/nyheter/politik/moderaterna-rycker-ifran-medan-s-rasar/

Ja det är rätt komiskt, som att förlora en fotbollsmatch och skylla på att motståndarnas målvakt räddade alla skott.
2016-02-05, 15:23
Medlem
Sixts avatar
Miljöpartiet brukar ju vara överskattade i opinionsmätningar, så de kanske ligger och svävar runt spärren just nu. Jag hoppas verkligen MP åker ur riksdagen nästa val. Deras politik har ju bevisligen saknat verklighetsförankring och varit extremt skadlig för Sverige. Deras paradfråga har inte varit miljön utan massinvandring till Sverige. Nu står de inte ens bakom sin egen politik längre, och frågan är då vad MP tjänar för syften. Skadan som MP har orsakat Sverige kommer nog vara irreversibel, vi får bara hoppas att de försvinner från den maktpolitiska sfären i Sverige framöver.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in