2015-12-25, 19:56
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Dröm på.... Centerns målgrupp är storstädernas intellektuella och ekonomiska eliter - och det är grupper som fortsätter att växa. FRAMTIDEN SER LJUS UT FÖR CENTERN! Redan nästa oppionemätning kommer att inleda uppgången. Att det sedan finns en grupp dyngspridare på landsbyggden som röstar c, kan vare sig Annie eller partiet lastas för - de är hursomhelst ett utdöende släkte i ett moderna samhälle - hoppas jag!

Att tappa alla lantbrukare och annat folk på landsbygden skulle innebära att C blir lika stora som fi (ttorna).

Som du säker vet så ser inte partiprogrammet ut för innerstaden utan landsbygden och dess utveckling och där med det stora väljarstöd ute på landsbygden.

Jag tror nu att C tar röster från miljötalibanerna (Mp) då de för öppen ridå visar sin oduglighet i regeringsställning.
2015-12-26, 18:27
Medlem
Mellbergans avatar
FranzLiszt partimodell(uppdaterad 2015-12-20, så den har fått med alla de senaste opinionsundersökningarna):
https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit

SD: 25.5(+12.6)

Alliansen 39.1(-0.3)
M: 23.5(+0.2)
KD: 3.3(-1.3)
L(FP): 5.0(-0.4)
C: 7.3(+1.2)

Rödgröna 35.5(-9.1)
S: 25.4(-6.6)
V: 5.6(-0.1)
MP: 4.5(-2.4)

F!: 1.8(-1.3)

Observera MP:s siffror. Dem börjar ligga farligt nära 4% spärren! MP kommer nog att fortsätta att tappa även i framtiden.

Jag tror att siffrorna stämmer bra för de små partierna, men inte för M, S och SD. SD tror jag ligger någon procent för lågt, S och M ligger förmodligen någon procent för högt. Men det är bara min personliga hypotes.

Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
partimodell
Du är medveten om att man plussar på alla partiers procent i din modell så blir det totalt 101.9 procentenheter?. Lägger vi även till kategorin övriga partier(bortsett från SD) som kanske ligger på 1%. Blir det ~103 procentenheter. Alltså 3 procentenheter för mycket.
Senast redigerad av Mellbergan 2015-12-26 kl. 18:39.
2015-12-26, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
FranzLiszt partimodell(uppdaterad 2015-12-20, så den har fått med alla de senaste opinionsundersökningarna):
https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit

SD: 25.5(+12.6)

Alliansen 39.1(-0.3)
M: 23.5(+0.2)
KD: 3.3(-1.3)
L(FP): 5.0(-0.4)
C: 7.3(+1.2)

Rödgröna 35.5(-9.1)
S: 25.4(-6.6)
V: 5.6(-0.1)
MP: 4.5(-2.4)

F!: 1.8(-1.3)

Observera MP:s siffror. Dem börjar ligga farligt nära 4% spärren! MP kommer nog att fortsätta att tappa även i framtiden.

Jag tror att siffrorna stämmer bra för de små partierna. Men inte för M, S och SD. SD tror jag ligger någon procent för lågt, S och M ligger förmodligen någon procent för högt. Men det är min personliga hypotes.

Du är medveten om att man plussar på alla partiers procent i din modell så blir det totalt 101.9 procentenheter?. Lägger vi även till kategorin övriga partier(bortsett från SD) som kanske ligger på 1%. Blir det ~103 procentenheter. Alltså 3 procentenheter för mycket.

Jag håller med om siffrorna för de mindre partierna. Jag tycker att det känns som extremt sannolika siffror för de partierna.

V och L kommer sannolikt klara fyraprocentsspärren 2018 även om de skulle hamna på två procent i opinionsmätningar någon gång under mandatperioden. De två partierna tror jag historiskt sett har varit bra på att erövra väljare under valrörelser. När jag säger "erövra" menar jag endast tillräckligt många för att kunna fortsätta vara ett riksdagsparti.

KD tror jag försvinner oavsett vad som händer. Deras valresultat sedan 1998: 11.77 - 9.15 - 6.59 - 5.6 - 4.57. Jag känner att tiden sedan valet har visat att de har inte mer än ca tre procent av väljarna som stöder dem, oavsett vad som hända må. Jag tror att både 2010 och 2014 var det stödröster från alliansväljare som hjälpte dem att klara sig kvar i riksdagen.

Om MP fortsätter vara ett regeringsparti ända fram tills 2018 lär de få mindre än fyra procent. Desto tidigare under mandatperioden som MP lämnar regeringen, desto större lär sannolikheten vara för att de kan få över fyra procent 2018.

Angående de tre stora partierna känner jag att det är framförallt M:s siffror som känns osannolika. En uppgång på 0.2 procentenheter sedan valet? Det som sannolikt är Sveriges mest impotenta oppositionsparti någonsin borde svårligen kunna attrahera väljare.
2015-12-26, 19:22
Medlem
LeifD2s avatar
Hur kan se ligga på 7-8%? Verkar helt orimligt.

Var finns deras väljare? Södermalm, javiist, men det är inte 8% av befolkningen.
2015-12-26, 19:44
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goticism
Jag håller med om siffrorna för de mindre partierna. Jag tycker att det känns som extremt sannolika siffror för de partierna.

V och L kommer sannolikt klara fyraprocentsspärren 2018 även om de skulle hamna på två procent i opinionsmätningar någon gång under mandatperioden. De två partierna tror jag historiskt sett har varit bra på att erövra väljare under valrörelser. När jag säger "erövra" menar jag endast tillräckligt många för att kunna fortsätta vara ett riksdagsparti.

KD tror jag försvinner oavsett vad som händer. Deras valresultat sedan 1998: 11.77 - 9.15 - 6.59 - 5.6 - 4.57. Jag känner att tiden sedan valet har visat att de har inte mer än ca tre procent av väljarna som stöder dem, oavsett vad som hända må. Jag tror att både 2010 och 2014 var det stödröster från alliansväljare som hjälpte dem att klara sig kvar i riksdagen.

Om MP fortsätter vara ett regeringsparti ända fram tills 2018 lär de få mindre än fyra procent. Desto tidigare under mandatperioden som MP lämnar regeringen, desto större lär sannolikheten vara för att de kan få över fyra procent 2018.

Angående de tre stora partierna känner jag att det är framförallt M:s siffror som känns osannolika. En uppgång på 0.2 procentenheter sedan valet? Det som sannolikt är Sveriges mest impotenta oppositionsparti någonsin borde svårligen kunna attrahera väljare.
Fortsätter SD ta L(FP)-väljare i nuvarande takten har jag svårt att se l(FP) klara riksdagsspärren. Oavsett om de lyckas erövra en del väljare i slutspurten.

Annars håller jag med dig i det du skriver. Känns som att V även kommer ha ett konstant flöde av missnöjda S-väljare. Så även om SD fortsätter att ta väljare från V så kommer de inte ha några problem att klara 4-procentspärren.
Senast redigerad av Mellbergan 2015-12-26 kl. 20:13.
2015-12-31, 16:16
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Fortsätter SD ta L(FP)-väljare i nuvarande takten har jag svårt att se l(FP) klara riksdagsspärren. Oavsett om de lyckas erövra en del väljare i slutspurten.

Annars håller jag med dig i det du skriver. Känns som att V även kommer ha ett konstant flöde av missnöjda S-väljare. Så även om SD fortsätter att ta väljare från V så kommer de inte ha några problem att klara 4-procentspärren.
Jaja - om SD ökar lite på marginalen på bekostnad av alliansen spelar det ingen roll, då SD bara är vår dörrmatta!
2016-01-01, 12:09
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Jaja - om SD ökar lite på marginalen på bekostnad av alliansen spelar det ingen roll, då SD bara är vår dörrmatta!
Ökat "Lite på marginalen" Hittills har SD ökat med mer än 12 procentenheter. Går dem upp några ytterligare få procentenheter blir det alliansen som blir SD:s dörrmatta, då SD snart är större än hela alliansen.

Oavsett vad man tycker om Alliansen och SD, så är det de som håller på att bli den politiska verkligheten i Sverige.
Senast redigerad av Mellbergan 2016-01-01 kl. 12:20.
2016-01-01, 14:21
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:

Med kd och L fortsätta kräftgång så är det ingen omöjlighet att dessa partier åker ut vid nästa val, ser man till M så har även dom kräftgång och C står väll mera still till dagens datum.

Så frågan är hur mycket allians som finns efter nästa val, så denna dörrmatta ser oerhört utnött ut och utsliten.
2016-01-01, 16:08
Medlem
Vad tror ni händer om MP sjunker ytterligare finns det en risk att deras väljare går till FI istället, isåfall har vi ännu ett pajasparti i riksdagen!!
2016-01-01, 16:21
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe72
Vad tror ni händer om MP sjunker ytterligare finns det en risk att deras väljare går till FI istället, isåfall har vi ännu ett pajasparti i riksdagen!!

Om nu miljötalibanerna åker ur riksdagen vid nästa val så kommer inte fi gynnas av detta någon nämnvärt, inte så pass att de kommer över 4%.

Dessa röster som mp tappar går till S,V(PK) och vissa röster går till C som ligger nära mp i miljöfrågor.

Man kan säga att mp tagit C miljöpolitik från början och med detta vunnit mycket röster pga av namnet, där av C tapp i stora delar sedan mp kom in i riksdagen.
2016-01-01, 16:25
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
MP lär ju inte längre vara ett så spännande alternativ för vänsterfolket efter denna misslyckade perioden i regeringsställning. Så visst kan nog F! mobilisera och bli ett 3% parti igen(dem verkar ligga på 1-2.5% nu). Men jag har personligen svårt att se dem gå över 3.5%.

Det är konstigt att vänsterpartiet enligt Franz partimodell ligger helt still. Man måste ju ha erövrat en del missnöjda sosse och MP-väljare. Men jag antar att det är SD som ständigt tar röster från V i den andra änden? Kan ju bli farligt för V om S slutar gå ner i opinionen och stagnerar vid 20%, så att flödet av missnöjda S-väljare nästan stoppas de kommande åren till 2018.
2016-01-01, 16:51
Medlem
Citat:

Sedan valet har MP, som förväntat, tappat väljare. Samtidigt har FI också tappat väljare sedan valet.

Jag förväntade mig att missnöjda MP-väljare framförallt skulle söka sig till FI, så jag trodde att FI hade en realistisk chans att få över 4 procent 2018, men opinionsundersökningarna under 2015 antyder att FI:s chanser därtill ej påverkas nämnvärt av väljarflykt från MP.

Om den idag 67-årige Gudrun Schyman pensionerar sig innan riksdagsvalet förväntar jag mig dessutom att FI ytterligare tappar väljare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in