Citat:
Ursprungligen postat av
Mellbergan
FranzLiszt partimodell(uppdaterad 2015-12-20, så den har fått med alla de senaste opinionsundersökningarna):
https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit
SD: 25.5(+12.6)
Alliansen 39.1(-0.3)
M: 23.5(+0.2)
KD: 3.3(-1.3)
L(FP): 5.0(-0.4)
C: 7.3(+1.2)
Rödgröna 35.5(-9.1)
S: 25.4(-6.6)
V: 5.6(-0.1)
MP: 4.5(-2.4)
F!: 1.8(-1.3)
Observera MP:s siffror. Dem börjar ligga farligt nära 4% spärren! MP kommer nog att fortsätta att tappa även i framtiden.
Jag tror att siffrorna stämmer bra för de små partierna. Men inte för M, S och SD. SD tror jag ligger någon procent för lågt, S och M ligger förmodligen någon procent för högt. Men det är min personliga hypotes.
Du är medveten om att man plussar på alla partiers procent i din modell så blir det totalt 101.9 procentenheter?. Lägger vi även till kategorin övriga partier(bortsett från SD) som kanske ligger på 1%. Blir det ~103 procentenheter. Alltså 3 procentenheter för mycket.
Jag håller med om siffrorna för de mindre partierna. Jag tycker att det känns som extremt sannolika siffror för de partierna.
V och
L kommer sannolikt klara fyraprocentsspärren 2018 även om de skulle hamna på två procent i opinionsmätningar någon gång under mandatperioden. De två partierna tror jag historiskt sett har varit bra på att erövra väljare under valrörelser. När jag säger "erövra" menar jag endast tillräckligt många för att kunna fortsätta vara ett riksdagsparti.
KD tror jag försvinner oavsett vad som händer. Deras valresultat sedan 1998: 11.77 - 9.15 - 6.59 - 5.6 - 4.57. Jag känner att tiden sedan valet har visat att de har inte mer än ca tre procent av väljarna som stöder dem, oavsett vad som hända må. Jag tror att både 2010 och 2014 var det stödröster från alliansväljare som hjälpte dem att klara sig kvar i riksdagen.
Om
MP fortsätter vara ett regeringsparti ända fram tills 2018 lär de få mindre än fyra procent. Desto tidigare under mandatperioden som MP lämnar regeringen, desto större lär sannolikheten vara för att de kan få över fyra procent 2018.
Angående de tre stora partierna känner jag att det är framförallt
M:s siffror som känns osannolika. En uppgång på 0.2 procentenheter sedan valet? Det som sannolikt är Sveriges mest impotenta oppositionsparti någonsin borde svårligen kunna attrahera väljare.