Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Att SD går om både M och S inom kort tar jag för givet, men än intressantare blir det när vi har tre jämnstora block, vilket jag tror kommer att ske på sikt om man fortsätter att frysa ut SD. Det brukar alltid uppstå nån sorts balans i politiken, vanligtvis mellan vänstern och mitten/högern. Den balansen är nu inte bara rubbad utan totalt förstörd. Numera finns det en outsider som inte tillåts tillhöra nåt block, vilket enbart har lett till en enorm tillväxt för dem. Det naturliga i ett så onaturligt politiskt klimat bör därmed bli: Alliansen 33% De rödgröna 33% SD 33%
Ja, och vid ett sådant scenario är MP/KD/FP under spärren vilket gör SD till största block. Det kan räcka med ~30% för SD att i praktiken ska bli största block med denna logiken.
Nu får vi se vad Sentio säger. Men SD har alltså växt cirka 7% på 9 månader. Vart ska det här sluta 2018?
Vidare har även M stagnerat som jag tidigare förutspådde. Min analys är att M även snart kommer att börja backa i opinionen till förmån för SD, sakta men säkert. Trots att de får ett visst tillflöde av missnöjda S-väljare.
I valet 2018 kan både S och M ligga på 20% eller under. Har svensk politik någonsin varit så intressant genom den politiska historien som den är nu?