2013-01-14, 16:52
Medlem
Är du egenföretagare och har direktpension så har du möjlighet att ta ut pengarna när du vill... även om du är 35 år...
Citera
2013-01-14, 20:35
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lellisen
Vad menas med ett pbb? kan du ge ett exempel? är det alltså inte bara skatteverket som bestämmer om man får ta ut pengarna i förtid? har förstått det som att man alltid måste ansöka till dem? är det olika regler beroende på vilken bank man har? folk som har SEB och Nordea brukar få ut sitt pensionssparande i förtid men inte de som har Swedbank.

Prisbasbelopp = 45 400 kr för år 2013
Citera
2016-01-21, 16:15
Medlem
Albert.Zweisteins avatar
Hej, har en fråga och lyfter härmed tråden då de va den jag fick upp när jag sökte.

Jag har idag ett konto på swedbank med privat pensionssparande som jag inte satt in någonting på senaste 10-åren då jag sparat på annat håll.

Läste
https://www.avanza.se/placera/redakt...spengarna.html

Är det numera möjligt att plocka ut dessa pengar? Är ju inga enorma summor då börsen gått ner rejält. Men är ändå runt 30 000 som bara ligger jag gärna skulle investera på annat håll.

Mvh.
Citera
2016-01-21, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Så jävla idiotiskt att låsa sina egna tillgångar på det här sättet.

Nej, när vi kunde göra skatteavdrag var IPS ett ypperligt sätt att slippa undan statlig skatt om 50%...

Sen vad det gäller trådstartarens fråga... I och med att reglerna ändrats har du rätt att plocka ut dina pengar, betänk dock att du ska betala eventuell vinstskatt tjänar du bra kommer du liksom jag betala statlig skatt. Kanske är det därför vettigt att behålla insatta pengar i IPS:en...
Citera
2016-01-21, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.Zweistein
Hej, har en fråga och lyfter härmed tråden då de va den jag fick upp när jag sökte.

Jag har idag ett konto på swedbank med privat pensionssparande som jag inte satt in någonting på senaste 10-åren då jag sparat på annat håll.

Läste
https://www.avanza.se/placera/redakt...spengarna.html

Är det numera möjligt att plocka ut dessa pengar? Är ju inga enorma summor då börsen gått ner rejält. Men är ändå runt 30 000 som bara ligger jag gärna skulle investera på annat håll.

Mvh.
ja du har rätt att utan tillstånd från skatteverket sälja av en fond som inte överstiger 1 prisbasbelopp cirka 44 000 kronor, notera dock att jag skriver att du har rätt, det finns faktiskt ingen bestämmelse som säger att din bank måste medge dig detta. Fast swedbank sa inget när jag sålde mina fonder, torde väl vara likadant över hela landet.
Försäljningen ska beskattas som inkomst av tjänst inte kapital som vanliga fonder och du har inte rätt till avdrag för anskaffningskostnad för fonden.
Citera
2016-01-21, 22:44
Medlem
Ballfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
ja du har rätt att utan tillstånd från skatteverket sälja av en fond som inte överstiger 1 prisbasbelopp cirka 44 000 kronor, notera dock att jag skriver att du har rätt, det finns faktiskt ingen bestämmelse som säger att din bank måste medge dig detta. Fast swedbank sa inget när jag sålde mina fonder, torde väl vara likadant över hela landet.
Försäljningen ska beskattas som inkomst av tjänst inte kapital som vanliga fonder och du har inte rätt till avdrag för anskaffningskostnad för fonden.
Tog de någon avgift för detta?
Citera
2016-01-22, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballfager
vet inte, det tar 3 bankdagar för affären att gå genom så jag vet inte förrän nästa vecka. Men kände att det var skit samma eftersom jag hellre får tillgång till pengarna eftersom det handlar om många sköna tusenlappar som bara ligger till ingen nytta och förlorar några hundralappar i så fall på avgifter.
Citera
2016-01-22, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Nej, när vi kunde göra skatteavdrag var IPS ett ypperligt sätt att slippa undan statlig skatt om 50%...

Sen vad det gäller trådstartarens fråga... I och med att reglerna ändrats har du rätt att plocka ut dina pengar, betänk dock att du ska betala eventuell vinstskatt tjänar du bra kommer du liksom jag betala statlig skatt. Kanske är det därför vettigt att behålla insatta pengar i IPS:en...
Nej du betalar ingen vinstskatt på denna typ av fonder, den går direkt som inkomst av tjänst, du har redan fått avdrag för insättningen därför får du inte göra något avdrag för anskaffningskostnaden.
Citera
2016-01-22, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Nej du betalar ingen vinstskatt på denna typ av fonder, den går direkt som inkomst av tjänst, du har redan fått avdrag för insättningen därför får du inte göra något avdrag för anskaffningskostnaden.

Du betalar skatt för pengarna i din IPS den dag du går i pension och börjar plocka ut pengarna ca: 30%. Därför har du tidigare kunnat göra avdrag för ditt sparande...

Du betalar även skatt om ca: 30% om du med dagens regler plockar ut dina pengar i förtid, då det precis som du säger räknas som inkomst (dock inte av tjänst). Gör du ett förtida uttag som resulterar i en hög årsinkomst åker du på statlig inkomstskatt vilket du kanske inte gör som pensionär.

Numera får man inte göra avdrag för sparande i IPS så sparar du i en IPS idag kommer dina pengar dubbelbeskattas.

Det jag vill ha sagt är att det inte nödvändigtvis lönar sig att plocka utt sina pengar från IPS:en tvärtom lär det i de flesta fall vara en förlustaffär.... Dock ska man självklart inte sätta in nya pengar.
Citera
2016-01-22, 22:45
Medlem
Citat:
Du betalar skatt för pengarna i din IPS den dag du går i pension och börjar plocka ut pengarna ca: 30%. Därför har du tidigare kunnat göra avdrag för ditt sparande...

Du betalar även skatt om ca: 30% om du med dagens regler plockar ut dina pengar i förtid, då det precis som du säger räknas som inkomst (dock inte av tjänst). Gör du ett förtida uttag som resulterar i en hög årsinkomst åker du på statlig inkomstskatt vilket du kanske inte gör som pensionär.

Numera får man inte göra avdrag för sparande i IPS så sparar du i en IPS idag kommer dina pengar dubbelbeskattas.

Det jag vill ha sagt är att det inte nödvändigtvis lönar sig att plocka utt sina pengar från IPS:en tvärtom lär det i de flesta fall vara en förlustaffär.... Dock ska man självklart inte sätta in nya pengar.
finns bara tre inkomstslag som du beskattas i, tjänst, näring eller kapital. Så jo detta beskattas som inkomst av tjänst, även om det räknas som pension.
Citera
2016-01-24, 17:54
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballfager

Nej det kostar inget att avsluta IPS om värdet är under ett prisbasbelopp (f.n 44 300 kr).

Citat:

Håller med. Och ja, det beskattas som inkomst av tjänst.
Citera
2016-01-27, 04:13
Medlem
omxtraders avatar
Hej!

Har ett IPS konto med en del stålar cirkus 200 k. Har läst tråden men inte riktigt kopplat, kan jag trots att depån omfattar mer än 44 300 kr plocka ut maxbeloppet och sedan ha resterande kapital kvar?

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in