Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Okej, om vi vill vara petiga:
Förtida uttag kan göras om beloppet på pensionssparkontot understiger ett prisbasbelopp (för 2010 är summan 42 400 kronor), inget nysparande har skett under de senaste 10 åren och kontot inte är förenat med ett oåterkalleligt förmånstagarförordnande, dvs. att pensionsspararen inte kan ändra angiven förmånstagare.
Förutom det kan skattemyndigheten ge särskild dispens till förtida uttag vid obestånd då en utbetalning kan ge en varaktig lösning på pensionsspararens ekonomiska problem eller om det i övrigt finns synnerliga skäl. Förtida uttag beskattas som inkomst av tjänst. Generellt kan sägas att skattemyndigheten är restriktiva i sin bedömning.
Jag vet inte vart dina uppgifter kommer ifrån... Men jag avslutade mitt sparande i SEB och fick ut mina pengar utan att uppfylla ett enda av kraven du nämner. Mitt sparadebelopp översteg 42400kr och jag hade definitivt nysparat under de senaste 10åren. Att jag inte hade en "oåterkalleligt" förmånstagare är fullständigt självklart (Det är första gången jag hört talas om det och det låter fullständigt vansinnigt).
Så inte för att vara petig, men så var det med den petigheten...