• 1
  • 2
2011-01-19, 14:13
Medlem
Tjena jag tänkte fråga om det är nån som vet om det går och isåfall hur man kan få ut pengar från sitt Individuella pensionssparande , jag har hos nordea sparat själv en hel del pengar i några år till pensionen och skulle behöva lite extra pengar nu, så jag undrar går det att få ut pengar från det kontot på något sett ?
Citera
2011-01-19, 14:28
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstigasaker
Tjena jag tänkte fråga om det är nån som vet om det går och isåfall hur man kan få ut pengar från sitt Individuella pensionssparande , jag har hos nordea sparat själv en hel del pengar i några år till pensionen och skulle behöva lite extra pengar nu, så jag undrar går det att få ut pengar från det kontot på något sett ?

Nej.
Citera
2011-01-19, 14:40
Medlem
Det går att få loss pengarna men det tar tid så behöver du pengarna nu är det inget alternativ. Annars är det sluta spara som gäller. Tror det är under minst 12 månader (kanske 24) ip-kontot ska vara inaktivt innan du kan avsluta det och därmed få ut dina pengar.
Citera
2011-01-19, 14:49
Medlem
Sweeper80s avatar
Okej, om vi vill vara petiga:

Förtida uttag kan göras om beloppet på pensionssparkontot understiger ett prisbasbelopp (för 2010 är summan 42 400 kronor), inget nysparande har skett under de senaste 10 åren och kontot inte är förenat med ett oåterkalleligt förmånstagarförordnande, dvs. att pensionsspararen inte kan ändra angiven förmånstagare.

Förutom det kan skattemyndigheten ge särskild dispens till förtida uttag vid obestånd då en utbetalning kan ge en varaktig lösning på pensionsspararens ekonomiska problem eller om det i övrigt finns synnerliga skäl. Förtida uttag beskattas som inkomst av tjänst. Generellt kan sägas att skattemyndigheten är restriktiva i sin bedömning.
Citera
2011-01-19, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Okej, om vi vill vara petiga:

Förtida uttag kan göras om beloppet på pensionssparkontot understiger ett prisbasbelopp (för 2010 är summan 42 400 kronor), inget nysparande har skett under de senaste 10 åren och kontot inte är förenat med ett oåterkalleligt förmånstagarförordnande, dvs. att pensionsspararen inte kan ändra angiven förmånstagare.

Förutom det kan skattemyndigheten ge särskild dispens till förtida uttag vid obestånd då en utbetalning kan ge en varaktig lösning på pensionsspararens ekonomiska problem eller om det i övrigt finns synnerliga skäl. Förtida uttag beskattas som inkomst av tjänst. Generellt kan sägas att skattemyndigheten är restriktiva i sin bedömning.

Jag vet inte vart dina uppgifter kommer ifrån... Men jag avslutade mitt sparande i SEB och fick ut mina pengar utan att uppfylla ett enda av kraven du nämner. Mitt sparadebelopp översteg 42400kr och jag hade definitivt nysparat under de senaste 10åren. Att jag inte hade en "oåterkalleligt" förmånstagare är fullständigt självklart (Det är första gången jag hört talas om det och det låter fullständigt vansinnigt).

Så inte för att vara petig, men så var det med den petigheten...
Citera
2011-01-19, 21:50
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag vet inte vart dina uppgifter kommer ifrån... Men jag avslutade mitt sparande i SEB och fick ut mina pengar utan att uppfylla ett enda av kraven du nämner. Mitt sparadebelopp översteg 42400kr och jag hade definitivt nysparat under de senaste 10åren. Att jag inte hade en "oåterkalleligt" förmånstagare är fullständigt självklart (Det är första gången jag hört talas om det och det låter fullständigt vansinnigt).

Så inte för att vara petig, men så var det med den petigheten...

Swedbank säger detta; jag bara återger det.
Citera
2011-01-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Swedbank säger detta; jag bara återger det.
är i nordea jag har mitt , och summan ligger runt 30 000, hmm får la ringa dom och fråga annars antar jag
Citera
2011-01-19, 23:59
Medlem
storm79s avatar
Är det inte skatteverket som beslutar i detta och är som sagt JÄVLIGT kinkiga? För ett ag sedan var det en dödsjuk 35 åring som inte fick ta ut sitt i förtid och blåsa det på en resa då skatteverket sa att synnerliga skäl inte fanns? Minns att det stod i tidningarna om det...
Citera
2011-01-20, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm79
Är det inte skatteverket som beslutar i detta och är som sagt JÄVLIGT kinkiga? För ett ag sedan var det en dödsjuk 35 åring som inte fick ta ut sitt i förtid och blåsa det på en resa då skatteverket sa att synnerliga skäl inte fanns? Minns att det stod i tidningarna om det...
Så ingen missuppfattat bara, du kanske menar samma som mig, men detta gäller inte ppm pengarna eller den vanliga pensionen eller nåt sådant, det gäller en ips fond jag sparat i som dragits lite pengar från mitt konto varje månad i ett par år
Citera
2011-01-22, 12:49
Medlem
Cosmic Kids avatar
IP fungerar som en vanlig pensionsförsäkring när det kommer till uttag. Från 55 års ålder i minst fem år, dock som lägst 3 år mellan 63-65 år.

Den kan återköpas om summan understiger 30% av ett pbb, det är dock upp till resp bolag att bevilja detta eller inte, vi gör dock alltid det då det är så lite stålar att det inte är värt besväret att tjafsa om. Skatteverket kan bevilja undantag men det är som sagt svårt att få igenom, krävs troligen fodringar som ska betalas i så fall så du får inte pengarna ändå.

Detta regelras i skattelagstiftningen så det gäller för samtliga bolag.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...1c8000927.html
Citera
2013-01-14, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
IP fungerar som en vanlig pensionsförsäkring när det kommer till uttag. Från 55 års ålder i minst fem år, dock som lägst 3 år mellan 63-65 år.

Den kan återköpas om summan understiger 30% av ett pbb, det är dock upp till resp bolag att bevilja detta eller inte, vi gör dock alltid det då det är så lite stålar att det inte är värt besväret att tjafsa om. Skatteverket kan bevilja undantag men det är som sagt svårt att få igenom, krävs troligen fodringar som ska betalas i så fall så du får inte pengarna ändå.

Detta regelras i skattelagstiftningen så det gäller för samtliga bolag.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...1c8000927.html

Vad menas med ett pbb? kan du ge ett exempel? är det alltså inte bara skatteverket som bestämmer om man får ta ut pengarna i förtid? har förstått det som att man alltid måste ansöka till dem? är det olika regler beroende på vilken bank man har? folk som har SEB och Nordea brukar få ut sitt pensionssparande i förtid men inte de som har Swedbank.
Citera
2013-01-14, 08:30
Medlem
1979s avatar
Så jävla idiotiskt att låsa sina egna tillgångar på det här sättet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in