Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2016-01-27, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Här börjar argumenten tryta. Naturligtvis eftersom det kom en tjomme som hävdade att individuellt pensionssparande är förknippat med avgifter på 2000- 3000 kr per år. Vilket är helt felaktigt.

Jag förtydliga dessutom vilken sparform den användaren hade och konstaterade att en pensionsförsäkring istället har generellt högre avgifter.

Du pratade om att Pensionsförsäkringar är dyra, jag bekräftade det du skrev och du ballar ur fullständigt och börjar gasta om att jag har fel och att det inte hör hemma i diskussionen.

Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Du kan räkna med en avkastning som påverkas av vilken risk du väljer att ta. Av erfarenhet vet jag att en genomsnittlig individ tar lägre risk än de borde i förhållande till den tidsperiod de bedömer sig kunna avvara sina pengar. En genomsnittlig svenska har mer ränteplaceringar än de borde och således en lägre förväntad avkastning på portföljen som helhet.

En rimlig förväntansbild på avkastning brukar bestämmas till riskfria räntan + riskpremie. Med den låga ränta vi har idag ses ofta 8% som en något hög avkastning. En rimlig förväntansbild är att för närvarande få mellan 5-8% årlig avkastning på aktiemarknaden.

Att gemene man tar för låg risk är ett helt annat ämne och har ingenting med detta att göra. Investerar man "korrekt" så sparar man över 30 000 kr. Om den sparade summan blir mindre så beror det på andra orsaker, exempelvis att man tar lägre risk, men det är ju något helt annat och ska inte vägas in i den här debatten. Att räntan är låg för tillfället har ingen som helst betydelse i ett 40-årigt perspektiv. Jag kan lova dig att den genomsnittliga räntan de kommande 40 åren kommer vara betydligt högre. Att du ens tar upp det visar bara att du inte har någon koll.
Citera
2016-02-04, 20:48
Medlem
Avslutade min IPS hos Handelsbanken och fick ut pengarna idag. Banken drar av 30% skatt, inkomst av tjänst, innan utbetalning. Kontrolluppgifter skickas inför nästa års deklaration.
Citera
2016-02-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Avslutade min IPS hos Handelsbanken och fick ut pengarna idag. Banken drar av 30% skatt, inkomst av tjänst, innan utbetalning. Kontrolluppgifter skickas inför nästa års deklaration.

Hur lång tid tog det från att du skrev under blanketten tills att du fick ut pengarna?
Har också IPS på Handelsbanken som jag tänkte avsluta.

/JJ
Citera
2016-02-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneJaernhand
Hur lång tid tog det från att du skrev under blanketten tills att du fick ut pengarna?
Har också IPS på Handelsbanken som jag tänkte avsluta.

/JJ

Typ 1 minut.

Men då hade jag redan såld alla fonder och fått in pengarna på IPS'en. Så tipset är att sälja och vänta en dag eller två tills pengarna kommit in. Sen gå till kontoret.

Bankmannen knappade lite på datorn, skrev ut pappret, jag signerade och pengarna fördes över till eget konto på Handelsbanken.
Citera
2016-03-10, 00:11
Medlem
Stevie1s avatar
Tjena!

Har ingen större koll på det här med pensionssparande och allt vad det innebär... Men kom över en artikel där det stod att det nu var möjligt att ta ut sitt pensionssparande om man inte har mer än 44 300:- sparat. Jag har dock inte IPS vad jag vet, jag har det vanliga pensionssparandet som kommer i det orangea kuvertet varje år haha, om ni förstår vad jag menar? Alltså är mitt pensionssparande hos staten om jag har förstått det hela rätt?

Jag har i runda slängar 33 000:- sparat hittills på mitt pensionssparande, och då är min fråga... Hur går jag tillväga för att få ut dom pengarna? Vem kontaktar jag? Är det bara IPS-spararna som har möjlighet att ta ut sina pengar eller har vi vanliga pensionssparare också det? Har som sagt ingen större koll på det här men ni som har koll på detta kan väl kanske hjälpa mig?

Det jag vill göra är alltså ta ut mina 33 000:- som jag hittills har sparat, hur går man tillväga för att för att göra det om man inte har IPS?

Ha det gott!

/Stevie1
Citera
2016-03-14, 22:05
Medlem
Lillbubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stevie1
Tjena!

Har ingen större koll på det här med pensionssparande och allt vad det innebär... Men kom över en artikel där det stod att det nu var möjligt att ta ut sitt pensionssparande om man inte har mer än 44 300:- sparat. Jag har dock inte IPS vad jag vet, jag har det vanliga pensionssparandet som kommer i det orangea kuvertet varje år haha, om ni förstår vad jag menar? Alltså är mitt pensionssparande hos staten om jag har förstått det hela rätt?

Jag har i runda slängar 33 000:- sparat hittills på mitt pensionssparande, och då är min fråga... Hur går jag tillväga för att få ut dom pengarna? Vem kontaktar jag? Är det bara IPS-spararna som har möjlighet att ta ut sina pengar eller har vi vanliga pensionssparare också det? Har som sagt ingen större koll på det här men ni som har koll på detta kan väl kanske hjälpa mig?

Det jag vill göra är alltså ta ut mina 33 000:- som jag hittills har sparat, hur går man tillväga för att för att göra det om man inte har IPS?

Ha det gott!

/Stevie1

IPS står för individuellt pension sparande. Det man sparar själv dvs. Förr fick man göra avdrag på insättningar men inte nu längre.
Citera
2016-03-15, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stevie1
Tjena!

Ha det gott!

/Stevie1

Du kan inte få ut dom pengarna ut endast om du sparat i ett IPS konto.

Dina 33 000 kr får du ut from du är 55 år eller vad det nu är.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in