2016-01-27, 05:49
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omxtrader
Hej!

Har ett IPS konto med en del stålar cirkus 200 k. Har läst tråden men inte riktigt kopplat, kan jag trots att depån omfattar mer än 44 300 kr plocka ut maxbeloppet och sedan ha resterande kapital kvar?

mvh

Nope
Citera
2016-01-27, 07:59
Medlem
omxtraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Nope

fyfan,det var illa! slängde iväg ett mail till min bankman för att vara 100% säker
Citera
2016-01-27, 18:06
Medlem
stillsams avatar
Citat:
fyfan,det var illa! slängde iväg ett mail till min bankman för att vara 100% säker

Har du mer än ett basbelopp krävs att skatteverket godkänner en dispensansökan för att betala ut sparandet i förtid. För att raljera lite ställer skatteverket krav på att du ska vara både mentalt efterbliven, i en extremt svår ekonomisk situation och samtidigt dödligt sjuk för att en sådan ansökan ska godkännas.

Nåja, men det krävs iaf. synnerligen svårt.
Citera
2016-01-27, 18:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Du betalar skatt för pengarna i din IPS den dag du går i pension och börjar plocka ut pengarna ca: 30%. Därför har du tidigare kunnat göra avdrag för ditt sparande...

Du betalar även skatt om ca: 30% om du med dagens regler plockar ut dina pengar i förtid, då det precis som du säger räknas som inkomst (dock inte av tjänst). Gör du ett förtida uttag som resulterar i en hög årsinkomst åker du på statlig inkomstskatt vilket du kanske inte gör som pensionär.

Numera får man inte göra avdrag för sparande i IPS så sparar du i en IPS idag kommer dina pengar dubbelbeskattas.

Det jag vill ha sagt är att det inte nödvändigtvis lönar sig att plocka utt sina pengar från IPS:en tvärtom lär det i de flesta fall vara en förlustaffär.... Dock ska man självklart inte sätta in nya pengar.
Problemet är att även om man slutar pensionsspara, så tar banken en avgift på ca 2000:- år bara för att "administrera" dina pengar. Så för varje år fram till du kan börja ta ut pengarna som pensionär försvinner ett par tusen från kontot. Lite surt.
Senast redigerad av Tammer 2016-01-27 kl. 18:39.
Citera
2016-01-27, 18:52
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Problemet är att även om man slutar pensionsspara, så tar banken en avgift på ca 2000:- år bara för att "administrera" dina pengar. Så för varje år fram till du kan börja ta ut pengarna som pensionär försvinner ett par tusen från kontot. Lite surt.

Om du betalar 2 000 kr per år för ett IPS har du blivit grundlurad...
Citera
2016-01-27, 19:06
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Om du betalar 2 000 kr per år för ett IPS har du blivit grundlurad...
Det var bara ett exempel. Nordea tar 0,75% av kapitalet i "kapitalavgift", det blir alltså 700:- för varje etthundratusen man har sparat. Till detta kommer en lagstadgad avkastningsskatt på 5-600:-. Har man t ex 300 000 betalar man nästan 3000:-i avgifter och skatter varje år, oavsett om kapitalet ökar eller inte.
Citera
2016-01-27, 19:24
Medlem
Citat:

Anledningen till att du inte får ta ut pengarna i förtid är för att du fått göra skatteavdrag för pengarna du har på kontot. Du har fått de skatteavdragen i utbyte mot att du ska spara pengarna tills du är pensionär.

Jag har arbetat på bank och det är i princip omöjligt att ta ut pengarna i förskott från IPS/Pensionsförsäkringar. Du behöver dispens från Skatteverket och det får du i princip bara om du är döende.
Citera
2016-01-27, 19:25
Medlem
Citat:
Det var bara ett exempel. Nordea tar 0,75% av kapitalet i "kapitalavgift", det blir alltså 700:- för varje etthundratusen man har sparat. Till detta kommer en lagstadgad avkastningsskatt på 5-600:-. Har man t ex 300 000 betalar man nästan 3000:-i avgifter och skatter varje år, oavsett om kapitalet ökar eller inte.

Därför flyttar man, om man kan, sin IPS/Pensionsförsäkring till Avanza eller Nordnet. Blir mycket pengar sparade tills man är pensionär.

Jag har själv jobbat på en storbank som tar betalt för dessa konton, och kunderna får ingenting extra för avgiften, snarare tvärtom. Fondutbudet är sämre så man vinner mycket på att flytta till någon av nätmäklarna.
Senast redigerad av _Baste_ 2016-01-27 kl. 20:00.
Citera
2016-01-27, 19:30
Medlem
stillsams avatar
Citat:

Skitsnack. Du blandar ihop sparformer.

Nordea tar en avgift på 140 kr per år för IPS (Individuellt PensionsSparande).

Avkastningsskatten, vid ett värde på 100 000 kr, är för år 2016 hela 87 kr.

Skatt och avgift för ett värde på 300 000 kr uppgår alltså tillsammans till 401 kr.

Har du ett ISK med ett genomsnittligt värde på 300 000 kr blir skatten 1260 kr med den nya avkastningsskatten för 2016 (statslåneräntan med påslag på 0,75 procentenheter)

Sluta sprid myter om att IPS är så sjukt dyrt.
Senast redigerad av stillsam 2016-01-27 kl. 20:06.
Citera
2016-01-27, 19:38
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Därför flyttar man, om man kan, sin IPS till Avanza eller Nordnet. Blir mycket pengar sparade tills man är pensionär.

Jag har själv jobbat på en storbank som tar betalt för dessa konton, och kunderna får ingenting extra för avgiften, snarare tvärtom. Fondutbudet är sämre så man vinner mycket på att flytta till någon av nätmäklarna.

Genom att flytta ett IPS från Nordea till Avanza sparar du 140 kr/år. Inte för att nonchalera 140 kr, men det är långt ifrån de 2000 - 3000 kr Tammer yrar om.

Gäller det däremot försäkringssparande till pension (dvs pensionsförsäkring) är Avanza billigare då de inte har någon fast avgift. Mig veterligen har de heller ingen rörlig avgift heller. Det är naturligtvis bra då avgifterna på pensionsförsäkringar generellt sett är höga.

Nackdelen med Avanza är att arvsvinsterna brinner inne om du flyttar eller avslutar en pensionsförsäkring i förtid, givet att pensionsförsäkringen saknad efterlevandeskydd.
Citera
2016-01-27, 19:46
Medlem
Citat:
Genom att flytta ett IPS från Nordea till Avanza sparar du 140 kr/år. Inte för att nonchalera 140 kr, men det är långt ifrån de 2000 - 3000 kr Tammer yrar om.

Gäller det däremot försäkringssparande till pension (dvs pensionsförsäkring) är Avanza billigare då de inte har någon fast avgift. Mig veterligen har de heller ingen rörlig avgift heller. Det är naturligtvis bra då avgifterna på pensionsförsäkringar generellt sett är höga.

Nackdelen med Avanza är att arvsvinsterna brinner inne om du flyttar eller avslutar en pensionsförsäkring i förtid, givet att pensionsförsäkringen saknad efterlevandeskydd.

http://www.privataaffarer.se/pension...sakring-623616

Dessa procentuella summor i 30-40 år eller vad man nu har kvar till pensionen blir väldigt mycket.
Citera
2016-01-27, 19:53
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Skitsnack. Du blandar ihop sparformer.

Nordea tar en avgift på 140 kr per år för IPS (Individuellt PensionsSparande).

Avkastningsskatten, vid ett värde på 100 000 kr, är för år 2016 hela 87 kr.

Skatt och avgift för ett värde på 300 000 kr uppgår alltså tillsammans till 401 kr.

Har du ett ISK med ett genomsnittligt värde på 300 000 kr blir skatten 420 kr med den nya avkastningsskatten för 2016.

Sluta sprid myter om att IPS är så sjukt dyrt.
Jag har något som heter Nordea Liv och Pension. På årsbeskedet står:
....
Avkastningsskatt 541 kr
Avgifter 2375 kr *kapitalavgift 0,75% per år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här