Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-23, 00:42
  #49
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluga-Sluggern
Sluta vara en sån besserweisser, sköt ditt och håll dig till ditt intresse så håller jag mig till mitt. Jag har mer än råd att delta i ditt fritidsintresse men har alltså en annan målsättning med min eventuella jakt.

Är du helt oförmögen att relatera till andra? Jag finner det du sysslar med och din attityd till det hela rätt fjolligt och vill inte delta i det. Att panga djur från 1000* meter för skojs skull är bara korkat, betalar någon att sätta upp dolda mål i skogen så slipper jag ta livet av ett djur istället, om det nu skulle locka.

Spårning, osv lockar men jag behöver därmed alltså aldrig trycka på avtryckaren om målsättningen inte är att lyckas "överleva" därute - eller överleva och överleva, fel ord men jag har redan försökt med allt annat. Vilket jag inte gör på nötskrikor eller på att gå back under jakten.


*Som vissa trofejägare gör i Afrika, en distans där djuret omöjligtvis ens kan vittra en.

Att betala för att låta en guide ta mig till ett trofédjur intresserar mig föga, att mata rådjuren på vintern så att bockarna får fina horn och kiden överlever är en annan sak. Att ha som målsättning att spara på djur med bra anlag anser jag också är ok.

Jakten du söker finns inte i Sverige eller möjligtvis att du är ute efter att leva av naturen jag är osäker?

Visst fan hade det varit häftigt att leva av naturen som på något av programmen på discovery channel från Alaska som ännu är mestadels orörd vildmark...
Citera
2015-12-23, 00:57
  #50
Medlem
du skrev om b.l.a usa och ryssland att man kunde bedriva självförsörjande jakt där. men kan du förklara vart i USA man får gå ut på annans mark och jaga utan rättsliga följder?
Du vet väl att i Usa har du inte ens samma rättighet att promenera på annans man så som i sverige.
Har själv sett dessa serier på tv från alaska, och mycket i dom är antingen utelämnat eller tillgjort.
tänk där på att även på att i svenska jaktprogram så får du aldrig veta vad dom betalar för jakten.

Men nu är det ju inget fel i att du sitter och funderar på olika saker man kan tjäna pengar på men du kanske ska vrida och vända lite på dina ideér.
om du tänker efter lite så finns ju svaret i den här tråden hur man tjänar pengar på jakt, fast det sättet är nog inget för dig då du värkar förakta och känna dig irriterad över det sättet att tjäna pengar.
Går att tjäna pengar på allt bara man ser på iden från olika håll.
Citera
2015-12-23, 20:38
  #51
Medlem
Jora, visst skulle jag kunna köpa mark och tjäna på det sättet, men nu hade jag tänkt detta som en liten sidåverksamhet. Titeln är visserligen "tjäna pengar" men som sagt, målsättningen var bara att hitta ett rimligt sätt till självförsörjning så att man slipper köpa kött som så ofta är illa behandlat, onyttigt och fullt av penicillin. Handlar iofs ofta svenskt kött och ibland ekologiskt men det är fortfarande inte samma sak som att jaga och äta ett friskt djur från skogen.

Så målsättningen var att göra det man till största delen av människans historia har gjort, jaga för köttets skull främst.
Citera
2015-12-24, 04:31
  #52
Medlem
jakt kostar. Du betalar pengar till staten (jaktkort 350 kr/år), pengar till markägare (varierar mellan bagatellartade summor och många tusen kr/år). Jaktlag kräver avgifter på upp till tusentals kronor. Du betalar fällavgifter (statlig fällavgift är några hundralappar/djur. skogsbolag kan kräva några 1000kr/älg etc. småvilt som hare fågel etc har ingen fällavgift), ammunitionskostnader (både för jakt och för nödvändig träning -pris på en ask tränings ammo 6.5mm ligger på ca 250kr/ask(20patroner) billig sort, jaktammo för samma kaliber kan gå upp till 5-800kr. 6.5mm är långt från dyrast). Du betalar för utrustning, kringutrustning. vettiga jaktkläder. Frysar (inköp+el), förpackningsmaterial. Resor och fordon är inte en försummbar utgiftspost. Du lägger framför allt ner tid. Mycket, mycket tid. Och svett. Utgifter tillkommer för villtvård och förberedelser (allt från driftkostnader för motorsågen som du gör skjutgator med, till utgifter för saltstenar och stödfoder).

Kostnad för att köpa, föda upp, träna, försäkra, vårda och bara ha en jakthund kan också läggas till. För de flesta former av jakt kräver hund (eftersökshund om inte annat). Nu är hunden även en familjemedlem & ett älskat sällskap, och inte bara ett jaktredskap, men den blir inte billigare för det.

Jakt är inte billigt. Försäljningspriset på viltkött täcker i regel inte upp ens de direkta utgifterna.
Beroende på vilket kött det är tillkommer dessutom avgifter för besiktning så att köttet är ätligt om du ska kunna sälja det.

Dessutom ska du inte tro att det bara är att "gå ut och skjuta något". Även erfarna jägare kommer oftast hem utan byte. Som nybörjare, uppenbarligen utan erfarenhet av naturliv, ska du nog räkna med att komma hem utan byte en en mycket stor majoritet av jaktdagarna.

Jakt är en förlustaffär som man gör för att man älskar jaktlivet, natur och det goda&nyttiga köttet.

Vill du bara ha vilkött så hitta någon jägare/jaktlag som säljer det till dig. Att köpa ett ostyckat/grovstyckat vildsvin kanske kostar någon till ett par tusenlappar. Det är ekonomiskt vinst jämnfört med att jaga det själv. Att köpa det finstyckat i butik kan däremot vara mycket dyrare, men det är försäljningspriser flera försäljningsled ner, som jägarna aldrig ser.
Citera
2015-12-24, 13:05
  #53
Medlem
Fint inlägg att avsluta tråden med, bra summerat och förklarat, tack!
Citera
2015-12-27, 14:57
  #54
Medlem
Du delar väl köttet med resten av klubben? Tror inte du behåller allt för dig själv
Citera
2015-12-27, 22:50
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av achelor
Du delar väl köttet med resten av klubben? Tror inte du behåller allt för dig själv



D vette fan men då delar de ju med sig med mig också så det jämnar ut sig och man får lite olika kött :-)
Det är ju som flera sagt en del av det trevliga om så är fallet.



Om jag får expandera detta lite, vet någon hur det ev. skiljer sig i annat EU land? Om ni har lite erfarenheter och vill dela med er på den punkten så lägg gärna till något i tråden.

Jag reser mycket och så, men tanken var alltid att börja i Sverige om det överhuvudtaget skulle börjas.
Men som med allt annat så är det alltid bra att lära sig om hur det funkar i övrigt också.
__________________
Senast redigerad av Sluga-Sluggern 2015-12-27 kl. 22:58.
Citera
2015-12-28, 12:43
  #56
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluga-Sluggern
Nu är jag lite osäker på hur det exakt funkar men visst kan man bredda sina chanser genom att vara med i just ett jaktlag som organiserar arrendeköp bland flera aktörer?

Hursomhelst så låter det här som en orättvis/konstig proposition som just verkar bygga på att folk ser det som en hobby främst och inte som en extra sidoverksamhet.

Från mitt perspektiv skulle jag se det som resonabelt att förhandla om fällavgiften (markägaren ser till att skydda och locka viltet/ta hand om marken så att det är intressant för vilt, etc) men ur ett allemansrättsligt perspektiv ser jag det nästan som rättsvidrigt att förhandla om rätten att få jaga (utan grantier om fällt djur).

Jag tror du har missförstått något. För att en jakt ska kunna vara en lönsam sido-verksamhet krävs extremt mycket arbete från markägaren i form av viltvård och skogsvård. Vi snackar om att ha en person heltidsanställd bara för att sköta marken, plantera växter som djuren äter och röja dem som de inte äter, hålla landskapet tillräckligt öppet och tillräckligt stängt för att få in solljus samtidigt som det finns vindskydd (för att maximera soluppfånget av växterna vilket i sin tur driver hur mycket mat som finns för viltet), räkna alla individer som finns på marken samt veta vilket kön de har (inklusive årets föryngring) och skjuta av för att maximera antingen kött- eller trofépopulationen, vinterutfodring, se till att ekosystemet funkar på ett sätt som gynnar din jakt inklusive fåglar och annat småvilt som du inte skjuter (till exempel, om du bedriver andjakt, vill du kanske ha fiskmås på din mark för att de skrämmer bort illrarna), vattenvård i de fall jakten bedrivs på sjöfågel, fisk eller bäver, bygga jakttorn och känna marken, samt bedriva rovdjursjakt. Allt på en yta av flera hundra hektar som du måste sköta och hålla koll på, minst. För att inte nämna viltslakterier som kan kosta antalet miljoner att få godkända. Allt detta, och mer, KRÄVS för att du ska kunna få en tillräckligt stark produktion för att kunna jaga i mängder, vilket i sin tur krävs för att ha en stark jaktverksamhet (oavsett om du skjuter för köttet eller arrenderar ut marken). Du verkar tro att det bara är att gå ut och skjuta djur, men för en seriös aktör är det inte så. Det är ett recept för att mörda viltstammarna och sedan som du säger hoppas på lotto, och hoppas att de kommer tillbaka om några år. Detta är först och främst för folk som bedriver kommersiell jakt som de kan leva på helt och hållet, men appliceras också på mindre markägare.

Vill du bli garanterad att få bra jaktmarker, är det detta arbete du betalar för när du köper rätten att jaga. Därför kostar också stora trofédjur mer än unga djur, eftersom de under sin livstid krävt betydligt mer arbete. Om du inte vill betala så går det utmärkt att kontakta en bonde i vildsvinsland, de kan ofta vara glada att ha någon som sitter och vaktar deras åkrar för grisarna. Men nej, de finns aldrig garantier på att få fälla ett djur.
__________________
Senast redigerad av Scratchbite 2015-12-28 kl. 12:55.
Citera
2015-12-28, 20:02
  #57
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluga-Sluggern
D vette fan men då delar de ju med sig med mig också så det jämnar ut sig och man får lite olika kött :-)
Det är ju som flera sagt en del av det trevliga om så är fallet.



Om jag får expandera detta lite, vet någon hur det ev. skiljer sig i annat EU land? Om ni har lite erfarenheter och vill dela med er på den punkten så lägg gärna till något i tråden.

Jag reser mycket och så, men tanken var alltid att börja i Sverige om det överhuvudtaget skulle börjas.
Men som med allt annat så är det alltid bra att lära sig om hur det funkar i övrigt också.

Generellt kan man säga att jakten är mer detaljstyrd i de flesta EU-länder med invecklade förvaltningsplaner på de flesta viltslag, med grova böter eller förlorad jakträtt som påföljd.

Allmogejakt, jakt som en sysselsättning för arbetare och bönder är vanligast i Sverige, Finland, Irland, Frankrike och Malta. I viss mån Baltstaterna, Balkanländerna och Alpländerna. Jakten är en mer exklusiv sysselsättning i övriga länder.

I Nederländerna är jakt förbjudet. ( Med vissa undantag som luckras upp allt mer.)

Som svensk jaktturist har du den mest prisvärda jakten i baltstaterna och på balkan. Ibland även i Ungern.
__________________
Senast redigerad av ekerilar 2015-12-28 kl. 20:05.
Citera
2016-01-26, 14:33
  #58
Medlem
Jakt är en hobby och absolut ingen lönsam verksamhet. om du inte själv äger en jävla mark med god tillgång på djur.

Jag betalar någonstans 2-3 tusen per kilo.. Men det är helt klart värt det.
Citera
2016-01-26, 22:57
  #59
Medlem
BallsMans avatar
I 99% av fallen, nej.

Det är en stor, fast, investeringskostnad till att börja med:
Jägarexamen, vapenskåp, gevär, ammunition, optik, jaktradios, kläder, osv.. mark/arrende om man inte äger sådan. Körkort/bil om man inte redan har detta. Egen hund (eller tillgång till grannens jakthund om man har tur). Kostar satan.

Rörliga kostnader sedan är ju oftast (fortfarande) ammunition, drivmedel till fordonet man brukar under jakten, en trehundralapp varje år till NVV, hunden skall ha sitt, slitdelar till jaktradios, med mera...

Men om allt.. det i det översta stycket jag skrev redan är införskaffat, och betalt - så besparar man (inte tjänar) kostnad för köttinköp till familjen när man har gått sig varm i skorna.. i skogen så att säga - beroende på vilken jakt man bedriver.

Jag är ganska fattig men tack vare jakten och egen mark så kan jag avsätta en del av min fritid till att "införskaffa" fint kött till min egna familj om fem personer... och vi äter mycket kött.

Att handla kött av samma kvalitet på exempelvis ICA... i samma kvantiteter om 15, 20, 50kg i stöten... hade definitivt ruinerat mig.

Så kort:
Det kan i somliga fall vara mycket fördelaktigt att ordna sitt eget kött, rent ekonomiskt, för de flesta så är det enbart utgifter.
Citera
2016-01-26, 23:07
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sluga-Sluggern
Konstigt&synd. Vad ska markägaren ha för ett djur då? Är det reglerat eller ej?
Tänkte ej att det var pengar i det som sådant men att man kan få till det så att man äter vilt för värdet av ca 50-100kr kg istället för att käka danskt hormon och penicillin-impregnerat kött för samma pris +/. det man säljer till andra.

Tror nog du kan få jaga Vildsvin gratis på många håll. Kontakta bönder, många av dom jagar själva vildsvinen för att skydda sin åkermark trots att dom tröttnat på det för längesedan och ofta grävs köttet ner för att man inte vill ha det..

Du lär ju inte tjäna några stora pengar på vildsvinskött direkt.. Men om det duger till dig själv kan du ju iaf få det "gratis" där förutsatt att du har utrustning och kunskapen. Samt hittar någon som låter dig jaga på dennes mark.

Mina föräldrar har några jägare som jagar Vildsvin på deras mark, dom betalar inget. Inget särskilt är avtalat om köttet vilket innebär att mina föräldrar behåller allt om dom vill. Men dom skjuter så många vildsvin att det stora problemet är frysbox plats.. Dom har tar med sig hem så mycket dom vill ha och både mina föräldrar + jägarna har gett bort till bekanta.. Snart blir det nog till att gräva ner några stycken om dom pangar många i sommar.. Jägarna jagar där för ren hobby. Jaktgalningar skulle man kunna kalla dom. För mina föräldrar är väl största vinningen att bonden som arrenderar åkermarken blir glad.

Annat vilt kan jag inte svara på men tror inte det är lika enkelt utan då får du nog betala.. Möjligen att någon kan tänka sig låta dig jaga gratis men då tar hälften av köttet eller nått..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback