Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-26, 23:16
  #61
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Tror nog du kan få jaga Vildsvin gratis på många håll. Kontakta bönder, många av dom jagar själva vildsvinen för att skydda sin åkermark trots att dom tröttnat på det för längesedan och ofta grävs köttet ner för att man inte vill ha det..

Du lär ju inte tjäna några stora pengar på vildsvinskött direkt.. Men om det duger till dig själv kan du ju iaf få det "gratis" där förutsatt att du har utrustning och kunskapen. Samt hittar någon som låter dig jaga på dennes mark.

Mina föräldrar har några jägare som jagar Vildsvin på deras mark, dom betalar inget. Inget särskilt är avtalat om köttet vilket innebär att mina föräldrar behåller allt om dom vill. Men dom skjuter så många vildsvin att det stora problemet är frysbox plats.. Dom har tar med sig hem så mycket dom vill ha och både mina föräldrar + jägarna har gett bort till bekanta.. Snart blir det nog till att gräva ner några stycken om dom pangar många i sommar.. Jägarna jagar där för ren hobby. Jaktgalningar skulle man kunna kalla dom. För mina föräldrar är väl största vinningen att bonden som arrenderar åkermarken blir glad.

Annat vilt kan jag inte svara på men tror inte det är lika enkelt utan då får du nog betala.. Möjligen att någon kan tänka sig låta dig jaga gratis men då tar hälften av köttet eller nått..

+1 på detta som kidsen säger.

Jagade vildsvin som en dåre.. besatt.. vareviga skymning och gryning med åtelkamera, foderplats, jaktkoja på plats vid "avrättningsplatsen"... för några år sedan.

Men det går ju inte att ha ett normalt (familje)liv, något liv ö.h.t utöver jakt, om man ska hålla på med - riktig - vildsvinsjakt där man ju knäppte en 40-60st per år.

Så japp, i många riktigt vildsvinsinfekterade områden kan du till och med få pröjs om du sköter det fint när du tar dem av daga... så att markägaren får ha sina åkrar kvar och sin nyplanterade skog ifred.

Vildsvin är inte så omtyckta av folk ute på landet i södra Sverige och vill gärna slippa det där skitjobbet asså.
Citera
2016-02-01, 10:03
  #62
Medlem
Scaevolas avatar
Nu är det minst 5 år sedan (+- 2 år sedan) jag tog min jägarexamen så minnet kan svikta, men det du behöver för att kunna jaga är följande:

Jägarexamen.
Vapen (här räknar vi både kula och hagel)
Jakträtt/mark.
Vapenskåp.
Ammunition (en löpande utgift)
Ordentlig frys som kan svälja bytet.
Vapentillbehör såsom sikte, rem, lampa.
Komradio.
Andra tillbehör som kan vara bra (lockpipa och vetter osv, dock frivilligt att skaffa)

Räkna nu med att du köper begagnade prylar som inte är fallfärdiga utan ligger på den gyllene medelvägen så får du vara beredd på att iaf punga ut någonstans mellan 70-100k.

Sen vid jakt av större byte, säg älg, så behåller du inte allt köttet själv utan delar det med jaktlaget.
Citera
2016-08-31, 15:23
  #63
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jägarexamen kostar ett antal tusenlappar. Vapen är tvärtom ganska billiga i Sverige (Särskilt begagnade). Det lönar sig inte att importera. Ett vapenskåp kostar några tusen. Saker du köper för att ta hand om viltet kostar också ett antal tusenlappar. Förpackningsmaskin är inte ett måste, däremot en ordentlig köttkvarn. Bra slaktknivar behöver inte vara dyra. Detta är heller inget som slits. Jag har haft min köttkvarn sedan 1997 och min syster i några år innan det. Knivarna har jag köpt på Jula eller på loppis.

En hjort får du några tusen för.

Med tanke på vad jakten kostar för de flesta betalar man ett sjuhelsikes kilopris för sitt kött.

Där jag jagar betalar man fällavgift till länsstyrelsen för älg (några hundralappar) och fällavgift till området älg, hjort och björn. (Ytterligare några hundralappar).

med Europeiskt vapenpass fraktar du din bössa i princip fritt mellan EU- och ESS- länder. Du får dock betala lagstadgade avgifter, motsvarande jaktkort i det aktuella landet där du tänkt jaga.
Detta fattar jag inte. Även om fällavgiften för en älg ligger på 1000kr så blir det ju typ 10kr/kg.
Citera
2016-08-31, 18:05
  #64
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Detta fattar jag inte. Även om fällavgiften för en älg ligger på 1000kr så blir det ju typ 10kr/kg.

Många bäckar små....

Lägger man ihop alla utgifter som är förenat med jakten, åker man på ett sjuhelsikes kilopris sammanlagt.

Fast å andra sidan, vad du än håller på med för fritidsaktivitet, så kostar det pengar.
Citera
2016-08-31, 20:40
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Många bäckar små....

Lägger man ihop alla utgifter som är förenat med jakten, åker man på ett sjuhelsikes kilopris sammanlagt.

Fast å andra sidan, vad du än håller på med för fritidsaktivitet, så kostar det pengar.

mitt köttpris är cirka 80kr per kilo älgkött

och det var räknat bara på grundpotten från vanliga älgjakten, fick sedan mer kött efter efterjakt som jag var med på

plus rå, gris, gås osv som gör ju allt billigare

för samma peng som jag betalat för jakten skulel jag ju få mindre kött om jag vill ha nåt mer än falukorv

jag får finare, nyttigare och mer ekologiskt kött för en billigare peng

säljer en del kött också
så jag tjänar på det.

men berätta inte för regeringen hur mycket annat till jakten jag köper

inget av det vilt jag har tagit hade inte kunant tagits med en gammal kombi i 16/757
Citera
2016-09-01, 16:40
  #66
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Många bäckar små....

Lägger man ihop alla utgifter som är förenat med jakten, åker man på ett sjuhelsikes kilopris sammanlagt.

Fast å andra sidan, vad du än håller på med för fritidsaktivitet, så kostar det pengar.
Förutom vapen, vapenskåp, och utrustning, vad är det som sammanlagt kostar så mycket? Känns som många hade låtit en jaga vildsvin utan att behöva betala dessutom, skadedjur som de är.
Citera
2016-09-01, 17:45
  #67
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Förutom vapen, vapenskåp, och utrustning, vad är det som sammanlagt kostar så mycket? Känns som många hade låtit en jaga vildsvin utan att behöva betala dessutom, skadedjur som de är.

Där jag bor jagas främst älg, därför räknar jag på en veckas älgjakt och en köttlott på 40kg.

Arrendekostnad på öppna marknaden (svenska kyrkan eller skogsbolag) 100kr/kg
statligt jaktkort, jakträttsbevis, startavgift, försäkring mm. 30kr/kg.
bilkostnad (Långa avstånd här) 40kr/kg
övningsskjutning. 50kr/kg
obligatoriska arbetsdagar 50 kr/kg

Behöver du dessutom hyra en stuga eller nåt tilkommer ytterligare en hundring/kg+resekostnad till jaktmarken.

Jakt är det roligaste man kan göra med kläderna på. Det är en fritidsaktivitet som kostar, fast om du pysslar med travhästar, kör folkrace eller seglar, lägger du förmodligen betydligt mer på sitt intresse.
Citera
2016-10-24, 22:05
  #68
Medlem
Hax.Pains avatar
Jag kan inte förstå hur alla kan tycka att man går minus?

Jägarexamen 5000kr
Vapenskåp 7000kr
Vapen 1 2000kr
Vapen 2 gratis
Radio gratis
Jakt kläder 5000kr
Ryggsäck 2000kr
Arrende 1100kr
Jaktkort 400kr
Ammo 2000kr

Summa: 24500

Första jakt året

Älgjakt: 100kg kött, kanske en kalv i november också.
Rådjur: 12kg
Kronhjort: 26kg
Ripa: 1kg
139kg totalt, kg pris 176kr

Ja, det tillkommer bensin och lite sånt, men de flesta tunga posterna är ju betalda nu. Nästa år så är man nere på arrende och bensin samt lite mer ammo. Då sjunker kg priset ännu mer.

År två älgjakt.
Arrende 1100kr
Bensin 1000kr
Ammo 500kr
Summa: 2600kr
Kg pris på 100kg, 26kr.
Citera
2016-10-25, 21:58
  #69
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Jag kan inte förstå hur alla kan tycka att man går minus?

Jägarexamen 5000kr
Vapenskåp 7000kr
Vapen 1 2000kr
Vapen 2 gratis
Radio gratis
Jakt kläder 5000kr
Ryggsäck 2000kr
Arrende 1100kr
Jaktkort 400kr
Ammo 2000kr

Summa: 24500

Första jakt året

Älgjakt: 100kg kött, kanske en kalv i november också.
Rådjur: 12kg
Kronhjort: 26kg
Ripa: 1kg
139kg totalt, kg pris 176kr

Ja, det tillkommer bensin och lite sånt, men de flesta tunga posterna är ju betalda nu. Nästa år så är man nere på arrende och bensin samt lite mer ammo. Då sjunker kg priset ännu mer.

År två älgjakt.
Arrende 1100kr
Bensin 1000kr
Ammo 500kr
Summa: 2600kr
Kg pris på 100kg, 26kr.
Vart hittar du ett vapen för 2000:- med kikarsikte och ett arrende för 1100:-?
Ett arrende brukar ju ligga runt 100-200:- hektaren.
Citera
2016-10-25, 22:04
  #70
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Vart hittar du ett vapen för 2000:- med kikarsikte och ett arrende för 1100:-?
Ett arrende brukar ju ligga runt 100-200:- hektaren.

Vapnet är en husqvarna som jag köpt av pappa. Med en pecar kikare på.
Arrende och arrende, det är avgiften till jaktlaget. Skulle nog skrivit det istället.

Man måste inte ha en bössa för 40000kr för att skjuta ett djur. Många i den här tråden verkar tro det.
Citera
2016-10-25, 22:11
  #71
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Vapnet är en husqvarna som jag köpt av pappa. Med en pecar kikare på.
Arrende och arrende, det är avgiften till jaktlaget. Skulle nog skrivit det istället.

Man måste inte ha en bössa för 40000kr för att skjuta ett djur. Många i den här tråden verkar tro det.
Och då blev det genast dyrare att jaga eftersom alla inte kan köpa sin bössa av pappa för småsummor en ny Tikka kostar väl runt 10 000:- begagnad bössa kan man väl få för runt 5-6 000:- sen ska man ha ett sikte till den med. På det ska man ha ett arrende så dina siffror är rätt missvisande.
Citera
2016-10-25, 22:30
  #72
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Och då blev det genast dyrare att jaga eftersom alla inte kan köpa sin bössa av pappa för småsummor en ny Tikka kostar väl runt 10 000:- begagnad bössa kan man väl få för runt 5-6 000:- sen ska man ha ett sikte till den med. På det ska man ha ett arrende så dina siffror är rätt missvisande.

På vilket sätt är de missvisande? I mitt jaktlag är vi 16st, det är bara en yngre kille som har en ny bössa. Alla har 1100kr i avgift. Det är alltså 15 jägare till som går plus på jakten. Likadant i min pappas lag, där är dock avgiften 500kr per år.

Sen spelar det ingen roll om jag köper en begagnad bössa för 6000kr och en ny halvbra kikare för 4000kr, jag kommer ändå gå plus inom 2år efter ett sånt köp.

Sen lurar jag på varför det måste vara ett arrende?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback