Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-21, 22:42
  #25
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluga-Sluggern
Precis! Varför jag finner hela idén med att köpa "arrenden" innan man fält något riktigt konstigt och orättvist. Men det är just därför jag undrar hur man ska kunna förhandla om dessa och sedan vara säker på att djur finns där.



Förhandlar man alltså om kostnaden men betalar inget om inget fälls?

Du betalar för att jaga, inte för att fälla vilt. Marknadsvärdet är däremot högre på välarronderade marker med mycket vilt.

Där jag bor har marknadsvärdet på jakträtter gått ner de senaste åren p g a. vikande älgtillgång.
Citera
2015-12-21, 22:43
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garm76
Engångskostnader som jägarexamen och vapenskåp samt vapen kan du lätt räkna ut vad det kostar.

Men sedan har du varierande avgifter som är svårare att räkna ut.

Arrendekostnad från en flaska whisky till 4-5 tusen beroende på vart du bor samt kontakter.

Fällavgifter från 200-2500 beroende som tillkommer på arrendekostnaden om du fäller en älg.

Resekostnader och semester som får läggas till kostnaderna.

Men det dyra börjar om du blir mer intresserad av jakt och skytte för det är en dyr hobby.


Om arrendekostnader är något man kommer överens om med markägaren, vem är det som sätter fällavgifter? Samma markägare? Landstinget?
Citera
2015-12-21, 22:47
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Du betalar för att jaga, inte för att fälla vilt. Marknadsvärdet är däremot högre på välarronderade marker med mycket vilt.

Där jag bor har marknadsvärdet på jakträtter gått ner de senaste åren p g a. vikande älgtillgång.



Nu är jag lite osäker på hur det exakt funkar men visst kan man bredda sina chanser genom att vara med i just ett jaktlag som organiserar arrendeköp bland flera aktörer?

Hursomhelst så låter det här som en orättvis/konstig proposition som just verkar bygga på att folk ser det som en hobby främst och inte som en extra sidoverksamhet.

Från mitt perspektiv skulle jag se det som resonabelt att förhandla om fällavgiften (markägaren ser till att skydda och locka viltet/ta hand om marken så att det är intressant för vilt, etc) men ur ett allemansrättsligt perspektiv ser jag det nästan som rättsvidrigt att förhandla om rätten att få jaga (utan grantier om fällt djur).
__________________
Senast redigerad av Sluga-Sluggern 2015-12-21 kl. 22:50.
Citera
2015-12-21, 22:58
  #28
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluga-Sluggern
Alltså en god idé att vara med i ett jaktlag!

Så om jag lägger ihop detta då, 300kr per kort per år (?), ett par hundra för fält djur, otroligt bred prissättning på jaktarrende. Jaktexamen i sig verkar vara värt det av rena principskäl, begagnat vapen är iofs ingen större kostnad då det kan säljas vidare, lika så annan begagnad utrustning.

NI verkar dock vilja skrämma bort mig med att det är värsta mega förlustaffären bor i stan och har väl inte så mycke folk o fråga om detta...

Är det någon annan årskostnad förutom lagring av köttet och ammunitionen?

Ja det är en god idé att vara med i ett jaktlag. Du kan jaga på ett större område och jakten blir mer meningsfull.

Jag menar inte att skrämma dig. Jakt är ett fritidsintresse som kostar en del pengar. Jag har kompisar som sysslar med travhästar eller motorsport. De lägger ner betydligt mer pengar på sina intressen än vad jag lägger ner på jakten. De flesta fritidsintressen kostar pengar.
Köttet är en tillfredsställande bonus, men ur ekonomisk synpunkt skulle det vara billigare att köpa köttet på ICA, men jakt är det roligaste man kan ägna sig åt med kläderna på.

Med tanke på att jag bor i ett område med stora avstånd är faktiskt en av mina stösta utgiftsposter bensin.
Citera
2015-12-21, 23:03
  #29
Medlem
OHfasen, där nämnde du något jag inte tänkt på! Så sant.

Faktiskt suttit och rullat idén med en kompis att importera billig bensin för egenbruk från Ryssland där den är 3 gånger billigare och ha i flera år...Kanske värt det speciellt om man bli jägare.


Visst är det ett intresse som jag skulle finna givande men jag hade alltså hoppats på en affär där jag i alla fall förlorar mindre än vad köttet kostar på ICA, är det inte som sådant så känns det hela lite värdelöst/konstigt och det hade det gjort även om jag inte haft minsta finansieringsproblem.

Det är som att måla en tavla och sedan kunna köpa en färdig till ett billigare pris än vad färgen kostar. Vilket iofs nästan går idag på IKEA om man nu kan klassa dessa massproducerade kinesreproduktioner som "tavlor".


Jag tackar och bockar hursomhelst för informationen, återvänder imorgon också för att se eventuellt fler svar. Lämna gärna tips på eventuell hemsida där det går att se allt lite mer i detalj.

Tipsar även om att jag startat en tråd i forumet nationalekonomi om någon är intresserad av att föra själva markdiskussionen vidare.
__________________
Senast redigerad av Sluga-Sluggern 2015-12-21 kl. 23:09.
Citera
2015-12-21, 23:06
  #30
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluga-Sluggern
Om arrendekostnader är något man kommer överens om med markägaren, vem är det som sätter fällavgifter? Samma markägare? Landstinget?

Där jag jagar är det Länsstyrelsen som sätter en fällavgift på älg. Detta är för att Länsstyrelsens administrationskostnader för älg skall vara självfinansierande.

Där jag jagar bedrivs hjortjakten som avlysningsjakt och kronhjortskötselområdet sätter en fällavgift för att bekosta administrationen av jakten. Kostnad för annonser, telefonsvarare, mötesfika etc. Samma gäller för älg och björn.
Citera
2015-12-22, 01:27
  #31
Medlem
nu blir priset på köttet man får när man jagar så olika beroende på vart och vad du jagar,

att jaga älg brukar ofta bli en väldigt dyr affär om du nu inte äger väldigt mycket mark så att du har egen älgutdelning.
själv där jag brukar jaga älg så hamnar oftast kostnaden på ungefär 15-18 hundra per år och då får jag oftast ca 20kg rent kött.
Men sedan får man ju även räka in kostnaden för att ta sig till och från jakten, kostnaden för att skjuta upp inför jakten och att man kanske övningsskjuter lite, kostnaden för arrende av mark om man inte som jag äger mark som ingår i jaktområdet.
sedan om man ska dra det till sin spetts så ska man kanske även räkna in förlorad arbetsinkomst.
jag jagar älg en vecka och då måste jag ju vara ledig från jobbet, väljer jag jobba istället så inbringar ju den veckan runt 4 tusen.

så framförallt älgjakt är en jakt som inte är lönsam, utan det jakten bedriver man för att man gillar den och har jakt som intresse och hobby.


däremot jagar jag väldigt mycket gås och anka, jag äger egen mark jag kan jaga på så då kostar det mig bara kostnaden för statliga jaktkortet. samt ammo och resor till och från jaktmarken som i det här fallet ligger väldigt nära mig.
så skulle jag värdera i det här fallet vad en gås eller en anka kostar mig så är det runt 20-30 kronor i snitt.
och skulle man värdera all tid man är ute på jakt då skulle kostnaden dra iväg, för det är rätt vanligt att man är ute en hel kväll och inte får något.

Nu är det så att jag har vapen, jägarexamen, vapenskåp, jaktkläder, laddutrustning samt en hel del andra jakttillbehör och kostnaden för detta har jag inte räknat in.

Så är det så att dina tankar var att du skulle kunna tjäna pengar på att jaga och sälja kött så kan du nog glömma det, för jakt är enbart en hobby och ett intresse och att man får nöjet att kunna äta viltkött som man jagat själv,
Citera
2015-12-22, 04:53
  #32
Medlem
Det handlar ju inte om ev kostnader för utrustning och ev minskade kostnader för mat. Utan det handlar om att man som jägare blir medlem i ett socialt sällskap, det blir som medlemskap i frimurarna, alltså en form av social investering
Citera
2015-12-22, 09:09
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Det handlar ju inte om ev kostnader för utrustning och ev minskade kostnader för mat. Utan det handlar om att man som jägare blir medlem i ett socialt sällskap, det blir som medlemskap i frimurarna, alltså en form av social investering


Ja, i Sverige där alla som jagar tydligen verkar vara av den övre medelklassen eller markägande bönder så tycks fallet vara så. Sen om "jakt" handlar om en social investering i grunden eller ej det får väl varje människa svara på.

För mig skulle det handla om att ta personligt ansvar, blanda mitt intresse av natur med nytta och kanske ha det lite trevligt med lite trevligt folk.
Citera
2015-12-22, 18:07
  #34
Medlem
TS du är jobbig och naiv. För att jaga vill man ha mark på minst 50ha. Snitt pris i Sverige är ca 55 000/ha. DVS marken är värd ca 2,7 mil som minst. Klart att en markägare kan och bör ta betalt för att vi jägare nyttjar hans tillgångar, djuren vi skjuter har ätit på hans mark, och kan ha orsakat stora skador på ny planteringar. Räkna med ca 10000/ person för din kalkyl.

Jakten är reglerad genom lag, jaktlagen och vapenlagen kan du börja med att läsa.
Citera
2015-12-22, 19:30
  #35
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluga-Sluggern
Det låter lite vrickat. I ofs topic för annan tid men när fick dessa privata markägare rätten att köppa upp en massa allmän skogsmark för ingenting(?)?

Nåväl, visst är det en del av jakten att inte veta om du får något eller ej, att inte kunna spåra viltet, osv.
Absolut! Att djuret har en chans, att grabbarna där ute hjälper varandra, osv.


Men för mig låter det inte som en del av jakten utan ett irritationsmoment att ha köpt ett arrende av en person eller ett bolag eller staten och sedan stå och se på när en hjort är precis över gränsen för ett annat arrende som man kanske kunde fått för samma deal men som nu alltså är en "förbjuden zon" för just dig men kanske inte för Svante några hundra meter bort.

Du har också den rätten, att för marknadsmässigt pris köpa mark av staten. Bara att hosta upp x-antal miljoner som du ändå tycker är småpengar och köpa din helt egna skogsmark, ett par tre hundra hektar bör räcka.

Börja fiska, det kan du nog gå vinst på.
Citera
2015-12-22, 22:25
  #36
Medlem
Om du (ni två ovan) går med i diskussionen i den andra tråden så lär du dig av andra än mig att marken alltså köptes för ingenting i början då skogsmark en gång var värderad väldigt lågt. Ju mer skogens och malmens värde gått upp ju högre "marknadspriser" vilket gör att folket i sig har blivit långsiktigt bedragna sin rätt av den kortsiktiga staten, men skit samma, jag är ju bara jobbig som inte vill att feodala jaktkoncept ska råda i Sverige.

Stora delar av Robin Hood och liknande äldre sagor handlar till exempel just om ett motstånd mot adelns och kungens egenrätt till jakt.
Jag har även yttrat mig positivt till att man bör betala av avgift för fällt djur då det djuret rimligen alltså har använt sig av marken och eventuellt "skadat" den på något sätt (bisarrt med tanke på att djurlivet hjälper skogen att rensa marken för att nya träd ska kunna växa men skit samma) alternativt för att ägaren på olika sätt lockat vilt dit. Men att alltså betala för ett jäkla lotteri av arrendeköp finner jag sjukt och den enda anledningen (ja, nu höjer jag rösten i ton med dig) till att du tycker att det är normalt är för att du har för mycket pengar eller är för van i hur det "alltid har fungerat".
__________________
Senast redigerad av Sluga-Sluggern 2015-12-22 kl. 22:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback