2016-01-24, 09:52
Medlem
Gastropodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12characters
Jojo men jag menar kommer det alltid vara alternativ man får välja mellan? hela provet?

Ifall ja, måste man göra en uträkning för det alternativ man valt på svarshäftet?

Eller kan man liksom bara gissa sig fram genom att bara kryssa ett random alternativ varje fråga

Du måste skriva ditt namn. Klarar du det (uträkning krävs ej.)?
Citera
2016-01-25, 00:21
Medlem
Gnuees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Är du efterbliven? Vad skrattar du åt egentligen? Nä, jag har inga belägg bortsett från sunt förnuft. Visa dina belägg för att högskoleprovet någonsin har använt exakt samma fråga från ett utprövningsblock i ett senare prov.

Iallafall orden från utprövningspassen används igen i ett senare prov om de anses ligga på en bra nivå. Fanns en artikel på DN där de intervjuade en av ord-delens utformare. Hittar dock inte artikeln nu. Vet inte hur det ser ut med resten av verb och kvant dock.

Här låter det ju som att det är samma frågor som används.

"Det femte provpasset är ett så kallat utprövningspass med nya uppgifter som ska testas inför kommande prov. De som skapar frågorna till högskoleprovet får då reda på hur bra eller dåligt provuppgifterna fungerar i praktiken."

http://allastudier.se/tips-o-fakta/2781-h%C3%A4r-%C3%A4r-h%C3%B6gskoleprovets-delar/
Citera
2016-01-25, 10:58
Medlem
Tja!

Jag har aldrig gjort högskoleprovet innan och tänkte precis börja läsa på lite. Framförallt matten som jag tappat helt sen skoltiden.
Är det någon annan själ där ute som har liknande planer och kanske gillar kaffe?

Jag kommer vara ledig ett tag framöver så kommer har gott om ledig tid för den som kanske vill träffas och diskutera HP.
Skicka gärna ett PM.
Citera
2016-01-25, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asfalteradstig
Tja!

Jag har aldrig gjort högskoleprovet innan och tänkte precis börja läsa på lite. Framförallt matten som jag tappat helt sen skoltiden.
Är det någon annan själ där ute som har liknande planer och kanske gillar kaffe?

Jag kommer vara ledig ett tag framöver så kommer har gott om ledig tid för den som kanske vill träffas och diskutera HP.
Skicka gärna ett PM.

I Stockholmsområdet
Citera
2016-01-25, 15:51
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnuee
Iallafall orden från utprövningspassen används igen i ett senare prov om de anses ligga på en bra nivå. Fanns en artikel på DN där de intervjuade en av ord-delens utformare. Hittar dock inte artikeln nu. Vet inte hur det ser ut med resten av verb och kvant dock.

Här låter det ju som att det är samma frågor som används.

"Det femte provpasset är ett så kallat utprövningspass med nya uppgifter som ska testas inför kommande prov. De som skapar frågorna till högskoleprovet får då reda på hur bra eller dåligt provuppgifterna fungerar i praktiken."

http://allastudier.se/tips-o-fakta/2781-h%C3%A4r-%C3%A4r-h%C3%B6gskoleprovets-delar/
Ord från högskoleprovet återkommer på senare prov oavsett om de är från utprövningspass eller riktiga ordpass, därför är det bra att man pluggar på alla ord från tidigare högskoleprov. Ja, förklaringen av utprövningsblocket betonar att man använder frågorna experimentellt, jag har dock svårt att tro att de använder exakt likadana frågor då detta skulle innebära en fördel för de som gjort tidigare utprövningsblock. Men någon får mer än gärna motbevisa mig.
Citera
2016-01-25, 15:58
Medlem
beatbeats avatar
står och väger på om jag ska skaffa hpguiden premium eller allakando. Har haft hpguiden förut och de var helt okey. men någon som har testat allakando och kan dela med sig om hur de var där?
Citera
2016-01-25, 23:51
Medlem
Ebolakids avatar
Hur många kan i praktiken dela på ett hpguiden konto? Borde fungera att vara inloggade på olika enheter om man inte är inloggad samtidigt? Hade varit najs om man kan göra upp ett schema polare emellan 👍
Citera
2016-01-26, 12:48
Medlem
Tja,

Ett par saker.

Källor på relevant, gratis matteträning inför HP mottages med öppna armar. Tack på förhand.

Sedan är det det här med lösningar på matematiska frågor, jag får när jag tränar på gamla frågor fel på saker jag tycker är rätt. Kan någon redogöra för regler att tänka på?

Ex:

En 20 meter lång rulltårta delas i fyra bitar. Tre lika långa och en kortare bit.

Kvant 1: Längden på en av de tre bitarna.

Kvant 2: 3 meter.

A: 1>2
B: 1<2
C: 1=2
D: Info = otillräcklig

För att tre bitar ska kunna vara lika stora och samtidigt större än den mindre biten måste de tre bitarna tillsammans vara längre än 15,0 m. Därför vet vi att en av de tre lika långa bitarna är minst 5,00001 m, även om det inte går att fastställa någon längd. Därför vet man att en bit är längre än 3 meter. Därför svarar jag A. Rätt svar är emellertid D.

Hur kan jag tänka för att få rätt på sådana här uppenbart enkla frågor istället för fel?

Var ett tag sedan jag pluggade matte. Minns ej förhållandet mellan linjer i ett koordinatsystem, kan någon svara. Ex:

Ponera att en linje från (2, 2) till (4, 2) är 2 cm. Men hur lång är linjen om man istället går upp ett hack på y-axeln, från (2, 2) till (4, 3). Min fråga är alltså om det finns något linjärt sätt att tänka på i dessa fall och om: hur?

Och till sist. Linjer i ett koordinatsystem. En bra källa eller bra förklaring vore jag oerhört tacksam för. Alltså, där regler för linjers lutning et.c. presenteras.
Citera
2016-01-26, 13:03
Medlem
Ebolakids avatar
Ta bort
Senast redigerad av Ebolakid 2016-01-26 kl. 13:07.
Citera
2016-01-26, 13:08
Medlem
TorrFlamingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deanoashton
Tja,

Ett par saker.

Källor på relevant, gratis matteträning inför HP mottages med öppna armar. Tack på förhand.

Sedan är det det här med lösningar på matematiska frågor, jag får när jag tränar på gamla frågor fel på saker jag tycker är rätt. Kan någon redogöra för regler att tänka på?

Ex:

En 20 meter lång rulltårta delas i fyra bitar. Tre lika långa och en kortare bit.

Kvant 1: Längden på en av de tre bitarna.

Kvant 2: 3 meter.

A: 1>2
B: 1<2
C: 1=2
D: Info = otillräcklig

För att tre bitar ska kunna vara lika stora och samtidigt större än den mindre biten måste de tre bitarna tillsammans vara längre än 15,0 m. Därför vet vi att en av de tre lika långa bitarna är minst 5,00001 m, även om det inte går att fastställa någon längd. Därför vet man att en bit är längre än 3 meter. Därför svarar jag A. Rätt svar är emellertid D.

Hur kan jag tänka för att få rätt på sådana här uppenbart enkla frågor istället för fel?

Du tänker rätt. Det måste vara fel i facit. Eller så har du utelämnat någon information.
Citera
2016-01-26, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ebolakid
Hur många kan i praktiken dela på ett hpguiden konto? Borde fungera att vara inloggade på olika enheter om man inte är inloggad samtidigt? Hade varit najs om man kan göra upp ett schema polare emellan ?
Problemet är ju att HPGuiden i stort sett enbart består av uppgifter att göra, så är väl inte så kul att behöva dela på det...? I och med att uppgifter som du klarat inte kommer upp igen.
Citera
2016-01-26, 13:52
Medlem
Nvm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här