2016-01-25, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag har kanske sagt detta förut. Hade Lisas pappa varit arkeolog och haft lika engagerad kolleger så hade nopomil varit i krig med Riksantikvarieämbetet. På vilket sätt påverkas ärendet av att pappan är försvarsanställd? Jag är fullkomligt ärlig när jag säger att jag inte förstår.

Och jag har sagt det förut - Riksantikvarieämbetet kan inte hänvisa till "rikets säkerhet" och utfärda förhöjda skyddsnivåer, de beundras och skyddas inte av "militärwannabes".
2016-01-25, 19:55
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Att avspärrningarna sjabblades med, det är uppenbart.
GMP påtalade att platsen kan vara intressant såvitt jag vet, så du får gärna visa upp var du läst att GMP pekat ut det som mordplats? Det är nämligen en avsevärd skillnad i uttryck.
Man får komma ihåg hur riktningen var gällande insatsen att hitta Lisa. Väldigt brett, och väldigt intetsägande, även om handskfyndet gjorde den platsen högintressant.

Det var ÅK som sa det i rätten idag.

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det andra du skriver går inte att dra några växlar på, då det fram tom kvällen 12/6 handlade om människorov utan någon misstänkt och då är det alltid en kammaråklagare som avsätts ärendet, oftast med polisen som fu-ledare och åklagarens roll är i praktiken att handha polisens juridiska förfrågningar.
När det sedan blir aktuellt att åklagarmyndigheten tar över fu-ledarrollen i ett grovt och komplext brott är det inte sällan det lämnas över till en chef eller vicechef.

Det jag påpekar är att han kände sig nödgad att poängtera detta i rätten idag. Jag antar att han gjorde det av en anledning efter IRs ganska hårda slutplädering.
2016-01-25, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Det är intressant att samtliga DNA-spår från NB finns på just de plagg som avlägsnades från offrets kropp innan obduktionen. I anmärkningsvärt rika mängder dessutom. Medan det på övriga undersökta kläder och utrymmen finns noll spår som talar för NB som gärningsman.

Visst är detta en mycket märklig omständighet. Och det ger helt klart vatten på kvarn åt de som hävdar att något inte gått rätt till under den tekniska undersökningen.

Jaha, så hon hade jackan på sig i skåpet när dom hittade henne?
Fanns det inte spår i hängningsrummet och på snörena i slaktrummet?
Jag tror att din och dina gelikars kvarn har stannat för länge sen...
2016-01-25, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej, doftspår är starkare ju färskare de är. Äldre spår "flyter ihop" med andra gamla spår och blir bara svårare och svårare med tiden för hunden att urskilja.

Det stämmer inte.

Vad är "spår"? Vad tror du?

Men nu handlar det om både spår, sök och leta. Tre olika moment.
2016-01-25, 20:05
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Förklara nu varför DNA-spåren är "ologiska" genom att jämföra med åtminstone 3 andra referensfall som lett till fällande dom där DNA varit viktig/central del av bevisningen.

Förklara vidare genom återgivande av relevant fackartikel eller motsvarande hur fyndbilden borde ha sett ut om det hela inte var resultatet av kontamination eller plantering. Dina egna lekmannaåsikter i frågan skiter jag fullständigt i.

Har du inget att komma med vore det kanske en välgärning för tråden om du slutade tjata om samma sak hela tiden utan att underbygga med en millimeter fakta. Du har skrivit åtminstone 26 inlägg där antingen ordet "ologiska" eller "sporadiska" eller bägge två förekommer. Att bete dig som en papegoja vinner dig knappast några nya proselyter. Se så! Fram med FAKTA nu.

Kan du förklara du som ger dig ut för att vara en sådan kunnig expert och alla andra är amatörer som inte drar samma slutsatser som du. Varför det finns 10 DNA påkläderna, jag upprepar 10 DNA, men inte ett enda på brottsoffrets kropp? Jag upprepar inte ett enda på brottsoffrets kropp?

Du som besitter så mycket expert kunskaper som du ger sken utav måst väl besitta en fantastisk faktamässig logisk förklaring.
2016-01-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Tio misstag i så fall.

Jag försvarade henne i början, bakbunden av klienten.

Men nu vet i fan, jag kan inte ens hitta en tråd i det hon gör.
O pålästa vittnen som mer gynnar åklagaren än försvaret.

Även om hon har en nästan omöjlig situation
behöver hon inte vara så burdus som hon framstår,
hon borde kunna föra sig bättre och smidigare.
Tycker jag.
2016-01-25, 20:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ur IR:s slutplädering:

– Vi får hålla oss till det vi vet. Det har varit en väldigt stor militär närvaro i inledningen av detta. Sökinsats osv.
– Det är inte så det ska vara.
– Det här är något som alla vet men vi har hört genom vittnen att det var en underlig stämning.
– Det var helikopter, flera militärbilar.

: – Lisas pappa berättade att de körde under natten. Man kan förstå ur familjens synvinkel att det här var bra, att få hjälp
: – Missing people har också agerat och varit med och sökt. De har agerat för att sätta fast Nerijus.

Enligt Lisas pappa var hälften av personerna som jobbade i Missing people connection till familjen Holm.

– Vad har polisen gjort? Vem har bestämt vad?

– Kollegorna i militären berättade att "nu jävlar agerar vi". Det kan jag förstå, de är vana att agera snabbt.

– En kollega tog över det hela. Hjälpte pappan vid något skede. Då hände det grejer, har pappan berättat.
– Polisen var lamslagen eller inte klarade av sin uppgift. De lät militären ta över i det viktiga inledande skedet.

Här i Sverige är det polisen som utreder brott.
– Det är märkligt att polisen tillät detta.

Det är därför det behövs en oberoende kommission. Militären ska inte utreda brott i Sverige.

Militären har väl inte utrett något brott, i så fall har jag missat det?

Påsen som hängde på mopeden, vart tog den vägen, och vad innehöll den?

Det är väl inte så att nycklar och andra pinaler låg i den påsen? Jag tänker främst på pärlbandet av fynd som pekade åt ett visst håll. Av en händelse så är det människor med koppling till offret som gör en del av fynden. Att polisen inte manipulerar må vara hänt, men hur är det med desperata övertygade privatpersoner som intuitivt tror sig veta och därför kanske hjälper polisen på traven för att snabba på en insats mot NB?

Jag påstår ingenting, det är en frågeställning.
2016-01-25, 20:08
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag försvarade henne i början, bakbunden av klienten.

Men nu vet i fan, jag kan inte ens hitta en tråd i det hon gör.
O pålästa vittnen som mer gynnar åklagaren än försvaret.

Även om hon har en nästan omöjlig situation
behöver hon inte vara så burdus som hon framstår,
hon borde kunna föra sig bättre och smidigare.
Tycker jag.
Hon försöker använda det hon kan för att så tvivel - väl medveten om att han ändå kommer dömas också i HvR.
2016-01-25, 20:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det var ÅK som sa det i rätten idag.

Det jag påpekar är att han kände sig nödgad att poängtera detta i rätten idag. Jag antar att han gjorde det av en anledning efter IRs ganska hårda slutplädering.

Ok, jag har tyvärr inte kunnat följa gången idag, men jag ska lyssna i efterhand om ljudfiler fångats.. GMP ska ha Pekat ut mordplats i förväg alltså.

Jag drar mig till minnes att jag skrev ett inlägg typ 10/6, när uppgift om att ladu-avspärrning släppts framgick. Reagerade direkt att det var ett klumpigt beslut.

Jag tror han poängterade detta pga IR uppenbarligen även ljög om sina kunskaper om hur åklagarmyndighet och polisväsende fungerar.
Fram till anhållande-beslut av misstänkt, var det polisen som var fu-ledare i detta ärende. Det borde Rännskitan veta om hon haft den kollen hon påstår.
2016-01-25, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Militären har väl inte utrett något brott, i så fall har jag missat det?

Påsen som hängde på mopeden, vart tog den vägen, och vad innehöll den?

Det är väl inte så att nycklar och andra pinaler låg i den påsen? Jag tänker främst på pärlbandet av fynd som pekade åt ett visst håll. Av en händelse så är det människor med koppling till offret som gör en del av fynden. Att polisen inte manipulerar må vara hänt, men hur är det med desperata övertygade privatpersoner som intuitivt tror sig veta och därför kanske hjälper polisen på traven för att snabba på en insats mot NB?

Jag påstår ingenting, det är en frågeställning.

Påsen innehöll personliga saker typ hårborste, smink mm och var redan nerstoppad under sätet på moppen. Allt klart för hemfärd.
2016-01-25, 20:20
Medlem
develis avatar
Med 10 DNA-träffar på Lisas kläder, dvs utöver annat DNA från honom på samma sorts snören som satt runt hennes hals, vittnesuppgifter, inget alibi (hans pisskärring till fru har ändrat sig med försök till alibi), ihop med händelsen mot Adriana dagen innan, hans äckliga runkande, hans sjuka sexualitet - hans svineri - så råder det för min del ingen tvekan om vem som är mördaren:
Nerijus Bilevicius.

Citat:
Åklagaren: "Bilevicius har mördat Lisa Holm"

Åklagaren Lars-Göran Wennerholm är tydlig.
– Jag anser att Bilevicius har mördat Lisa Holm och yrkar på livstids fängelse. Det är ett rått, brutalt mord, hon var helt skyddslös."

– Det finns flera försvårande omständigheter som gör att han ska dömas till livstid. Lisa var bara 17 år, han har lockat med henne, planlagt gärningen och han hade för avsikt att döda offret, annars skulle hon ju kunnat peka ut honom.
– Dessutom kan man bara föreställa sig den rädsla, panik, maktlöshet och dödsångest hon kände."
https://sla.se/skovde/2016/01/25/aklagaren-bilevicius-har-mordat
2016-01-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
utfärda förhöjda skyddsnivåer, "militärwannabes".

Jag fattar mindre och mindre om hur militären "tog över".
Menar du att "militärwannabeerna" planterade DNA så att DNA-fejknings-plutonen blev sysslolös?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in