2016-01-25, 17:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Du tror inte att de använder sig av mikroskop på NFC? Då kan en liten fläck bli en stor fläck.
Om jag förstod allt rätt så vadade man inte precis i NB:s blod och DNA i ladan utan man hittade knappt några DNA- och blodspår överhuvudtaget från NB. Lien risk för kontaminering.

Jasså, jag som trodde att man kunde undersöka besudlingarna genom att zooma in bilderna i FUP.

Med det vill jag säga att vi antagligen talar om ytterst små mängder blod, jag kan i det läget inte förstår varför det skulle vara omöjligt att blodet har förts över till jackan och byxorna genom till exempel ett par fuktiga eller blöta handskar som först vidrörde NB:s torkade blod och därefter jacka och byxor.

En annan sak, hur bred är hjälmen på det smalaste stället, hur bred är skåpöppningen, någon som vet?
2016-01-25, 17:56
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Dessa herrar var inte i sina sinnens fulla bruk, sas. De "sov" i salen fram till lunch och efter det var de tagan av sitt högmod och ville bara gå hem, eller till puben. Vilken nochalans.
Jag får erkänna att jag inte har en aning om vad du pratar om. Menar du att de skulle avbrutit IR på förmiddagen? Vari bestod högmodet och nonchalansen efter lunch? De gjorde ett gott jobb med att sammanfatta sin sida av åtalet och det gjorde de betydligt mer strukturerat och sansat än IR.
Men du kanske bara är ännu en sån som är besatt av att vara motvalls, ser saker som inte finns etc?
2016-01-25, 18:00
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du vet inte hur någon annan än Stefan Holm tänker. "Familjen" har genom hela fallet varit lika med just Stefan Holm. Han som får vredesutbrott i rätten. Det är sällsynt i sådana här fall.

Det var på tiden att han reagerade mot den insinuanta kärringjäveln ( ursäkta )

Jag brukar inte använda så hårda ord men hon strör salt i sår på ett elakt sätt. Han får väl för f-n leta efter sin dotter var han vill. Inget som hjälper klienten vad jag kan se.
2016-01-25, 18:00
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad är felet med utredningen då menar du? På vad sätt kunde den ha bedrivits annorlunda?

En hel del av ditt inlägg består av poänglösa påpekanden. Polisen hade tur på ett antal punkter - visst. Vi alla hade tur. Utredningsresultat är en funktion både av kvaliteten på utredningsarbetet och vad som finns att hitta. Världens bästa utredare löser inte ett fall där brottslingen inte lämnat några spår, där det inte finns några vittnen och där brottslingen inte finns i den krets personer som det öht finns skäl att förhöra pga koppling till brottsplats eller brottsoffer. Hur tror du det brukar se ut i mål som ger fällande dom? Man fäller folk därför att de gjort misstag och lämnat spår efter sig. Det är inte "tur" utan resultatet av systematisk undersökning och faktainsamling.

Anledningen till att du visst är en alternativteoretiker i ditt tänkesätt är just det här. Du tror att den här utredningen skiljer sig på något avgörande vis från utredningar och åtal i allmänhet. Men det gör den inte. Visst finns det mål med ännu starkare bevisning - ofta för att den tilltalade erkänner och/eller har en sån relation till offret att det är uppenbart i kombo med teknisk bevisning. Men det finns många mål som har svagare också. I så gott som alla mål finns det trådar som inte är fullt uppnystade, bevismaterial som inte blivit undersökt. Det måste bli så eftersom det inte är möjligt att utreda ALLT. Det enda större misstag jag ser i denna utredning är att man hävda avspärrningen av ladan i några dar.

I denna stora utredning har många hundra förhör hållits, polisen har gjort omfattande undersökningar av närområdet och långt över 100 föremål har varit inne hos NFC. Ännu fler har tagits i beslag. Allting har samlats och redovisats på ett överskådligt och pedagogiskt vis i FUP (Något som är svårare än man föreställer sig - men gissningsvis är det få eller ingen av alternativteoretikerna som arbetat med material av den här storleken eller ens arbetat med någon form av mer kvalificerat utredningsarbete)

Sen må så vara att det finns gradskillnader i helvetet. En del av er medger åtminstone att NB "kan" vara skyldig. De värsta dårfinkarna är övertygade om att han är helt oskyldig och att allt är någon slags justitiemord. Men tankesätten och de obefogade tvivlen på polisens arbete och utredningsresultat är desamma.

Jag är uppriktigt tacksam för att du förklarar för mig varför jag är en "alternativteoretiker" och dessutom kan du förklara för mig hur jag tycker o tänker. Inte nog med det, du vet också att jag tror att denna utredning skiljer sig från andra.

Nä allvarligt talat. Personer som du, som anser dig vara så kunnig och dessutom veta att jag tror denna utredning skiljer sig från andra utredningar, ger jag inte mycket för. Mr Fold ,det är du som tycker att denna utredning är gedigen och kvalitetsmässigt mycket bra utredd.

Tänk efter en liten sekund. Du hyllar denna utredning och anser att polisen gjort ett utmärkt jobb. Fine. Vilka bevis har polisen varit med och hittat? Mig veterligt har en patrull hittat ett örhänge. Och då hittade man det där många sök med poliser, lik,sperma,saliv,krimhundar och krimtekniker och övrig personal redan letat. So dont give me that Shit. Eller du kanske tycker att dom fantastiska förhörsledarna som blir bortkollrade i princip alla förhör, har bidragit till lösningen av detta mordfall? Nä din övertro på dom som är tillsatta att hålla ordning och utreda brott får du behålla för dig själv.
2016-01-25, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Han lämnade salen när åklagaren började sin slutplädering. Han har då under hela förmiddagen lyssnat på IR och tappade fattningen när hon malde på om att han fått Militären (= Försvaret) att ställa upp i eftersöket och insinuera att han (och hans fru och andra dotter) tagit över ledningen för hela utredningen!

Jag tänkte att han kanske blev ledsen när han fick höra av försvarsadvokaten att det tog 7 timmar innan dom hämtade hans dotter från skåpet så att hon började ruttna bara för att polisen ville ha en manlig rättsläkare. Det hade gjort mig ledsen om det varit min dotter.
Onödigt att vänta tills hon började ruttna. Jag hade kanske också gått hemom jag förstått att det är så polisen gör med döda folk. Dom får vänta tills läkaren är klar med dom som gjort brottet. Skulle varit Lisa som var viktigast tycker jag. Blev ledsen själv. Pappan måste tyckt det var konstiga poliser som väljer mördare först så hans dotter börjar ruttna. Hon dog ju på söndagen. Varför skyndade man sig inte istället?
2016-01-25, 18:08
Medlem
Mooskys avatar
Den joggande kvinnan kan ha mött livstidsdömde Nerijus Bilevicius kvällen innan mordet på Lisa Holm.

Vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm anser att en händelse dagen innan, visar på ett troligt scenario. I hans ögon höll då en annan kvinna på att falla offer för 35-årige Nerijus Bilevicius

Bilder från en övervakningskamera vid matbutiken i Källby visar att Nerijus Bilevicius var där vid 19.21 den 6 juni. Han har själv medgett detta, men uppger att han körde raka vägen hem utan att stanna och prata med någon.
- See more at: http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2968722-hon-kan-ha-mott-lisa-holm-mordaren#sthash.WzzHsGRH.dpuf
2016-01-25, 18:08
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nja, hon säger så här, i alla fall den här gången

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6352667

Tio misstag i så fall.
2016-01-25, 18:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det finns men inte i FU, så försvaret vet det redan. Så den gick inte hem heller.
Patrullhunden letade efter Lisa inget annat.

OY citat;
Citat:
Intressant att hunden visade ett förhöjt intresse i slaktrummet men inte i det påstådda mordrummet, hur förklarar du det?

Patrullhund?

Nåväl, eftersökshunden sökte doft efter levande människa, inte explicit Lisa. Vems doft hunden markerde vet ingen, man vet bara att det är en levande människa som hunden känner doften av.

Så, varför markerade hunden enbart för levande människa i slaktrummet och inte i det påstådda mordrummet?

Om Lisa hängdes i röret så var hon levande när hon kom in i det rummet, likaså var NB levande.

Hunden tar det färskaste spåret, den känner doft i slaktrummet men spårar därefter inte in i mordrummet, lite märkligt med tanke på att pardörrarna inte går att låsa utifrån, eller går det?
2016-01-25, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej
Kan du ge 100 % säkra bevis för att det du skriver stämmer?
Många har förklarat för dig att det går att hänga en person precis så som inträffat här.
Polishunden fick väl nästäppa när den hade luktat i mördarens skithög antagligen...
Har du inte förstått ännu att hunden letade efter en levande person och hundföraren likaså.
Varför såg ett flertal vittnen mördaren åka i sin bil fram och tillbaka till Martorp?
Och kom inte med ditt skitsnack om tankningen igen....
Du har ändå inga belägg som kan visa till 100 % att vittnena har tagit fel på dag.
Polisen satte in många olika hundar och ingen kunde markera för någon mordplats eller att Lisa funnits i ladan. Hundarna är tränade för olika vittringar, en likspårhund kanske söker enbart den lukten, sedan kan de ha hundar som känner vittring för levande människor , sperma m.m.
Däremot hittade en hund sperma fläckar och en skithög, men det fanns förklaring till dem.
De som påstår att med snöret runt röret att man kan dra upp mer än 50 kg, som hon vägde Lisa, är okunniga vad gäller lyft, man behöver block som inte fanns där.
NB kunde inte köra med någon bil den tiden, när han fanns i bostaden.
Jag kan aldrig tro att Irina skulle begå mened i Litauen med de konsekvenserna, om hon inte är helt säker på att NB fanns i bostaden från 18.45 den 7 juni som hon sagt vid förhöret från Litauen.
2016-01-25, 18:11
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Jag tänkte att han kanske blev ledsen när han fick höra av försvarsadvokaten att det tog 7 timmar innan dom hämtade hans dotter från skåpet så att hon började ruttna bara för att polisen ville ha en manlig rättsläkare. Det hade gjort mig ledsen om det varit min dotter.
Onödigt att vänta tills hon började ruttna. Jag hade kanske också gått hemom jag förstått att det är så polisen gör med döda folk. Dom får vänta tills läkaren är klar med dom som gjort brottet. Skulle varit Lisa som var viktigast tycker jag. Blev ledsen själv. Pappan måste tyckt det var konstiga poliser som väljer mördare först så hans dotter börjar ruttna. Hon dog ju på söndagen. Varför skyndade man sig inte istället?

Nu får du ta och kamma dig för rättsläkaren som kom till byssjan (fyndplatsen) var kvinnlig.
Förruttnelsen kan man inte göra så mycket åt så länge man inte finner mordoffret.
2016-01-25, 18:11
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikarus80
"- Inget spår på flickan, inte i byssjan, inte på tejpen, inte på snöret, inte i bilen."

Enligt Aftobladets referat så uttryckte sig IR exakt så i sin slutplädering. Med spår på flickan avsåg hon väl då DNA spår på kroppen. Hade Lisas DNA hittats i NB:s bil hade saken varit solklar. Och det här med att NB:s frus DNA hittats innanför Lisas trosor gör en rätt förbryllad. Hade NB haft sex med sin fru - inte tvättat sig efteråt - och sedan någon timme efteråt fört över fruns DNA på Lisas trosor. Låter mycket långsökt.

Ännu mer långsökt att en främmande mördare skulle placerat DNA från Irina på Lisas trosor.
2016-01-25, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det var på tiden att han reagerade mot den insinuanta kärringjäveln ( ursäkta )

Jag brukar inte använda så hårda ord men hon strör salt i sår på ett elakt sätt. Han får väl för f-n leta efter sin dotter var han vill. Inget som hjälper klienten vad jag kan se.

Det har hon gjort vid flertal tillfällen tidigare också. Saker som inte har med själva fallet att utan bara är gement vidriga. Usch.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in