Citat:
Ursprungligen postat av
Ruggedo
Det kanske redan har diskuterats här i afton men jag noterade ett par saker som ÅK sa idag.
Gärningsmannagruppen hade uttryckt att ladan förmodligen var mordplatsen men trots detta hade avspärrnngarna släppts så vem som helst kunde traska in där och göra vad denne kände för på den förmodade mordplatsen.
Han var noga med att markera att han tog över ansvaret och ledde utredningen från den 13/6. Jag tolkar det som att han tar avstånd från och inte vill bli anklagad för oegentligheter i utredningen som kan ha inträffat före det datumet.
Att avspärrningarna sjabblades med, det är uppenbart.
GMP påtalade att platsen
kan vara intressant såvitt jag vet, så du får gärna visa upp var du läst att GMP pekat ut det som mordplats? Det är nämligen en avsevärd skillnad i uttryck.
Man får komma ihåg hur riktningen var gällande insatsen att hitta Lisa. Väldigt brett, och väldigt intetsägande, även om handskfyndet gjorde den platsen högintressant.
Det andra du skriver går inte att dra några växlar på, då det fram tom kvällen 12/6 handlade om människorov utan någon misstänkt och då är det alltid en kammaråklagare som avsätts ärendet, oftast med polisen som fu-ledare och åklagarens roll är i praktiken att handha polisens juridiska förfrågningar.
När det sedan blir aktuellt att åklagarmyndigheten tar över fu-ledarrollen i ett grovt och komplext brott är det inte sällan det lämnas över till en chef eller vicechef.