2016-01-25, 19:38
Medlem
En hinna över utredningen.

Ur IR:s slutplädering:

Det lägger sig som en slags hinna över hela utredningen. Att man hänvisar till press i Litauen.

Det här fallet liknar inget annat.
2016-01-25, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil

– Vi får hålla oss till det vi vet. Det har varit en väldigt stor militär närvaro i inledningen av detta. Sökinsats osv.
– Det är inte så det ska vara.
– Det här är något som alla vet men vi har hört genom vittnen att det var en underlig stämning.
– Det var helikopter, flera militärbilar.

: – Lisas pappa berättade att de körde under natten. Man kan förstå ur familjens synvinkel att det här var bra, att få hjälp
: – Missing people har också agerat och varit med och sökt. De har agerat för att sätta fast Nerijus.

Enligt Lisas pappa var hälften av personerna som jobbade i Missing people connection till familjen Holm.

– Vad har polisen gjort? Vem har bestämt vad?

– Kollegorna i militären berättade att "nu jävlar agerar vi". Det kan jag förstå, de är vana att agera snabbt.

– En kollega tog över det hela. Hjälpte pappan vid något skede. Då hände det grejer, har pappan berättat.
– Polisen var lamslagen eller inte klarade av sin uppgift. De lät militären ta över i det viktiga inledande skedet.

Här i Sverige är det polisen som utreder brott.
– Det är märkligt att polisen tillät detta.

Det är därför det behövs en oberoende kommission. Militären ska inte utreda brott i Sverige.

Militären skall inte utreda brott och det gör de inte heller. Däremot så deltar militären ofta i eftersök. Att de ställer upp snabbt på eftersök när det gäller en familjemedlem till en kollega är tämligen normalt.
Vad tror du skulle hända om det var en fabrikskille på ett större företag vars dotter saknades i närheten. Du tror inte att en hel hög av kolleger och vänner ställt upp då också?

Som en person som deltagit i många eftersök så kan jag då upplysa dig om att det är alltid vänner, familj och kolleger som hjälper till och letar och de är alltid där i ett tidigt skede. Detta är oberoende om kollegorna är militärer, fabriksarbetare eller vad det nu kan vara.

Det finns inget alls som tyder på att militären styrt varken polisens utredning eller eftersöket.
Det är bara en massa insinuationer från IR. Rent jävla förtal i mina ögon och hade jag varit SH eller någon av hans vänner/kollega så hade jag känt mig väldigt kränkt.
2016-01-25, 19:41
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Hur många gånger ska vi avhandla detta?
Hunden söker, spårar och letar efter allt. Vid behov kommer den också att kunna genomföra skyddsmomentet.

Hunden hittade ingenting 5 timmar efter den påstådda "kampen" och hanteringen.
Den hittade däremot gammal avföring.

Lisa har aldrig varit i ladan kvällen för försvinnandet.
Nej en hund söker inte efter ALLT - utan den söker efter det som den är lärd att söka

Varför uttalar du dig om saker du totalt saknar insikt i?
2016-01-25, 19:42
Medlem
Citat:
Det är därför man låter spår "ligga" till sig några timmar lilla vän.
Här är det fem timmar. Väldigt bra liggtid.

(Spår är en vetenskap och mest handlar det om samarbete - militärer är tex ofta lite för överspända ibland för att kunna hantera bra kontakt med de fyrbenta.)

Nej, doftspår är starkare ju färskare de är. Äldre spår "flyter ihop" med andra gamla spår och blir bara svårare och svårare med tiden för hunden att urskilja.
2016-01-25, 19:42
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Det är därför man låter spår "ligga" till sig några timmar lilla vän.
Här är det fem timmar. Väldigt bra liggtid.

(Spår är en vetenskap och mest handlar det om samarbete - militärer är tex ofta lite för överspända ibland för att kunna hantera bra kontakt med de fyrbenta.)
Sluta smutsa tråden med din okunskap gällande hundar/hundsök.
2016-01-25, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej
Naturligtvis har polisen fått en preliminär muntlig rapport från NFC.
Där faller ditt skitsnack om att spåren förutsägs av polisen.
Rättsväsendet i Sverige vill att man låser in litauiska mördare som tar livet av oskyldiga flickor ja.
Det är precis det som har skett i det här fallet...
Snart är det klappat och klart även i hovrätten.
Sen väntar alla dom i fängelset som inte gillar flickmördare...
Det blir väl trevligt för din polare mördaren...

Citat:

– Vi får hålla oss till det vi vet. Det har varit en väldigt stor militär närvaro i inledningen av detta. Sökinsats osv.
– Det är inte så det ska vara.
– Det här är något som alla vet men vi har hört genom vittnen att det var en underlig stämning.
– Det var helikopter, flera militärbilar.

: – Lisas pappa berättade att de körde under natten. Man kan förstå ur familjens synvinkel att det här var bra, att få hjälp
: – Missing people har också agerat och varit med och sökt. De har agerat för att sätta fast Nerijus.

Enligt Lisas pappa var hälften av personerna som jobbade i Missing people connection till familjen Holm.

– Vad har polisen gjort? Vem har bestämt vad?

– Kollegorna i militären berättade att "nu jävlar agerar vi". Det kan jag förstå, de är vana att agera snabbt.

– En kollega tog över det hela. Hjälpte pappan vid något skede. Då hände det grejer, har pappan berättat.
– Polisen var lamslagen eller inte klarade av sin uppgift. De lät militären ta över i det viktiga inledande skedet.

Här i Sverige är det polisen som utreder brott.
– Det är märkligt att polisen tillät detta.

Det är därför det behövs en oberoende kommission. Militären ska inte utreda brott i Sverige.

Jag har kanske sagt detta förut. Hade Lisas pappa varit arkeolog och haft lika engagerad kolleger så hade nopomil varit i krig med Riksantikvarieämbetet. På vilket sätt påverkas ärendet av att pappan är försvarsanställd? Jag är fullkomligt ärlig när jag säger att jag inte förstår.
2016-01-25, 19:45
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag repeterar:

Det har inte hittats DNA på snöret som fanns runt Lisas hals. Det fanns på snuttarna som hittades i ladan då man avspärrade den igen efter att Lisa hittats.

Att man har hittat DNA och/eller NBs blod på insidan av jeansen är ju mer besvärande men varför togs dessa av i byssjan? Varför tog man av snaran i byssjan? Varför fick inte rättsläkaren som gjorde obduktion och utlåtanden i fallet göra detta efter dennes undersökning var klar?

Det är intressant att samtliga DNA-spår från NB finns på just de plagg som avlägsnades från offrets kropp innan obduktionen. I anmärkningsvärt rika mängder dessutom. Medan det på övriga undersökta kläder och utrymmen finns noll spår som talar för NB som gärningsman.

Visst är detta en mycket märklig omständighet. Och det ger helt klart vatten på kvarn åt de som hävdar att något inte gått rätt till under den tekniska undersökningen.
2016-01-25, 19:48
Medlem
När låser man in mördarlitauern för gott?
2016-01-25, 19:49
Medlem
Inget nytt som redan påtalats i tingsrätten har framkommit i hovrätten. Så domen lär stå fast vid livstid då NB själv inte förklarat hur hans DNA finns och inget av DNA experten trodde på plantering..Och IR utspel idag om att kasta skit på allt och alla tror jag inte fungerar.Hon borde lagt mera tid på att hitta förklaring till hans DNA..

Att rätt mördare är NB råder inget tvivel om.Hade det varit nåt enstaka DNA då hade någon annan kunnat plantera ,men nu är det 10 stycken DNA som NB inte kan förklara trots förklaringsbörda så domen lär bli livstid..
2016-01-25, 19:50
Medlem
Gråtande flickor och kvinnor - vilka övergrepp döljer sig på Kinnekulle?

IR berättar att hon kontaktats av flickor och kvinnor som råkat ut för övergrepp. Mer om detta i alternativtråden.

– Man har försökt misstänkligöra Nerijus, man har gått ut med utgifter, bara han är dömd ska man kontrollera honom i England.
– Varför inte kolla upp det med en gång? Man har haft tid på sig sedan i juni och inte hittat något ännu. Vilket är helt förväntat i och för sig.
– Allt eftersom tiden har gått har jag börjat fundera på om det här var militärlett eller om det var polisen som ledde utredningen. Det får man aldrig veta men det är obehagligt.
– Det är fel har folk i trakten sagt. Det är fel person. Det är intressant när man hör.

– Jag har lyssnat på gråtande flickor, kvinnor, som berättat vad de har utsatts för i området för ett antal år sedan. Som man förstår kan ha betydelse för platsen.
2016-01-25, 19:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det kanske redan har diskuterats här i afton men jag noterade ett par saker som ÅK sa idag.

Gärningsmannagruppen hade uttryckt att ladan förmodligen var mordplatsen men trots detta hade avspärrnngarna släppts så vem som helst kunde traska in där och göra vad denne kände för på den förmodade mordplatsen.

Han var noga med att markera att han tog över ansvaret och ledde utredningen från den 13/6. Jag tolkar det som att han tar avstånd från och inte vill bli anklagad för oegentligheter i utredningen som kan ha inträffat före det datumet.

Att avspärrningarna sjabblades med, det är uppenbart.
GMP påtalade att platsen kan vara intressant såvitt jag vet, så du får gärna visa upp var du läst att GMP pekat ut det som mordplats? Det är nämligen en avsevärd skillnad i uttryck.
Man får komma ihåg hur riktningen var gällande insatsen att hitta Lisa. Väldigt brett, och väldigt intetsägande, även om handskfyndet gjorde den platsen högintressant.

Det andra du skriver går inte att dra några växlar på, då det fram tom kvällen 12/6 handlade om människorov utan någon misstänkt och då är det alltid en kammaråklagare som avsätts ärendet, oftast med polisen som fu-ledare och åklagarens roll är i praktiken att handha polisens juridiska förfrågningar.
När det sedan blir aktuellt att åklagarmyndigheten tar över fu-ledarrollen i ett grovt och komplext brott är det inte sällan det lämnas över till en chef eller vicechef.
2016-01-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej en hund söker inte efter ALLT - utan den söker efter det som den är lärd att söka

Varför uttalar du dig om saker du totalt saknar insikt i?

Som jag skrev - tjänstehundar ska kunna alla moment. Även skyddet i slutet av ett spår.
Spåra, leta, söka och skydda. Allt. Inget konstigt alls.

Men jobbar du "svenskt" så är det kanske konstigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in