2016-01-25, 19:22
Medlem
Ljudupptagningar i Hovrätten

Är det någon som känner till mera heltäckande ljudupptagningar från Hovrätten ? Just nu är jag intresserad av målsägarbiträdets plädering idag.
2016-01-25, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Så du står för att 10 ologiska och sporadiska DNA-spår kan fälla vem som helst? Spår som dessutom förutsägs av den utredande polisen?
Är det detta Rättssverige vi vill ha?

Sluta ljuga. FL hade redan tillgång till DNA resultaten i det förhör du refererar till. Det tas till och med upp i HR där FL förhörs angående hans förhörsmetod där han förklarar varför han säger till NB att det finns nog med bevis för att få honom dömd.

DNA-spår är för övrigt nästan alltid sporadiska om inte GM blött tämligen rikligt och det finns inget ologiskt med DNA spåren hur många gånger du än upprepar det.

Bevisningen är stark, finns inget spår efter någon annan och tidslinjen styrks av flertalet vittnesmål.
Allt annat än fällande dom vore en skandal och kommer innebära att beviskraven ligger på en nivå av tagen på bar gärning eller friad.
För man skall ha klart för sig att bevisningen i det här fallet är jämförelsevis mycket stark.
2016-01-25, 19:23
Medlem
Citat:
Så du står för att 10 ologiska och sporadiska DNA-spår kan fälla vem som helst? Spår som dessutom förutsägs av den utredande polisen?
Är detta Rättssverige vi vill ha?

Du gör stor sak av att fynden förutsägs. Vad för hörsledaren sa var väl nåt i stil med att du kan lita på att vi kommer att hitta DNA. Utifrån sin övertygelse att det perfekta brottet finns inte. Jag kan om du vill berätta för dig vad som skulle varit en anmärkningsvärd förutsägelse. "Vi kommer att hitta ditt DNA i knäppningen på Lisas byxor i form av en blodbesudling". Och lika detaljerat om resterande 9 DNA-fynd. Hade det varit på det sättet hade nog varje vaken iakttagare förstått att det var planterat. Att förhörsledaren säger som han säger utifrån erfarenheten att det perfekta brottet inte existerar signalerar nog bara för ett fåtal att det rör sig om plantering.
2016-01-25, 19:24
Medlem
Citat:
Du missade att han var sen till utfordringen. Det är märkligt att detta inte heller är utrett.
Men det passade inte med utredarnas fantasier (Niklas Lindströms egna ord ur fupen).

Nej, jag missade inte att han var sen till att mata djuren. Vad är inte utrett med den försenade utfodringen? Vad ska utredas?
2016-01-25, 19:24
Medlem
Citat:
Samtliga försvarsadvokater plockades från Skaraborgs tingsrätts lista. Har du missat det?
Men de gjorde "fel" när plockade in IR. Tji fick de.

Däremot är sexualbrottsadvokaten Tore Brandtler vald (av någon) som målsägandebiträde. Ska bli spännande att se om 67-åringen fortsätter som målsägandebiträde.
Genom att brottet var så allvarligt hade NB fått begära en ny försvarsadvokat till HR. Kristoffer Johansson bytte till TO i Bodenfallet.
2016-01-25, 19:26
Medlem
Ruggedos avatar
Det kanske redan har diskuterats här i afton men jag noterade ett par saker som ÅK sa idag.

Gärningsmannagruppen hade uttryckt att ladan förmodligen var mordplatsen men trots detta hade avspärrnngarna släppts så vem som helst kunde traska in där och göra vad denne kände för på den förmodade mordplatsen.

Han var noga med att markera att han tog över ansvaret och ledde utredningen från den 13/6. Jag tolkar det som att han tar avstånd från och inte vill bli anklagad för oegentligheter i utredningen som kan ha inträffat före det datumet.
2016-01-25, 19:27
Medlem
Ur IR:s slutplädering:

– Vi får hålla oss till det vi vet. Det har varit en väldigt stor militär närvaro i inledningen av detta. Sökinsats osv.
– Det är inte så det ska vara.
– Det här är något som alla vet men vi har hört genom vittnen att det var en underlig stämning.
– Det var helikopter, flera militärbilar.

: – Lisas pappa berättade att de körde under natten. Man kan förstå ur familjens synvinkel att det här var bra, att få hjälp
: – Missing people har också agerat och varit med och sökt. De har agerat för att sätta fast Nerijus.

Enligt Lisas pappa var hälften av personerna som jobbade i Missing people connection till familjen Holm.

– Vad har polisen gjort? Vem har bestämt vad?

– Kollegorna i militären berättade att "nu jävlar agerar vi". Det kan jag förstå, de är vana att agera snabbt.

– En kollega tog över det hela. Hjälpte pappan vid något skede. Då hände det grejer, har pappan berättat.
– Polisen var lamslagen eller inte klarade av sin uppgift. De lät militären ta över i det viktiga inledande skedet.

Här i Sverige är det polisen som utreder brott.
– Det är märkligt att polisen tillät detta.

Det är därför det behövs en oberoende kommission. Militären ska inte utreda brott i Sverige.
2016-01-25, 19:29
Medlem
Citat:
Hur många gånger ska vi avhandla detta?
Hunden söker, spårar och letar efter allt. Vid behov kommer den också att kunna genomföra skyddsmomentet.

Hunden hittade ingenting 5 timmar efter den påstådda "kampen" och hanteringen.
Den hittade däremot gammal avföring.

Lisa har aldrig varit i ladan kvällen för försvinnandet.

Har du någonsin bedrivit eller ens bevittnat eftersök eller spaning med hund?
Jag deltar i massa övningar och skarpa sök per år och jag kan avslöja för dig att det har hänt flertalet gånger att hundar missat spår som bara är någon minut gamla. Det är tämligen vanligt.

I områden med mycket intryck och dofter/spår så är det mycket vanligt att hundar missar särskilda spår.
2016-01-25, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Har du någonsin bedrivit eller ens bevittnat eftersök eller spaning med hund?
Jag deltar i massa övningar och skarpa sök per år och jag kan avslöja för dig att det har hänt flertalet gånger att hundar missat spår som bara är någon minut gamla. Det är tämligen vanligt.

I områden med mycket intryck och dofter/spår så är det mycket vanligt att hundar missar särskilda spår.

Det är därför man låter spår "ligga" till sig några timmar lilla vän.
Här är det fem timmar. Väldigt bra liggtid.

(Spår är en vetenskap och mest handlar det om samarbete - militärer är tex ofta lite för överspända ibland för att kunna hantera bra kontakt med de fyrbenta.)
2016-01-25, 19:33
Medlem
Citat:
Fallet var militärlett de första dagarna. Björn Sahl och SH var ute torsdag natt. Tydligen känsligt att ta upp det.

Det är inte ett skit känsligt.
Vad går du omkring och tror om torsdag natt? Var det då DNA-fejknings-plutonen rullade in?
2016-01-25, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Det är inte ett skit känsligt.
Vad går du omkring och tror om torsdag natt? Var det då DNA-fejknings-plutonen rullade in?

Ja tack. Redogör gärna för vad "plutonen" gjorde där vid Martorpsbacken hela torsdag natt.
2016-01-25, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ur IR:s slutplädering:

– Vi får hålla oss till det vi vet. Det har varit en väldigt stor militär närvaro i inledningen av detta. Sökinsats osv.
– Det är inte så det ska vara.
– Det här är något som alla vet men vi har hört genom vittnen att det var en underlig stämning.
– Det var helikopter, flera militärbilar.

: – Lisas pappa berättade att de körde under natten. Man kan förstå ur familjens synvinkel att det här var bra, att få hjälp
: – Missing people har också agerat och varit med och sökt. De har agerat för att sätta fast Nerijus.

Enligt Lisas pappa var hälften av personerna som jobbade i Missing people connection till familjen Holm.

– Vad har polisen gjort? Vem har bestämt vad?

– Kollegorna i militären berättade att "nu jävlar agerar vi". Det kan jag förstå, de är vana att agera snabbt.

– En kollega tog över det hela. Hjälpte pappan vid något skede. Då hände det grejer, har pappan berättat.
– Polisen var lamslagen eller inte klarade av sin uppgift. De lät militären ta över i det viktiga inledande skedet.

Här i Sverige är det polisen som utreder brott.
– Det är märkligt att polisen tillät detta.

Det är därför det behövs en oberoende kommission. Militären ska inte utreda brott i Sverige.

Vem bryr sig om vad den galna kärringen säger?
Hovrättens ledamöter skakar väl bara på huvudet åt eländet hon kommer med.
Oberoende kommission?? Av vilken anledning då ?
Att du fantiserar och sitter och ljuger är väl ingen anledning att tillsätta en kommission?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in