2016-01-24, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bo-Charlie
I det här avseendet är USA föredömligt och det inger i mig en känsla av hopp om framtiden - om än avlägset.

Trump for president! 😊
Om han inte blir president där, tänk om vi kunde låna hit honom under ett par år. Avlöna honom med 1% av flyktingbudgeten...

Trump har en del vettiga åsikter hur man skall hantera muslim plågan, det kommer vi inte ifrån.
Citera
2016-01-24, 20:46
Medlem
Bo-Charlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Trump har en del vettiga åsikter hur man skall hantera muslim plågan, det kommer vi inte ifrån.

Ja, Sverige skulle behöva någon som Trump. Hans uppriktighet är som en frisk fläkt i en unken källare. Han är dessutom karismatisk och kastar ur sig självklarheter som många längtat efter att få höra av en politiker.
Sen att han verkar smått galen, ja det får man på köpet 👍
Citera
2016-01-24, 21:04
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrosvensk
Grejen är dock att USA inte har några möjligheter att kontrollera. Så Muhammed, Abdullah och Ali kan lugnt fortsätta resa på ESTA med sina europeiska pass...
Nja bara för att du inte varit i de länderna och "kan" resa till USA är det inte säkert man kommer in för de.

Har du godkänd ESTA kan du fortfarande bli nekad vid ankomst såklart.

Tycker personligen det är riktigt bra gjort av USA.
Citera
2016-01-24, 21:19
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3an
Nja bara för att du inte varit i de länderna och "kan" resa till USA är det inte säkert man kommer in för de.

Visar bara att USA är smartare än Sverige. Deras liberalism slår våran med längder.
Citera
2016-01-24, 21:42
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3an

Jag skrev att USA inte kan kontrollera om man varit i något av de länderna som numer anses vara ett hinder för användande av ESTA.

Vad var det du inte förstod?
Citera
2016-01-24, 22:31
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Jag skrev att USA inte kan kontrollera om man varit i något av de länderna som numer anses vara ett hinder för användande av ESTA.

Hur skulle de inte kunna kontrollera de?
Citera
2016-01-25, 00:20
Medlem
Dharmas avatar
Afrosvensk och ni andra

I det svenska passet står vart man är född. Står det Bagdad så är det kört.

Dessutom. Det brev som jag delade med mig av i första inlägget skickades ut till alla med tidigare giltiga ESTA.

När man söker ESTA måste man fylla i födelseland.

Det innebär att om man är andra generationens invandrare och född i Sverige så kan man komma undan med det.

Sedan om man har varit där så är ett tecken en stämpel i passet. Men man kan ju byta pass genom att "tappa bort" sitt pass eller låta det löpa ut och skaffa ett nytt

Dock om man är född där så kan det vara svårt att mörka (pun intended) det faktum
Citera
2016-01-25, 00:27
Medlem
Citat:

Klart dom kan, bara att fråga svenska myndigheter ju, vilket USA regelbundet gör.
Har du passerat en passkontroll på väg till/från de aktuella länderna så lär USA veta om det.
Det skulle inte förvåna mig om en flygbiljett köpt med ditt VISA-kort och ditt namn på biljetten till dom aktuella länderna räcker. FRA/SÄPO lär ha koll på resor till dessa länder och Sverige är ju inte direkt kända för att hålla saker hemliga för USA.

Sedan lär du heder och samvete behöva garantera att du inte varit i de aktuella länderna nästa gång du söker ESTA. Ljuger du då och blir påkommen när du är på väg in i USA så lär du få det hett om öronen.
Citera
2016-01-25, 00:44
Medlem
dacks avatar
Ja detta är ju jättebra att en stormakt som USA talar om sanningen och utfärdar restriktioner över araber och då i huvudsak muslimer i deras resemöjligheter in till deras land och vilket dom har full rätt i att göra.

Med andra ord det går inte att lita på muslimer och deras förkärlek för terrorism svårare än så är det inte.
Citera
2016-01-25, 00:49
Medlem
Dharmas avatar
För att sätta det här i kontext

Säg om Margot Wallström skulle säga "Är du medborgare i Israel eller har rätt att bli detta alternativt har besökt Israel efter 2011".

Det skulle skapa en diplomatisk kris mellan Sverige och Israel som aldrig hade kunnat räddas.

Eller säg om Sverige skulle gå på samma spår som USA.
Gränsvakterna vid Sveriges gränser ger folket ett frågeformulär "Har du besökt Syrien \ Irak \ Eritrea \ Afghanistan etc efter 2011". Därefter neka inresa ifall dom svarar ja.

Vad skulle det göra med flyktingmottagandet? Det blir lika med noll.
Citera
2016-01-25, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Afrosvensk och ni andra

I det svenska passet står vart man är född. Står det Bagdad så är det kört.

Dessutom. Det brev som jag delade med mig av i första inlägget skickades ut till alla med tidigare giltiga ESTA.

När man söker ESTA måste man fylla i födelseland.

Det innebär att om man är andra generationens invandrare och född i Sverige så kan man komma undan med det.

Sedan om man har varit där så är ett tecken en stämpel i passet. Men man kan ju byta pass genom att "tappa bort" sitt pass eller låta det löpa ut och skaffa ett nytt

Dock om man är född där så kan det vara svårt att mörka (pun intended) det faktum
Skulle gissa på att stämpeln i passet inte är den enda noteringen om att man besökt röriga länder.Det finns nog noterat digitalt hos farbror Obama.
Citera
2016-01-25, 06:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bo-Charlie
Ja, Sverige skulle behöva någon som Trump. Hans uppriktighet är som en frisk fläkt i en unken källare. Han är dessutom karismatisk och kastar ur sig självklarheter som många längtat efter att få höra av en politiker.
Sen att han verkar smått galen, ja det får man på köpet 👍

Framförallt har Trump lösningar som andra politiker inte klara av att levererar. Obama har kört ner USA i ett stort mörkt hål, inte ens Carter var en sån usel president som Obama har varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in