Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-25, 07:08
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Nu är det alltså klart. Det som jag har funderat kring länge har nu blivit ett faktum.

Europa har länge haft goda politiska förbindelser med USA och våra medborgare har kunnat resa visumfritt.
Sedan några år tillbaka införde USA ett halvvisum när dom införde ESTA.

Jag förstod redan då att så många araber och muslimer som Europa tar in som asylanter lär urholka systemet förr eller senare. Nu har den dagen kommit.

Jag trodde att USA skulle ta bort ESTA för länder som Sverige och Tyskland. Istället har dom kläckt följande lösning. Dom inför totalstopp för ESTA för personer som har befunnit sig i Iran, Irak, Sudan och Syrien sedan 1 mars 2011. De har också satt ett totalstopp för de som även har ett medborgarskap i dessa länder.

Källa är ett email som har skickats ut direkt från ESTA:

Jättebra av Homeland Security, som lär ligga bakom detta. Ska till USA i sommar och då vill man ju inte gärna ha en massa arabiska terrorister och sexualförbrytare ombord på samma flyg
Citera
2016-01-25, 07:22
Medlem
elliot1990s avatar
Så det här gäller enbart människor som urprungligen hör till MENA länder? Nu såg jag att det stod svenskaraber i rubriken. Positiv särbehandling Många väljer ju också Sverige för att det är lättare att resa med ett svenskt pass. Bra att något land är vaket. Hur ser det ut för en MENA som vill till Kanada och Australien?

Nu kan jag med gott samvete forsätta att planera in en resa till USA.
Citera
2016-01-25, 10:01
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Klart dom kan, bara att fråga svenska myndigheter ju, vilket USA regelbundet gör.
1. Svenska myndigheter för inga register över resor som svenska medborgare företar.
2. Svenska myndigheter lämnar inte ut information om svenska medborgare till amerikanska myndigheter utom när det är ett led i ett rättsligt samarbete i ett specifikt fall, man lämnar alltså inte ut stora informationsmängder utan prövning.
Citat:
Har du passerat en passkontroll på väg till/från de aktuella länderna så lär USA veta om det.
Hur då? Inte så att svenska myndigheter och tex syriska myndigheter samarbetar med USA.
Citat:
Det skulle inte förvåna mig om en flygbiljett köpt med ditt VISA-kort och ditt namn på biljetten till dom aktuella länderna räcker. FRA/SÄPO lär ha koll på resor till dessa länder och Sverige är ju inte direkt kända för att hålla saker hemliga för USA.
Du gör massa antaganden som du inte har ett dugg fog för. Sverige samarbetar inte på det sättet med USA.
Citat:
Sedan lär du heder och samvete behöva garantera att du inte varit i de aktuella länderna nästa gång du söker ESTA. Ljuger du då och blir påkommen när du är på väg in i USA så lär du få det hett om öronen.
Det som händer är att man deporteras till Sverige. Mängder med människor ljuger om tidigare brottslighet och sjukdomar när de ansöker om ESTA, med din logik skulle alla bli påkomna tack vare det där samarbetet mellan SÄPO/FRA och USA. Du har inte funderat på varför så inte sker? Svaret är enkelt, man samarbetar inte så intimt gällande enskilda svenska medborgare.
Citera
2016-01-25, 10:42
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrosvensk
Svaret är enkelt, man samarbetar inte så intimt gällande enskilda svenska medborgare.
Källa på det?
Citera
2016-01-25, 12:21
Moderator
Carlboms avatar
Integration och invandring --> Politik - Utrikes
/Moderator
Citera
2016-01-25, 16:41
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elliot1990
Så det här gäller enbart människor som urprungligen hör till MENA länder? Nu såg jag att det stod svenskaraber i rubriken. Positiv särbehandling Många väljer ju också Sverige för att det är lättare att resa med ett svenskt pass. Bra att något land är vaket. Hur ser det ut för en MENA som vill till Kanada och Australien?

Nu kan jag med gott samvete forsätta att planera in en resa till USA.

Svenskaraber av den anledningen att det är araber som jag trixat sig till svenska pass

Visst är det härligt med mångkultur.

Det känns som att utvecklingen i Sverige går i den utvecklingen att vi frånsäger oss mer och mer förmåner och rättigheter som etniska svenskar.

Nästa steg är väl att dra in ESTA för samtliga svenska medborgare eftersom svenskar numera anses opålitliga internationellt.

Titta bara på svenskars syn på Rumänien.
Ett land med fin natur och många trevliga människor.
Dock tror vi svenskar att zigenarna som sitter och tigger utanför Ica är rumäner.
Inte mer än vad de "svenska terrorister" är som vi ser dagligen i media.
Citera
2016-01-25, 23:50
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Källa på det?
Källa på ett negativ? Kan du bevisa att Stefan Löfven inte är en rymdödla? Nej, det kan du inte. Betyder det att Stefan Löfven är en rymdödla? Nej.

Sveriges lagar och förordningar är offentliga. Vem som helst kan läsa dem. De finns online, tex lagen.nu och notisum.se/pub. Automatiserat utbyte av uppgifter om svenska medborgare är noga reglerat i lag. Det finns inget i lagen som stipulerar att uppgifter om svenska medborgare ska göras tillgängligt för amerikanska myndigheter, enda undantaget är fingeravtryck och då endast slagning på enskilda fingeravtryck och inte automatiserat behandling av mängder med fingeravtryck. Det finns inga register som staten för över svenska medborgares resor och ej heller något lagstöd för en automatiserad överföring till främmande makt.

Så var det med den saken!
Citera
2016-01-26, 02:13
Medlem
Citat:
Sveriges lagar och förordningar är offentliga. Vem som helst kan läsa dem. De finns online, tex lagen.nu och notisum.se/pub. Automatiserat utbyte av uppgifter om svenska medborgare är noga reglerat i lag. Det finns inget i lagen som stipulerar att uppgifter om svenska medborgare ska göras tillgängligt för amerikanska myndigheter, enda undantaget är fingeravtryck och då endast slagning på enskilda fingeravtryck och inte automatiserat behandling av mängder med fingeravtryck. Det finns inga register som staten för över svenska medborgares resor och ej heller något lagstöd för en automatiserad överföring till främmande makt.

Så var det med den saken!

Har du har helt missat wikileaks till exempel? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12691975.ab

Citat:
Vill stoppa resor till USA
Informationen samlas i FBI:s databas Terrorist Screening Center och syftet är att stoppa terrormisstänkta att resa in i USA.
Exakt hur samarbetet har gått till framgår inte av dokumenten. Men 2008, mitt under FRA-debatten, tryckte USA på Sverige för att få till ett officiellt samarbete där amerikansk underrättelsetjänst skulle få tillgång till svenska register.
Om Sverige inte skulle godta samarbetet föreslås bland annat att USA ska dra in rätten för svenska medborgare att åka till USA utan visum.
Ville ha formellt samarbete
En delegation från FBI reste till Sverige i oktober samma år för att träffa Carl Bildts och Beatrice Asks tjänstemän. Men de svenska tjänstemännen avböjde det formella samarbetet och ville i stället fortsätta utan riksdagens och det svenska folkets kännedom.

Citat:
Den amerikanska ambassadören skriver också att det informella samarbete som pågår inte skulle passera en granskning i riksdagen och att det kan stå i strid med den svenska grundlagen. Därför är det "bäst att fortsätta som förut".
Justitieminister Beatrice Ask förnekar all kännedom om samarbetet.

Det faktum att vi inte sett en enda terrorattack utförd av europeiska IS sympatisörer på amerikansk mark räcker egentligen som bevis för att informationen flöda fritt och att kartläggning av resor och liknande sker. Annars hade det varit omöjligt för USA att förhindra folk från att slinka in.

Nästa steg är EU:s övervakningsprogram för flygresor: http://www.euractiv.com/sections/infosociety/passenger-name-record-law-passes-first-hurdle-parliament-316354
Citera
2016-01-26, 13:44
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Har du har helt missat wikileaks till exempel? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12691975.ab

Det faktum att vi inte sett en enda terrorattack utförd av europeiska IS sympatisörer på amerikansk mark räcker egentligen som bevis för att informationen flöda fritt och att kartläggning av resor och liknande sker. Annars hade det varit omöjligt för USA att förhindra folk från att slinka in.

Nästa steg är EU:s övervakningsprogram för flygresor: http://www.euractiv.com/sections/infosociety/passenger-name-record-law-passes-first-hurdle-parliament-316354
Det har ju inte blivit något annat samarbete annat än att man har tillgång till varandras databaser med fingeravtryck. Lägg därtill alla vittnesuppgifter om hur folk ljugit på ESTA och ändå rest så framstår din redan övertolkade och klena källa som totalt irrelevant.
Citera
2016-01-26, 15:18
Medlem
MartinStLouiss avatar
Så alltså som jag har en kompis som är svensk medborgare men är född i Iran och har varit i Iran det senaste året så kan den personen inte få följa med mig till USA?
Citera
2016-01-26, 18:52
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Så alltså som jag har en kompis som är svensk medborgare men är född i Iran och har varit i Iran det senaste året så kan den personen inte få följa med mig till USA?
Jo det kan vederbörande. Men denne måste ansöka om visum och inte ansöka om ESTA via visa waiver programmet.
Citera
2016-01-26, 19:28
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Jo det kan vederbörande. Men denne måste ansöka om visum och inte ansöka om ESTA via visa waiver programmet.
Hur vet du de? är det du som godkänner alla Visa ansökningar till USA?

Eller du menar han har rätt att ansöka om turistvisum och få de prövat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in