2016-01-21, 22:11
  #45469
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hairypotter88
Okej då fattar jag, så då kommer dem alltså rösta fram tillsammans en statsminister i riksdagen med mandant och då kan andra partier påverka med sina mandat om dem har en pakt tillsammans typ som alliansen? Så det blir liksom inte så att Åkesson automatiskt blir statsminister för att SD får flest röster i valet.
Får SD egen majoritet så visst bildar man regering, men det tror jag inte man får, gaddar de andra ihop sig då kan SD sitta på bänken 4 år till.
Men då leder det till att SD får egen majoritet 2022.
Så det kommer inte ske, landskapet ändras allt snabbare.
2016-01-21, 22:23
  #45470
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Har vi inte Sandelin, eller har han pudlat?
Ja, han halvpudlade åtminstone. Jag vill se en kändis som vidhåller över tid att han/hon sympatiserar med SD. Hoppades ett tag på Lill-Babs efter bilden med Mattias Karlsson, men av det blev intet. Hon hade varit tämligen perfekt som första kändis ut.
Citat:
Jag tror att minst 5-10% av A- kändisarna är SD. Kommer ge en extra skjuts i opinionen när ett par tre stycken kvalitetskändisar kommer ut
Då kan den negativa förtrollningen brytas, den som hela tiden har dämpat SD:s siffror och som fått folk att hålla käft.
2016-01-21, 22:28
  #45471
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Ja, han halvpudlade åtminstone. Jag vill se en kändis som vidhåller över tid att han/hon sympatiserar med SD. Hoppades ett tag på Lill-Babs efter bilden med Mattias Karlsson, men av det blev intet. Hon hade varit tämligen perfekt som första kändis ut.
Då kan den negativa förtrollningen brytas, den som hela tiden har dämpat SD:s siffror och som fått folk att hålla käft.

Lilla gubbarna...nu raljerar jag men ~30% är 1 av 3. Inklusive kändisar. Som håller käften. Men ändå. Hoppas på Inde, Lillbabs eller han Freestyle-killen. Fan vi är på nivån där vi har @Schyffert men han håller käften
2016-01-21, 22:30
  #45472
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Mellan val har man hamnar lite väl högt vid tillfällen med.

Hur vet du det 'sanna' värdena?

Träffsäkerheten hos ett OI kan endast mättas när man har ett facit att jämföra med, dvs när det genomförs ett riksdagsval.
__________________
Senast redigerad av Vadaadaa 2016-01-21 kl. 23:01.
2016-01-21, 22:32
  #45473
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jo det finns ett valresultat som visar vart SD låg i stöd senare och tidigare och som vi med en hög grad av sannolikhet kan slå fast inte överskreds.

Du kan försöka fatta vad grafen i status.st säger.

Om du ser på snittet på status.st så visar sept 14 10,5% vilket gav 12,9% Då kan man anta att när snittet var 10,9 okt 13 så låg SD i verkligheten sannolikt en bit över 13%.

Då visade yougov 12,9 ( sannolikt för lågt) och Sentio 14,1 ( ev någon halvprocent Högt)
2016-01-21, 22:34
  #45474
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Som sagt, det är ett sjukdomstecken att prata med sig själv.

Ett tips är att prata med någon som kan hjälpa dig utläsa en graf som visualiserar SD 's stöd hos Status.st.

Varför väljer du att göra bort dig så här? Att Sentio mätte upp högre stöd för SD år 2013 än 2014 betyder förstås inte att de mätte för högt då, du har inte presenterat något stöd för den tron som du har.

Du får förstås tro att det är så om du vill men när du anklagar mig för att inte kunna utläsa en graf för att jag konstaterar att du inte belägg för dina påståenden om för höga mätresultat är bara löjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Titta i status.st tabellen, Sentio låg över valresultatet ett år före och yougov tangerade valresultatet två år före valet 2014, så visst har man haft lite glädjesiffror av och till.

Det är inte ens korrekt att Yougov "tangerade valresultatet två år före valet 2014", i september 2012 mätte de upp 7,3% för SD. Följ ditt eget råd och kolla status.st så du slipper göra bort dig men det krävs förstås att du tänker lite också och det verkar inte vara din starka sida.

Det är inte omöjligt att Sentio eller Yougov någon gång har mätt upp ett för högt stöd för SD men det finns inga belägg för att så är fallet.
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-01-21 kl. 23:08.
2016-01-21, 23:13
  #45475
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Var hittar man dessa uppdelade siffror?

Here you go Sir!

http://www.metro.se/nyheter/yougov-mp-far-lagsta-stodet-nagonsin-sd-fortsatt-storsta-parti/EVHpat!tziHetGvKLhiM/
2016-01-21, 23:37
  #45476
Medlem
Snapsvisas avatar
Gjorde en lite excelövning för att se varthän det barkar om utvecklingen i OU fortsätter i samma takt.
Siffrorna nedan är antal röster och resultat i %. Sista stycket är enligt spåkulan baserat på att utvecklingen håller samma takt som skillnaden mellan valet 2014 och dagens Yougov.
Siffrorna baseras på antalet röster vid valet 2014, prognosen är uträknad baserad på samma antal och förändring per dag i antal röster för respektive parti. Förändringen i antal per dag sedan valet är sedan multiplicerat med antalet dagar kvar till valet 2018.
L, KD och MP åker ut ur riksdagen. M+C skulle samla 26,75%, S+V 21,5%. (M+S+C 39,11%), SD 43,84%.

Tillägg: Oktober 2013 gjorde jag en liknande uträkning då visade samma beräkning att SD skulle få 14,5% vid valet 2014. (FB) Antirasisterna jagar sin egen svans!

Valresultat 2014-09-15
M 1 453 517 5,42%
C 380 937 5,42%
L 337 773 5,42%
KD 284 806 5,42%
MP 429 275 5,42%
S 1 932 711 5,42%
V 356 331 5,42%
F! 194 719 5,42%
SD 801 178 5,42%
Övriga 60 326 5,42%

Yougov 2016-01-22
M 1 320 647 21,4%
C 419 645 6,8%
L 246 850 4%
KD 191 309 3,1%
MP 259 192 4,2%
S 1 332 989 21,6%
V 462 844 7,5%
F! 123 425 2,0%
SD 1 777 319 28,8%
Övriga 37 027 0,6%

Takt valet 2018-09-09
M 1 194 338 19,35%
C 456 441 7,4%
L 160 417 2,6%
KD 102 428 1,66%
MP 97 509 1,58%
S 762 884 12,36%
V 564 096 9,14%
F! 55 652 0,9%
SD 2 705 256 43,84%
__________________
Senast redigerad av Snapsvisa 2016-01-21 kl. 23:44. Anledning: Tillägg
2016-01-22, 00:25
  #45477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Precis, många kommer att behöva byta inställning och då kommer i sin tur ännu fler människor att hänga på. En positiv spiral för en gång skull.

Tillägg. "Modet" eller kanske rättare, frånvaron av friktion, behöver förresten inte vara SD, snarare ett byte till sundare åsikter.

Jag anser att Sd ökar pga. Problemen med de s.k. Asylinvandrarna.
För övrigt börjar väl Sd:s åsikter bli pk.
2016-01-22, 01:00
  #45478
Medlem
Holdingbreaths avatar
AD: s ståndpunkt om invandring kommer att svänga stöd till partiet. Partiet kommer att behöva rekrytera människor som är respekterade inom sina kunskapsområden, intellektuella, konstnärer, forskare, etc för att tro att partiet är stabilt och har lagt sina nynazister ute i kylan.

När SD vinner den politiska makten, är det osäkert om det har personalen för att driva regeringen.
Kan den nuvarande regeringen kvar vid makten fram till nästa val?

Kommer SD agitera för nyval eller passivt vänta?
2016-01-22, 01:38
  #45479
Medlem
Snart 40% av alla män i Sverige röstar SD....
2016-01-22, 02:43
  #45480
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
AD: s ståndpunkt om invandring kommer att svänga stöd till partiet. Partiet kommer att behöva rekrytera människor som är respekterade inom sina kunskapsområden, intellektuella, konstnärer, forskare, etc för att tro att partiet är stabilt och har lagt sina nynazister ute i kylan.

När SD vinner den politiska makten, är det osäkert om det har personalen för att driva regeringen.
Kan den nuvarande regeringen kvar vid makten fram till nästa val?

Kommer SD agitera för nyval eller passivt vänta?


Om SD ligger på 35-40% våren 2018 (när valsedlarna skall planeras), så kommer det att dyka upp massor av folk som vill kandidera för partiet. Naturligtvis en majoritet av lycksökare, men förhoppningsvis en del kompetenta. Om SD skulle ligga vid dessa nivåer så är det dessutom säkert en hel del politiker och tjänstemän i andra partier som inser att de inte kommer att finnas kvar i 7-klövern efter 2018 och därmed är intresserade av att växla över till SD.

Om SD kan undvika att floskelifieras och behålla sin sunda nationalism (starkt näringsliv, försvar, ordning & reda osv) kan man hoppas på att det finns en del äldre gentlemän (och kvinnor) från industrin och universitetsvärlden som rentav känner ett kall att ställa upp för Sverige och få landet åter på rätt köl. I farten kan jag inte komma på några bra namn, men yngre versioner av Ingvar Kamprad, Ian Wachtmeister, Fredrik Lundberg osv. Ungefär som moderaterna har haft Gustaf Douglas och sossarna Jan Eliasson. Folk med dokumenterad framgång utanför den rent politiska världen.

Förresten. Och apropå Pungs inlägg om kändisar som så smått börjar komma ur garderoben:
Om SD fr.o.m. i höst/vinter 2016/2017 ligger runt 30% i snitt i OU, så är det rimligt att tro att alla möjliga personer börjar bekänna sig som SD. Av alla möjliga skäl. För de som planerar en politisk karriär inom SD så bör det vara bra att vara ute så tidigt som möjligt. Bland kändisar och intellektuella så kan det t.o.m. vara lönsamt att positionera sig som "sverigevän" (även om man nödvändigtvis inte behöver skriva i pannan på folk att man är SD:are). Med fortsatt tillväxt i opinionen, så är det snart 50% av alla svenska män som kan tänka sig att rösta på SD. Det är en försvarlig andel av befolkningen och en målgrupp som är tydlig (= män som inte gillar floskler, som älskar Sverige, som är rättframma osv). Artister som Schyffert och Ernman däremot, de har bara att se fram emot en allt mer krympande potentiell kundgrupp. Vilken svensk man som röstar på SD skulle idag betala för att se Malena Ernman eller Henrik Schyffert? Ytterst få, skulle jag tro.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in