2016-01-21, 21:26
Medlem
Snapsvisas avatar
Hur blir valresultatet 2018 om ökningar och minskningar för respektive parti fortsätter i samma takt som sedan valet 2014?
2016-01-21, 21:30
Medlem
hairypotter88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Flest mandat vinner, beror på hur tung en valkrets är, kan gynna SD men även missgynna.
Okej då fattar jag, så då kommer dem alltså rösta fram tillsammans en statsminister i riksdagen med mandant och då kan andra partier påverka med sina mandat om dem har en pakt tillsammans typ som alliansen? Så det blir liksom inte så att Åkesson automatiskt blir statsminister för att SD får flest röster i valet.
2016-01-21, 21:38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapsvisa
Hur blir valresultatet 2018 om ökningar och minskningar för respektive parti fortsätter i samma takt som sedan valet 2014?

Intressant fråga.
SD har ökat från 12,9% till 28,8% på 16 månader. Det ger en ökningstakt på ganska prick 1 procentenhet i månaden.

Det är 32 månader kvar till valet.. You do the math. Vi snackar 60%. Nu tror jag inte det blir så, men om allt fortsätter gå SD's väg, blattarna kaozar som vanligt och kanske en och annan exceptionell händelse (såsom terrorattentat) sker så kan SD nosa på egen majoritet.

Samtidigt kommer alla andra partier förutom S, M, C och V åka ur riksdagen, så vi får en 5-partiriksdag med SD på egen majoritet och de övriga på tillsammans kanske 48%. Dröm? Ja, men faktiskt helt möjligt.
2016-01-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Tittar in i tråden lite då och då för att njuta av korkade SD-sympatisörer och man blir alltid underhållen.

Kul att man kan glädja folk.
Men i de kommuner i norra Skåne som låg över 25% i valet. Vi kan ju anta att könsfördelningen är lika som i övriga Sverige och att Sd redan då hade ca 35% bland männen. Sedan dess har SD dubblat i riket som helhet.

Du menar att det är absurt att anta att Sd har ökat på samma sätt bland män i norra Skåne. Jag kan köpa resonemang om att det är svårare att fortsätta öka på samma sätt från redan höga nivåer. Men eftersom 70% tydligen är absurt. Vad tror du själv? 60% 50% eller har SD legat helt still i opinionen bland män i norra Skåne under Löfven pajasregering med tillhörande migrationskollapps?
2016-01-21, 21:40
Medlem
KalleXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hairypotter88
Jo det förstår jag, men det jag menar är att om SD får flest röster (typ 30%) i valet så spelar det väl ingen roll om moderaterna och company går ihop tillsammans utan det blir väl ändå Åkesson som blir statsminister?
Efter ett val så är det talmannen som ställer frågan till någon om att bilda ny regering (det antas att talmannen ska välja någon som kan bilda en stabil regering). Partiernas storlek spelar då inte så stor roll.

Talmannen kan alltså välja att ignorera SD, iaf ända fram tills SD blir så pass stora i riksdagen att de kan rösta fram sin egen kandidat till talmansposten.
2016-01-21, 21:53
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Skop kommer väl inte ut denna månad.

Får vi rimliga ökningar i Sifo och Ipsos så kan denna Januarimånad bli den första någonsin där inget institut ger SD under 20%. Rätt extremt med tanke på att Juni var första månaden någonsin som SD fick över 20% av något institut.
Medlem
Snapsvisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Intressant fråga.
SD har ökat från 12,9% till 28,8% på 16 månader. Det ger en ökningstakt på ganska prick 1 procentenhet i månaden.

Det är 32 månader kvar till valet.. You do the math. Vi snackar 60%. Nu tror jag inte det blir så, men om allt fortsätter gå SD's väg, blattarna kaozar som vanligt och kanske en och annan exceptionell händelse (såsom terrorattentat) sker så kan SD nosa på egen majoritet.

Samtidigt kommer alla andra partier förutom S, M, C och V åka ur riksdagen, så vi får en 5-partiriksdag med SD på egen majoritet och de övriga på tillsammans kanske 48%. Dröm? Ja, men faktiskt helt möjligt.
Får se om jag tar mej tiden att räkna. Det är intressant men behöver inte vara så träffsäkert som man kan önska.
Gjorde en räkneövning typ ett år innan valet 2014. (FB) Antirasisterna jagar sin egen svans!
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Förstår att det varierar men om tar ett realistiskt valresultat mellan tummen och pekfingret så är det någon som räknat på vad det krävs för siffror för att SD får egen majoritet om man exempelvis räknar
med att ett(KD?) resp två(L+KD?) åker ur Riksdagen?

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Hm. Konstaterar att SD har en bit kvar till de 30% som vissa tror stödjer Sverigedemokraterna. Drar inga växlar alls på denna undersökning bara konstaterar fakta.

Ja, det är en bit kvar till 30% men det verkar inte så avlägset längre.

Citat:
Miljöpartiet har sjunkit till 4,2 procent – en bottennotering i Yougovs opinionsundersökningar. Samtidigt får Sverigedemokraterna sin högsta notering hittills – 28,8 procent.

http://www.metro.se/nyheter/yougov-mp-far-lagsta-stodet-nagonsin-sd-fortsatt-storsta-parti/EVHpat!tziHetGvKLhiM/
2016-01-21, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hairypotter88
Jo det förstår jag, men det jag menar är att om SD får flest röster (typ 30%) i valet så spelar det väl ingen roll om moderaterna och company går ihop tillsammans utan det blir väl ändå Åkesson som blir statsminister?

Ja, så borde det väl bli? Tänker man sig ett övriga partier på runt 2.5%, och SD fortsätter öka, dvs ta väljare från andra partier så lär väl KD,FP och MP åka ur, kanske runt -15% ca totalt av alla röster som "försvinner" då pga att partierna ej når 4%. För att vara helt säkert lär SD behöva 42.6 i det scenariot, men om rösterna vandrar åt rätt håll, och kanske även C och V åker ut kan det även om det är osannolikt räcka med kanske 37-38%.

Fortsätter SD öka så blir avgörande frågor hur många småpartier som kommer åka ut, och vilken move partiledarna i S och M+ev småpartier väljer att göra, samarbeta S+M+småpartier eller ett SD+S, eller SD+M. Man bör nog sikta på 43+% till valet för att vara helt säker om jag tänkt rätt skulle jag tro.
2016-01-21, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan

Jag väntar fortfarande spänt på den första obevekliga SD-sympatiserande kändisen.

Har vi inte Sandelin, eller har han pudlat?
Jag tror att minst 5-10% av A- kändisarna är SD. Kommer ge en extra skjuts i opinionen när ett par tre stycken kvalitetskändisar kommer ut
2016-01-21, 22:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du kan spekulera hur mycket du vill men upphöj inte dina spekulationer till fakta. Du får skilja på tro och fakta
Som sagt, det är ett sjukdomstecken att prata med sig själv.

Ett tips är att prata med någon som kan hjälpa dig utläsa en graf som visualiserar SD 's stöd hos Status.st.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in