2016-01-21, 20:33
  #45445
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jo det gör det med stor sannolikhet, de som väljer att SD blir normalt kvar hos SD.

SD växer och kommer fortsätta växa och nej jag tror inte att SD ligger på 28-29 % idag men att man kommer ligga där och lite till lagom till sommaren och att man kommer klättra vidare mot 35 % sommaren/hösten 2017.

Det finns inget stöd i opinionsundersökningarna för dina slutsatser om att Sentio och Yougov har legat för högt.
2016-01-21, 20:34
  #45446
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hairypotter88
Om SD får flest röster av alla partier men inte över 50% blir det så att Jimmie Åkesson blir statsminister då fast han får regera på den budget som röstas igenom av flest mandat i riksdagen? Eller hur funkar det?
Tror inte Åkesson kommer sitta i en minoritetsregering och jag tror att ett SD på 35-40 % och klart största parti inte kommer ignoreras av M.
Politiker generellt är alldeles för kåta på att regera, gör S ett katastrofval så avgår Löfven och kanske ABK.
Även andra partier som Mp och KD kommer tvingas byta partiledare.
2018 så kommer spelplanen vara annorlunda.
2016-01-21, 20:37
  #45447
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det finns inget stöd i opinionsundersökningarna för dina slutsatser om att Sentio och Yougov har legat för högt.
Jo det finns ett valresultat som visar vart SD låg i stöd senare och tidigare och som vi med en hög grad av sannolikhet kan slå fast inte överskreds.

Du kan försöka fatta vad grafen i status.st säger.
2016-01-21, 20:40
  #45448
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jo det finns ett valresultat som visar vart SD låg i stöd senare och tidigare och som vi med en hög grad av sannolikhet kan slå fast inte överskreds.

Du kan försöka fatta vad grafen i status.st säger.

Valresultatet visar inte var SD låg när du säger att Sentio och Yougov överskattade SD. Att du tror att SD inte kan falla är bara din tro och inte fakta.
2016-01-21, 20:54
  #45449
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tror inte Åkesson kommer sitta i en minoritetsregering och jag tror att ett SD på 35-40 % och klart största parti inte kommer ignoreras av M.
Politiker generellt är alldeles för kåta på att regera, gör S ett katastrofval så avgår Löfven och kanske ABK.
Även andra partier som Mp och KD kommer tvingas byta partiledare.
2018 så kommer spelplanen vara annorlunda.
Så är det. Om inte Steffe o AKB vill, så finns det garanterat någon annan i deras parti som är beredd att göra upp med Åkesson. Då,får de kliva åt sidan.
2016-01-21, 20:57
  #45450
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tror inte Åkesson kommer sitta i en minoritetsregering och jag tror att ett SD på 35-40 % och klart största parti inte kommer ignoreras av M.
Politiker generellt är alldeles för kåta på att regera, gör S ett katastrofval så avgår Löfven och kanske ABK.
Även andra partier som Mp och KD kommer tvingas byta partiledare.
2018 så kommer spelplanen vara annorlunda.

Ja men nu är det precis tvärtom med alliansen, de vill inte regera.
2016-01-21, 20:58
  #45451
Medlem
Sixts avatar
Nu skiljer det mer än 10%-enheter mellan Demoskop och YouGov. Inget annat riksdagsparti har väl någonsin tidigare spretat så mycket mellan olika institut under en och samma månad? Att mäta SD:s väljarstöd är verkligen ingen lätt sak. Lyckas inte regeringen vända den nedåtgående opinionstrenden är de nog rökta inför valet. Ju mer SD ökar desto mer nervösa kommer många riksdagspolitiker bli att förlora sin födkrok.
2016-01-21, 21:10
  #45452
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Ju mer SD ökar desto mer nervösa kommer många riksdagspolitiker bli att förlora sin födkrok.
Och inte bara politiker, många etablissemangspersoner bör våndas och det ska bli mycket intressant att se hur dessa facktoppar, mediefigurer och kulturtyper kommer att hantera ett allt större SD. Dom kommer såklart också att behöva förhålla sig till SD och det kommer i sig påverka opinionen.

Jag väntar fortfarande spänt på den första obevekliga SD-sympatiserande kändisen.
2016-01-21, 21:12
  #45453
Medlem
Jag tror på fortsatt långsam uppgång för SD. Stabilt och bra. Just nu kan SD sitta lugnt och bara se på det politiska eländet.

Jag tror att massmedia kommer att bli ganska chockskadat när även andra, mer erkända..., institut visar på SD-uppgång i februari---mars.

Idag tror jag många människor är mycket chockade över hur blatten i tunnelbanan uppför sig mot en mamma med barn. Det är ju som taget ur en SD-propagandafilm. Verkligheten överträffar fantasin. Ja jag vet att jag är off topic nu, MEN ni förstår väl alla hur denna brutala verklighet påverkar hela Sverige.
Detta var ännu en händelse som gynnar SD och missgynnar ALLA krafter som fört hit eländet.

Jag hoppas att SD också snart kommer med konstruktiva idéer och förslag och inte glömmer att anklaga övriga partier. Flytta fram positionerna, visa vem som hade rätt hela tiden.
2016-01-21, 21:13
  #45454
Medlem
lirareflashbacks avatar
Glädjande siffror i OU sista tiden.
Men knappast oväntade siffror.
SD kommer att vara officiellt och erkänt störst parti i SAMTLIGA opinionsmätningar innan året är slut.
Allt annat vore en sensation.
Och DÅ kan det bli riktigt roligt.
Sossarna.kommer att.ligga runt 15-16% och MP riskerar att åka ur riksdan.
Ett SD på runt 40% känns plötsligt inte alls osannolikt.
Inväntar med spänning kommande OU's!
2016-01-21, 21:24
  #45455
Medlem
S.Kandals avatar
Sd är framöver totalt ostoppbara. Det fullkomligt haglar ju beklämmande nyheter om brott och elände.

Vi matas med uppgifter om rån, våldtäkter, ökade kostnader, kommuner som går på knäna, åldringar som blir rånade, badhustaffsande, attentat, vårdköer, konstanta uttryckningar till asylboende, utanförskapsområden med gigantiska problem, hedersbrott, skolan krisar, bidragsbrott osv osv osv. Och då får man även ha i åtanke att media och polis mörkar så in i helvete.

Har det någonsin varit värre!? Nä såklart det inte har varit och ändå är vi mitt i den smällkalla vintern. Jag blir fan orolig på riktigt över utvecklingen.

Regering och alliansen är chanslösa, de är totalrökta och de vet troligen om det också. Pga detta blir det förmodligen inget nyval. De kommer att härda ut med en dåres envishet fram till 2018 och vid detta tillfälle har det gått så jävla långt att sd får 50%.

Jag hoppas att sd växer med samtidigt önskar jag verkligen att jag har fel.
2016-01-21, 21:25
  #45456
Medlem
hairypotter88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tror inte Åkesson kommer sitta i en minoritetsregering och jag tror att ett SD på 35-40 % och klart största parti inte kommer ignoreras av M.
Politiker generellt är alldeles för kåta på att regera, gör S ett katastrofval så avgår Löfven och kanske ABK.
Även andra partier som Mp och KD kommer tvingas byta partiledare.
2018 så kommer spelplanen vara annorlunda.
Jo det förstår jag, men det jag menar är att om SD får flest röster (typ 30%) i valet så spelar det väl ingen roll om moderaterna och company går ihop tillsammans utan det blir väl ändå Åkesson som blir statsminister?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in