Citat:
Ursprungligen postat av
riskybizzy
Med all sannolikhet sköts Palme med det första skottet. Att det läggs så mycket energi på denna villfarelse är tröttsamt. Läs vittnesförhören i original istället för subjektiva tolkningar av dem. Läs om kognitiv bias och ha lite sunt förnuft. Varför skulle PU ha missat alt. vilsefört i denna detalj som inte på något sätt är av någon avgörande betydelse för själva händelsen?
Tror inte PU ville "vilseföra" när det gäller den punkten, men däremot drogs flera grundlösa slutsatser som sedan legat kvar som buggar i utredningen, som "sanningar". vilka sen ställer till det, eftersom man i senare skeden utgår från dem som just sanna.
En annan "sanning" som kan ifrågasättas är detta med mordvapnet, som Holmér & co. fastställde till en Smith & Wesson-revolver. I sin bok "Olof Palme är skjuten" (1988: s.51) skriver HH: "Det finns några revolvrar att välja bland men experterna är överens om att det mesta talar för att mordvapnet är en Smith & Wesson kal .357 Magnum. Det blir också spaningsledningens slutgiltiga ståndpunkt."
En högst amatörmässigt arbetssätt. För om man inte med säkerhet kan fastställa vilket vapen det handlar om, ska man naturligtvis vara öppen för olika möjligheter. Bl.a. har ju Borgnäs, med experthjälp, i några dokumentärer för SVT, visat att de aktuella projektilerna kan avskjutas också med andra revolvrar.
Som jag ser det finns det rätt lite som talar för att OP dödades av kula 1, även om jag naturligtvis inte kan vara säker. Dels det jag tog upp i den tidigare posten, och sen då att GM, om han verkligen skulle ha velat ta LP av daga, då skulle han väl ha skjutit ytterligare ett skott. Det är föga logiskt att skjuta ett skott mot LP, missa (som han isf måste ha uppfattat det), och sen inte skjuta igen. Det tar ju inte mer än max en sekund att skjuta ett nytt skott.
Det första skottet kan ha varit ett vådaskott, alternativt avsiktligt avfyrat, men felriktat. Det i sin tur kan ha berott på att GM sköt från ett visst avstånd, och litet från sidan, och att han därför tar tag i OP och skjuter det andra skottet påsittande, för att vara säker på att inte missa.