Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-21, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Borde ju kunna gå att kontrollera genom att fråga GW...
Men varför skulle GW yppa sådana detaljer för Flygare? Luktar rejält påhittat.

men vart på FB skriver Flygare det någonstans.??? Eller är det du som hittar på?

Det handlar om Palmerummet på facebook, kan lätt bli förvirrande med förkortningen FB som även flashback har.
Citera
2016-01-21, 23:19
Medlem
p.norths avatar
Man undrar ju hur det var med det här södermötet och säpomannen "bengt" har det samband med övningen? och därmed så såg man till att man hade "rätt" folk på sina platser, men många av dom var ovetande vad som skulle ske den kvällen. Och vissa skulle bara hålla sig borta som H.H och T.L gjorde.
Citera
2016-01-21, 23:45
Medlem
Idunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Med all sannolikhet sköts Palme med det första skottet. Att det läggs så mycket energi på denna villfarelse är tröttsamt. Läs vittnesförhören i original istället för subjektiva tolkningar av dem. Läs om kognitiv bias och ha lite sunt förnuft. Varför skulle PU ha missat alt. vilsefört i denna detalj som inte på något sätt är av någon avgörande betydelse för själva händelsen?

Tror inte PU ville "vilseföra" när det gäller den punkten, men däremot drogs flera grundlösa slutsatser som sedan legat kvar som buggar i utredningen, som "sanningar". vilka sen ställer till det, eftersom man i senare skeden utgår från dem som just sanna.

En annan "sanning" som kan ifrågasättas är detta med mordvapnet, som Holmér & co. fastställde till en Smith & Wesson-revolver. I sin bok "Olof Palme är skjuten" (1988: s.51) skriver HH: "Det finns några revolvrar att välja bland men experterna är överens om att det mesta talar för att mordvapnet är en Smith & Wesson kal .357 Magnum. Det blir också spaningsledningens slutgiltiga ståndpunkt."

En högst amatörmässigt arbetssätt. För om man inte med säkerhet kan fastställa vilket vapen det handlar om, ska man naturligtvis vara öppen för olika möjligheter. Bl.a. har ju Borgnäs, med experthjälp, i några dokumentärer för SVT, visat att de aktuella projektilerna kan avskjutas också med andra revolvrar.

Som jag ser det finns det rätt lite som talar för att OP dödades av kula 1, även om jag naturligtvis inte kan vara säker. Dels det jag tog upp i den tidigare posten, och sen då att GM, om han verkligen skulle ha velat ta LP av daga, då skulle han väl ha skjutit ytterligare ett skott. Det är föga logiskt att skjuta ett skott mot LP, missa (som han isf måste ha uppfattat det), och sen inte skjuta igen. Det tar ju inte mer än max en sekund att skjuta ett nytt skott.

Det första skottet kan ha varit ett vådaskott, alternativt avsiktligt avfyrat, men felriktat. Det i sin tur kan ha berott på att GM sköt från ett visst avstånd, och litet från sidan, och att han därför tar tag i OP och skjuter det andra skottet påsittande, för att vara säker på att inte missa.
Citera
2016-01-21, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Får intrycket att VG är alldeles för kort för att vara GM.

God reflektion, som fler borde göra.
Citera
2016-01-21, 23:54
Medlem
brianmolkos avatar
Har en fråga, när kom minnesplattan på mordplatsen till ?
Vill minnas jag var första gången som barn i Stockholm 88 eller 89. Visserligen var jag ganska liten så men vill minnas det då bara var en fläck med målarfärg där uthällt (kan minnas fel plattan kan ju också ha funnits redan då), som antagligen skulle föreställa blodfläcken.
Citera
2016-01-22, 05:17
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej, det har i långa loppet ingen betydelse annat än att allt fler ser igenom floskleriet.

Tyvärr finns det en hel mängd personer som ger sig in i debatten på grumliga grunder och med lite på fötterna.

Det här tråden är unik på så sätt att det bland de seriösa debattörerna som inte vill göra statements om sina politiska uppfattningar eller redovisa oneliners vad de tror helt ut i rymden utan att egentligen sakargumentera för sin ståndpunkt finns en kunskap som sammantaget nog överstiger både GWP:s och hela PU:s. Det är högt i tak för olika hypoteser och uppgifter men blir mycket tråkigt varje gång det kommer in sådana utan seriösa ambitioner eller hänsyn till forumets regler och ältar sådant som är bemött och avklarat om och om igen sedan år tillbaka.

Som vid tidigare sådana inflöden funderar jag på om det är läge att åter flytta fram positionerna konkret.

Vi får se hur mycket ork jag har för det.

De frågor vi borde ta upp är dock t ex den kovändning som NFC uppenbart gjort och vad som kan ligga bakom. Jag vill nog i detalj veta vad det var som gjorde att det blev skilda resultat eftersom det har stor betydelse.

Jag tycker själv att hela denna historien om revolvern är märklig. Upp som en sol, ner som en pannkaka.

Skulle gärna vilja diskutera detta, men jag erkänner att jag har för lite kunskap om vapen, ballistik och undersökningsmetoder för att kunna tillföra något.

Du pratar om kovändning. Finns det anledning att misstänka något fuffens menar du. Eller någon form av diskret styrning. Eller att uttalandet om smakprovskulan var felaktigt.

Eller borde denna undersökning göras om i utlandet för ett andra utlåtande.

Har NFC tillgång till erforderlig utrustning och kompetens. Ja, du märker min inkompetens. Men det är frågor som jag ställer mig i detta läget.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-01-22 kl. 05:20.
Citera
2016-01-22, 05:35
Medlem
andersaanderssonas avatar
Nu ska GW leverera fler revolvrar.

http://www.expressen.se/nyheter/jag-har-massa-andra-erbjudanden-nu/

En form av mediala copycats eller.

Huruvida dessa person kräver att få vara anonyma framgår dock inte. Inte heller om poliser ska vara närvarande vid respektive överlämnande.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-01-22 kl. 05:39.
Citera
2016-01-22, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Det handlar om Palmerummet på facebook, kan lätt bli förvirrande med förkortningen FB som även flashback har.

Det är en sluten grupp på facebook väl?
Citera
2016-01-22, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Borde ju kunna gå att kontrollera genom att fråga GW...
Men varför skulle GW yppa sådana detaljer för Flygare? Luktar rejält påhittat.

men vart på FB skriver Flygare det någonstans.??? Eller är det du som hittar på?

Det är nog i en sluten grupp på facebook. Jag letade o såg att Flygare är med där.
Citera
2016-01-22, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Nu ska GW leverera fler revolvrar.

http://www.expressen.se/nyheter/jag-har-massa-andra-erbjudanden-nu/

En form av mediala copycats eller.

Huruvida dessa person kräver att få vara anonyma framgår dock inte. Inte heller om poliser ska vara närvarande vid respektive överlämnande.

Detta blir intressant o kanske denna här kommer att lämna ngt tips med eftersom han vet vem som sköt Palme. Eller hur han nu säger i sin föreläsning
https://m.youtube.com/watch?v=0S_Uk4vXias
Citera
2016-01-22, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo

Misstänkte Palme-rummet, men hittade inget från Flygare där...
Om samtalet med GW
Citera
2016-01-22, 09:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Tommy Lindström har bestämt hävdat att Cenneth Neilberg och Milan Heidenreich inte träffades förrän flera år efter MOP.

Ja han har det, men ser vi till Tommy Lindströms meritlista är inte heller han något sanningsvittne vid alla tillfällen. När dessutom Alf Enerström pekar mot Ex-Tjeckoslovaken Milan Heidenreich blir TLs affärer med denne ännu mera anmärkningsvärda. När sedan dessa ihop med Skandias säkerhetschef Per Häggström, fd SÄPO, har transaktioner tillsammans som berör sexsiffriga belopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in