Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-13, 09:51
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Inga skadestånd eller upprättelse ?
Måste ju bli en utredning på alla som lidit skada av Palmemordet också.
Vi får vara tacksamma för att inte också ha förlorat eget omdöme heder och moral. Det enda jag vill hoppas på är att hoten mot mina "utomeuropeiska" barn åtminstone ska upphöra.
Citera
2016-01-13, 10:11
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Regeringen Palme avskaffade tjänstemannaansvaret 1974.
Därefter fanns det inte längre ett personligt ansvar. Enbart ett politiskt.
Tjänstemannaansvaret gällde enbart inrikes. Ansvaret för utrikespolitiken ligger nu helt i händerna på Nato som redan före IB kunnat köpa upp alla personregister och varje medborgarinfo som psykförsvaret och Socialstyrelsen kunnat samla och själva berikat sina tjänstemän med. Bergling kunde avslöja hur det egentligen gick till men Näss gjorde honom istället till spion och försökte dessutom få honom anklagad för Palmemordet.
Citera
2016-01-13, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Inga skadestånd eller upprättelse ?
Måste ju bli en utredning på alla som lidit skada av Palmemordet också.

Fast om det är så att Ove dels betedde sig underligt på sin arbetsplats, dels umgicks med sådana som Ausonius och Von B som tipsat i förväg om mordet samt kunde vara den som köpt CGÖ:s vapen så vore det väl tjänstefel att inte spana!

Vi normala förstår nog ganska väl att det är Ove själv som genom sitt agerande i olika situationer därefter skapat problem för sig inte att det funnits någon gigantisk fantasifull konspiration som omfattat psykförsvaret, grannar, arbetsgivare, hyresnämnder, rättsinstanser osv inriktad mot honom som person.
Citera
2016-01-13, 14:20
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fast om det är så att Ove dels betedde sig underligt på sin arbetsplats, dels umgicks med sådana som Ausonius och Von B som tipsat i förväg om mordet samt kunde vara den som köpt CGÖ:s vapen så vore det väl tjänstefel att inte spana!

Vi normala förstår nog ganska väl att det är Ove själv som genom sitt agerande i olika situationer därefter skapat problem för sig inte att det funnits någon gigantisk fantasifull konspiration som omfattat psykförsvaret, grannar, arbetsgivare, hyresnämnder, rättsinstanser osv inriktad mot honom som person.

Spana är en sak , men medvetet förstöra livet runt omkring är en annan sak och det behöver inte vara så gigantiskt då några få på de olika platserna kan störa och även dra med sig andra genom skitprat .
Citera
2016-01-13, 14:27
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Till saken hör att jag bara träffade Ausonius vid något tillfälle då min granne kallade in mig för att lugna ner honom då han blivit nervös och konstig av någon anledning. Jag tyckte synd om honom och fick honom att slappna av framför teven. Vilka han sett utanför fönstret fick jag aldrig veta. Att han suttit i fängelse och blivit tankekontrollerad med Baresic och nu var efterspanad istället för detta CIA-proffs hade varken flickvännen eller jag någon aning om.
Att jugoslaven ovanför umgicks med v.Birchan och vad dessa hade med Palmemordet att göra fick jag av en otrolig slump veta först 20 år senare. Under ytterligare snart tio år har jag främst genom dina märkliga reaktioner på vad jag än försökt förklara och vara fullkomligt öppen med kunnat rulla upp hela historien i bakvänd ordning. Någon fantasi har jag ö h t inte behövt använda för att få full bekräftelse på det jag faktiskt varit med om.
Det var okej att Nässgänget höll på med spaning runt vårt hus. Ingen hade något att dölja - inte ens Ausonius. Det som aldrig kan bli okej är de falska rykten man spred ut som i första hand kom att drabba min familj och ledde till att jag tjugo år senare också förlorade mitt hem. Någon motivering har jag ännu inte fått.
Citera
2016-01-13, 15:00
Medlem
Balaklava-RUs avatar
En vän berättade att hon som ung student fick vara med på nobelfesten (många studenter bjuds in varje år). Efter maten före dansen stod hon en trappa upp och tittade ut över blå hallen när Olof Palme kom och började prata med henne, hon var mycket snygg som ung, Palme smörade för fullt och föreslog till sist att dom skulle prata vidare i lugn och ro senare på kvällen. Hon tackade nej men kände tydligt hans avsikter.
Min fundering är om inte Palme lyckades förföra en hel del unga offer i olika sammanhang och om det var ett utslag på hans personlighet s.k. välartad psykopat, d.v.s. en person som är hänsynslös och manipulativ bakom en charmig fasad. Typiskt är att han var antingen älskad eller hatad. Ungefär som olika sektledare. Jag är övertygad om att det var många som gärna såg honom död men att Christer Pettersson är dråparen.

https://www.youtube.com/watch?v=Y6HfVssrvyk
Citera
2016-01-13, 15:42
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balaklava-RU
En vän berättade att hon som ung student fick vara med på nobelfesten (många studenter bjuds in varje år). Efter maten före dansen stod hon en trappa upp och tittade ut över blå hallen när Olof Palme kom och började prata med henne, hon var mycket snygg som ung, Palme smörade för fullt och föreslog till sist att dom skulle prata vidare i lugn och ro senare på kvällen. Hon tackade nej men kände tydligt hans avsikter.
Min fundering är om inte Palme lyckades förföra en hel del unga offer i olika sammanhang och om det var ett utslag på hans personlighet s.k. välartad psykopat, d.v.s. en person som är hänsynslös och manipulativ bakom en charmig fasad. Typiskt är att han var antingen älskad eller hatad. Ungefär som olika sektledare. Jag är övertygad om att det var många som gärna såg honom död men att Christer Pettersson är dråparen.

https://www.youtube.com/watch?v=Y6HfVssrvyk
Konstigt att ingen reagerade utom den unga studentskan? Han brukade väl knappast kunna smyga omkring obemärkt i offentliga sammanhang? Jag har hört helt andra sorters historier om hur Olof Palme brukade uppträda och hört historier om hur de som hatade honom ljög ihop och spred illasinnade rykten.

Min bild är en helt annan. Dom sköt sheriffen, jagade bort vicesheriffen och tog över stan. Som idag styrs av banditer!
Senast redigerad av iesho 2016-01-13 kl. 15:46.
Citera
2016-01-13, 17:22
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Jag erkänner utan förbehåll att jag ingenting vet om vapen och ballistik.

Så därför har jag några frågor. Som i vissas ögon säkert är löjliga. Men det tar jag.

Är det ens möjligt att med säkerhet påstå att GWs överlämnade vapen var just det som användes vid mordet. Eller handlar det enbart om sannolikhet. Eller i värsta fall gissande på mer eller mindre goda grunder.

Jag skulle säga att det bara handlar om sannolikhet, bara vapnet i sig själv löser inte mordet men kan ge spaningsuppslag.

Är det någon som tänkt tanken att detta vapen matchar kulorna som hittades. Men att det inte är rätt kulor som vissa påstår. Även Vincent Lange föreslog eller ansåg att de var utplanterade, utan att kunna tala om var originalen tog vägen. Man placerar ut 2 kulor skjutna från det vapen som nu lämnats in. I så fall är det århundradets blåsning.

Jag var också tvivlande till en början, men flera saker får mig att tro att det är rätt kulor: Antal smällar stämmer med antal hittade kulor, det är en typisk revolverammunition även om det finns åtminstone en automatpistol som kan avfyra denna kaliber, Inga patronhylsor hittade (en automatpistol kastar ut hylsan), det finns skador i omgivningen där dessa kulor har stoppats, skadorna på kulorna tycks vara relevanta till omständigheterna.

Holmer ansåg sig säker på att det var en SW-revolver som var mordvapnet. Där han motiverade detta med att som spaningsledare måste man våga ta ställning. Även fast det fanns alternativa grovkalibriga vapen på marknaden. Lämnar en avskjuten kula någon form av ledtrådar till ett specifikt fabrikat av vapen eller pipa. Eller kan man byta pipa mellan olika fabrikat.

Pipan på ett vapen har en räffling som är olika på olika fabrikat och de lämnar spår på kulan. Just S&W samt Ruger använder denna typ av räffling, men jag tvivlar på att man kan skifta pipor mellan de olika fabrikaten. Däremot kan jag tänka mig att det är samma räffling i S&W:s 357-Magnum och 38-Special och det samma gäller mellan Rugers 357-Magnum och 38-Special.

Detta är så långt jag kan förklara, hoppas att det är till nytta.
Citera
2016-01-13, 18:27
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
.........
Är det någon som tänkt tanken att detta vapen matchar kulorna som hittades. Men att det inte är rätt kulor som vissa påstår. Även Vincent Lange föreslog eller ansåg att de var utplanterade, utan att kunna tala om var originalen tog vägen. Man placerar ut 2 kulor skjutna från det vapen som nu lämnats in. I så fall är det århundradets blåsning.

Holmer ansåg sig säker på att det var en SW-revolver som var mordvapnet. Där han motiverade detta med att som spaningsledare måste man våga ta ställning. Även fast det fanns alternativa grovkalibriga vapen på marknaden....
När jag för ett tiotal år sedan först började googla om saken fångade mig Belichs fantastiska berättelse om hur hon upptäckt mordkulan av en solkatt från gallret en bit upp på pelaren några meter från mordplatsen där hon stod mitt i folksamlingen. Hon gick runt för att undersöka saken och hittade då en metallbit inkilad bakom gallret. Hon gav den till polisen som konstaterade att det var en något tillplattad kula. Ingen kunde bara tro att kulan hamnat där naturligt genom den rikoschett mot gatan som var täckt av blod och aldrig fick bli undersökt. Istället spreds olika historier om hur kulan hunnit sparkas omkring och blivit upplockad och bortkastad igen av nyfikna som passerat....
Holmer kan aldrig ha varit säker på om någon SW-revolver var mordvapnet. Det var bara bästa sättet att få tag på den kurd som enligt hemlig telefonavlyssning som CIA och Televerket Radio bedrev påstods ha levererat dessa vapen till Durai och Baresic på Täbyanstalten. Hur denna ännu mer fantastiska historia gått till fick Holmer aldrig utreda vidare.
Mer sannolik blev då en prickskytt med 9mm gevärspipa på några meters håll på första våningen i Skandiahuset.
Citera
2016-01-13, 18:33
Medlem
Jag har läst igenom denna tråd ett tag och en fundering har slagit mig.

Vilka idag tror ni sitter inne med fakta om hur mordet skedde? Givet att det inte var en ensam galning utan en konspiration.

Tror ni exempelvis Reinfeldt eller för den delen andra statsministrar som har suttit vid rosenbad sedan mordet är upplysta?
Citera
2016-01-13, 18:55
Medlem
I förra veckan lät LGWP meddela att besked om Vapnet med stort V var att vänta under början av denna vecka. Troligtvis tisdag tror jag han skrev.
Nu är det onsdag kväll och fortfarande inte ett knyst. Vadan detta outhärdliga dröjsmål?
Citera
2016-01-13, 19:02
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
I förra veckan lät LGWP meddela att besked om Vapnet med stort V var att vänta under början av denna vecka. Troligtvis tisdag tror jag han skrev.
Nu är det onsdag kväll och fortfarande inte ett knyst. Vadan detta outhärdliga dröjsmål?

NFC (Nationellt forensiskt centrum) jobbar väl som andra statliga verk, överbelastade och ineffektiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in