Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-01-21, 00:36
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Menar du att triangelhandeln, skepp som SS Great Western och en rad andra saker inte ledde till den globala marknaden där man helt plötsligt började frakta stora mängder av varor som man behövde eller rent av effektivt på ett tidigare omöjligt snabbt och stort sett?

Och nej det är inte någon hejarramsa, bara för att du saknar kunskap om det historiska eller det vetenskapliga så betyder det inte att det är nyliberalism, nyliberalism hade varit om man hade försvarat företagen vilket globaliseringsprocessen inte gör utan den förklarar endast varför en global marknad kunde uppstå och hur den fungerar.

Nja, det utmynnar i att om man skulle stoppa globaliseringen så måste man även stoppa den globala handeln och till min vetskap så har endast ett enda rike klarat av en sådan isolering och det är Kina då de kan ställa om sig till att bli 100% självförsörjande vilket de redan har gjort vid ett tillfälle i den mänskliga historian.

Fast du kommer inte med konkreta argument, du säger att kommunikation skulle vara en ledande faktor när jag redan från början har sagt att det är en av många faktorer, vad är det du inte förstår i att globaliseringen inte är beroende av en enda sak utan påverkas av en stor mängd faktorer som hänger ihop med en global marknad.

Vi kan aldrig komma undan globaliseringen så länge som företag och nationer aktivt har en ekonomisk kontakt med varandra.

Det håller jag med dig om att de inte borde göra då de inte är människor men nu är det en lag och lagar kan man inte bara ta bort i demokratiska länder det måste nämligen ske genom demokratiska processer.

Så i slutändan så spelar det ingen roll vad Trump säger för han kan lika gärna göra totalt tvärtom och sälja USA till företagen.

SS Great Western och triangelhandeln uppstod för flera hundra år sen. Så nej, det förklarar ingenting av den process vi sett de senaste 20 åren. Och globaliseringen är dessutom inte bara handel som du försöker reducera det till.

Jag har full koll på historien och är väl bekant med nyliberalismen. Det är samma abstrakta lyckorikesresonemang som kommunister för fram. Och lika falskt. Marx ansåg att kommunismen var en oundviklig följd av kapitalismen och nyliberaler anser att globaliseringsprocessen är oundviklig. Ironiskt nog var även Marx en stor frihandelsentusiast. Eftersom det var det bästa sättet att förgöra nationer.

Nej, man behöver inte stoppa den globala handeln bara för att man korrigerar globaliseringsprocessen. Däremot ser man till att den underordnas nationella mål. Kina har ju gjort detta.

Jag har skrivit om corporate governance och om kort och lång sikt samt om penningsystemet och kvartalskapitalism. Det är i allra högsta grad konkret men du har inte bemött det. Återigen, du framställer globaliseringen som ödesbestämd av exogena faktorer vilket är fel.

Man har en konstitution som avser medborgarna i USA och den kommer Trump att lyfta fram när det gäller behov av annan lagstiftning för företag. Bara en sån sak som att Federal reserve konstruktionen egentligen inte är konstitutionsenlig.
2016-01-21, 01:01
Medlem
SvartChilis avatar
Jag uppskattar att läsa alla era inlägg.
Varför säger han sig beundra Putin? Putin är ju utrikespolitiskt aggressiv och med förkärlek för krig.
Trump vill väl mest bygga en mur runt USA? Vad vinner han på att beundra Putin?

Hur kan någon kalla Obama en mes? Konstant motarbetad och har ändå satt ner foten och genomfört flera av reformerna han utlovade. Som, Obama Care.

I övrigt
Trump, med sin protektionism och sin kärlek för vita amerikaner och pengar, pengar, pengar, kommer att bli tacksam som parodiämne.
Liksom den "unge" Bush var.
Så visst, han kommer kanske ställa till problem, bli osams med övriga världen och en stor del av det amerikanska folket. Komikerna tjänar på det. Hans lösning på allt:
"Build a giant wall"
https://www.youtube.com/watch?v=hp3dzTW523I
Senast redigerad av SvartChili 2016-01-21 kl. 01:13.
2016-01-21, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Jag uppskattar att läsa alla era inlägg.
Varför säger han sig beundra Putin? Putin är ju utrikespolitiskt aggressiv och med förkärlek för krig.
Trump vill väl mest bygga en mur runt USA? Vad vinner han på att beundra Putin?

Hur kan någon kalla Obama en mes? Konstant motarbetad och har ändå satt ner foten och genomfört flera av reformerna han utlovade. Som, Obama Care.

I övrigt
Trump, med sin protektionism och sin kärlek för vita amerikaner och pengar, pengar, pengar, kommer att bli tacksam som parodiämne.
Liksom den "unge" Bush var.
Så visst, han kommer kanske ställa till problem, bli osams med övriga världen och en stor del av det amerikanska folket. Komikerna tjänar på det. Hans lösning på allt:
"Build a giant wall"
https://www.youtube.com/watch?v=hp3dzTW523I

Det säger mer om dig än om Trump att du tror att hans lösning på allt är "Build a giant wall". Men visst, det är ju svårt att ta reda på information i egen hand, fortsätta lyssna på vad msm säger, dom brukar ju verkligen ha rätt... skratta åt Donald bäst du vill men inom en inte alltför avlägsen framtid så är det honom vi kommer se i vita huset.
2016-01-21, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Det säger mer om dig än om Trump att du tror att hans lösning på allt är "Build a giant wall". Men visst, det är ju svårt att ta reda på information i egen hand, fortsätta lyssna på vad msm säger, dom brukar ju verkligen ha rätt... skratta åt Donald bäst du vill men inom en inte alltför avlägsen framtid så är det honom vi kommer se i vita huset.

Det du skrev var svar på tal, och jag håller med. Det blir ju tokigt när folk i Sverige skrattar åt Donald Trump, välutbildad och duktig affärsman, när de har Löfvén och hans rövarband som styr det egna landet!

Trump är en del av varje amerikans liv. Han har lever sitt liv öppet, utan hemligheter, och framstår som mänsklig. Jag gillar honom skarpt. Det han framför är bistra sanningar om islamismen utan den rasism vi har i Europa. USA har ingen nytta av kriminella från latinamerika som väller in i landet. En mur är bättre än denna människojakt som pågår nu vid gränserna.

Varför skulle det vara fel att ta hand om det egna landets ekonomi och prioritera de egna medborgarna? Eller att tro på individen? Jag tycker våra tidningar ger en onyanserad bild av Trump. Svensk media var lika föraktfulla mot Ronald Reagan när han var president.
2016-01-21, 03:13
Medlem
purpurites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det du skrev var svar på tal, och jag håller med. Det blir ju tokigt när folk i Sverige skrattar åt Donald Trump, välutbildad och duktig affärsman, när de har Löfvén och hans rövarband som styr det egna landet!

Trump är en del av varje amerikans liv. Han har lever sitt liv öppet, utan hemligheter, och framstår som mänsklig. Jag gillar honom skarpt. Det han framför är bistra sanningar om islamismen utan den rasism vi har i Europa. USA har ingen nytta av kriminella från latinamerika som väller in i landet. En mur är bättre än denna människojakt som pågår nu vid gränserna.

Varför skulle det vara fel att ta hand om det egna landets ekonomi och prioritera de egna medborgarna? Eller att tro på individen? Jag tycker våra tidningar ger en onyanserad bild av Trump. Svensk media var lika föraktfulla mot Ronald Reagan när han var president.

Det är en hoax kort & gott, och tycker att det är så man bör beskriva och från & med nu betrakta USA:s politik.

Det spelar ingen roll vem som kommer in i Vita Huset, varför det är bara möjligt i USA att nån som Trump, Palin etc. intar scenen och driver egna kampanjer. Tycker att det bara påvisar hur dumma eliten tror att befolkningen har blivit, att trovärdighet är inte en prioriterat.

I andra länder är man fortfarande betydligt mer noggrann med att inte vem som helst kan få det förtroendeuppdraget, folket vill inte se vem som helst florera med sina åsikter i TV-rutan på bästa sändningstid.

I USA existerar inte den gränsen, inte längre. Har man pengar kan man köpa till sig vad som helst, presentera nån slags "underhållning" till folket, och på det skapa kring sig en trovärdighet som i grunden inte existerar och aldrig har.
2016-01-21, 08:59
Medlem
Hogdals avatar
Är det Trump som diskuteras här, eller frihandel?

Flera politiska kommentatorer i USA säger att Palins endorsement kan göra att valet avgörs rekordtidigt. Även om delegaterna i Iowa och NH fördelas proportionerligt så är vinst i båda en knock out. Följande stater är South Carolina och Nevada där Trump leder betryggande.

Sedan väntar Super Tuesday den 1:a mars där Trumpvänliga stater radar upp sig, se bara:

Alabama
Alaska
Arkansas
Colorado
Georgia
Massachussets
Minnesota
North Dakota
Oklahoma
Tennessee
Texas
Vermont
Virginia
Wyoming

Om hans momentum håller i sig tror jag han kan ta hem varenda en av dessa stater. Tom Massachussets som man skulle anta är mer moderat konservativt väger över tydligt mot Trump enligt den senast gjorda opinionsundersökningen. Colorado har inga färska polls och den senaste är från november där Carson ledes stort (det var mitt i hans stim), så kanske ett frågetecken på den. Inte ens i Cruz hemstat Texas leder han över Trump.

11 dagar till Iowa.
2016-01-21, 09:10
Medlem
elliot1990s avatar
Inte för att det här tillför något. Både Jay Leno och David Letterman ångrade att dom drog sig tillbaka när dom fick höra att Trump tänker kandidera till att bli republikanernas representant och presidentkandidat. Säga vad man vill om Trump. Han är guld värd för talkshows värdar. Jag vill att Trump ska vinna.
2016-01-21, 09:59
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Rush Limbaugh: Konservatismen är död nu är det nationalism och populism som gäller.

http://dailycaller.com/2016/01/20/limbaugh-nationalism-and-populism-have-overtaken-conservatism-in-gop-video/
Limbaugh hämtade de där poängerna från en artikel Michael Brendan Dougherty skrev om Sam Francis:
Citat:
Samuel Francis was a paleo-conservative intellectual who died in 2005. Earlier in his career he helped Senator East of North Carolina oppose the Martin Luther King holiday. He wrote a white paper recommending the Reagan White House use its law enforcement powers to break up and harass left-wing groups. He was an intellectual disciple of James Burnham's political realism, and Francis' political analysis always had a residue of Burnham's Marxist sociology about it. He argued that the political right needed to stop playing defense — the globalist left won the political and cultural war a long time ago — and should instead adopt the insurgent strategy of communist intellectual Antonio Gramsci. Francis eventually turned into a something resembling an all-out white nationalist, penning his most racist material under a pen name. Buchanan didn't take Francis' advice in 1996, not entirely. But 20 years later, "From Household to Nation," reads like a political manifesto from which the Trump campaign springs.
http://theweek.com/articles/599577/how-obscure-adviser-pat-buchanan-predicted-wild-trump-campaign-1996

Vissa skulle nog kalla Doughertys artikel briljant. Kanske det bästa de läst om Trump-rörelsen. Berätta gärna vad du tycker om du läser den, Menved.
2016-01-21, 10:45
Medlem
MrYouSucks avatar
För övrigt hoppas jag att Trump blir USA:s nästa president. Inte för att han på något sätt verkar bra, utan för att det blir ett intressant experiment

Här delar jag med mig av en kul låt som jag hoppas att forumet uppskattar. Självklart med Trump som frontfigur

https://www.youtube.com/watch?v=RkrTNvkayuQ small loan of a million dollars.
2016-01-21, 14:35
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elliot1990
Inte för att det här tillför något. Både Jay Leno och David Letterman ångrade att dom drog sig tillbaka när dom fick höra att Trump tänker kandidera till att bli republikanernas representant och presidentkandidat. Säga vad man vill om Trump. Han är guld värd för talkshows värdar. Jag vill att Trump ska vinna.

Vad drog Jay Leno och David Letterman sig tillbaka från?
2016-01-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrYouSuck
För övrigt hoppas jag att Trump blir USA:s nästa president. Inte för att han på något sätt verkar bra, utan för att det blir ett intressant experiment

Här delar jag med mig av en kul låt som jag hoppas att forumet uppskattar. Självklart med Trump som frontfigur

https://www.youtube.com/watch?v=RkrTNvkayuQ small loan of a million dollars.

Men helvetes djävlar. Folk som på ALLVAR tror att ett arv på några miljoner automatiskt blir en förmögenhet på 60 miljarder plus 20-30 år senare är ju helt efterblivna. De flesta som vinner miljoner på lotterier och liknande bränner alltihop på dyra bilar, fester, resor och liknande inom bara några år.

Förmodligen hade inte du byggt ett fastighetsimperium, blivit mångmiljardär och känd över hela världen om du fick ärva några miljoner av din pappa. Eller har jag fel? Lite ödmjukhet vore inte onödigt från självupptagna idioter som dig och alla andra som tror de skulle kunnat återskapa det Trump gjort utan problem, bara de fick några miljoner dollar, höhöhö!
2016-01-21, 14:54
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Hogdal skrev

Flera politiska kommentatorer i USA säger att Palins endorsement kan göra att valet avgörs rekordtidigt. Även om delegaterna i Iowa och NH fördelas proportionerligt så är vinst i båda en knock out. Följande stater är South Carolina och Nevada där Trump leder betryggande.

Sarah Palin gav sitt "endorsement" till Rand Paul också, när han ställde upp i valet av senator i Kentucky.

Hon skall vara väldigt omtyckt i Iowa och ha ett stort nätverk där.

Hon var med Donald Trump i Tulsa igår när dom talade inför 15.000 personer:

Boisterous crowd welcomes Donald Trump, Sarah Palin to Tulsa
https://www.youtube.com/watch?v=8859FA3yRVk

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in