Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-20, 13:11
Medlem
enmaestros avatar
Jag ska precis börja spara mellan-långsiktigt ca (3-5år) är tanken.
Hör många varningsklockor om att börsen är på väg ner och kollar man på index så ser det ju sannerligen ut så just nu. Förstår att man inte kan sia om det.

Jag förde över lite kapital för ett par veckor sen.
Ungefärlig insättning % 70/30 | Aktier/Räntefonder

Är det dumt att börja månaddspara ca 5000kr i aktier/fonder (70/30) i nuläget gentemot att spara 5000kr/mån på ett sparkonto med dålig sparränta, alternativt amortera hårt på boendet?

Ska jag vikta om min portfölj och lägga mer på räntefonder?

Hur skulle ni ha gjort?
Citera
2016-01-20, 13:15
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
Hur vet man om en fond är bra eller inte?
Det vet man inte, därför köper man en billig indexfond.
Citat:
Bör man läsa in sig på vad ett normanbelopp är för något?
Det är en prognos vad det kostar att månadsspara 1000 kronor i månaden i tio år baserat på den genomsnittliga förvaltningskostnaden fem år tillbaks.

Lägre är bättre.
Citat:
Hur vet man vad som är ett bra normanbelopp?
Så lågt som möjligt. Helst noll.
Citat:
Belåningsvärde? Passivt/aktivt förvaltad fond? Nämn gärna några saker som är bra att titta på innan man köper in sig
Belåningsvärde vad Avanza anser att din fond är värd om du vill belåna den, antar jag du menar.

90% av alla aktivt förvaltade fonder underpresterar mot sitt jämförelseindex. Aktiva förvaltare är alltså rätt kassa.

Det finns dock inte alltid indexfonder för de marknader man vill åt. Svenska småbolag tex. Då får man kompromissa. Spiltan Investmentbolag är närmre en småbolagsfond än Avanza Zero, eller vill man betala 1,5% till storbankerna...
Citera
2016-01-20, 13:37
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det vet man inte, därför köper man en billig indexfond.

Det är en prognos vad det kostar att månadsspara 1000 kronor i månaden i tio år baserat på den genomsnittliga förvaltningskostnaden fem år tillbaks.

Lägre är bättre.

Så lågt som möjligt. Helst noll.

Belåningsvärde vad Avanza anser att din fond är värd om du vill belåna den, antar jag du menar.

90% av alla aktivt förvaltade fonder underpresterar mot sitt jämförelseindex. Aktiva förvaltare är alltså rätt kassa.

Det finns dock inte alltid indexfonder för de marknader man vill åt. Svenska småbolag tex. Då får man kompromissa. Spiltan Investmentbolag är närmre en småbolagsfond än Avanza Zero, eller vill man betala 1,5% till storbankerna...

Tack så mycket! Ja att fonden är billig är ju bra, men vad innebär det att en fond är en indexfond? Följer index, men vad betyder det?
Citera
2016-01-20, 14:07
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Tack så mycket! Ja att fonden är billig är ju bra, men vad innebär det att en fond är en indexfond? Följer index, men vad betyder det?
När man säger "index-fond" menar man i stort sett alltid en passivt förvaltad fond, dvs en fond som inte förvaltas av en person utan handel sker automatiskt på något sätt, oftast genom att följa ett index.

Spiltan Investmentbolag är en passivt förvaltad fond, men den följer dock inget index, så den är ett undantag.

En indexfond följer som sagt ett index och det finns mängder med index att välja mellan.

Vanligt index i Sverige är OMXS30, som består av Stockholmsbörsens 30 mest omsatta bolag. Företaget SIX publicerar detta index med återinvesterade utdelningar, det kallas SIX30 Return Index. Avanza Zero följer detta index.

Fördelen är att passivt förvaltade fonder är billiga, och tror man ändå inte att förvaltaren kan prestera bättre än motsvarande index så finns det ingen anledning att betala för nåt man inte får.
Citera
2016-01-20, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaphod-Beeblebrox
Finns det någon sida man kan ha demo-konto för att handla med optioner?

thinkorswim/TD Ameritrade får man 60 dagars paper money konto hos när man registrerar sig. Detta kör jag på för att öva.
Citera
2016-01-20, 16:10
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
När man säger "index-fond" menar man i stort sett alltid en passivt förvaltad fond, dvs en fond som inte förvaltas av en person utan handel sker automatiskt på något sätt, oftast genom att följa ett index.

Spiltan Investmentbolag är en passivt förvaltad fond, men den följer dock inget index, så den är ett undantag.

En indexfond följer som sagt ett index och det finns mängder med index att välja mellan.

Vanligt index i Sverige är OMXS30, som består av Stockholmsbörsens 30 mest omsatta bolag. Företaget SIX publicerar detta index med återinvesterade utdelningar, det kallas SIX30 Return Index. Avanza Zero följer detta index.

Fördelen är att passivt förvaltade fonder är billiga, och tror man ändå inte att förvaltaren kan prestera bättre än motsvarande index så finns det ingen anledning att betala för nåt man inte får.

Okej, så aktivt förvaltad fond = någon sitter och investerar ens pengar och försöker få de att växa?
Passivt förvaltad fond = en dator sitter och följer ett index och gör således bra investeringar?

Då förstår jag att det blir billigare med passivt förvaltade fonder/indexfonder. Men kan inte en indexfond även vara förvaltad av en person? Bara att det är ovanligt.

Och OMXS30 är ett bra index? Skulle du bedöma att Avanza Zero är en bra fond? Fördelarna jag ser är: 1. En passivt förvaltad fond. 2. Ingen förvaltningsavgift 3. Följer OMXS30 (bara en fördel om detta är bra)
Citera
2016-01-20, 16:14
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Hur fungerar det egentligen med aktieutdelning? Som jag förstått det så får man som aktieägare utdelning från de flesta bolag, eller? För man kan väl även på bolagsstämman besluta om att inte ha någon utdelning överhuvudtaget? Sedan vad detta sänder för signaler är ju en annan femma.

Hur mycket ligger utdelningen för stora företag på, till exempel H&M? Brukar utdelning ske årligen, per kvartal eller i enlighet med någon annan period?

Har läst på Wikipedia men har fortfarande rätt så många frågetecken!
Citera
2016-01-20, 16:25
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Okej, så aktivt förvaltad fond = någon sitter och investerar ens pengar och försöker få de att växa? Passivt förvaltad fond = en dator sitter och följer ett index och gör således bra investeringar?
Japp.
Citat:
Då förstår jag att det blir billigare med passivt förvaltade fonder/indexfonder. Men kan inte en indexfond även vara förvaltad av en person? Bara att det är ovanligt.
De flesta aktivt förvaltade fonder följer index väldigt nära. Om inte annat för att ingen förvaltare vill bli beskylld för att skilja sig för mycket från index, och sen har de en massa regler att följa. På gott och ont. "Hedge-fond" är en typ av aktivt förvaltad fond som har större möjligheter att skilja sig från index.
Citat:
Och OMXS30 är ett bra index?
Tja, det är Sveriges 30 mest omsatta bolag på börsen. Om det är bolag man vill ha i sin portfölj så. Nu har tex Fingerprint blivit så omsatt att det lär dyka upp i indexet. Vet inte vad jag tycker om det.
Citat:
Skulle du bedöma att Avanza Zero är en bra fond? Fördelarna jag ser är: 1. En passivt förvaltad fond. 2. Ingen förvaltningsavgift 3. Följer OMXS30 (bara en fördel om detta är bra)
Ja, det är en bra fond. Jag tycker den är något för smal för att ha hela sitt kapital i bara Avanza Zero. Jag har 1/3 av mina pengar i den.
Citat:
Hur fungerar det egentligen med aktieutdelning? Som jag förstått det så får man som aktieägare utdelning från de flesta bolag, eller? För man kan väl även på bolagsstämman besluta om att inte ha någon utdelning överhuvudtaget? Sedan vad detta sänder för signaler är ju en annan femma.

Många företag gör det, ja.
Citat:
Hur mycket ligger utdelningen för stora företag på, till exempel H&M? Brukar utdelning ske årligen, per kvartal eller i enlighet med någon annan period?
I Sverige brukar det ske årligen. Kalendrar:
https://www.avanza.se/placera/foreta...delningar.html
http://www.dollarkursen.com/utdelningar.html

Senast delade HM ut 9,75 kronor. Står på Avanza på varje akties sida.
Citera
2016-01-20, 17:16
Medlem
Hej, är ny inom aktier men tycker det är intressant och ska försöka börja spara lite i det.

Har en fråga, har funderat på att köpa lite i Nordea men såg på avanza att det finns nordea i Sverige, Danmark och i Finland.

Vilken aktie ska man köpa? och varför?

Tack på förhand
Citera
2016-01-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toppbiten
Hej, är ny inom aktier men tycker det är intressant och ska försöka börja spara lite i det.

Har en fråga, har funderat på att köpa lite i Nordea men såg på avanza att det finns nordea i Sverige, Danmark och i Finland.

Vilken aktie ska man köpa? och varför?

Tack på förhand

Sverige.

Anledning: Billigare courtage, inga växlingsavgifter, ingen valutaexponering.
Citera
2016-01-20, 18:15
Medlem
Hej, jag har en fråga ang. utländsk källskatt.

Jag fick den 18 januari en utdelning från Realty Income som det drogs utländsk källskatt på.
Se bifogad bild: http://i.imgur.com/PW4yEjM.png

Det står ju att utdelningen är totalt 8,16 SEK, och att skatten är 1,22 SEK.
Är det då 8,16-1,22=6,94 SEK som jag EGENTLIGEN erhållit? 6,94 är alltså netto-utdelningen?

Med andra ord; räknas skatten på 15% bort från summan som står under erhållen utdelning eller är erhållen utdelning efter skatt?

Sen visst är det så att man så småningom kommer få tillbaka källskatten om man har en KF hos Avanza?

Hade uppskattat om någon kunde förtydliga lite för mig.

Mvh J
Citera
2016-01-21, 14:38
Medlem
Er-nests avatar
Jag har en fråga angående utländska aktier. Om jag till exempel väljer att köpa en aktie för 1 dollar vilket motsvarar 8,53 kronor för tillfället, kommer jag då få sälja aktien för samma kurs i framtiden eller påverkas min affär av hur USD/SEK utvecklar sig ?

Jag köper till exempel aktier för 10 000kr. En aktie kostar 8,53kr, vilket innebär att jag får 1172 stycken. Om dollarkursen rasar till 7kr tappar jag alltså ca 1800kr/18% för att jag är exponerad mot USD.

Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in