Citat:
Ursprungligen postat av
Aspackad-huggorm
Okej, så aktivt förvaltad fond = någon sitter och investerar ens pengar och försöker få de att växa? Passivt förvaltad fond = en dator sitter och följer ett index och gör således bra investeringar?
Japp.
Citat:
Då förstår jag att det blir billigare med passivt förvaltade fonder/indexfonder. Men kan inte en indexfond även vara förvaltad av en person? Bara att det är ovanligt.
De flesta aktivt förvaltade fonder följer index väldigt nära. Om inte annat för att ingen förvaltare vill bli beskylld för att skilja sig för mycket från index, och sen har de en massa regler att följa. På gott och ont. "Hedge-fond" är en typ av aktivt förvaltad fond som har större möjligheter att skilja sig från index.
Citat:
Och OMXS30 är ett bra index?
Tja, det är Sveriges 30 mest omsatta bolag på börsen. Om det är bolag man vill ha i sin portfölj så. Nu har tex Fingerprint blivit så omsatt att det lär dyka upp i indexet. Vet inte vad jag tycker om det.
Citat:
Skulle du bedöma att Avanza Zero är en bra fond? Fördelarna jag ser är: 1. En passivt förvaltad fond. 2. Ingen förvaltningsavgift 3. Följer OMXS30 (bara en fördel om detta är bra)
Ja, det är en bra fond. Jag tycker den är något för smal för att ha hela sitt kapital i bara Avanza Zero. Jag har 1/3 av mina pengar i den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aspackad-huggorm
Hur fungerar det egentligen med aktieutdelning? Som jag förstått det så får man som aktieägare utdelning från de flesta bolag, eller? För man kan väl även på bolagsstämman besluta om att inte ha någon utdelning överhuvudtaget? Sedan vad detta sänder för signaler är ju en annan femma.
Många företag gör det, ja.
Citat:
Hur mycket ligger utdelningen för stora företag på, till exempel H&M? Brukar utdelning ske årligen, per kvartal eller i enlighet med någon annan period?
I Sverige brukar det ske årligen. Kalendrar:
https://www.avanza.se/placera/foreta...delningar.html
http://www.dollarkursen.com/utdelningar.html
Senast delade HM ut 9,75 kronor. Står på Avanza på varje akties sida.