2016-01-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klas.svensson
Tack för tipset Men om du kollar på sista steget till näst sista steget, Jag förstår inte hur jag kan lägga in dividerat med cos^2v
Det kan du göra därför att det alltid går att multiplicera ett bråk med 1, dvs att förlänga täljare och nämnare med f(a)/f(a), där f(a) är en godtycklig funktion, i detta fall vald till just cos^2v. Att just den valdes är för att det ger lätthanterliga kvoter för att visa det du ville visa, men det är inte helt trivialt att se det. Med lite övning (eller ganska mycket) så lär du dig med tiden att se lämpliga förlängningar för vad du vill visa samt några vanliga omskrivningar värda att pröva för de fall där du inte ser vad som passar direkt.
Citera
2016-01-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Det kan du göra därför att det alltid går att multiplicera ett bråk med 1, dvs att förlänga täljare och nämnare med f(a)/f(a), där f(a) är en godtycklig funktion, i detta fall vald till just cos^2v. Att just den valdes är för att det ger lätthanterliga kvoter för att visa det du ville visa, men det är inte helt trivialt att se det. Med lite övning (eller ganska mycket) så lär du dig med tiden att se lämpliga förlängningar för vad du vill visa samt några vanliga omskrivningar värda att pröva för de fall där du inte ser vad som passar direkt.

Tack Linara. Ska man bara försöka se vad som passar in på alla olika uppgifter alltså? Det finns ingen mall vad man ska kolla efter?
Citera
2016-01-19, 22:41
Medlem
Citat:
Kanske jag som missar något uppenbart, men kan du förklara det fetstilade steget?

Varifrån kommer cos^2v?

Hur kan du se att du ska dividera med cos^2v? Har du några tips på hur man ska börja med uppgifterna? t.ex. förlänga till samma nämnare som steg 1 eller något? Eller finns det några sådana tips?
Jag har sinv*cosv i täljaren. Jag vill ha tanv = sinv/cosv. Hur får jag det? Jo, genom att dividera med cos^2v. Men då måste jag göra samma sak i nämnaren. Så då gör jag det. Oj, vilken "tur" jag hade. När nämnaren divideras med cos^2v får jag precis vad jag vill ha där också.
Citera
2016-01-19, 22:49
Medlem
Citat:
Tack Linara. Ska man bara försöka se vad som passar in på alla olika uppgifter alltså? Det finns ingen mall vad man ska kolla efter?
Nej, det finns ingen mall som passar alla uppgifter. Däremot finns några omskrivningar som är vanligare inom varje fält man arbetar med. Vilka det är lär man sig genom att arbeta med området.

När det gäller trigonometriska funktioner är definitionerna av sin, cos och tan väldigt bra att kunna utantill, samt trigonometriska ettan, sin^2(v)+cos^2(v)=1 (som är lätt att härleda, men skall du göra det eller kolla i formelsamlingen varje gång tar det tid). Övriga formler man med tiden lär sig är ju självklart också bra.

Dock räcker det inte att enbart kunna formlerna utantill utan det krävs övning och erfarenhet för att se hur man kan manipulera ett givet uttryck så att det blir till ett annat, vilket du håller på att skaffa dig genom eget arbete och genom exempel från andra när du hänger med här i trådarna även på andras uppgifter.
Citera
2016-01-19, 22:53
Medlem
Hej sitter med denna uppgift;

Sträckan DC är en bisektris. Bestäm sträckan AD.

http://draw.to/DYLh22

Jag tänker att man ska ta Pythagoras sats här möjligen?

Men hur?

Uppställningen 5 + X^2 + 15 = 18, slutar med att X skulle bli minus. Men x ska bli 6.

Tacksam för hjälp!
Citera
2016-01-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philliam
Hej sitter med denna uppgift;

Sträckan DC är en bisektris. Bestäm sträckan AD.

http://draw.to/DYLh22

Jag tänker att man ska ta Pythagoras sats här möjligen?

Men hur?

Uppställningen 5 + X^2 + 15 = 18, slutar med att X skulle bli minus. Men x ska bli 6.

Tacksam för hjälp!
Du har ingen rätvinklig triangel så att använda Pythagoras sats rakt av är inte möjligt. Finns det någon annan sats som passar bättre på det som är okänt? Du har ju två kända sidor i en av deltrianglarna och en sida + x i den andra. Vilka satser känner du till som relaterar sidlängder i trianglar till varandra?
Citera
2016-01-20, 11:03
Medlem
(a) xz+yz = (x + y)z
(b) x < y => x−z < y−z
(c) (x + y)^2 <=> x^2+2 xy+y^2

stämmer som jag gjorde?
Citera
2016-01-20, 12:52
Medlem
En kula slår med hastigheten v₀ in i en mjuk vägg av ett material, som kan antas ge kulan en retardation som är proportionell mot hastigheten. Sök sambandet mellan hastigheten v₀, väggens tjocklek b och proportionalitetskonstanten k om kulan nätt och jämnt skall kunna tränga igenom väggen.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa upp den lämpliga differentialekvationen. Jag antar att v är en funktion av materialets tjocklek x och när x = b gäller v = 0.

Mitt försök: v' = kv ⇔ v' - kv = 0 ⇔ e(-kx)v' - e(-kx)kv = (e(-kx)v)' = 0 ⇔ e(-kx)v = v₀ ⇔ v = v₀e(kx). Det verkar bli fel då inget x ger v = 0. Ska x betraktas som en funktion av tiden t så att kedjeregeln tillämpas?
Senast redigerad av kreativtnamn123 2016-01-20 kl. 12:55.
Citera
2016-01-20, 13:20
Medlem
x-> -Oändligheten

sqrt(x^2+x) -x

Hur kan svaret bli onädligheten?
Citera
2016-01-20, 13:41
Medlem
Det var fel, ignorera mitt svar.
Senast redigerad av kreativtnamn123 2016-01-20 kl. 13:50.
Citera
2016-01-20, 14:13
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
x-> -Oändligheten

sqrt(x^2+x) -x

Hur kan svaret bli onädligheten?

Förläng med sqrt(x^2+x)+x:

=> (x^2+x-x)/(sqrt(x^2+x)+x)=x^2/(sqrt(x^2+x)+x) skriv nu x^2+x som x^2(1+1/x) och då är sqrt(x^2+x)=|x|*sqrt(1+1/x) vilket ger:

x^2/(|x|*sqrt(1+1/x)) nu om x -> -oo är |x|=-x och vi står vid:

-x/sqrt(1+1/x) när x -> -oo.
Citera
2016-01-20, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenking10
(a) xz+yz = (x + y)z
(b) x < y => x−z < y−z
(c) (x + y)^2 <=> x^2+2 xy+y^2

stämmer som jag gjorde?
Hur lyder uppgiften? Om du skulle placera ut =, => eller <=> så har du ett rätt och två fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in