Citat:
Helheten? Vad sägs om REALITETEN? Ordet du letar efter är BOKFÖRING. Där redovisas vinst och förlust på olika affärer, och det som hamnar längst ner under strecket är antingen vinst eller förlust, och DEN delen vinstbeskattas eller inte. Men jag håller fortfarande inte med om att alla möjliga fjantar ska kunna göra avdrag när de gjort en förlust. Jag vet att det kan vara svårt när man precis startat ett företag att inte göra en förlust nåt är eller två, men har man gjort en förlust i 5-10 år är det kanske dags att se sig om efter en annan sysselsättning. Hur som helst leder nuvarande regler till att banker, stora bolag och rika privatpersoner kan ta alldeles för stora risker och gömma sina tillgångar i skatteparadis och det är vi vanliga skattebetalare som får notan. Problemet är att du inte ser helheten. Ett bolag/person som gör X antal affärer under ett år där en del är vinst, och en del är förlust ska enligt dig betala skatt på alla vinsterna utan att dra av förlusterna. Detta innebär om att ifall X gjort:
5 affärer med vinst på totalt 10K samt 1 affär med förlust på 10K så ska de ändå betala vinstskatt trots att nettot under året är 0. Han har alltså inte tjänat något under året. Men med ditt sätt och se på det ska staten vara där och plocka skatt på vinsten och sen strunta i att personen ändå inte gått med riktigt vinst.
Det blir en orättvis straffskatt. Det skulle leda till att flertalet familjeföretag, privatpersoner skulle sakta urholkas och tvingas sälja av delar av sina tillgångar för att betala för en vinst de inte har.
5 affärer med vinst på totalt 10K samt 1 affär med förlust på 10K så ska de ändå betala vinstskatt trots att nettot under året är 0. Han har alltså inte tjänat något under året. Men med ditt sätt och se på det ska staten vara där och plocka skatt på vinsten och sen strunta i att personen ändå inte gått med riktigt vinst.
Det blir en orättvis straffskatt. Det skulle leda till att flertalet familjeföretag, privatpersoner skulle sakta urholkas och tvingas sälja av delar av sina tillgångar för att betala för en vinst de inte har.
Jag misstänker att du inte vet hur man driver ett företag för att du inte vet nånting om bokföring så jag undrar varför du inte väljer att stå på den svages - din eget - sida.
Om vi hade haft förmögenhetsskatt hade det blivit så som du säger. Då hade den som sitter på pengarna utan att investera (utan att göra vinst) fått sälja av tillgångar för att betala skatten. Samma sak med den nyliberala tanken att beskatta egendom i stället för inkomst. Då kan du tvingas sälja fastigheten för att betala skatten om inkomsten inte räcker till. Det går emot principen att betala efter förmåga för allt av värde är ju bundet i egendom.
Bra att såna losers går i konkurs och inte blir subventionerade med skattepengar så nya mer effektiva företag kan ta plats.