2016-01-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckhartTolle
Variansen är inte alls till hans favör

Hur menar du då? Variansen kan väl tillfälligt vara till din fördel eller till din nackdel, är väl ytterst osannolikt att man inte har någon varians när man spelar poker?
Citera
2016-01-18, 23:00
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
Sjalvklart tjanar framgangsrika daytraders mer. Enkel ekvation da det viktigaste ar att sa snabbt som mojligt vill veta nar man har fel. Det ar en daytraders framsta uppgift. Manga traders plockar ut miljoner usd manadsvis. De ar uppskattningsvis ratt +70% av sina trades och vinsterna ar oftast dubbla eller tredubble i genomsnitt gentemot forlust affarerna. Sen kan du multiplicera konto storlek med 50-100x leverage och att daytraders soker ca 0.25-0.5 % avkastning per trade i genomsnitt och kan ta 5-20 trades om dagen.

Tror det var Soros som sa, "jag har inte ratt oftare an andra, men jag ar snabbare med att veta nar jag har fel." Problemet ar att det ar dyrt att lara sig och darav branner sig uppskattningsvis 95% av de som verkligen forsoker och i princip alla som inte verkligen gar in for det.

Se filmen om Paul Tudor Jones den ar ganska intressant.

Bra sagt! Det är precis det jag försökt argumentera för i tråden, utan vidare framgång.

Trading handlar inte om att man vet i vilken riktning marknaden kommer att gå. Systemet varken börjar eller slutar med en strategi för hur man bemöter marknaden. En stor del av ens eventuella framgång har med risk och money management att göra, något som folk oftast förbiser då gemena man oftast ser strategin - själva grunden till valet att gå lång eller kort - som det enda vitala i ett tradingsystem.

Framgångsrika traders vet lika lite om var marknaden kommer vara om 10 minuter som vilken annan; skillnaden ligger i att tradern - på ett strukturerat och skickligt sätt - väljer en marknadstro som har störst sannolikhet att vara rätt, men som givetvis inte alltid är det. Sin statistiska edge är bara viktig i det initiala skedet, men själva traden består av fler delar än bara ett exekverande av en köp-/säljorder. Att hantera den under tiden, med hjälp av risk och regler för money management, kan man få ett positivt resultat som är regelbundet lönsamt över tiden.

Det handlar om att ta kalkylerande risker, helt enkelt.
Citera
2016-01-18, 23:02
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Jesse Livermore sköt väl sig och då var han helt pank för andra gången. Bra exempel.

Han blev bankrutt och åter stenrik ett flertal gånger, typ fyra eller fem gånger. Lär dig fakta innan du försöker hitta hål i ett argument, tack.

Att han tog självmord förringar väl inte hans tidigare framgångar? Om Buffett skulle ta självmord imorgon, hade han tappat sin status som en av världens främsta investerare?

Om du inte har något att komma med så skit i att kommentera.
Citera
2016-01-18, 23:03
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Frågan i TS är ju iofs ställd på ett sätt som öppnar för diskussion.

Visst finns det säkert några få daytraders som tjänar mer än andra när det kommer till värdepapper men vad betyder det? Att alla daytraders tjänar mer än andra på värdepapper??

Dina drömmar om att daytraders plockar ut miljontals usd varje månad känns rätt så uppe i det blå, Soros är för övrigt ingen daytrader heller.

Att trading isig kan löna sig håller jag med om men då handlar det knappast om dagsperspektivet där det torde vara en extremt liten klick som lyckas men som man aldrig hört talas om. Nämn en enda rik och känd daytrader vid namn?

Långsiktiga investerare som troligen tjänat mer än de flesta daytraders är det inte så svårt att hitta.
Det ar ju det jag svarar, las igen. +90% branner allt. De som lyckas tjanar betydligt mer, vissa far kultstatus och varvar ner genom att starta hedgefond for att de inte orkar tempot i langden.
Soros, Paul Tudor Jones, Jim Rodgers etc etc borjade alla sin bana som daytraders.
Senast redigerad av hakansukkur 2016-01-18 kl. 23:08.
Citera
2016-01-18, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Han blev bankrutt och åter stenrik ett flertal gånger, typ fyra eller fem gånger. Lär dig fakta innan du försöker hitta hål i ett argument, tack.

Att han tog självmord förringar väl inte hans tidigare framgångar? Om Buffett skulle ta självmord imorgon, hade han tappat sin status som en av världens främsta investerare?

Om du inte har något att komma med så skit i att kommentera.

Oj, verkar ha varit en öm tå jag trampade på?

Nej om Buffet tog sitt liv imorgon så skulle han fortfarande ha varit en av de rikaste i världen och det helt utan hjälp av daytrading.

Jag tycker att du använde Livermore som ett bra exempel för att motsäga dig själv i frågan, synd bara att du inte förstod det själv.

Eller menar du att det är en framgångshistoria, att som daytrader, förlora hela sitt kapital emellanåt? Och sen skjuta sig när man är pank?

Ja det bevisar ju verkligen att daytraders tjänar mer än andra på daytrading!
Senast redigerad av Som-nam-na 2016-01-18 kl. 23:12.
Citera
2016-01-18, 23:16
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Oj, verkar ha varit en öm tå jag trampade på?

Nej om Buffet tog sitt liv imorgon så skulle han fortfarande ha varit en av de rikaste i världen och det helt utan hjälp av daytrading.

Jag tycker att du använde Livermore som ett bra exempel för att motsäga dig själv i frågan, synd bara att du inte förstod det själv.

Eller menar du att det är en framgångshistoria, att som daytrader, förlora hela sitt kapital emellanåt? Och sen skjuta sig när man är pank?

Ja det bevisar ju verkligen att daytraders tjänar mer än andra på daytrading!

På vilket sätt motsäger jag mig själv? Du fick ett exempel på en rik trader, jag gav dig en. Den enda som motsäger sig själv är väl du när du inte ens har tillräcklig bakgrundsfakta till dina anklagelser. Bevisa gärna att jag har fel.
Citera
2016-01-18, 23:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Jesse Livermore berättar i sin bok sin strategi med några få ord. Följ tickern och bevaka viktiga nivåer, held bid -> lång och held offer -> kort. Han var en av marknadens rikaste traders.
Han följde inte sina egna regler ens. Och om den är vad du skriver så var det ju tur det.

Att shorta dagen innan San Francisco-jordbävningen 1906, lyckades han det mha candlesticks eller?
Citat:
Som sagt, finns många framgångsrika traders. Jesse Livermore, för att nämna ett exempel, var 10 gånger rikare än vad du eller jag förmodligen någonsin kommer att bli i våra liv. Men hade hade förstås tur, du är ju expert på detta. Hatten av!
Ja, han hade en jävla tur. Och en jävla otur. Det blir lätt så när man tar extrema risker.

"Många traders", jo tjena.
Citera
2016-01-18, 23:28
Medlem
Citat:
På vilket sätt motsäger jag mig själv? Du fick ett exempel på en rik trader, jag gav dig en. Den enda som motsäger sig själv är väl du när du inte ens har tillräcklig bakgrundsfakta till dina anklagelser. Bevisa gärna att jag har fel.

Inte tillräckligt med bakgrundsfakta? Det är säkert 15 år sedan jag läste Lefevre´s bok och vad jag minns varder 2 ggr Jesse var riktigt pank, du säger 4 eller 5?? Har du inte koll på fakta lille vän?

Minns att boken var intressant men inte så som den framställs, Livermore dog pank och är knappast någon förebild eller något jag memorerar i detalj. Det är en berättelse om en tragisk person framför allt.

En sak jag minns väl är däremot hur Livermore talade om "sitting" som en av orsakerna till hans vinster, alltså inte daytrading.

Jag tvivlar på att du är en person som låter dig nedslås av att bemötas med bevis så jag tror jag avstår.
Citera
2016-01-18, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera
Hur menar du då? Variansen kan väl tillfälligt vara till din fördel eller till din nackdel, är väl ytterst osannolikt att man inte har någon varians när man spelar poker?

Variansen är opersonlig.
Citera
2016-01-18, 23:42
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Att shorta dagen innan San Francisco-jordbävningen 1906, lyckades han det mha candlesticks eller

Han studerade flödet, inte grafer.
Citera
2016-01-18, 23:46
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Han studerade flödet, inte grafer.
Richter-skalan alltså.

Du är för rolig.

Vet du alls vad du pratar om?
Citera
2016-01-18, 23:50
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Richter-skalan alltså.

Du är för rolig.

Vet du alls vad du pratar om?

Haha, jag tror vi har en liten komiker i ledet. Varför frågar du saker du inte ens vill ha svar på? Märklig humor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in