Citat:
Ursprungligen postat av
hakansukkur
Sjalvklart tjanar framgangsrika daytraders mer. Enkel ekvation da det viktigaste ar att sa snabbt som mojligt vill veta nar man har fel. Det ar en daytraders framsta uppgift. Manga traders plockar ut miljoner usd manadsvis. De ar uppskattningsvis ratt +70% av sina trades och vinsterna ar oftast dubbla eller tredubble i genomsnitt gentemot forlust affarerna. Sen kan du multiplicera konto storlek med 50-100x leverage och att daytraders soker ca 0.25-0.5 % avkastning per trade i genomsnitt och kan ta 5-20 trades om dagen.
Tror det var Soros som sa, "jag har inte ratt oftare an andra, men jag ar snabbare med att veta nar jag har fel." Problemet ar att det ar dyrt att lara sig och darav branner sig uppskattningsvis 95% av de som verkligen forsoker och i princip alla som inte verkligen gar in for det.
Se filmen om Paul Tudor Jones den ar ganska intressant.
Bra sagt! Det är precis det jag försökt argumentera för i tråden, utan vidare framgång.
Trading handlar inte om att man vet i vilken riktning marknaden kommer att gå. Systemet varken börjar eller slutar med en strategi för hur man bemöter marknaden. En stor del av ens eventuella framgång har med risk och money management att göra, något som folk oftast förbiser då gemena man oftast ser strategin - själva grunden till valet att gå lång eller kort - som det enda vitala i ett tradingsystem.
Framgångsrika traders vet lika lite om var marknaden kommer vara om 10 minuter som vilken annan; skillnaden ligger i att tradern - på ett strukturerat och skickligt sätt - väljer en marknadstro som har störst
sannolikhet att vara rätt, men som givetvis inte alltid är det. Sin statistiska edge är bara viktig i det initiala skedet, men själva traden består av fler delar än bara ett exekverande av en köp-/säljorder. Att hantera den under tiden, med hjälp av risk och regler för money management, kan man få ett positivt resultat som är regelbundet lönsamt över tiden.
Det handlar om att ta kalkylerande risker, helt enkelt.