2016-01-18, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du bara typ glömmer att arbetslösheten halverats i USA och BNP stigit, transportsektor som njuter av låga energipriser? USA är knappast det land som behöver oroa sig nu. Kina och hela BRICS utom Indien har klappat igenom big time. Kina kan fortsätta ned kraftigt om de har dåliga siffror imorgon men deras siffror är kraftigt friserade, kan ta ett tag innan folk räknar fram de riktiga siffrorna.

USA har stängt imorgon. På tisdag får vi se reaktionen där. Svenska börsen blir det väl nedgång för. -30% på ett halvår innan det vänder. Redan 10% ned.

Vettig läsning faktiskt. Dock räknar du inte in en Brexit.
Citera
2016-01-18, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Sedan vet jag inte om det där med vidskeplighet. Är det en ren slump, menar du, att börsen har kraschat typ vart sjunde till nionde år sedan vet inte hur länge? Du tänker räkna med att det är en slump och just denna gång blir det alltså inget?

Vad skulle det annars vara? Att det finns en magisk klocka någonstans som avgör när det blir en börskrasch?
Citera
2016-01-18, 04:10
Medlem
Börsen kommer att krascha ordentligt, har ni inte sett inledningen, det ser ut så här varje gång, ni som är smarta tar ut era slantar nu, skit i att ni förlorat 10-20 procent, raset kommer snart.

Det här upprepas med jämna mellanrum ( 7-9 år ) det är helt enkelt ett sätt för rikisar att bli ännu rikare.
Citera
2016-01-18, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WashingtonPost
Börsen kommer att krascha ordentligt, har ni inte sett inledningen, det ser ut så här varje gång, ni som är smarta tar ut era slantar nu, skit i att ni förlorat 10-20 procent, raset kommer snart.

Det här upprepas med jämna mellanrum ( 7-9 år ) det är helt enkelt ett sätt för rikisar att bli ännu rikare.

"det ser ut så här varje gång" utveckla gärna!
Citera
2016-01-18, 06:36
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Du bara typ glömmer att arbetslösheten halverats i USA och BNP stigit,

Arbetslösheten är en eftersläpande indikator, folk får inte sparken förrän paniken satt in och som sagt BNP-tillväxten sjunker kraftigt: Q4 estimeras till 0,1%, Q1 kommer antagligen att visa negativ tillväxt.

Citat:
transportsektor som njuter av låga energipriser?

Och ändå går den på knäna. Inte ett bra tecken.

Citat:
USA är knappast det land som behöver oroa sig nu. Kina och hela BRICS utom Indien har klappat igenom big time. Kina kan fortsätta ned kraftigt om de har dåliga siffror imorgon men deras siffror är kraftigt friserade, kan ta ett tag innan folk räknar fram de riktiga siffrorna.

USA har stängt imorgon. På tisdag får vi se reaktionen där. Svenska börsen blir det väl nedgång för. -30% på ett halvår innan det vänder. Redan 10% ned.

Jag håller inte med om USA.
Citera
2016-01-18, 06:41
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Vad skulle det annars vara? Att det finns en magisk klocka någonstans som avgör när det blir en börskrasch?

Slump och magisk klocka är alltså de alternativen du kan komma på.
Citera
2016-01-18, 10:50
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Slump och magisk klocka är alltså de alternativen du kan komma på.

Vilka fler alternativ kommer du på?
Citera
2016-01-18, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome

Någon magisk klocka finns ju inte och det är samtidigt ingen slump att börser stiger och stiger för att sedan rasa.
Citera
2016-01-18, 17:31
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Arbetslösheten är en eftersläpande indikator, folk får inte sparken förrän paniken satt in och som sagt BNP-tillväxten sjunker kraftigt: Q4 estimeras till 0,1%, Q1 kommer antagligen att visa negativ tillväxt.
Du gör du en bedömning som ingen annan gör, och självklart är din siffra för Q4 också helt fel. Se min fråga nedan om dina siffror. Du har inte en siffra rätt.
http://www.tradingeconomics.com/united-states/gdp-growth/forecast
Kod:
United States GDP  Last    Q1/16   Q2/16
GDP Growth Rate     2        1.5      2    

Citat:
Och ändå går den på knäna. Inte ett bra tecken.
Ur vilken mörk plats har du dragit de siffrorna?

Citat:
Jag håller inte med om USA.
Då får du läsa på lite och inte bara komma med ogrundade åsikter.
Senast redigerad av Xelious 2016-01-18 kl. 17:40.
Citera
2016-01-18, 18:53
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Du gör du en bedömning som ingen annan gör, och självklart är din siffra för Q4 också helt fel. Se min fråga nedan om dina siffror. Du har inte en siffra rätt.
http://www.tradingeconomics.com/united-states/gdp-growth/forecast
Kod:
United States GDP  Last    Q1/16   Q2/16
GDP Growth Rate     2        1.5      2    
.

Jag skrev BNP för Q4, du citerar för annualiserat, men visst estmiaten skiljer sig, verkligheten kommer att visa vem som hade rätt, jag tittade på JPMorgans reviderade estimat som faktiskt är precis 0,1% för Q4.
Citat:
Ur vilken mörk plats har du dragit de siffrorna?

Vilka siffror?

Citat:
Då får du läsa på lite och inte bara komma med ogrundade åsikter

Vi får se. Jag återkommer i oktober när vi har facit.
Citera
2016-01-18, 18:56
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome

Kan det vara så att en konjunkturcykel har vissa faser?
Citera
2016-01-18, 22:06
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Kan det vara så att en konjunkturcykel har vissa faser?

...och att dessa faser avlöser varandra mha kausalitet (det tredje alternativet till magi och slump alltså). Ofta när vi har att göra med kausalitet så bestäms tiden skeendet tar av ett antal olika faktorer som kan variera eller vara samma från gång till gång (till skillnad från slumpen eller magin där det kan vara fullständigt arbiträrt hur lång tid saker tar). Nu har det visat sig att i detta skeende så verkar det som att tillräckligt många faktorer tar ungefär lika lång tid för att vi skall se ett mönster. Ungefär så tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in