Citat:
Ursprungligen postat av
haxer
Vad ser du som positivt just nu om vi pratar börs? Vad tror du om Irans olja när den kommer ut på marknaden?
Gjorde en nulägesanalys precis innan nyåret, går att läsa
här. Där kom jag fram till att man bör dra ner på index exponeringen och gå mer mot "stock picking". Jag tror exponering mot mining/energi capex kan vara dåligt i dagsläget. Således är jag negativ till OMX30 som helhet men positiv till Sverige exponering, som man kan få på de mindre listorna. Dock är värderingen stundtals utmanande där, värt att ha i åtanke.
Angående oljan tror jag att det kan få oanade konsekvenser om den skulle gå ner ytterligare. Det kan slå mot banker i värsta fall, rädsla på den här fronten har man redan kunnat ana på high yield bond marknaden som krashade i slutet av förra året.
Men allt är inte negativt, se jobbstatistiken från USA förra veckan. Det är tydligt att marknaden väljer att fokusera på det negativa för tillfället. Rapportsäsongen som börjar nu om några veckor kommer bli väldigt intressant.
En annan viktig faktor som talar för börsen är de extremt låga räntorna som kommer vara låga en betydande tid framöver. Vad ska alla göra med pengarna som säljer nu för fulla muggar? Sitta på cash tills räntorna går upp/börsen går ner? Redan nu är direktavkastningen i många large-cap bolag historiskt höga. Titta på en graf direktavkastning/riskfri ränta, spreaden kommer öka. Om man tror på en total kollaps och på så vis sänkta utdelningar så förstår jag resonemanget men det "caset" har inte mycket på fötterna just nu. Nu när rapportsäsongen börjar och det skulle visa sig att vinsterna inte blir så allvarligt drabbade av världskonjunkturen så tror jag det kan bli svårt att sitta på cash när man kan få en yield på 5-7%.