2016-01-15, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.holk
Har fått min diagnos ADD och har provat concerta i två veckor, har fått självmordstankar och annat negativt träffade min sjuksyster och han tyckte att vi skulle avbryta direkt första veckan tog jag 18 mg sedan 36 mg det var då ångesten kom.. Ska få prova elevanse nu han ska prata med läkare på torsdag ska bli spännande! nämnde nåt om metamina men då blev han nästan sur och sa att Elevanse ersätter Metamina, skulle vilja ha nåt som speedar på lite på morgonen för jag är väldigt morgontrött och seg! Äter även lyrica sedan tidigare 400 mg och zopiklon till natten kan det funka med både lyrican och Elevanse? Mycket som snurrar i huvudet nu sry för särskrivningen ... allt i samma mening typ

Kan du beskriva av du menar med självmordstankar? Hur började det etc etc.

Vet inte riktigt vad som menas med självmordstankar. alltså alla har väl tänkt på det någon gång, men de gånger jag har tänkt på de så är de inget jag har velat göra. samt att de inte skulle lösa något. plus att de finns så mycket kul som man inte kommer kunna göra/uppleva för att man är död.
Citera
2016-01-15, 10:38
Medlem
Ska träffa en psykolog idag för att eventuellt vara med på en utbildning/kurs ang ADD/ADHD på 12 veckor, de är något gruppmöte 1 gång i veckan.
Och dagens möte verkar vara för att bedöma om man vill gå eller passar, jag vet inte riktigt.
De kallar denna kurs en "behandling".

Någon som känner till liknande saker eller gått på detta?
Citera
2016-01-16, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bexabo
Ska träffa en psykolog idag för att eventuellt vara med på en utbildning/kurs ang ADD/ADHD på 12 veckor, de är något gruppmöte 1 gång i veckan.
Och dagens möte verkar vara för att bedöma om man vill gå eller passar, jag vet inte riktigt.
De kallar denna kurs en "behandling".

Någon som känner till liknande saker eller gått på detta?

Jag har gått i disskussionsgrupper kan man säga.. jag tyckte det var ganska bra och intressant då det var personer i ens egna ålder som fick berätta sina egna erfarenheter osv ang det aktuella ämnet. För min del så gav det mig mycket och att man fick en mera ingående förståelse hur det kan te sig för olika personer och i olika situationer. Så jag var nöjd med deltagandet.. absolut!
Citera
2016-01-18, 05:58
Medlem
Barnflods avatar
Vilken hjälp erbjuds egentligen till personer med add? Centralstimulantia och kbt inriktad på att organisera vardagen? Min problematik tangerar i princip diagnosen och det var länge tal om utredning innan de plötsligt upptäckte att något sådant inte kan genomföras på grund av min "komplexa barndom". Tänker mig att jag kanske kan få liknande hjälp ändå, om än inte på kemisk väg. Har svårt att fokusera och är väldigt oorganiserad, bl.a.
Senast redigerad av Barnflod 2016-01-18 kl. 06:05.
Citera
2016-01-18, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod
Vilken hjälp erbjuds egentligen till personer med add? Centralstimulantia och kbt inriktad på att organisera vardagen? Min problematik tangerar i princip diagnosen och det var länge tal om utredning innan de plötsligt upptäckte att något sådant inte kan genomföras på grund av min "komplexa barndom". Tänker mig att jag kanske kan få liknande hjälp ändå, om än inte på kemisk väg. Har svårt att fokusera och är väldigt oorganiserad, bl.a.

Vanligast är medicinering i kombination av samtalsterapi för dem flesta om man ska dra ett generellt snitt över dem som får hjälp.
Citera
2016-01-20, 12:12
Medlem
Jag påbörjar min utredning imorgon, är sjukt nervös.
Det är första intervjun som ska göras, tidigare har jag gjort hjärntesterna EEG och MR tror jag de heter och det har hittats en patologisk förändring i hjärnan som de inte kan förklara.

Kan någon beskriva hur första intervjun går till och vilken sorts tester man ska göra?
Jag försöker alltid anstränga mig till max och framstå så normal som möjligt så jag nästan somnar när jag träffar läkare och liknande, är det en nackdel att anstränga sig när man gör testerna?
Citera
2016-01-20, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarMarius
Jag påbörjar min utredning imorgon, är sjukt nervös.
Det är första intervjun som ska göras, tidigare har jag gjort hjärntesterna EEG och MR tror jag de heter och det har hittats en patologisk förändring i hjärnan som de inte kan förklara.

Kan någon beskriva hur första intervjun går till och vilken sorts tester man ska göra?
Jag försöker alltid anstränga mig till max och framstå så normal som möjligt så jag nästan somnar när jag träffar läkare och liknande, är det en nackdel att anstränga sig när man gör testerna?

Intressant! Jag vet inte riktigt vad det översta innebär som du skriver om.. (Men jag hade ju givetvis kunnat googla det om ja hade velat).

Du ska absolut inte anstränga dig.. då blir ju allting helt uppåt väggarna felaktigt och till en stor nackdel. Du ska vara dig själv bara för att va så bra och sanningsenliga resultat som möjligt!

Jag märkte inte av eller tänkte inte på vad testerna gick ut på faktiskt.. dem prövade en på olika saker under olika tidpunkter, kan man säga.

Dem gör olika tester vid olika tidpunkter på dina förmogor kan man säga.. Sedan så sammanställs resultatet efter dem olika test tidpunkterna.

DU måste ha ett grymt tååååååålamod!! För det tar sjuuuukt lång tid! & särskillt om du är anställd under tiden som du genomgår detta.. så måste du ha en arbetsgivare med tålamod av guld.
Senast redigerad av joffen87 2016-01-20 kl. 14:44.
Citera
2016-01-20, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarMarius
Jag antar att du är motiverad till utredningen. Då bör du också göra ditt bästa, så att testen ges förutsättningen att testa just din bästa förmåga; det blir ju sämre tillförlitlighet att undersöka kognitionerna om man inte vill göra bra ifrån sig. Sånt är något som en van undersökare som regel också brukar detektera, vid sidan om testen: t ex i stil med "klienten/patienten såg motiverad ut, gick in för uppgifterna med intresse"; alla kan prestera "dåligt" (vad nu det sen innebär mer specifikt), endera för att man medvetet underpresterar eller för att man av någon anledning inte förmår visa sig från sin bästa sida vid tiden för testet, t ex trött, deprimerad eller något annat. En del presterar bra, men känner sig sedan slut. Neuropsykiatriska testningar med frågeställningen AD/HD brukar vara uppdelat i flera sessioner.
Citera
2016-01-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag antar att du är motiverad till utredningen. Då bör du också göra ditt bästa, så att testen ges förutsättningen att testa just din bästa förmåga; det blir ju sämre tillförlitlighet att undersöka kognitionerna om man inte vill göra bra ifrån sig. Sånt är något som en van undersökare som regel också brukar detektera, vid sidan om testen: t ex i stil med "klienten/patienten såg motiverad ut, gick in för uppgifterna med intresse"; alla kan prestera "dåligt" (vad nu det sen innebär mer specifikt), endera för att man medvetet underpresterar eller för att man av någon anledning inte förmår visa sig från sin bästa sida vid tiden för testet, t ex trött, deprimerad eller något annat. En del presterar bra, men känner sig sedan slut. Neuropsykiatriska testningar med frågeställningen AD/HD brukar vara uppdelat i flera sessioner.

Exakt! Tänk även på att det tar sjuuuuukt lång tid att genomföra ett helt test.. för min del så tog det 1 jävla år! Och då känns det ju lite fel att inte ta det på allvar.. så tänk dig för nogrant! peace!
Citera
2016-01-20, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Det låter extremt, men kanske mer står för vårdens bristande kvalitet snarare än din komplexitet? Ibland kan det vara knepigt, t ex vid komorbiditet (samsjuklighet), vilket dock är mer regel än undantag vid NP-störningar. Somatisk sjukdom, missbruk, vissa åldersintervall, t ex tonåren eller ung vuxen, kan också öka svårighetsgraden eftersom det då tillkommer en massa "brus" och utvecklingsdynamiska aspekter som biologisk tillväxt och frigörelseprocesser osv. Kommunikativa problem lägger också på en grad av komplexitet. Uteblivanden eller återbud fördröjer. Sen tillkommer akuta grejor så får man låta utredningen anstå kanske. Så ser verkligheten ut.

Idealiskt ska en psykiater kunna bedöma och väga in allt detta på en eller två intensiva konsultationer, sen kan neuropsykolog köra sitt testbatteri av patienten/klienten och intervjua anhöriga, antigen föräldrar eller ställföreträdande föräldrar, möjligen äldre syskon.

Den mest komprimerade utredningen kan vara så lite som 3-4 sessioner, t ex 1 läkarbedömning och ett par sittningar hos NP-psykologen; och detta kan ändå vara en fullt kvalificerad, kvalitetsmässig utredning. Men det finns betydligt längre utredningar också, av olika skäl.
Citera
2016-01-20, 17:28
Medlem
Fick min diagnos n'r jag gick i 4 eller 5 klass. Tror först jag fick reda på att jag hade dyslexi och sen ADD. minns inte särskilt mycket av de utredningarna.
kanske annorlunda för barn. många år sen... undrar hur testerna skulle gå idag. för tex dyslexi.
Citera
2016-01-20, 18:57
Bannlyst
Nu tar jag en checklista på vad någon i tråden redan skrev i början, och kollar av vad som stämmer in respektive inte.

# Är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter. (STÄMMER)
# Har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar. (STÄMMER FÖR DET MESTA)
# Verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal. (STÄMMER INTE)
# Följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår instruktionerna) (STÄMMER)
# Har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter. (STÄMMER
# Undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet ( t ex skolarbete eller läxor) (STÄMMER)
# Tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter ( t ex leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg) (STÄMMER FAST DET VAR VÄRRE FÖRUT)
# Är ofta lättdistraherad av yttre stimuli. (STÄMMER GANSKA BRA)
# Är ofta glömsk i det dagliga livet (STÄMMER)
Är 18 år gammal, och har för övrigt inte utrett mig för add/asperger, då jag helt klart har tecken på diagnoserna.
Jag vet inte i efterhand varför jag använde mig utav caps
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in