Citat:
Ursprungligen postat av
EckhartTolle
Läs/se vad eugene Fama säger.
Tur kan vara över flera år.
Skiter väl i vad som står i deras strategi. Antingen trollar du eller så har du inte ens grundläggande kunskap om sannolikhetslära.
Personangrepp? Så snabbt?
Det var ju precis det jag sa, läs vad jag skrev. Tur och slump betyder att du har en sannolikhet på 50%, eller hur? Att enbart handla på slump menar att du har 50% chans att vinna eller förlora. Upp eller ner. Sant eller falskt?
Då vi avklarat denna fundamentala sak så kan vi väl även fastslå att man över tiden kommer att förlora pengar på att handla med 50% sannolikhet för en vinstaffär. Sant eller falskt?
Så för att få positivt resultat över en längre period, säg ett en månad eller ett år, så behöver vi hitta ett sätt att kunna få en bättre sannolikhet än bara 50% på våra trades. Vi måste hitta ett sätt att handla, mönster och strukturer, som ger en sannolikhet på mer än 50%. För exemplet skull kan vi säga att vi har ett sätt att trada som över tiden har visat sig - både på historisk data men framför allt på realtids data - ha en statistisk fördel på 65%. Det betyder att varje trade vi tar, som uppfyller de kriterium och regler vi har för denna edge, ger en sannolikhet på 65% att det blir en vinst, oavsett om vi går lång eller kort.
Betyder det att varje trade är en vinst? Nej. Betyder det att jag vet om denna trade kommer bli en vinst eller förlust? Verkligen inte. Jag har ingen aning. Betyder det att jag måste veta om denna trade blir en vinst eller förlust? Nej, det enda jag vet är att är att det är större sannolikhet att detta blir en vinst än en förlust, men då slumpen alltid spelar in - särskilt så på varje enskild trade - så vet jag inte vad utgången blir. Och bara för att det är lägre sannolikhet att det blir en förlust kan det fortfarande bli förlust. Det finns fortfarande en risk att jag förlorar på denna trade. Min edge betyder bara att jag har en större sannolikhet (rent matematiskt) att vinna, inte att jag
kommer att vinna.
Jag vet emellertid också att jag, just pga min statistiska fördel, kommer göra fler vinster än förluster över tiden. Därför kommer jag i slutändan tjäna pengar, om jag har disciplin att följa mina egna regler. Det är oftast där folk misslyckas. Det är väldigt svårt att lära sig tillräckligt mycket om marknaden för att hitta en strategi som funkar, det kräver kunskap, arbete, disciplin. Men det svåraste är att sedan följa denna plan. Det finns många som har väl fungerande system men som ändå förlorar pengar eftersom de inte följer sina egna regler. Det blir särskilt påtvingande under en drawdown då man kan börja tvivla på sig själv och sin plan, och helt eller delvis lämna den - något som naturligtvis är förödande. Det går inte att veta hur sina trades kommer att spela ut. Slumpen spelar alltid in, då vi varken har en 100% sannolikhet till vinst respektive förlust, och därför är det omöjligt att säga när vinster eller förluster uppenbarar sig. Det enda jag vet är att jag över tiden kommer få ett resultat som är positivt, men
hur vägen dit kommer te sig är omöjligt att svara på, vilket är anledningen till att många misslyckas.
Du svarade fortfarande in på min fråga. Hur kan det finnas prop firms som tjänar pengar enbart på trading om inga strategier fungerar? Har alla prop firms tur samtidigt i 10+ år? Istället för att gå till personangrepp skulle du väl kunna svara på frågan, betydligt trevligare stil om du frågar mig.