2016-01-16, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Korrekt uppfattat är 18:23 sms t pappan. Överfallen ca 18:25/18:30 indragen, hängd, nedtagen, uttagen t bilen och bilen borta 18:50, sekundmarginal när ingen är i synhåll, passerande trafik, framsidan av byggnaden. Man kan tycka att det är snabbt gjort på 15-17 min?
Och hur många minuter går det från att du börjat tajja tills den gudomliga upplevelsen sker?
2016-01-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om inte IR, som har så mycket kontakter med henne enligt egen utsago, har berättat att man inte blir gripen som vittne till anhörig (föregående misstanke är hon friad från och ska betraktas lika oskyldig då åtal inte väckts som vid en friande dom i rätten) så kan det ju iofs skapa rädsla. Det har du rätt i.

Har jag förstått det rätt att om IB vittnar så öppnar sig möjligheten för åklagaren att åberopa uppgifter i FUP om de tidigare förhören i HR? Skulle kunna vara till men för NB eftersom uppgifterna om alibi minst sagt spretar.
2016-01-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När det gäller DNA, läs gärna < Hamilkars inlägg (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Finns många fler bra inlägg av samma postare.

Läste igenom Professorns inlägg igen och tar tillbaka det jag skrev tidigare!
Ville bara ställa saken på sin spets.
2016-01-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Om hon själv tror att hon kan bli gripen och häktad och kan riskera långt fängelsestraff om NB skulle bli dömd trots hennes alibi.Är det då lika självklart att resa till Sverige när hon kan lämna vittnesmål per telefon?
Vad skulle hon gripas för? Hon kommer ju inte för egen sak utan som vittne till NB. Hon kan dessutom ljuga ihop vad som helst utan att det är straffbart.
2016-01-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Har jag förstått det rätt att om IB vittnar så öppnar sig möjligheten för åklagaren att åberopa uppgifter i FUP om de tidigare förhören i HR? Skulle kunna vara till men för NB eftersom uppgifterna om alibi minst sagt spretar.
Jo så är det
2016-01-16, 19:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Han kan hänvisa via sina frågor när hon närvarar men det kan lika gärna ske via video. Jag ställer mig mer fundersam kring varför det är viktigt att hon inte är på plats - är det en sammanhängande kedja med ett viss mål vi ser?
Stackars IB, se så rädd hon är för dem ... hon kan inte komma ens..
IB har pressats att säga så, hon är så rädd, NB har aldrig sagt att han var hemma kl 18...
Har IB blivit så här illa behandlad så kan man ju räkna ut hur min klient har det...

Skrev en edit förut:
Citat:
Lite märkligt detta selektiva familjära urvalet - hon ska tydliggöra paret NB/IB (oskuld, förfärligt pressade i förhör, stackars balter) men petar ut AB i periferin.
Senast redigerad av develi 2016-01-16 kl. 19:50.
2016-01-16, 19:50
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hon kanske inte avfärdar sitt DNA på lisas trosor lika lätt
som åklagaren tydligen gjorde.
Märkliga omständigheter runt DNA lär väl förmodligen rätas ut på fredag i hovrätten när försvarets DNA expert ska hålla anförende.
2016-01-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han kan hänvisa via sina frågor när hon närvarar men det kan lika gärna ske via video. Jag ställer mig mer fundersam kring varför det är viktigt att hon inte är på plats - är det en sammanhängande kedja med ett viss mål vi ser?
Stackars IB, se så rädd hon är för dem ... hon kan inte komma ens..
IB har pressats att säga så, hon är så rädd, NB har aldrig sagt att han var hemma kl 18...
Har IB blivit så här illa behandlad så kan man ju räkna ut hur min klient har det...
Egentligen är det inte nödvändigt att ett vittne närvarar men det är lättare att iakta vederbörande, miner, kroppsspråk o.s.v. Sedan är ju hon inget edsvittne, så vittnesmålets betydelse är ganska lågt.
2016-01-16, 19:54
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
OK vad ska NB göra tycker du, om han är oskyldig? vad är det du tycker att han skulle kunna göra för att bli rentvådd?

Och börja nu inte med att han ska förklara hur DNA och blod hamnat på Lisa's kläder, blodet på röret, etc., för är han oskyldig så har han ju ingen aning om hur det hamnat dät och kan därför förståss inte förklara om det.

Citat:
Ursprungligen postat av April62
Du tycker förstås att han uppvisar ett helt normalt beteende om han skulle vara oskyldigt dömd.
Vet inte vad dina erfarenheter är av kriminellas beteende men i vart fall enligt mina erfarenheter står det inte rätt till. Han uppträder som rutinerad figur inom denna värld.

Vad han ska göra och hur han ska agera, är något som hans försvarare ska vara behjälplig med.

Av någon anledning svarade du inte på mina frågor !
2016-01-16, 19:55
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om hon inte fick ha något facebook konto kan du då förklara varför hon hade detta. Att hon inte var aktiv på detta utan använde instagram var ju något hon beslutade själv.

Sedan kan in IB begära några förhör med SH, hon är ju själv kallad som vittne.
Om du påstår det så ta då upp det med advokaten IR. Advokaten sa det klart och tydligt i hovrätten. "Lisa var förbjuden av sin far att använda facebook, men däremot fick hon använda Instagram." Det har inte mött några protester från åklagarsidan.
Senast redigerad av Annvonplaten 2016-01-16 kl. 20:17.
2016-01-16, 20:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det var intressanta artiklar, handlade om en studie av forskarstudenter där man kunnat bevisa att ett fåtal hudceller räcker för att få fram en DNA-profil, samt att överföring av dessa hudceller sker lätt. En person behöver alltså inte vara på brottsplatsen för att hens DNA ska ha överförts.

Där fanns också bevis på att ambulanspersonal har överfört DNA till/från brottsoffer/förövare.

I det aktuella brottsfallet ( Nerijus) handlar det bl.a om blod ( inte bara hudceller) vilket inte överförs med lätthet och nämns heller inte i studien. Dessutom är forensiker mycket medvetna om överföring, skyddar och märker därför sina prover. Det kan inte sägas om ambulanspersonal som arbetar i ett akut skede och kan då inte ta samma hänsyn. Ingen ambulanspersonal var inblandad i " vårt" fall.

Prover i plastpåse nämndes också men alla har vi sett de bruna papperspåsarna som prover från de olika platserna forslades i.

Så sammantaget finns det en risk för överföring av DNA via ett fåtal hudepitelceller vilket domstolar ska vara medvetna om.

I byssjan, om några av plaggen som täckte offret var kontaminerade med NB:s blod så kunde det blodet inte överföras till den mördades egna plagg, är det vad du säger?
2016-01-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Korrekt uppfattat är 18:23 sms t pappan. Överfallen ca 18:25/18:30 indragen, hängd, nedtagen, uttagen t bilen och bilen borta 18:50, sekundmarginal när ingen är i synhåll, passerande trafik, framsidan av byggnaden. Man kan tycka att det är snabbt gjort på 15-17 min?

beror på hur man ser det. jag har tolkat det som någon form av ett sexbrott där han tyckte det intressanta var medans hon typ "levde eller halvlevde". fick han utlösning snabbt hade han kanske ingen anledning av att dröja kvar med ett lik i byggnaden om han nu inte tände på lik..
Senast redigerad av ulvan 2016-01-16 kl. 20:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in