2016-01-16, 16:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Framsteg

Ok, då är vi alltså överens om att det är en propeller (du kan kalla det fläkt men likheten måste du också anse vara påtaglig med det du kallar för propeller). Men samtidigt ser det inte som en normal propeller, alltså vad man brukar se på ett propellerflygplan.

Hur kommer det sig att propellern i en turbofan inte ser ut som en propeller i ett plan som bara har propeller, exempelvis turboprop?

Nej , vi är verkligen inte överens - jag skrev att du kan kalla det för en propeller om det hjälper dig att föra fram dina bevis om hur mycket en turbofan-motor bromsar ett trafikflygplan - bevisen lyser dock fortfarande med sin frånvaro till förmån för ditt utbredda tramsande.

Dessutom verkar du inte ens veta vad en tuboprop-motor är eftersom du skriver att den "bara" har en propeller

En turboprop är en gasturbindriven motor som med en propeller driver luft bakåt/planet framåt.
En turbofan är en gasturbindriven motor som med en fläkt driver luft bakåt/planet framåt.

Det är två väldigt snarlika konstruktioner och därför är det så bra att man kan skilja på dem - t.ex. genom att kalla dem och deras beståndsdelar för vad det faktiskt är - dvs en fläkt i en turbofan och en propeller i en turboprop.

Citat:
Hur anser du då att man skall tackla problemet med att diskutera med någon som oavsett vad man säger alltid säger motparten har fel så länge de inte stämmer med samma version som den som anser sig ha rätt?

Vad sägs om att föra fram bevis för det man påstår? Gör du det så lär du omedelbart vinna över majoriteten av alla skeptiker på din "åsiktssida". Jag kommer i alla fall inte påstå att det var några flygplan om du kan bevisa att det inte var det...
Citera
2016-01-16, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Tja, att 7 miljarder säger att det är en fläkt och 1 person att det är en propeller. Därav anses det att jetmotorer har en fläkt isig.

Kan du beskriva vad det är för skillnad på en fläkt och en propeller?
Citera
2016-01-16, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
En turboprop är en gasturbindriven motor som med en propeller driver luft bakåt/planet framåt.

"med propeller" ?

Vet du vad det är som gör att propellern snurrar?
Citera
2016-01-16, 16:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
"med propeller" ?

Vet du vad det är som gör att propellern snurrar?

Ja, precis som jag skrev är det gasturbinen, samma som för en turbofan där gasturbinen driver fläkten.
Du kanske borde prata med din lärare om extraundervisning för dina grava läsproblem?
Citera
2016-01-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ja, precis som jag skrev är det gasturbinen, samma som för en turbofan där gasturbinen driver fläkten.
Du kanske borde prata med din lärare om extraundervisning för dina grava läsproblem?

Då kanske du också räknat ut att det är propellern som driver planet. Planets enda framdrivningsteknik är propellern

En turbofan har två stycken tekniker för att driva planet frammåt

Kan du beskriva vad som skiljer en fläkt med en propeller?
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2016-01-16 kl. 17:01.
Citera
2016-01-16, 17:09
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Då kanske du också räknat ut att det är propellern som driver planet. Planets enda framdrivningsteknik är propellern

En turbofan har två stycken tekniker för att driva planet frammåt

Kan du beskriva vad som skiljer en fläkt med en propeller?

Jaså? Vilken "teknik" utöver att trycka luft bakåt har en turbofan?
Resten har jag redan besvarat, om du är läskunnig är det bara att gå igenom vår konversation idag för att hitta svaret...
Citera
2016-01-16, 17:20
Medlem
Citat:
Jaså? Vilken "teknik" utöver att trycka luft bakåt har en turbofan?
Resten har jag redan besvarat, om du är läskunnig är det bara att gå igenom vår konversation idag för att hitta svaret...

Du har inte besvarat vad det är för skillnad mellan en propeller och en fläkt

En kolvmotor trycker också ut luft

Det man använder turbinen för är att få en axel att snurra, denna axel har sedan kugghjul som till slut får propellern att snurra

Det är något komiskt vilken hur låg kunskapsnivå man måste sänka sig för att på något sätt få kontakt med en debunker
Citera
2016-01-16, 17:25
Medlem
Citat:
Planets enda framdrivningsteknik är propellern
Men då pratar du ju helt plötsligt om en kolvmotor eller en elmotor. Var det inte turbiner som diskussionen gällde eftersom 100% av berörda flygplan hade sådana?

Med risk att röra till det för den som inte har sett de olika motorerutförandena i verkligheten vill jag ändå ge en vink av vad som finns, men inte behöver beröras eftersom den varianten inte heler har nåt med flygplanen 2001-09-11 att göra: https://en.wikipedia.org/wiki/Propfan
Citera
2016-01-16, 17:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du har inte besvarat vad det är för skillnad mellan en propeller och en fläkt

En kolvmotor trycker också ut luft

Det man använder turbinen för är att få en axel att snurra, denna axel har sedan kugghjul som till slut får propellern att snurra

Det är något komiskt vilken hur låg kunskapsnivå man måste sänka sig för att på något sätt få kontakt med en debunker

Vem har pratat om kolvmotorer? Vi diskuterar ju turboprop vs turbofan! Du har uppenbarligen inte en susning om vad en turboprop är...

Angående skillnaden i definitionen av fläkt och propeller besvarade jag dig kl 12:12 idag i detta inlägg: (FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2. Men det spelar nog mindre roll eftersom jag antar att du kommer försvinna från tråden ett tag nu igen, som brukligt är när du gjort bort dig alltför grovt som nu med turbopropen...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2016-01-16 kl. 17:39.
Citera
2016-01-16, 17:39
Medlem
Citat:
Vem har pratat om kolvmotorer? Vi diskuterar ju turboprop vs turbofan! Du har uppenbarligen inte en susning om vad en turboprop är...

Du skrev tidigare "med propeller". Brukar man beskriva en bil "med hjul"? Motorn på bilen har uppgifter på bilen och dess primära uppgift är att driva runt hjulen som sedan får bilen att gå fram eller bakåt.

Motorn på ett flygplan har också uppgifter, när det gäller en turboprop är motorns uppgift att driva runt propellern. Propellern kommer sedan att "gräva luft" och på så sätt få framdrivning åt planet

En jetmotor får luft att expandera via explosion och kan man rikta luftströmmen bakåt får man en framdrivning.

En turboprop har ingen jetström för att driva fram planet, det är propellern som driver. En turbofan har både jetström och propeller. En renodlad jetmotor har endast jetströmmen som driver.

Nu inbillar jag mig inte att detta är något som förstås av debunkers men om det finns andra som läser så kanske de inser vilken otrolig tröghet vissa har där uppe
Citera
2016-01-16, 17:43
Medlem
Förstår man inte skillnaden mellan propeller eller jetström blir det svårare att förstå varför de här planen omöjligt kunnat åka så snabbt som påståtts.

Den typen av propeller som sitter i trafikflygplanen blir bara en stor jättebroms om planet kör för snabbt på låg höjd. Det blir en broms på hög höjd med men där är det inte alls samma problem eftersom luften är så tunn.
Citera
2016-01-16, 17:46
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du skrev tidigare "med propeller". Brukar man beskriva en bil "med hjul"? Motorn på bilen har uppgifter på bilen och dess primära uppgift är att driva runt hjulen som sedan får bilen att gå fram eller bakåt.
Vi har precis exakt hela tiden prata om turboprop-motorer. Om du har diskuterat annat i din Nartnia-värld så kan det förklara en hel del iofs...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in