2016-01-16, 10:03
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiems
Att BO förmodligen mobbade GM verkar än så länge ha bevisen på sin sida. Först ska man ha i åtanke att BO gick i nian och GM i sjuan. Det är en ganska stor skillnad i status på skolan, umgängeskrets och utveckling. Vi vet att det inträffat minst två incidenter, varav en där polisen kallats ut. Jag finner det osannolikt att dessa två var det första som hände mellan dem. Det har förmodligen varit en upptrappning av ont blod mellan dem. De har även haft möten med föräldrarna på skolan, vilket inte riktigt händer vid en enskild incident, utan det är för att groll ska upphöra.
Nyanserat inlägg, men här håller jag inte med. Det är klart att GM hade BO på hjärnan, men det finns inget belägg för ont blod från BO:s sida. Efter jul hade han kanske nästan glömt den där lille skiten i sjuan. Att grollet hade upphört för hans del.
Senast redigerad av quark 2016-01-16 kl. 10:28.
Citera
2016-01-16, 10:06
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Jag har oerhört svårt att förstå mig på tonen i den här tråden.

Alldeles oavsett om BO mobbade GM, var ett svin eller vad som överhuvudtaget hänt innan, så är det väl inte rätt att kallblodigt smyga sig på GM (bakifrån?) och mörda honom? Således är diskussionen om vad som hänt tidigare helt orelevant och ointressant?
Så skulle man ju i så fall kunna resonera om många mord.

Konstanterande att det är mord, och vem som är GM och BO.
Punkt.
Slut på diskussionen.

Eller så kan man fortsätta diskussionen och försöka klura ut vad som ledde fram till mordet. Det kan ju vara nog så intressant.
Citera
2016-01-16, 10:17
Medlem
Citat:
Verkligen? Har du inte läst i den här avdelningen på flashback före? Att prata om motiv, vad som föranlett dådet osv är ganska utmärkande för just flashback. Annars hade den här tråden stannat på 50 sidor, eftersom det är ostridigt vem som har huggit vem till döds. Men sedan håller jag med om att det är svårt att förstå tonen i den här tråden.

Att GM är psykisk sjuk på något sätt är nog självklart. Att hugga någon, oavsett om det anses rättfärdigat eller inte, kräver en speciell sinnesstämning. Dessutom har han uppenbarligen planerat/föreställt sig att göra det under julledigheten, vilket också talar för att han inte är frisk. Det finns ingen chans att han kommer fortsätta sitt liv ostört eftersom han inte är straffmyndig. Han kommer förmodligen tillbringa år på HVB-hem.
Vad är då definitionen på psykisk sjuk? Att någon inte är som jag förväntar mig att folk ska vara?
Då har inte oväsentliga delar mänskliga samhällen under historiens gång varit psykiskt sjuka. Aztekerna, Maya, div Polynesiska stammar, folk på Nya Guinea, Indien och en rad andra ställen inkl. Europa har haft och har synnerligen grymma uppfattningar om hur samhällen ska fungera.
Citera
2016-01-16, 10:39
Medlem
Hiemss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Vad är då definitionen på psykisk sjuk? Att någon inte är som jag förväntar mig att folk ska vara?
Då har inte oväsentliga delar mänskliga samhällen under historiens gång varit psykiskt sjuka. Aztekerna, Maya, div Polynesiska stammar, folk på Nya Guinea, Indien och en rad andra ställen inkl. Europa har haft och har synnerligen grymma uppfattningar om hur samhällen ska fungera.

Den definition på psykisk sjuk jag använder mig av är att det är någon som inte är mentalt frisk, alltså lider av någon av de otaliga störningar/psykiska sjukdomar som finns.

Flashback har lärt mig så mycket om muslimsk kultur. Eftersom jag läser här vet jag att det just nu finns massor av invandrande muslimer liksom GM i den här historien. Flashback har också lärt mig att alla dessa är under unikt inflytande av sin kultur och religion och därför orsakar oundvikliga kulturkrockar överallt. Trots det så är det inga andra invandrande ungdomar som gjort något liknande någonstans i Sverige. Dådet är i sig unikt. Därför är det mer sannolikt att det beror på individen (psykiskt sjukdom/personlighetsstörning) än dennes kultur.

Ang mobbningen så vill jag uttala mig försiktigt eftersom det finns väldigt lite fakta, och för mig just nu pekar det åt ett håll -med mer kött på benen kan det snabbt svänga för mig. Däremot så anser jag inte att mobbning är rättfärdigat bara för att elever i en skola känner sig tvungna till "kamratuppfostran", och inte heller att mobbning blir rättfärdigat bara för att offret är jobbig/elak/kriminell. Att prata som att det är ok för barn att bedriva terrorvälde (kamratuppfostran) om de känner att det finns behov kan jag inte gå med på. Det är heller inget konstigt om en eventuell mobbare inte bryr sig/kommer ihåg, när den mobbades hela värld påverkas.
Citera
2016-01-16, 10:58
Medlem
lasternassummas avatar
Sluta att smutskasta offret!
Det finns inget faktaunderlag för den smutskastningkampanj som drivits
mot offret här i tråden.
Stutskastningen har startats av en person, Linsanity, som har visat sig vara ett troll.
Linsanity har i tidigare inlägg på FB berättat att han läser på handelshögskolan i Gbg
och har vuxit upp i en familj bestående av föräldrar som invandrat till Sverige. Han
har också syskon. Linsanity har också i tidigare inlägg visat att han är benägen att
ta till extrema åtgärder om han kan motverka att immigrationspolitik, flyktingpolitig
och integrationspolitik ifrågasätts. Han har också visat att han är beredd att ta till
extrema åtgärder om det kan skada SD. Alla hans påståenden om kunskap om
skolan i Broby är lögn.
Några personer i tråden har försökt att uppnå samma resultat som Linsanity. Det
gäller bl.a. SlagenSvensk, men flera andra har också, bl.a. genom att citera
Linsanity, försökt ta fokus från vad som faktiskt hänt i skolan i Broby. Utan någon
som helst grund har dom i stället försökt att lägga skulden på den döde.
Han, som vittnen har intygat var vän med alla och som försökte hjälpa de flickor
som var utsatta för övergrepp. Hur är man skapad om man försöker lägga skulden
på en död, bara för att för att man tror att det kan användas för att skada ett politiskt
parti?

Vad är det som faktiskt har hänt?
Det finns flera vittnesmål om vad som faktiskt har hänt. Hur GM under jullovet
planerade det mord som han senare genomförde. Hur GM närmar sig den sittande
BO bakifrån för att över vänster axel hugga en kniv i BOs hjärta. På det sätt som
han lärt sig under jullovet att han skulle göra för att hugget skulle vara dödande.
Det finns detaljerade vittnesmål om detta. Det finns också flera vittnesmål om
vad som förevarit innan, GMs övergrepp på minst en flicka, BOs ansträngningar
att skydda sin flickkompis mot GM – detta som ledde till det fruktansvärda
brottet. Enligt GMs pappa för att flickan tillrättavisat GM och för att förvara GMs
heder eftersom BO försvarat den utsatta flickan.
Kamraterna i skolan har nu fått stränga instruktioner att inte säga något om det
inträffade. Vad är motivet till detta? Det finns flera. Här är några.
– Ansvarig kommunalpolitiker hade trots att föräldrar slagit larm om ohållbara
förhållanden efter att flyktingströmmen fördubblat elevantalet viftat bort föräldrarnas
oro som "rasism".
– Rektor hade lämnat anmälan mot GM om sexuella trakasserier utan åtgärd.
Han har avfärdat anmälan som "rasistiska påhitt".
Det finns naturligtvis fler, högre upp i hierarkin, som är oroliga för att det här
dådet ska ses som en följd av en dåligt fungerande immigrations-, flykting- och
integrationspolitik. Dessa, som återfinns både bland politiker och i media, har
både här och i andra media visat sig vara beredda att gå långt för att hindra
att sanningen kommer fram.

Flashback behövs - Om sanningen ska fram!
Att skolledningen och kommunledningen förbjudit eleverna i skolan att yttra sig
är naturligtvis ett hinder. Är det någon som tror att man kan skrämma 220 elever
till total tystnad?

mvh/Bo
Senast redigerad av lasternassumma 2016-01-16 kl. 11:30. Anledning: korr.
Citera
2016-01-16, 11:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Tycker man ska ta båda föräldrarna med en nypa salt, men om denna linsatyni jobbade på skolan och talade sanning är det den enda utomstående vi har info ifrån.

När du nu vet att Linsanity är ett troll som bor i Göteborg
och som bara har ljugit ihop sin smutskastningskampanj mot
den mördade pojken för att han tror att sanningen gynnar SD,
hur ställer du dig då till dina tidigare egna inlägg?

mvh/Bo
Senast redigerad av lasternassumma 2016-01-16 kl. 11:33. Anledning: korr.
Citera
2016-01-16, 11:07
Medlem
Quwaesad177s avatar
Citat:
Den definition på psykisk sjuk jag använder mig av är att det är någon som inte är mentalt frisk, alltså lider av någon av de otaliga störningar/psykiska sjukdomar som finns.

Flashback har lärt mig så mycket om muslimsk kultur. Eftersom jag läser här vet jag att det just nu finns massor av invandrande muslimer liksom GM i den här historien. Flashback har också lärt mig att alla dessa är under unikt inflytande av sin kultur och religion och därför orsakar oundvikliga kulturkrockar överallt. Trots det så är det inga andra invandrande ungdomar som gjort något liknande någonstans i Sverige. Dådet är i sig unikt. Därför är det mer sannolikt att det beror på individen (psykiskt sjukdom/personlighetsstörning) än dennes kultur.

Ang mobbningen så vill jag uttala mig försiktigt eftersom det finns väldigt lite fakta, och för mig just nu pekar det åt ett håll -med mer kött på benen kan det snabbt svänga för mig. Däremot så anser jag inte att mobbning är rättfärdigat bara för att elever i en skola känner sig tvungna till "kamratuppfostran", och inte heller att mobbning blir rättfärdigat bara för att offret är jobbig/elak/kriminell. Att prata som att det är ok för barn att bedriva terrorvälde (kamratuppfostran) om de känner att det finns behov kan jag inte gå med på. Det är heller inget konstigt om en eventuell mobbare inte bryr sig/kommer ihåg, när den mobbades hela värld påverkas.
Men vad skulle göras då?
Sextrakasserierna fortsatte ju och skolan gjorde ingenting!
Alltså hjälpte det noll att gå till vuxna, skulle Arminas bara tänkt "oh well, antar att flickor får finna sig i att tafsas på mm"?
Det enda skolan tycks ha gjort kan ha varit att stänga av en tjej för att ha tagit upp trakasserierna och därmed riskerat skolans rykte vilket är helt mot skolans riktlinjer att göra.
Skydda bilden av skolan som (falskt) trygg är ju det viktigaste av allt såklart.

PS vore väldigt bra om folk kunde lägga ner med att ta upp Linsanity som något annat än ett troll, inget Linsanity sagt var nåt annat än bullshit. Så alla ni som önskar smutskasta Arminas får hitta en annan brunn att ta upp erat skit från.
Senast redigerad av Quwaesad177 2016-01-16 kl. 11:10.
Citera
2016-01-16, 11:20
Medlem
Lolitasyndromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwaesad177
https://www.youtube.com/watch?v=HpdcMkSPa4o
Har flaggats nu så man måste logga in o vara över 18.
Här är en länk alla kan se. https://www.youtube.com/embed/HpdcMkSPa4o

//Lolitasyndrome
Citera
2016-01-16, 11:21
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kamraterna i skolan har nu fått stränga instruktioner att inte säga något om det inträffade.
Jag tror inte att de får göra mer än att be eller råda eleverna att inte säga något. Även barn har yttrandefrihet.

Sedan får myndigheter inte efterforska källor.
Senast redigerad av quark 2016-01-16 kl. 11:32.
Citera
2016-01-16, 11:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Verkligen?

Bra försök till sammanställning, men som du själv skriver: För lite fakta
och för mycket hörsägen.
Försök nu att filtrera bort den desinformation som Linsanity, SlagenSvensk och
några till har spridit.
Dom har avsiktligt smustkastat och försökt skuldbelägga den mördade, bara
för att dom tror att sanningen skulle gynna SD.

Om du gör den filtreringen så blir den samlade bilden en annan.

Att diskutera den företeelsen, "Ljug hur som helst, bara det skadar SD" vore
IOFS intressant, men det blir väl lite OT, även om vi sett många exempel på
det i den här tråden?

mvh/Bo
Citera
2016-01-16, 11:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Jag tror inte att de får göra mer än att be eller råda eleverna att inte säga något. Även barn har yttrandefrihet.

Sedan får myndigheter inte efterforska källor.

Allt det du skriver låter fint, men…
Vi talar om en liten skola i en liten ort.
Det finns en risk för att skolan stängs, även om det nu
nästan fördubblade elevantalet minskat den risken.
Om skolan inte fungerar är det naturligtvis ett hot mot skolan.
Eleverna i skolan vill gärna ha en skola på orten. Eleverna
i högstadiet är väldigt beroende av sina lärares goda vilja
för att komma vidare, efter högstadiet och i livet.
I praktiken är yttrandefriheten, i Broby som i resten av
samhället, begränsad.

mvh/Bo

PS. 2014 fick 255 flyktingar, bosatta i Östra Göinge, uppehållstillstånd.
I september 2015 fanns det 764 asylsökande i Östra Göinge som väntade
på uppehållstillstånd. Jag har inga uppgifter om könsfördelning och
åldersfördelning bland flyktingarna.
Det finns totalt ca 14 000 innevånare i kommunen.
Citera
2016-01-16, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Sluta att smutskasta offret!
Det finns inget faktaunderlag för den smutskastningkampanj som drivits
mot offret här i tråden.
Stutskastningen har startats av en person, Linsanity, som har visat sig vara ett troll.
Linsanity har i tidigare inlägg på FB berättat att han läser på handelshögskolan i Gbg
och har vuxit upp i en familj bestående av föräldrar som invandrat till Sverige. Han
har också syskon. Linsanity har också i tidigare inlägg visat att han är benägen att
ta till extrema åtgärder om han kan motverka att immigrationspolitik, flyktingpolitig
och integrationspolitik ifrågasätts. Han har också visat att han är beredd att ta till
extrema åtgärder om det kan skada SD. Alla hans påståenden om kunskap om
skolan i Broby är lögn.
Några personer i tråden har försökt att uppnå samma resultat som Linsanity. Det
gäller bl.a. SlagenSvensk, men flera andra har också, bl.a. genom att citera
Linsanity, försökt ta fokus från vad som faktiskt hänt i skolan i Broby. Utan någon
som helst grund har dom i stället försökt att lägga skulden på den döde.
Han som vittnen har intygat var vän med alla och som försökte hjälpa de flickor
som var utsatta för övergrepp. Hur är man skapad om man försöker lägga skulden
på en död, bara för att för att man tror att det kan användas för att skada ett politiskt
parti?

Vad är det som faktiskt har hänt?
Det finns flera vittnesmål om vad som faktiskt har hänt. Hur GM under jullovet
planerade det mord som han senare genomförde. Hur GM närmar sig den sittande
BO bakifrån för att över vänster axel hugga en kniv i BOs hjärta. På det sätt som
han lärt sig under jullovet att han skulle göra för att hugget skulle vara dödande.
Det finns detaljerade vittnesmål om detta. Det finns också flera vittnesmål om
vad som förevarit innan, GMs övergrepp på minst en flicka, BOs ansträngningar
att skydda sin flickkompis mot GM – detta som ledde till det fruktansvärda
brottet. Enligt GMs pappa för att flickan tillrättavisat GM och för att förvara GMs
heder eftersom BO försvarat den utsatta flickan.
Kamraterna i skolan har nu fått stränga instruktioner att inte säga något om det
inträffade. Vad är motivet till detta? Det finns flera. Här är några.
– Ansvarig kommunalpolitiker hade trots att föräldrar slagit larm om ohållbara
förhållanden efter att flyktingströmmen fördubblat elevantalet viftat bort föräldrarnas
oro som "rasism".
– Rektor hade lämnat anmälan mot GM om sexuella trakasserier utan åtgärd.
Han har avfärdat anmälan som "rasistiska påhitt".
Det finns naturligtvis fler, högre upp i hierarkin, som är oroliga för att det här
dådet ska ses som en följd av en dåligt fungerande immigrations-, flykting- och
integrationspolitik. Dessa, som återfinns både bland politiker och i media, har
både här och i andra media visat sig vara beredda att gå långt för att hindra
att sanningen kommer fram.

Flashback behövs - Om sanningen ska fram!
Att skolledningen och kommunledningen förbjudit eleverna i skolan att yttra sig
är naturligtvis ett hinder. Är det någon som tror att man kan skrämma 220 elever
till total tystnad?

mvh/Bo

Jag vägrar att tro på att det är svenskar som har invaderat FB den senaste tiden, med all pro-arab bullshit. Det måste vara blattar. Dom svenskar som är för massinvandringen, är oftast inte så empatilösa som de så kallade svenskar som spyr ut hat mot BO i den här tråden.
Kan det vara så att muslimerna mobiliserar sig på nätet föratt stödet till SD och liknande politik ökar varje dag?
Jag har inte sett sådana här massiva försök för att få muslimskt medeltida barbari rättfärdigat tidigare.

Du ska ha ett stort tack för att du orkar kämpa med dina faktabaserade och sakliga inlägg som motvikt till asen i tråden?
Snart måste ju några av eleverna börja prata så det blir ett slut på den här farsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in