Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-16, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiems
. Dessutom vet vi från en av flickornas mamma att en flicka blev avstängd efter sin involvering i det hela (och jo, jag tror absolut att mamman vet skillnad på "avstängd" och "fick gå hem lite tidigare". Att påskina att eftersom flickans mamma verkar vara WT så vet hon inte skillnad på det pga en facebookprofil är bara löjligt).

Jag säger inte att mamman är “WT”, i så fall skulle du och en stor del av svenska folket också tillhöra den gruppen. Jag påstår inte det. Reglerna för avstängning finns noga preciserade hos Skolverket, tre kriterier måste vara uppfyllda:

1. Det är nödvändigt med hänsyn till andra elevers trygghet och studiero
2. Andra åtgärder har inte haft någon effekt
3. Eleven erbjuds kompensation för missad undervisning

Inget av dessa kan ha varit uppfyllt när en blyg flicka går till rektor och klagar på att hon fått oönskade snoppbilder skickade till sig. Skolverket skriver också:

Avstängning är en yttersta åtgärd som man bara får ta till om utvisning ur klassrummet, kvarsittning eller skriftlig varning inte har haft någon effekt på elevens uppförande.

http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.148960!/Menu/article/attachment/Trygghet%20o%20studiero%2C%20reviderad%20december% 202014.pdf

Om rektorn verkligen stängt av flickan , så är detta ett tjänstefel och han bör omedelbart skiljas från tjänsten. Jag tror inte så är fallet, även om han verkar ha en hel del andra brister.
Citera
2016-01-16, 12:09
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Att GM är psykisk sjuk på något sätt är nog självklart. Att hugga någon, oavsett om det anses rättfärdigat eller inte, kräver en speciell sinnesstämning. Dessutom har han uppenbarligen planerat/föreställt sig att göra det under julledigheten, vilket också talar för att han inte är frisk. Det finns ingen chans att han kommer fortsätta sitt liv ostört eftersom han inte är straffmyndig. Han kommer förmodligen tillbringa år på HVB-hem.

Men diskussionen i den här tråden saknar ju all nyans. Först till användningen av ordet heder. Det är ord som används mycket hos invandrare (och inte bara MENA) som inte behärskar det svenska språket perfekt. Ett utmärkt exempel är att även BOs pappa använt det. Att ordet citerats i en Aftonbladetartikel (!) gör inte att man kan dra slutsatsen att pojken var ute efter blodshämnd, eller att hans pappa hetsade honom. Tills vi vet mer om dem som personer så är det bara tankespöken hos er än så länge.

Att BO förmodligen mobbade GM verkar än så länge ha bevisen på sin sida. Först ska man ha i åtanke att BO gick i nian och GM i sjuan. Det är en ganska stor skillnad i status på skolan, umgängeskrets och utveckling. Vi vet att det inträffat minst två incidenter, varav en där polisen kallats ut. Jag finner det osannolikt att dessa två var det första som hände mellan dem. Det har förmodligen varit en upptrappning av ont blod mellan dem. De har även haft möten med föräldrarna på skolan, vilket inte riktigt händer vid en enskild incident, utan det är för att groll ska upphöra. Vi vet att BO har burit hand på GM, eftersom det filmats och spridits. Och det spelar liksom ingen roll om/vad GM gjort innan, det är inte BOs roll att läxa upp honom. Och om det är rätt att få fysiskt tillrättavisa något som handlat moraliskt fel/kriminellt, då gjorde ju GM rätt enligt er som gav sig på flickan som spottade på honom, eller hur? Det fungerar inte med cherrypicking, antingen är det ok att ge igen fysiskt, eller så är det inte det. Till det så är GM i uppenbart underläge både socialt och fysiskt.

1. Vad baserar du påståendet om GMs sinnesjukdom på?
2. Invandrare, inte bara MENA pratar om heder? Du menar finnar, thailändare, kineser, norrmän och polacker, har de samma hedersbegrepp?
3. "Att BO förmodligen mobbade GM verkar än så länge ha bevisen på sin sida.". Du använder dig av order "förmodligen","verkar",än så länge", låter ovanligt tveksam för någon som har "bevisen" på sin sida med andra ord.

Enligt vad Kvällsposten anger finns två vittnesmål som stödjer Arminas version av det skedda:
http://www.expressen.se/kvallsposten/arminas-15-skrev-sjalv-om-konflikten/

Nej du Hiems, du verkar vara ännu en shill för mångkulturens tvivelaktiga välsignelser.
Citera
2016-01-16, 12:13
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Eleverna i högstadiet är väldigt beroende av sina lärares goda vilja för att komma vidare, efter högstadiet och i livet.
Så svårt är det inte att komma in på gymnasium.
Citat:
I praktiken är yttrandefriheten, i Broby som i resten av samhället, begränsad.
Det beror för det mesta på socialt tryck.
Citera
2016-01-16, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja

Inget av dessa kan ha varit uppfyllt när en blyg flicka går till rektor och klagar på att hon fått oönskade snoppbilder skickade till sig.Om rektorn verkligen stängt av flickan , så är detta ett tjänstefel och han bör omedelbart skiljas från tjänsten. Jag tror inte så är fallet, även om han verkar ha en hel del andra brister.

Med all respekt: Hur vet du att det var en blyg flicka och att hon gick till rektorn självmant? För att inte tala om att anledning var att hon hade fått snoppbilder skickade till sig. Känner du henne och känner du till händelseförloppet?
Citera
2016-01-16, 12:24
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Allt det du skriver låter fint, men…
Vi talar om en liten skola i en liten ort.
Det finns en risk för att skolan stängs, även om det nu
nästan fördubblade elevantalet minskat den risken.
Om skolan inte fungerar är det naturligtvis ett hot mot skolan.
Eleverna i skolan vill gärna ha en skola på orten. Eleverna
i högstadiet är väldigt beroende av sina lärares goda vilja
för att komma vidare, efter högstadiet och i livet.
I praktiken är yttrandefriheten, i Broby som i resten av
samhället, begränsad.

mvh/Bo

PS. 2014 fick 255 flyktingar, bosatta i Östra Göinge, uppehållstillstånd.
I september 2015 fanns det 764 asylsökande i Östra Göinge som väntade
på uppehållstillstånd. Jag har inga uppgifter om könsfördelning och
åldersfördelning bland flyktingarna.
Det finns totalt ca 14 000 innevånare i kommunen.
hur många invånare bor det totalt i byn broby nu? För uppgifterna på Wikipedia är ju gamla och bör ha ökat betydligt nu med alla nysvenskar
Citera
2016-01-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Med all respekt: Hur vet du att det var en blyg flicka och att hon gick till rektorn självmant? För att inte tala om att anledning var att hon hade fått snoppbilder skickade till sig. Känner du henne och känner du till händelseförloppet?

Det har framkommit tidigare i tråden att hon var blyg. Det var därför hon bad sin kamrat (kompis med GM) att tala med GM:s kompis, vilken hade skickat bilderna. Någon från skolan hade lånat ett konto här (minns inte vilket nu) och lämnat en redogörelse. Folk här verkar vara överens om att den är tillförlitlig . Ja, jag har läst vartenda inlägg här, men ids inte gå tillbaka nu och leta upp det. Redogörelsen och skribenten nämns dock inte så långt tillbaka.
Citera
2016-01-16, 12:33
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag säger inte att mamman är “WT”, i så fall skulle du och en stor del av svenska folket också tillhöra den gruppen. Jag påstår inte det. Reglerna för avstängning finns noga preciserade hos Skolverket, tre kriterier måste vara uppfyllda:

Inget av dessa kan ha varit uppfyllt när en blyg flicka går till rektor och klagar på att hon fått oönskade snoppbilder skickade till sig. Skolverket skriver också:

Avstängning är en yttersta åtgärd som man bara får ta till om utvisning ur klassrummet, kvarsittning eller skriftlig varning inte har haft någon effekt på elevens uppförande.

http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.148960!/Menu/article/attachment/Trygghet%20o%20studiero%2C%20reviderad%20december% 202014.pdf

Om rektorn verkligen stängt av flickan , så är detta ett tjänstefel och han bör omedelbart skiljas från tjänsten. Jag tror inte så är fallet, även om han verkar ha en hel del andra brister.

Om verkligheten kunde beskrivas med paragrafer så skulle det överlagda mord
på en 15-åring som den här tråden handlar om inte ha inträffat.

Paragraferna finns, men i det "verkliga liv" som jag lever i sker mycket som inte följer paragrafer.
Det gäller även i rektorers tjänsterum och i lärarrum.

En del tror på sagor. Andra tror på paragrafer. Jag tror på verkligheten.
Jag försöker inte förringa betydelsen av lagar och regler, jag försöker
bara bidra till att vi får en nyanserad bild av det samhälle vi lever i.

mvh/Bo
Citera
2016-01-16, 12:35
Medlem
Citat:
Det har framkommit tidigare i tråden att hon var blyg. Det var därför hon bad sin kamrat (kompis med GM) att tala med GM:s kompis, vilken hade skickat bilderna. Någon från skolan hade lånat ett konto här (minns inte vilket nu) och lämnat en redogörelse. Folk här verkar vara överens om att den är tillförlitlig . Ja, jag har läst vartenda inlägg här, men ids inte gå tillbaka nu och leta upp det. Redogörelsen och skribenten nämns dock inte så långt tillbaka.

Jag vet att det framkommit i tråden, men det behöver inte vara sanning - eller hela sanningen- bara därför. Om det är så hon blev avstängd från skolan så måste det legat mer bakom avstängningen.
Citera
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
När du nu vet att Linsanity är ett troll som bor i Göteborg
och som bara har ljugit ihop sin smutskastningskampanj mot
den mördade pojken för att han tror att sanningen gynnar SD,
hur ställer du dig då till dina tidigare egna inlägg?

mvh/Bo
Den andra sidan är 100 gånger värre här med smutskastningskampanj mot invandrare och drar alla muslimer tex över samma kant. Jag försöker väga upp det ibland.
Blir det bevisat att gm sextrakasserat tjejer vilket jag inte tror, erkänner jag fel såklart. Borde komma ut mer från polisutredning snart.
Citera
Medlem
Hiemss avatar
Citat:

Eller så kan man tillämpa lite källkritik och inse att det finns en annan förklaring: flickan har inte varit uppriktig mot sin mamma, eller mamman inte vill presentera den riktiga anledningen på facebook för hela världen varför hennes dotter stängdes av. Eftersom avstängning som du själv beskriver är en väldigt allvarlig sak som knappast används när "en blyg flicka går till rektorn och klagar" så är det mer sannolikt att flickan faktiskt uppfyllt kriterierna för avstängning.

Citat:
Bra försök till sammanställning, men som du själv skriver: För lite fakta
och för mycket hörsägen.
Försök nu att filtrera bort den desinformation som Linsanity, SlagenSvensk och
några till har spridit.
Dom har avsiktligt smustkastat och försökt skuldbelägga den mördade, bara
för att dom tror att sanningen skulle gynna SD.

Om du gör den filtreringen så blir den samlade bilden en annan.

Att diskutera den företeelsen, "Ljug hur som helst, bara det skadar SD" vore
IOFS intressant, men det blir väl lite OT, även om vi sett många exempel på
det i den här tråden?

mvh/Bo

Du är välkommen att bemöta alla faktafel i min text med underlag. Jag har inte inkluderat några påståenden från mer tvivelaktiga inlägg från båda sidor. Jag skulle rekommendera dig att göra detsamma.

Såvitt jag vet är du den ende som diskuterar politik i den här tråden, och kommer förbli så eftersom jag inte har någon önskan att gå OT.

Citat:
Ursprungligen postat av Quwaesad177
Men vad skulle göras då?
Sextrakasserierna fortsatte ju och skolan gjorde ingenting!
Alltså hjälpte det noll att gå till vuxna, skulle Arminas bara tänkt "oh well, antar att flickor får finna sig i att tafsas på mm"?
Det enda skolan tycks ha gjort kan ha varit att stänga av en tjej för att ha tagit upp trakasserierna och därmed riskerat skolans rykte vilket är helt mot skolans riktlinjer att göra.
Skydda bilden av skolan som (falskt) trygg är ju det viktigaste av allt såklart.

PS vore väldigt bra om folk kunde lägga ner med att ta upp Linsanity som något annat än ett troll, inget Linsanity sagt var nåt annat än bullshit. Så alla ni som önskar smutskasta Arminas får hitta en annan brunn att ta upp erat skit från.

Det är en svår fråga. Först av allt skulle jag snarare vilja se dessa "sextrakasserier" i ett mer neutralt kontext. Framför allt vem som begått dem och vilka som varit utsatta. Det fanns en del på facebook, varav en del helt klart bara var flashbackare. Jag tror nog det kan ligga något bakom det, men källorna är alldeles för förorenade. Annars kommer det från en mamma som påstår att hennes dotter blivit avstängd för något hon med all säkerhet inte har (dålig trovärdighet) samt nära vänner till BO (tveksam trovärdighet). Jag väntar på mer information från skolan som säkerligen kommer att spridas om några dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
1. Vad baserar du påståendet om GMs sinnesjukdom på?
2. Invandrare, inte bara MENA pratar om heder? Du menar finnar, thailändare, kineser, norrmän och polacker, har de samma hedersbegrepp?
3. "Att BO förmodligen mobbade GM verkar än så länge ha bevisen på sin sida.". Du använder dig av order "förmodligen","verkar",än så länge", låter ovanligt tveksam för någon som har "bevisen" på sin sida med andra ord.

Enligt vad Kvällsposten anger finns två vittnesmål som stödjer Arminas version av det skedda:
http://www.expressen.se/kvallsposten/arminas-15-skrev-sjalv-om-konflikten/

Nej du Hiems, du verkar vara ännu en shill för mångkulturens tvivelaktiga välsignelser.

1. Jag förklarade vad jag ansåg om psykisk sjukdom tidigare, tänker inte upprepa mig.
2. Ja. Jag kan erkänna att jag inte hört finländare med dålig svenska använda ordet heder, men annars så har jag definitivt hört det från många håll. Det har inte att göra med hedersbegrepp per se, utan dålig svenska helt enkelt. Jag vill återigen påpeka att även BOs far använde det: gör det att vi borde spekulera om att BO uppehöll en hederskultur på skolan? Det är bara rent nonsens.
3. Nej. Jag är väldigt tydligt med att det finns väldigt lite av konkret fakta vilket gör att man inte kan dra några slutsatser. Vi vet att BO har fysiskt attackerat GM, samt att det funnits polisanmälningar, polisuttryckningar samt samarbetssamtal mellan föräldrarna och pojkarna, och att BO varit i överläge. Dessa gör att det pekar i en riktning, och utan ytterligare information skulle jag säga att det är mer sannolikt att BO mobbat GM än inte. Det betyder inte att BO har mobbat GM. Det står även i inlägget om du läser noggrannare.
Citera
2016-01-16, 12:43
Medlem
Quwaesad177s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Den andra sidan är 100 gånger värre här med smutskastningskampanj mot invandrare och drar alla muslimer tex över samma kant. Jag försöker väga upp det ibland.
Blir det bevisat att gm sextrakasserat tjejer vilket jag inte tror, erkänner jag fel såklart. Borde komma ut mer från polisutredning snart.
Din världsbild är ju helt vriden och verklighetsfrämmande speciellt med tanke på vad vi vet har hänt och händer i ex Tyskland och den där STHLM festivalen, Norge Finland osv tusentals andra tillfällen, smutskasta döda är ju för övrigt något av det lägsta som man kan göra.
Ingen bedriver smutskastningskampanj mot invandrare eller muslimer för den delen (hatar counterjihadism själv, har inget problem med religionen islam), och definitivt inte genom att bara ta upp faktiska händelser.
Och 100 gånger värre seriöst?
Jävligt smaklöst sagt, med en vidrigt trivialiserande jämförelse.
Senast redigerad av Quwaesad177 2016-01-16 kl. 13:00.
Citera
2016-01-16, 12:58
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
1. Jag förklarade vad jag ansåg om psykisk sjukdom tidigare, tänker inte upprepa mig.
2. Ja. Jag kan erkänna att jag inte hört finländare med dålig svenska använda ordet heder, men annars så har jag definitivt hört det från många håll. Det har inte att göra med hedersbegrepp per se, utan dålig svenska helt enkelt. Jag vill återigen påpeka att även BOs far använde det: gör det att vi borde spekulera om att BO uppehöll en hederskultur på skolan? Det är bara rent nonsens.
3. Nej. Jag är väldigt tydligt med att det finns väldigt lite av konkret fakta vilket gör att man inte kan dra några slutsatser. Vi vet att BO har fysiskt attackerat GM, samt att det funnits polisanmälningar, polisuttryckningar samt samarbetssamtal mellan föräldrarna och pojkarna, och att BO varit i överläge. Dessa gör att det pekar i en riktning, och utan ytterligare information skulle jag säga att det är mer sannolikt att BO mobbat GM än inte. Det betyder inte att BO har mobbat GM. Det står även i inlägget om du läser noggrannare.
1. Uppenbarligen har du en egen definition som inte delas av vetenskapen.
2. Jag har inte hört några andra än MENA prata om heder. Och jag har några år på nacken.
3. Råder i all vänlighet att du inte talar om "bevis" då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in