Citat:
Ursprungligen postat av
Akvileja
Jag säger inte att mamman är “WT”, i så fall skulle du och en stor del av svenska folket också tillhöra den gruppen. Jag påstår inte det. Reglerna för avstängning finns noga preciserade hos Skolverket, tre kriterier måste vara uppfyllda:
1. Det är nödvändigt med hänsyn till andra elevers trygghet och studiero
2. Andra åtgärder har inte haft någon effekt
3. Eleven erbjuds kompensation för missad undervisning
Inget av dessa kan ha varit uppfyllt när en blyg flicka går till rektor och klagar på att hon fått oönskade snoppbilder skickade till sig. Skolverket skriver också:
Avstängning är en yttersta åtgärd som man bara får ta till om utvisning ur klassrummet, kvarsittning eller skriftlig varning inte har haft någon effekt på elevens uppförande.
http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.148960!/Menu/article/attachment/Trygghet%20o%20studiero%2C%20reviderad%20december% 202014.pdf
Om rektorn verkligen stängt av flickan , så är detta ett tjänstefel och han bör omedelbart skiljas från tjänsten. Jag tror inte så är fallet, även om han verkar ha en hel del andra brister.
Eller så kan man tillämpa lite källkritik och inse att det finns en annan förklaring: flickan har inte varit uppriktig mot sin mamma, eller mamman inte vill presentera den riktiga anledningen på facebook för hela världen varför hennes dotter stängdes av. Eftersom avstängning som du själv beskriver är en väldigt allvarlig sak som knappast används när "en blyg flicka går till rektorn och klagar" så är det mer sannolikt att flickan faktiskt uppfyllt kriterierna för avstängning.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Bra försök till sammanställning, men som du själv skriver: För lite fakta
och för mycket hörsägen.
Försök nu att filtrera bort den desinformation som Linsanity, SlagenSvensk och
några till har spridit.
Dom har avsiktligt smustkastat och försökt skuldbelägga den mördade, bara
för att dom tror att sanningen skulle gynna SD.
Om du gör den filtreringen så blir den samlade bilden en annan.
Att diskutera den företeelsen, "Ljug hur som helst, bara det skadar SD" vore
IOFS intressant, men det blir väl lite OT, även om vi sett många exempel på
det i den här tråden?
mvh/Bo
Du är välkommen att bemöta alla faktafel i min text med underlag. Jag har inte inkluderat några påståenden från mer tvivelaktiga inlägg från båda sidor. Jag skulle rekommendera dig att göra detsamma.
Såvitt jag vet är du den ende som diskuterar politik i den här tråden, och kommer förbli så eftersom jag inte har någon önskan att gå OT.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quwaesad177
Men vad skulle göras då?
Sextrakasserierna fortsatte ju och skolan gjorde ingenting!
Alltså hjälpte det noll att gå till vuxna, skulle Arminas bara tänkt "oh well, antar att flickor får finna sig i att tafsas på mm"?
Det enda skolan tycks ha gjort kan ha varit att stänga av en tjej för att ha tagit upp trakasserierna och därmed riskerat skolans rykte vilket är helt mot skolans riktlinjer att göra.
Skydda bilden av skolan som (falskt) trygg är ju det viktigaste av allt såklart.
PS vore väldigt bra om folk kunde lägga ner med att ta upp Linsanity som något annat än ett troll, inget Linsanity sagt var nåt annat än bullshit. Så alla ni som önskar smutskasta Arminas får hitta en annan brunn att ta upp erat skit från.
Det är en svår fråga. Först av allt skulle jag snarare vilja se dessa "sextrakasserier" i ett mer neutralt kontext. Framför allt vem som begått dem och vilka som varit utsatta. Det fanns en del på facebook, varav en del helt klart bara var flashbackare. Jag tror nog det kan ligga något bakom det, men källorna är alldeles för förorenade. Annars kommer det från en mamma som påstår att hennes dotter blivit avstängd för något hon med all säkerhet inte har (dålig trovärdighet) samt nära vänner till BO (tveksam trovärdighet). Jag väntar på mer information från skolan som säkerligen kommer att spridas om några dagar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Herostratos
1. Vad baserar du påståendet om GMs sinnesjukdom på?
2. Invandrare, inte bara MENA pratar om heder? Du menar finnar, thailändare, kineser, norrmän och polacker, har de samma hedersbegrepp?
3. "Att BO förmodligen mobbade GM verkar än så länge ha bevisen på sin sida.". Du använder dig av order "förmodligen","verkar",än så länge", låter ovanligt tveksam för någon som har "bevisen" på sin sida med andra ord.
Enligt vad Kvällsposten anger finns två vittnesmål som stödjer Arminas version av det skedda:
http://www.expressen.se/kvallsposten/arminas-15-skrev-sjalv-om-konflikten/
Nej du Hiems, du verkar vara ännu en shill för mångkulturens tvivelaktiga välsignelser.
1. Jag förklarade vad jag ansåg om psykisk sjukdom tidigare, tänker inte upprepa mig.
2. Ja. Jag kan erkänna att jag inte hört finländare med dålig svenska använda ordet heder, men annars så har jag definitivt hört det från många håll. Det har inte att göra med hedersbegrepp per se, utan dålig svenska helt enkelt. Jag vill återigen påpeka att även BOs far använde det: gör det att vi borde spekulera om att BO uppehöll en hederskultur på skolan? Det är bara rent nonsens.
3. Nej. Jag är väldigt tydligt med att det finns väldigt lite av konkret fakta vilket gör att man inte kan dra några slutsatser. Vi vet att BO har fysiskt attackerat GM, samt att det funnits polisanmälningar, polisuttryckningar samt samarbetssamtal mellan föräldrarna och pojkarna, och att BO varit i överläge. Dessa gör att det
pekar i en riktning, och utan ytterligare information skulle jag säga att det är mer sannolikt att BO mobbat GM än inte. Det betyder inte att BO
har mobbat GM. Det står även i inlägget om du läser noggrannare.