Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-16, 01:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
Detta handlar kort och gott om en utsatt person som pressats till den avlägsna punkt att inget annat handlande sågs som rätt att utföra (jag säger inte att GM:s handling var rätt utan att GM pressats till den punkt att innerligt tro det). Skulden ligger på alla de samhälleliga instanser som finns till för att plocka upp och åtgärda beteenden (utsatthet och mobbande) som förekommit mellan GM och BO.

Om man hävdar att BO försökte tillrättavisa GM för att denne betett sig olämpligt gentemot tjejer på skolan så är man ute och cyklar eftersom en normal person säger till någon annan att inte göra något som inte är allmänt accepterat där det händer och inte vid ett annat tillfälle samt är denne person förberedd på att nödvändigtvis försvara sin synpunkt verbalt och eller fysiskt men absolut inte genom att stå och spela tuff med lavetter och sparkar mot någon betydligt mindre i växten i en videoinspelning utan några antastade tjejer närvarande dessutom. Gravt kränkande beteende rakt av!

Stackars killen oavsett nationalitet/färg/tro/kultur/drömmar. Han visade kulor när han slog tillbaka efter den gravt förnedrande snytingen trots att han uppenbarligen var i underläge. Ännu större kulor visade han när han började springa för det säger att han åtminstone var normal i huvudet fram tills dess att det brast på grund av det upprepade grovt kränkande beteendet mot honom som videon ger prov på.

Stackars den som dog också; man kan tycka att han hellre hade fått en chans att lära sig en av livets hårda läxor nämligen att bete sig på ett civiliserat sätt utan att behöva ge sitt liv för det.

Alla ni som nu tänker replikera med att jag är en n*ger-älskande, ar*b älskande, ba*beälskande, w*ite tr*sh idealist-ku*su*ande äcklig h*runge av en moderlös get och vänstermu*p som inte har ett dyft om vad jag talar om etc. etc. bör säga åtminstone någonting som verkar vettigt. Trevlig helg

Att du tycker det är modigt att hugga ner en obeväpnad med kniv säger allt om dig!
Citera
2016-01-16, 01:08
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Nu har jag ej läst alla 206 sidor, men enligt sammanfattningar från de senare sidorna i tråden så finns varken några bevis för det eller för motsatsen, att Ahmed hade sextrakasserat en tjej.
Medlemmen SlagenSvensk skrev dock som följande rörande Arminas: "Enligt tidigare anställda på skolan hade Arminas problem med uppförandet, och var känd bråkstake." (FB) 15-årige Arminas Pileckas knivskuren till döds i Broby av 14-åring på skola 2016-01-11

Nu kan ju dock faktiskt även en bråkstake emellanåt ha ett berättigat motiv och Ahmed kan ju således mycket väl ha gjort något omoraliskt.
Dock lär endast Polisen veta vad som faktiskt hände, och denna lär nog tyvärr hålla tyst.

I början på tråden skrev en välinformerad källa om sextrakasserier samt beskrev hela händelseförloppet (som sedan har konfirmerats av olika personer på sociala medier). Orkar inte gräva fram det nu.
Citera
2016-01-16, 01:26
Medlem
TreatGirlsGentlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
I början på tråden skrev en välinformerad källa om sextrakasserier samt beskrev hela händelseförloppet (som sedan har konfirmerats av olika personer på sociala medier). Orkar inte gräva fram det nu.

Det går givetvis inte att veta säkert men jag tycker det här verkar ganska trovärdigt också:

Citat:
Ursprungligen postat av TreatGirlsGently
Det finns också FB-sidan Alla vi som stöttar Arminas
https://www.facebook.com/Alla-vi-som-stöttar-Arminas-1624850641112502/?fref=ts
där hon som startat den skriver om att GM slagit en tjej. Hon är f.ö. också arg på "Detta jävla politik och rasist snack!".

Synd att det inte finns på film i så fall...
Citera
2016-01-16, 02:02
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Arabynlets trovärdighet försvann ju redan när han slog ner flickan! Samtidigt så bevisade han att han har en dålig attityd och att han bär på ett aggressions problem samt saknar empati för sina medmänniskor likt många andra kaosblattar.

Så efter ett par år på något LVU hem så blir han fri och vi får en till mördare lös på våra gator. För går man över den normala gränsen med att mörda redan vid 14 års ålder dessutom överlagt och planerat så är det något fel i huvudet på skithögen så han lär nog återkomma inom rättsväsendet i vuxen ålder.
Någon som vet om GM är sunnimuslim? I så fall kan han ha en framtid inom IS.
Citera
2016-01-16, 02:07
Medlem
Jag har oerhört svårt att förstå mig på tonen i den här tråden.

Alldeles oavsett om BO mobbade GM, var ett svin eller vad som överhuvudtaget hänt innan, så är det väl inte rätt att kallblodigt smyga sig på GM (bakifrån?) och mörda honom? Således är diskussionen om vad som hänt tidigare helt orelevant och ointressant?
Citera
2016-01-16, 02:58
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint

Alldeles oavsett om BO mobbade GM, var ett svin eller vad som överhuvudtaget hänt innan, så är det väl inte rätt att kallblodigt smyga sig på GM (bakifrån?) och mörda honom? Således är diskussionen om vad som hänt tidigare helt orelevant och ointressant?

Jag håller med dig. Nu verkar det som att BO har varit lite av en hjälte, och skyddat tjejerna i skolan när lärare/rektor inte gjort det.

Men låt oss ponera att BO hade varit ett svin, så har jag så svårt för hur vissa i denna tråd tycker att det var rätt att han blev mördad. Eller åtminstone att han "har lika stor skuld" att han blev mördad.
Citera
2016-01-16, 03:21
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:

Jag håller helt med dig. Det är också något jag reagerade snabbt på när jag såg debatten kring detta. Att vad som hade föranlett mordet fick mycket uppmärksamhet. Det är egentligen helt ointressant. Jag förstår mig självklart på personer som är mobbade och jag tycker inte att är fel att ge igen. Även om det så är våld eller att man hämtar en större kompis eller hittar på något annat djävulskap, men att mörda någon som hämnd? Herregud, de är fortfarande ungdomar. Det är aldrig den rätta lösningen. Hade även haft förståelse om det var något som hände i stridens hetta, men detta är alltså 100% överlagt. Händelsen som ligger bakom motivet skedde innan jullovet. Det är så jävla sjukt att en 14-åring gör något sånt. Fyfan, jävla pack alltså.

Och farsan sa väl till media att pojken blev mobbad och inte hade fått sin heder upprätt? Alltså, vem använder egentligen ett sånt språk? Bara för att något smutsat ner din heder så är det inget försvar till att mörda någon annan, men farsan kanske har full förståelse för sin sons agerande?
Citera
2016-01-16, 03:35
Medlem
TreatGirlsGentlys avatar
Citat:

Jag håller i princip med dig men nu är ju det här Sverige 2016 och vi har just fått lära oss att det är viktigare att ömma för en arab-muslim än en person från Litauen...
Vad är det med Sverige och MENA-muslimer egentligen?? Är det något missriktat dåligt samvete som hänger kvar sedan massmorden på muslimer i forna Jugoslavien eller vad i hela friden är det? Det finns ju knappast någon grupp som står längre ifrån den Svenska demokratiska, feministiska och sekulära synen och ändå är de som våra officiella gosedjur...
Citera
2016-01-16, 04:59
Medlem
Hiemss avatar
Citat:

Verkligen? Har du inte läst i den här avdelningen på flashback före? Att prata om motiv, vad som föranlett dådet osv är ganska utmärkande för just flashback. Annars hade den här tråden stannat på 50 sidor, eftersom det är ostridigt vem som har huggit vem till döds. Men sedan håller jag med om att det är svårt att förstå tonen i den här tråden.

Att GM är psykisk sjuk på något sätt är nog självklart. Att hugga någon, oavsett om det anses rättfärdigat eller inte, kräver en speciell sinnesstämning. Dessutom har han uppenbarligen planerat/föreställt sig att göra det under julledigheten, vilket också talar för att han inte är frisk. Det finns ingen chans att han kommer fortsätta sitt liv ostört eftersom han inte är straffmyndig. Han kommer förmodligen tillbringa år på HVB-hem.

Men diskussionen i den här tråden saknar ju all nyans. Först till användningen av ordet heder. Det är ord som används mycket hos invandrare (och inte bara MENA) som inte behärskar det svenska språket perfekt. Ett utmärkt exempel är att även BOs pappa använt det. Att ordet citerats i en Aftonbladetartikel (!) gör inte att man kan dra slutsatsen att pojken var ute efter blodshämnd, eller att hans pappa hetsade honom. Tills vi vet mer om dem som personer så är det bara tankespöken hos er än så länge.

Att BO förmodligen mobbade GM verkar än så länge ha bevisen på sin sida. Först ska man ha i åtanke att BO gick i nian och GM i sjuan. Det är en ganska stor skillnad i status på skolan, umgängeskrets och utveckling. Vi vet att det inträffat minst två incidenter, varav en där polisen kallats ut. Jag finner det osannolikt att dessa två var det första som hände mellan dem. Det har förmodligen varit en upptrappning av ont blod mellan dem. De har även haft möten med föräldrarna på skolan, vilket inte riktigt händer vid en enskild incident, utan det är för att groll ska upphöra. Vi vet att BO har burit hand på GM, eftersom det filmats och spridits. Och det spelar liksom ingen roll om/vad GM gjort innan, det är inte BOs roll att läxa upp honom. Och om det är rätt att få fysiskt tillrättavisa något som handlat moraliskt fel/kriminellt, då gjorde ju GM rätt enligt er som gav sig på flickan som spottade på honom, eller hur? Det fungerar inte med cherrypicking, antingen är det ok att ge igen fysiskt, eller så är det inte det. Till det så är GM i uppenbart underläge både socialt och fysiskt.

Sedan till vad tråden menar hände. Tyvärr känns många av utsagorna i tråden svåra att verifiera, eftersom innan utsagorna dök upp tyckte någon/några det var en utmärkt ide att gå och fejka på facebook, samt kontakta folk där. Eftersom det fanns uppenbara fejkade inlägg/utsagor där blir det svårt att avgöra vilka som är korrekta eller inte, och istället för att söka ytterligare information har flashback och facebook rundgångsverifierat varandra.

Men den utsaga som enoroligtjej skrev här i tråden verkar allmänt accepterad. Nu är det ju inte enoroligtjej som skrivit det, utan en kille på accountet som inte angivit som relation till det hela. Jag tycker inte det finns anledning att ifrågasätta den, men man ska vara medveten att det inte är en tjej, och framför allt inte en av de utsatta tjejerna som skrivit det.

En vän till GM skickar en bild (på ett könsorgan) till en tjej. Den tjejen går till tjej2, som är BOs "bästa vän". tjej2 tar kontakt med GMs vän för uppläxning/hämnd/någonting, men kan inte föra ett samtal. GM får då tolka. Vad som sägs berättas inte. Men tjej2 går därifrån, GM kallar henne hora, tjej2 spottar på GM, som ger sig på henne fysiskt. BO beslutar sig därefter för att hämnas och ger sig på GM.

Det finns alltså inget som säger att GM har sexuellt trakasserat någon i den historien, utan det är i så fall hans vän. Jag säger inte att GM inte gjort det -för det vet jag inte. Däremot är relationerna precis så komplicerade att det kan ha spridits en himla massa rykten på skolan om vad som "egentligen" hänt. De flickor som uttalat sig har också varit vänner med BO, och äldre än GM. De känner alltså och tycker om BO, men är osannolikt att de har en relation till en kille i 7:an. Dessutom vet vi från en av flickornas mamma att en flicka blev avstängd efter sin involvering i det hela (och jo, jag tror absolut att mamman vet skillnad på "avstängd" och "fick gå hem lite tidigare". Att påskina att eftersom flickans mamma verkar vara WT så vet hon inte skillnad på det pga en facebookprofil är bara löjligt).

All denna information ovan kommer från tråden. Den kan alltså vara helt fel eftersom tråden i princip bara är full av värdelösa spekulationer istället för information. Bara för att det verkar som ni alla håller med varandra i tråden och börjar göra glidande förskjutningar av sanningen (t ex nämns det frekvent på de sista sidorna att GM har skickat bilder på sitt könsorgan helt utan grund) betyder inte det att tråden är av läsbar kvalite. Den enda anledningen jag ägnar mitt första inlägg åt det här är för att jag läst igenom 200 sidor av ren skit utan någon påtaglig information, och vill ge igen genom att slösa er tid då ni måste ta er igenom detta mastodontinlägg för att bemöta det.

Och återigen, nyanser. Det spelar liksom ingen roll om BO var värsta mobbaren i Sverige. Han förtjänade inte att sluta sitt liv så ändå. Och det spelar ingen roll om GM blivit mobbad, det är inte ok att mörda sin mobbare för den sakens skull.

Däremot är det intressant ur ett samhällsperspektiv. Kunde det ha förhindrats? Att barnen i skolan slåss på skoltid är helt oacceptabelt, så redan där är ju något fel. Varför noterade ingen en förändring hos GM? (Om det var en vill säga, själv föreställer jag mig att något borde ha förändrats i beteendet när någon bestämmer sig för att köra en kniv i en annan människa) Det fanns polisanmälningar, en polisuttryckning, anmälan hos socialen, samarbetssamtal med båda föräldrarna i skolan -utvärderades det inte? Trots allt det tyckte man det var en bra ide att låta dessa två killar få röra sig obevakat tillsammans? Om det är sant att GM sextrakasserade flickor, återigen, varför fanns ingen vuxen i närheten, både för att skydda GM (från mobbingperspektivet) och flickorna (andra perspektivet)?
Senast redigerad av Hiems 2016-01-16 kl. 05:10.
Citera
2016-01-16, 08:08
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det börjar bli tjatigt. Varför filmade man en misshandel och spred filmen? Var det för att ta heder och ära av GM och förnedra honom eller är det bara naturliga saker i dagens Sverige?
Dessvärre är det något som blir allt vanligare i Sverige. Vad det gäller förnedring generellt så har vi ju händelserna i Göteborg där folk lades ut på Instagram med nedsättande kommentarer att relatera till. Detta höll på att leda till något ganska våldsamt men polisen hann väl fram i tid om jag minns rätt. Jag vet en person som är 50+ som samlar på bilder och videos som han privat skickar runt via MMS eller visar upp så dessvärre är jag inte förvånad över att vår kommande generation håller på med sånt här.
Senast redigerad av sonicguide 2016-01-16 kl. 08:38.
Citera
2016-01-16, 08:21
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tänkte bara städa upp i tråden lite genom att meddela att användaren Linsanity är ett troll. Det är konstaterat för flera dagar sedan att hen egentligen bor i Göteborg och aldrig har varit i närheten av aktuell skola.

Bra att veta kanske, och så slutar vi för renhållningens skull att referera till vad "Linsanity" har påstått.
Då får du gärna lägga en länk till vad detta är konstaterat. Jag misstänker att detta bara är i dina våta drömmar.

Det kan mycket väl vara så att han varit därnere och jobbat. När han sedan skrivit här på tråden och överträtt ett antal lagar så känns det ganska naturligt att någon från skolan ringt upp honom och bett honom att sluta skriva med hot om stämning. Han har ju en FB-historia av att outa så jag blir inte förvånad över om det han lägger ut skulle visa sig vara lite för sant helt enkelt.
Citera
2016-01-16, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiems
Verkligen? Har du inte läst i den här avdelningen på flashback före? Att prata om motiv, vad som föranlett dådet osv är ganska utmärkande för just flashback. Annars hade den här tråden stannat på 50 sidor, eftersom det är ostridigt vem som har huggit vem till döds. Men sedan håller jag med om att det är svårt att förstå tonen i den här tråden.

Att GM är psykisk sjuk på något sätt är nog självklart. Att hugga någon, oavsett om det anses rättfärdigat eller inte, kräver en speciell sinnesstämning. Dessutom har han uppenbarligen planerat/föreställt sig att göra det under julledigheten, vilket också talar för att han inte är frisk. Det finns ingen chans att han kommer fortsätta sitt liv ostört eftersom han inte är straffmyndig. Han kommer förmodligen tillbringa år på HVB-hem.

Men diskussionen i den här tråden saknar ju all nyans. Först till användningen av ordet heder. Det är ord som används mycket hos invandrare (och inte bara MENA) som inte behärskar det svenska språket perfekt. Ett utmärkt exempel är att även BOs pappa använt det. Att ordet citerats i en Aftonbladetartikel (!) gör inte att man kan dra slutsatsen att pojken var ute efter blodshämnd, eller att hans pappa hetsade honom. Tills vi vet mer om dem som personer så är det bara tankespöken hos er än så länge.

Att BO förmodligen mobbade GM verkar än så länge ha bevisen på sin sida. Först ska man ha i åtanke att BO gick i nian och GM i sjuan. Det är en ganska stor skillnad i status på skolan, umgängeskrets och utveckling. Vi vet att det inträffat minst två incidenter, varav en där polisen kallats ut. Jag finner det osannolikt att dessa två var det första som hände mellan dem. Det har förmodligen varit en upptrappning av ont blod mellan dem. De har även haft möten med föräldrarna på skolan, vilket inte riktigt händer vid en enskild incident, utan det är för att groll ska upphöra. Vi vet att BO har burit hand på GM, eftersom det filmats och spridits. Och det spelar liksom ingen roll om/vad GM gjort innan, det är inte BOs roll att läxa upp honom. Och om det är rätt att få fysiskt tillrättavisa något som handlat moraliskt fel/kriminellt, då gjorde ju GM rätt enligt er som gav sig på flickan som spottade på honom, eller hur? Det fungerar inte med cherrypicking, antingen är det ok att ge igen fysiskt, eller så är det inte det. Till det så är GM i uppenbart underläge både socialt och fysiskt.

Sedan till vad tråden menar hände. Tyvärr känns många av utsagorna i tråden svåra att verifiera, eftersom innan utsagorna dök upp tyckte någon/några det var en utmärkt ide att gå och fejka på facebook, samt kontakta folk där. Eftersom det fanns uppenbara fejkade inlägg/utsagor där blir det svårt att avgöra vilka som är korrekta eller inte, och istället för att söka ytterligare information har flashback och facebook rundgångsverifierat varandra.

Men den utsaga som enoroligtjej skrev här i tråden verkar allmänt accepterad. Nu är det ju inte enoroligtjej som skrivit det, utan en kille på accountet som inte angivit som relation till det hela. Jag tycker inte det finns anledning att ifrågasätta den, men man ska vara medveten att det inte är en tjej, och framför allt inte en av de utsatta tjejerna som skrivit det.

En vän till GM skickar en bild (på ett könsorgan) till en tjej. Den tjejen går till tjej2, som är BOs "bästa vän". tjej2 tar kontakt med GMs vän för uppläxning/hämnd/någonting, men kan inte föra ett samtal. GM får då tolka. Vad som sägs berättas inte. Men tjej2 går därifrån, GM kallar henne hora, tjej2 spottar på GM, som ger sig på henne fysiskt. BO beslutar sig därefter för att hämnas och ger sig på GM.

Det finns alltså inget som säger att GM har sexuellt trakasserat någon i den historien, utan det är i så fall hans vän. Jag säger inte att GM inte gjort det -för det vet jag inte. Däremot är relationerna precis så komplicerade att det kan ha spridits en himla massa rykten på skolan om vad som "egentligen" hänt. De flickor som uttalat sig har också varit vänner med BO, och äldre än GM. De känner alltså och tycker om BO, men är osannolikt att de har en relation till en kille i 7:an. Dessutom vet vi från en av flickornas mamma att en flicka blev avstängd efter sin involvering i det hela (och jo, jag tror absolut att mamman vet skillnad på "avstängd" och "fick gå hem lite tidigare". Att påskina att eftersom flickans mamma verkar vara WT så vet hon inte skillnad på det pga en facebookprofil är bara löjligt).

All denna information ovan kommer från tråden. Den kan alltså vara helt fel eftersom tråden i princip bara är full av värdelösa spekulationer istället för information. Bara för att det verkar som ni alla håller med varandra i tråden och börjar göra glidande förskjutningar av sanningen (t ex nämns det frekvent på de sista sidorna att GM har skickat bilder på sitt könsorgan helt utan grund) betyder inte det att tråden är av läsbar kvalite. Den enda anledningen jag ägnar mitt första inlägg åt det här är för att jag läst igenom 200 sidor av ren skit utan någon påtaglig information, och vill ge igen genom att slösa er tid då ni måste ta er igenom detta mastodontinlägg för att bemöta det.

Och återigen, nyanser. Det spelar liksom ingen roll om BO var värsta mobbaren i Sverige. Han förtjänade inte att sluta sitt liv så ändå. Och det spelar ingen roll om GM blivit mobbad, det är inte ok att mörda sin mobbare för den sakens skull.

Däremot är det intressant ur ett samhällsperspektiv. Kunde det ha förhindrats? Att barnen i skolan slåss på skoltid är helt oacceptabelt, så redan där är ju något fel. Varför noterade ingen en förändring hos GM? (Om det var en vill säga, själv föreställer jag mig att något borde ha förändrats i beteendet när någon bestämmer sig för att köra en kniv i en annan människa) Det fanns polisanmälningar, en polisuttryckning, anmälan hos socialen, samarbetssamtal med båda föräldrarna i skolan -utvärderades det inte? Trots allt det tyckte man det var en bra ide att låta dessa två killar få röra sig obevakat tillsammans? Om det är sant att GM sextrakasserade flickor, återigen, varför fanns ingen vuxen i närheten, både för att skydda GM (från mobbingperspektivet) och flickorna (andra perspektivet)?

Jag håller med det du skriver med undantag för dina kommentarer om mobbing. Begreppet förutsätta att det finns en ordning och ett sätt att lösa problem för elever. Det verkar har blivit rubbat med det stora antalet muslimska barn, en flod, mest unga män som kommit till skolan. I ett sådant läge blir eleverna själva tvungna att upprätta någon typ av ordning, och speciellt om det finns flickor i skolan.

De som varit i en internatskola förstår att då lärarna gått hem till sig kl 1700 måste de äldre ta lärarnas plats angående själva ordningen i skolan och hur konflikter skall lösas. Ju svårare en pojke uppför sig ju hårdare blir trycket på honom att upphöra med ett störande beteende. Det blir oftast äldre pojkar som begär att de yngre infinna sig i att äldre bestämma på ett sätt som är onödigt om man kan gå till en lärare för att få problemet löst. Jag anser inte att den litauisk-svenska pojken alls var psykisk sjuk. Jag tycker enligt vad som framkommit att han agerat bäst han kunnat för sin ålder. Han får ju inte betalt för att upprätthålla ordningen men någon måste göra det.

Litauer har en kulturbakgrund som ortodoxa kristna. Muslimer har en bakgrund och ett pågående liv med islamska värderingar. Turkarna drev ut de öst kristna från Konstantinopel och tvingade ortodoxa kristna att upprätta centrala kyrkor i Östeuropa. Ortodoxa kristna och muslimer har helt olika syn på sin plats i världen. Också olika syn på kvinnor. Vi Lutheraner har också kristendomen i bakgrunden.

Det finns därför stor risk att en muslim som är 14 år gammal inte infinna sig i en ordning som en äldre kristen pojke är del av. Utan lärare och rektor som räcker till blir valet mellan kaos och en informell ordning som eleverna upprätthåller.

Om det skulle vara att en islamsk förälder som aldrig själv varit i en svensk skola uppmana sin son att bete sig enligt koranen som högre stående än en äldre pojke kan den äldre drivas till våld. Koranen föreskriva våld och i en konflikt har den drabbade inte mycket val än att underkasta sig muslimen eller att ta till våld själv. Den äldre pojken har dessutom inte mycket val. Skall han låta den yngre bestämma enligt koranen? Skall han låta den yngre behandlar flickorna på samma sätt som han behandlar sina systrar eller hans kompisar behandlar sina systrar om han nu saknar systrar? Finns ingen mamma till 14-åringen i bilden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in