2016-01-15, 22:16
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Ja, som jag tidigare påpekat i ditt fall. Du anser dig ha någon form av intellektuell förmåga som vi andra inte har. Jag säger det igen. Oerhört förmätet. Du överrationella tänkare
"Elititistisk bubbla" var en passande term från Bogomil.
Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta säger jag då.
Det här handlar inte om att jag eller någon annan besitter en unik förmåga. Vi alla bär det oskapade inom oss. Detta "inre" har människan alltmer distanserat sig ifrån. Fallet från paradiset var ett ontologiskt fall där vi skildes åt från Gud, fallet från medeltiden var ett epistemologisk fall där vi skildes åt från Intellektet.
Citera
2016-01-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Det här handlar inte om att jag eller någon annan besitter en unik förmåga. Vi alla bär det oskapade inom oss. Detta "inre" har människan alltmer distanserat sig ifrån. Fallet från paradiset var ett ontologiskt fall där vi skildes åt från Gud, fallet från medeltiden var ett epistemologisk fall där vi skildes åt från Intellektet.
Du verkar utgå från den kristna guden, varför?
Citera
2016-01-16, 02:26
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du verkar utgå från den kristna guden, varför?
Jag utgår inte ifrån någon speciell Gud utan ifrån den Högsta Verkligheten.
Citera
2016-01-16, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRockers
Detta är också ett typiskt exempel på hur kristna än en gång slipper undan. Frågar man, "Bevisa att Gud finns?" så får man ovanstående svar tillbaka bara för att dom ska slippa svara först.

Det är lätt att bevisa att Gud inte finns. Han har aldrig visat sig. Ingen har någonsin sett eller hört honom. Allt ni kristna gör är att ni "känner" hans närvaro. Ännu en extremt förenklad bortförklaring för att försvara eran falska Gud.

Skulle Skapare JHWH visa sig, skulle vi alla vara döda, han har Skapat solen och inte ens denna kan vi komma för nära.
Däremot har Han låtit nedteckna Bibeln för vi ska ha kunskap om honom.
Citera
2016-01-16, 04:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Romarna 1:20
Hans osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse, ja, hans eviga makt och gudomlighet, eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda – så är de då utan ursäkt.

Och nu har du flyttad målstolperna till "Är bibeln sann" ... där du själv gav upp.
Citera
2016-01-16, 04:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det här handlar inte om att jag eller någon annan besitter en unik förmåga.

Citat:
Vi alla bär det oskapade inom oss.

Visst; jag har också potentialet "självorganiserande komplexitet". Men vad har det med 'gud' att göra?

Citat:
Detta "inre" har människan alltmer distanserat sig ifrån. Fallet från paradiset var ett ontologiskt fall där vi skildes åt från Gud, fallet från medeltiden var ett epistemologisk fall där vi skildes åt från Intellektet.

Efterrationalisering och/eller cirkelargumentation.
Citera
2016-01-16, 04:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag utgår inte ifrån någon speciell Gud utan ifrån den Högsta Verkligheten.

Precis, du argumenterar "baklänges" (se min signatur).
Citera
2016-01-16, 04:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Skulle Skapare JHWH visa sig, skulle vi alla vara döda, han har Skapat solen och inte ens denna kan vi komma för nära.

Rent predikande ... ingen bevisföring.
Citera
2016-01-16, 07:00
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Vi verkar skiljas från intellektet när vi närmar oss intelligensen.
Citera
2016-01-16, 07:08
Medlem
Citat:
Konstig logik.... Gud har ju även skapat träden, och dom kan vi komma nära.
Citera
2016-01-16, 10:35
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Konstig logik.... Gud har ju även skapat träden, och dom kan vi komma nära.
Vilken Gud?
Citera
2016-01-16, 10:48
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Vilken Gud?
Monogud.

Förvisso talar abrahimitisk lära om en gud, medan människor sinsemellan strider.

Men man kan inte äga en gud, däremot kan man äga och copywrighta sina anspråk på att ha en "riktig gudsförklaring"

Det har ju judar och kristna.. men att de copywrightat "sin egen lära" , betyder inte att gd och gud.. är två gudar.. det är med all säkerhet en och samma gudsbild.. som folk däremot träter håhrt om, och så tredje varianten Allah.. som copywrightats.

Att copywrighta är alltså ett mer eller mindre infantil mänskligt grepp, som redan visar vad folk ämnat ha gud till. Att slå i huvudet på varandra.

Men EN skapare, brukar sällan innefatta tre slags tolkningar, för att inte nämna alla ytterligare inomreligiösa tolkningar, där trosfalanger mer än gärna tar kål på varandra, i den lilla skitsaken att vilja få hela världen.. att respektera den tro, de nu råkat tolka-fram-för-stunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in