2016-01-15, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Elitistisk, helt klart men detta idealiserande on top, blir bra alltför iögonfallande att dölja X antal bristande länkar.
Detta med kriterium, för att nämna något .. det säger något om att kriterier som är så viktigt inom epistemplogiska prövningar, det saknas fullständigt inom gudssökandet.

Och apropå sökande.. att SÖKA gud, behöver inte betyda att gud nu är en konsistent natur : det är där jag menar att tolkningsmetodiker genom tiderna fört folk bakom ljus.

Att det finns hågade nutids-teologer, som dammar av uttjänta tänkares bättre alster, är ändå inte gott nog.

Idag är varenda unge läskunnig innan den lärt sig springa - hur såg det ut under de förhistoriska tiderna?

Nej givetvis, är de etnologiska arkeologiska och paleontologiska faktumen, inget som intresserar esoteriska men subliminala verklighetsfrämmande aktivitet : för det vilar en ådra av narcissism i varje trägen gudssökares mentalitet, imo.

Det är detta med gestaltningskonsten, som Myein hittills inte ens berör.. jag vet inte av vilka orsaker, men det skulle behöva plocka ner teismens placering, och behöva få myein m.fl av tolkningsföreträdarna att pinna ner några steg i statusuppfyllande "vetenskapens matrikel" , akademia.. i sig får näsborrarna att fladdra till lite extra, det förstår du väl Bogomil?

Håller med om att det förs en naiv företällning om att man metaspekulativt, tror sig ha fått en duglig definition, dock utan fenomenet att ännu ha anlänt i den sinnliga världen - därmed är det svårt att se gudsvision.. som en vetenskap, per se , stående på egna ben eftersom man ju kommer med snart enbart stödargument ur rent religionspsykologiskt kvasi, och argument som ämnar huvudsakligen polemisera mot evolutionsteori.. dvs teism som en slags oppositionsfenomen.

I sig är det ingalunda egenvärdigt eller stående på egna meriter, med någon slags tillförlitlig grundpremiss.

Vad som förbryllar mig, är hur snabbt M. avfärdar konsensus betydelse. Det avslöjar en avgrundsdjup tankemiss i gudsbyggandet. Ger också indirekt förstärkning om att det är subjektiva motiv, som drar hela gudsidén... Tacksamt ;-
...för det styrker att gudslängtan, handlar om en iotillfredsställande känsla som har med ändligheten att göra, i sin tur.. har det givetvis med okunskap att göra. Att man inte vet, vad död är.

Generalfelet som teister ständigt falelrar på, är att så burdust avfärda de fysikaliska premisserna.. i sig är det infantilt och hopplöst avslöjande okunskap om att ÖHT ge sig in i kvantfysik!!

Måhända att du vinner på retoriken, men läser du bibeln och tillräckligt mycket kvantfysik kommer du förstå.
Regel: Argumentera inte med en som inte vet för han kommer bara ta ner dig på sin nivå och sedan vinna över dig på den nivån. Låter arrogant jag vet men en sen. Du är ingen människa som jag bryr mig om (99,99% chans att jag inte ens känner dig) så varför förklara för dig.
Citera
2016-01-15, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Bra för dig. Men vad har detta med trådens ämne som är Guds-bevis, att göra?
Inget faktiskt. Insåg mitt misstag nu...
Citera
2016-01-15, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyftaren123
Måhända att du vinner på retoriken, men läser du bibeln och tillräckligt mycket kvantfysik kommer du förstå.

Vad har kvantfysik med bibelns gud att göra?
Citera
2016-01-15, 17:58
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Regel: Argumentera inte med en som inte vet för han kommer bara ta ner dig på sin nivå och sedan vinna över dig på den nivån. Låter arrogant jag vet men en sen. Du är ingen människa som jag bryr mig om (99,99% chans att jag inte ens känner dig) så varför förklara för dig.
Då måste jag undra hur du öht kan sammankoppla anekdotisk ofta irrationell bibelberättelse med evigt hopplös sensmoralism, till kvantfysik? Det borde inte kunna låta sig göras...
Citera
2016-01-15, 18:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Och vilken "kvantfysik" är det? Schrodingers katt ... new-age'ismens största fiasko.
Citera
2016-01-15, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Vad har kvantfysik med bibelns gud att göra?
Kvantfysiken har med bibeln att göra, bibeln har med gud att göra.
Citera
2016-01-15, 18:39
Medlem
Citat:

Vad har kvantfysiken med bibeln att göra?

Det finns mig veterligen ingen information alls om kvantfysik i bibeln..
Citera
2016-01-15, 18:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

På vilket sätt?
Citera
2016-01-15, 18:49
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Lärjungarna kom fram och frågade [Jesus]: ”Varför talar du till dem i liknelser?” Han svarade dem: ”Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. - Matt 13:10-13
Likt en blind person som avfärdar förmågan att se som "spekulationer" avfärdar rationalisten den överrationella insikten.
Ja, som jag tidigare påpekat i ditt fall. Du anser dig ha någon form av intellektuell förmåga som vi andra inte har. Jag säger det igen. Oerhört förmätet. Du överrationella tänkare
"Elititistisk bubbla" var en passande term från Bogomil.
Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta säger jag då.
Citera
2016-01-15, 18:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Ja"Elititistisk bubbla" var en passande term från Bogomil.

Själv är jag deltidstroende pastafarian ... och menar mig ha utomordentliga apologetiska argument FÖR DFSM.
Citera
2016-01-15, 19:03
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Nej det vet jag inte. Det är precis av den anledningen jag inte stänger några dörrar. Varken dörren till gud eller en dörr utan någon metafysisk orsak.
Lika med mig. Har alla tänkbara dörrar som finns öppna och vad gäller ämnet Gud måste man förmodligen hitta en osynlig sådan.
Citera
2016-01-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Lika med mig. Har alla tänkbara dörrar som finns öppna och vad gäller ämnet Gud måste man förmodligen hitta en osynlig sådan.

Romarna 1:20
Hans osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse, ja, hans eviga makt och gudomlighet, eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda – så är de då utan ursäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in