2016-01-15, 13:43
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Man får inte vara alltför trött och uppgiven.. i att försöka hålla en någorlunda stringent uppmärksamhet, omkring kreationisters otroligt fantasifulla "förklaringsmodeller"

Det mesta har med psykologi och identifikation att göra, hur som helst.

Det är också därför, det kan bli så oerhört laddat för en som är låt säga, helfrälst.

Då den ju upplever sig emotionellt angripen i sin intima identifiering, med gud.

/

...men det undantar inte rätten och det konstruktiva, i att sålla bort de mer iögonfallande sveken av ohederliga resonemangs-passager, som mer hardcore-teister byggt upp.

Eskapism, att skyla sig bakom de höga murarna av den kanske ibland omedvetna oviljan eller rädslan, att förlika sig med din biologiska form, som liv är. Liv har sin lagbundenhet, vad människan hittills utrönt...

Gud är ju ännu en drömsk illusion, där ingen gud på egna meriter dvs lossgjord från människans intention att säga sig vara gudskänare, låta människan tiga.. för att en gång i mänsklighetens historia.. börja förmedla sig.

Dvs utan mellanhänder utan mänskliga narcissistiska och därmed mental exhibitionism påkopplad, som tyvärr profiterar alltför tydligt på begreppet och allmängodset : gud.

Det vore fint o man fick höra gud, och inte som alltid... ständigt mänskliga individer ta-hans-talan-i-besittning.. är man själv människa.. är det liksom pinsamt övertydligt vilket löjligt rollspelande det blir, när folk ska förklara "vad gud är", eller vad guden minsann verkligen inte är.
Vilken roll anser du dig inneha då i detta löjliga rollspel?
Känner du dig bättre än andra så att du kan sitta här och påstå dig ha sanningen på allt och alla.
Nej du är en av dem som inte ser din egen roll i det hela.
Du PRATAR endast, eller ?
Självklart är det ju dig man skall fråga vem Gud är eller inte är bland oss människor....
Du vet ju allt.
DU bör nog så efter då du pekar på någons arsel och gapskrattar vem som just då står bakom ditt arsel och gapskrattar åt dig.
Har du kommit på något revolutionerande ännu om existensen Gud eller icke existensen?
Eller har du inte hittat den rätta frågan ännu ?
Senast redigerad av goran744 2016-01-15 kl. 13:46.
Citera
2016-01-15, 13:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Och du VET annat som stämmer exakt på människans verklighet?

Vad vet du som inte jag vet?

Logik och epistemologi ... som du tydligen är icke-informerat om.

Citat:
Intressant att få ta del av.

Det är bara att läsa tråden och sen förkovra sig själv.

Citat:
Ja flerr spekulationer och teorier om detta fenomen Guds vara eller inte desto bättre.

Pladder blir inte mera relevant av att presenteras i ökande omfattning.
Citera
2016-01-15, 13:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Förmodligen handlar det om att fokusera på sig själv .

Navelskådande på NDP-nivån ger inga svar.
Citera
2016-01-15, 14:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Det skall jag sannerligen fortsätta med. Den ende som kan ha säker kunskap om Gud är kanske Gud själv, därför borde vi kanske inte fokusera så mycket på "bevis", vare sig vi är ateister eller teister - gnostiker eller agnostiker, utan istället lägga krutet på att "närma" oss och bli mer lik Gud.

Så vad gör du här på en bevis-efterlysande tråd? Predikar om "inre andliga kompasser" som är lika ofalsifierbara som din metafysik?
Citera
2016-01-15, 14:31
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=goran744|56026785]
Citat:
Vilken roll anser du dig inneha då i detta löjliga rollspel?
Jag spelar inte i med i det gunstiga gudsuppfyllandet. Annars skulle jag nog kunnat beskriva min roll.
Citat:
Känner du dig bättre än andra så att du kan sitta här och påstå dig ha sanningen på allt och alla.
Nej.
Det kan vara något du däremot känner behov för, då du har ju en emotionell "relation" till Gud att därför rangordna trofastheten ; huruvida nära eller ifrån men kan vara guden.

Lugnt sagt, inget jag ägnar mig åt.
Citat:

Nej du är en av dem som inte ser din egen roll i det hela.
Jag är medlem och deltar i forumet, ja.. och?

Ska du börja tolka den simpla lilla saken?

Citat:
Du PRATAR endast, eller ?
Inte riktigt nej. Chatt-vurmen står du för och inget du behöver känna hotande konkurrens för.

Citat:
Självklart är det ju dig man skall fråga vem Gud är eller inte är bland oss människor....
Du vet ju allt.
Oh.. nu vaknade lilla martyren till.
Citat:

DU bör nog så efter då du pekar på någons arsel och gapskrattar vem som just då står bakom ditt arsel och gapskrattar åt dig.
Du vet, att jag tänker inte riktigt i de banorna du uttrycker här nu : menar att du med det sagda, känner dig mindervärdig - inget jag tänker ta ansvar för, just for your information.
Citat:

Har du kommit på något revolutionerande ännu om existensen Gud eller icke existensen?
Eller har du inte hittat den rätta frågan ännu ?
Jodå.. det är inte helt tomt i påsen här, men som de flesta... håller jag mig öppen.. för mer.

Inget är färdigt. Men gud är atrappen som tycks ha magisk attraktion, därför är det bra att fortsatt FOKUSERA på BELÄGGEN, så är du så hygglig du också.

Jag är inte determinist, däremot förstår du inte språket jag skriver på. Något som kan förorsaka dig känslan av svaghet, försök då bota dig med att helt enkelt intressera dig lite mer med lite kvalitativ litteratur eller börja erfara mer djupt och vidsynt - och inte enbart lösbladsbläddrande taget ur bibeln eller luften. Blir så tjafsigt.

Och du måste ha fått ont, av mitt inlägg.. på ett el. annat sätt...

Kännedom kommer inte alltid helt gratis som manna eller stekta sparvar i gapet, fröken förnumstig där.

Du bjäbbar på som vanligt.. tänk om du kunde sätta dig in i lite mer djuplodande reflexion istället! Och bidra med något. Hm?
Citera
2016-01-15, 14:40
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Objektivt sett, ses gud som människans alter ego.

Gud, är alltså utkomsten av självinducerad längtan ..... bort. Utåt ifrån livspremissen.

Frågor på detta?

Det är liksom lite knapert med beläggen, so far.

Om än mer exklusiva förslag på hur, gud bör "tolkas" kommit upp, av ganska pretentiös art, så är det ju ännu otroligt långt ifrån ett konstaterande om att gud "gör skillnad" att guden ensamt.. påverkar och förändrar.

Människans EGNA tankeverksamhet och förmåga att skapa parapsykologiska kullerbyttor/yankenötter, är tämligen falsifierat som just konstruerad viljeakt. Styrd vilja, där man ännu hämtar ur förgångna tänkares malätna dammiga vindsutrymmen... som får en att mest nysa till.

Viljan, att nå bortom, visst det är säkert vackert - men viljan och längtan ensamt gör ingen gud.

Så det där med belägg... lyser lite fattigt på tallriken, jag ser inget direkt matnyttigt.

Idel gammal skåpmat och gammalt bråte, helt ur led med tiden.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-01-15 kl. 14:42.
Citera
2016-01-15, 15:35
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Och du VET annat som stämmer exakt på människans verklighet?
Vad vet du som inte jag vet?
Intressant att få ta del av.
Ja flerr spekulationer och teorier om detta fenomen Guds vara eller inte desto bättre.

Nej det vet jag inte. Det är precis av den anledningen jag inte stänger några dörrar. Varken dörren till gud eller en dörr utan någon metafysisk orsak.
Citera
2016-01-15, 15:37
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Till dig Myein vill jag säga.
Fortsätt spekulera och tänka till.
Det var ju så allt blev till vad det är idag.
Snillen spekulerar😉
Men vi kanske aldrig når fram till Guds beviset just för att vi eventuellt är en del av det.....eller inte.
Det svåraste för oss människor är att hitta nya frågor där vi får hitta svaret.
Typ frågan. Varför faller äpplet mot marken frågor...
Kanske vi skulle ha en annan frågeställning än tråd frågan?

Fortsätt spekulera! Det förespråkar även jag! Men var medveten om att det är spekulationer och stäng inga dörrar!
Citera
2016-01-15, 15:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Till dig Myein vill jag säga.
Fortsätt spekulera och tänka till.

Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Fortsätt spekulera! Det förespråkar även jag!

Men gärna på relevant tråd.
Citera
2016-01-15, 15:50
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men gärna på relevant tråd.
I denna tråd har allt för många sett sina spekulationer som något stöd för en gud.
Citera
2016-01-15, 15:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
I denna tråd har allt för många sett sina spekulationer som något stöd för en gud.

Japp. Allt från "snurrande tomrum" till hemmasnickrat epistemologi.
Citera
2016-01-15, 15:56
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Ja t.ex varför kan ingen gudstrogen, försöka förklara vad mer exakt som emmanert ur gud..

Detta med änglavakt, är annars en kär gammal vapendragare - det sker en något avvikande händelseförveckling och snabbt sägs att det var ett guds underverk eller änglavakters förtjänst.

Kandå inte någon enda, ge sig på att åtminstonde UTVECKLA det för dme övertygande tankesättet, att det var guds utsända som räddade. Att människan själv, aldrig med de levande parametrarna haft någonting ansvarsfullt med i spelet att göra?

Det verkar stå lite stilla med fantasiflödet hr från teisternas håll, ni borde ju ha en överväldigande initiativtaganden och det just i denna tråd! Där ni kunnat mer el mindre sytematiskt lägga fram övertygelsens juvelkronor.. som ni ju vet med er, att tvivlare/skeptiker och pragmatiker.. kan ha-gått-förbi.

Dvs teoretiserandet i gamla tänkares spår, är så knastertorra och genomskådliga då vetenskapsfilosofi oavsett gjort grus av det för länge sedan.

Kvar står de konkreta beläggen.. men teisterna drar svansen mellan benen vad som tycks...

Synd.. när fältet ligger så öppet för teistiskt resonemang, i HUR gud räddat en individ att inte gå en för tidig död till mötes.

Saklig framstllning, brukar kunna förstås bäst, det skulle göra gud logisk.. i en framställning som hade ambitionen, att utveckla.. istället för att gå in i polemisk dans.

Men : om nu gud är en mänsklig känsla, ja då är det så gott som intäkt på att guds existens är falskt påstående och enbart retoriskt gångbrt forcerande mot makt att vara enbart en öppning för maktens sötma.

Om så att enskild individ, UPPLEVER sig äga eller ta makt, genom att orda gud och orera guds-outgrundliga-väg med ständigt överrskande momentum, som ideligen påkräver tröttsam om-tolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in