2016-01-15, 11:02
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Till dig Myein vill jag säga.
Fortsätt spekulera och tänka till.
Det var ju så allt blev till vad det är idag.
Snillen spekulerar😉
Men vi kanske aldrig når fram till Guds beviset just för att vi eventuellt är en del av det.....eller inte.
Det svåraste för oss människor är att hitta nya frågor där vi får hitta svaret.
Typ frågan. Varför faller äpplet mot marken frågor...
Kanske vi skulle ha en annan frågeställning än tråd frågan?
Bara det att, de riktigt profoundly life questions... s.a.s redan grundlades och ännu innehavs av
vetenskapsfilosofi, där är ur vetenskapsfilosofiskt dryftande.. de riktiga och mer adekvat ställda frågorna växer fram.

Varje nytt utrönande, föder fram konsekvent nya frågeställningar med nya komplexa underlag.

Det är det som teologisk exkluderande på förhand bestämd fix gudssyn, hindrar och däri känner du också begränsningen : ty den är alltför snäv.

Vetenskapsteori har sin grund i de delar av filosofin som ställer frågor om DEN VETENSKAPLIGA KUNSKAPENS NATUR. Den är därmed ärligare och finner relevanta återkopplingar!

Hur vet vi vad som är ny vetenskaplig kunskap? Vilka vägar kan man gå för att ta fram ny vetenskaplig kunskap.. det måste finnas konsensus. Det som Myein förkastat.
Citera
2016-01-15, 11:05
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Men för all del, man kan också medvetet vilja förtränga.. för att få plats med estetiskt mer tilltalande god of gaps.

Eller om man är mer faith-fatalist.. omedvetet göra så.

Beror kanske på hur eklektisk, man vill framstå som i agendan att framställa sig som "gudsvetare".
Citera
2016-01-15, 11:08
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Till dig Myein vill jag säga.
Fortsätt spekulera och tänka till.
Det var ju så allt blev till vad det är idag.
Snillen spekulerar😉
Men vi kanske aldrig når fram till Guds beviset just för att vi eventuellt är en del av det.....eller inte.
Det svåraste för oss människor är att hitta nya frågor där vi får hitta svaret.
Typ frågan. Varför faller äpplet mot marken frågor...
Kanske vi skulle ha en annan frågeställning än tråd frågan?
Det skall jag sannerligen fortsätta med. Den ende som kan ha säker kunskap om Gud är kanske Gud själv, därför borde vi kanske inte fokusera så mycket på "bevis", vare sig vi är ateister eller teister - gnostiker eller agnostiker, utan istället lägga krutet på att "närma" oss och bli mer lik Gud.
Citera
2016-01-15, 11:15
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Bara det att, de riktigt profoundly life questions... s.a.s redan grundlades och ännu innehavs av
vetenskapsfilosofi, där är ur vetenskapsfilosofiskt dryftande.. de riktiga och mer adekvat ställda frågorna växer fram.

Varje nytt utrönande, föder fram konsekvent nya frågeställningar med nya komplexa underlag.

Det är det som teologisk exkluderande på förhand bestämd fix gudssyn, hindrar och däri känner du också begränsningen : ty den är alltför snäv.

Vetenskapsteori har sin grund i de delar av filosofin som ställer frågor om DEN VETENSKAPLIGA KUNSKAPENS NATUR. Den är därmed ärligare och finner relevanta återkopplingar!

Hur vet vi vad som är ny vetenskaplig kunskap? Vilka vägar kan man gå för att ta fram ny vetenskaplig kunskap.. det måste finnas konsensus. Det som Myein förkastat.
Du och jag är varandras motsats. Jag begränsar ingen/ inget.
Till och med ett barns fråga kan skapa revolution.
Att ge svar och spekulera runt alla frågeställningar vi har är ingen konst.
Svårast av allt är att ställa en helt ny fråga.
Så egentligen handlar vetenskap om att hitta på en ny fråga att besvara....
I livet måste man ta med allt och alla för att få ett något så när sant svar.
Någon kanske skall tänka helt nytt vad gäller Guds existens och bevis.
Ställa en ny fråga ingen har ställt.
Resten och som det ser ut nu är att diskutera och spekulera runt andras redan ställda frågor.
Mycket bra med människor som törs vara utanför regelverket som tål att kallas idioter men som aldrig ger upp....
Just nu har vi bevisligen inte den rätta frågan vad gäller Guds existens och bevis på den existensen.
Senast redigerad av goran744 2016-01-15 kl. 11:20.
Citera
2016-01-15, 11:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Det skall jag sannerligen fortsätta med. Den ende som kan ha säker kunskap om Gud är kanske Gud själv, därför borde vi kanske inte fokusera så mycket på "bevis", vare sig vi är ateister eller teister - gnostiker eller agnostiker, utan istället lägga krutet på att "närma" oss och bli mer lik Gud.
Förmodligen handlar det om att fokusera på sig själv . Vem är jag i det hela? Vad ger jag ut ? Vem är jag att kunna kalla någon idiot? Är jag bättre än den?
Ja förmodligen är det så.Gud kan endast bevisa sig själv.
En människa kan ju oftast inte ens se sig själv, hur f...skall den då kunna se Gud😉
Citera
2016-01-15, 12:05
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=goran744|56025511][quote]Njaa.. vr inte så tvärsäker på det. Du låser dig med det påståeendet.

Men för att ta det på en mer lättfattlig, esoteriskt underhållande nivå, ska jag bjuda lite mer på mig, och låta dig i så fall behålla din fördom!

Men du låser dig med helt ovidkommande emotionell föreställning om att du "känner mig"

(det kan du börja försöka glömma.. det vore gynnsammast)

Här är lite esoterisk kuriosa, för dig (och oss.. mig, också) ibl måste man spännaav lite, för att Goran kan hänga med lite i svängarna..) du, som är vad det verkar tvättäkta populist :

Men obs, att detta ännu inte är ett chatforum, det är totalt ointressant vad jag är och inte är, du är och inte är - det jag vill säga, men den chat-formatet.. verkar vara det enda som finner väg in i "dig"
(för mig, en främling, en X - medan du redan bestämt dig för att placera andra på din bokhylla namna etikettera och sortera alla medlemmar där-- som om det är öht intressant. Knappast.

Men här har du din trollis!

https://www.google.se/imgres?imgurl=https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/ae/92/02/ae920285c8e9ce31c3338f818caf540f.jpg&imgrefurl=htt ps://www.pinterest.com/30amyryan/capricorn/&h=330&w=236&tbnid=f_W2MCtRcFaTwM:&docid=Ct3lmWdPh p8PlM&ei=QM2YVs6SDMj9ygPRrI-gBw&tbm=isch&ved=0ahUKEwjOsoOP0avKAhXIvnIKHVHWA3QQ MwgpKAswCw

https://www.google.se/imgres?imgurl=https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/c5/dd/c9/c5ddc971c3e1135a2a9f442397f00f20.jpg&imgrefurl=htt ps://www.pinterest.com/aavictory/capricorn/&h=721&w=515&tbnid=R5S909Ph5_bPUM:&docid=3ILkmu9TQ CKWaM&ei=QM2YVs6SDMj9ygPRrI-gBw&tbm=isch&ved=0ahUKEwjOsoOP0avKAhXIvnIKHVHWA3QQ MwgsKA4wDg

https://www.google.se/imgres?imgurl=https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/ce/6b/44/ce6b445e62a6ce7dd56b32eacbd01169.jpg&imgrefurl=htt ps://www.pinterest.com/123strachan123/capricorns/&h=330&w=236&tbnid=hwqj709gIcNLRM:&docid=5qTWx-jRNBXtpM&ei=QM2YVs6SDMj9ygPRrI-gBw&tbm=isch&ved=0ahUKEwjOsoOP0avKAhXIvnIKHVHWA3QQ MwhHKCEwIQ

https://www.google.se/imgres?imgurl=http://40.media.tumblr.com/94fa9992a51b31044245b11775ce79dd/tumblr_nv49fdqGtV1qcrsn7o1_500.png&imgrefurl=http: //zodiacsignstoday.com/post/129699040290/people-who-crave-and-demand-attention-will-get&h=520&w=500&tbnid=e-D77tv575a1YM:&docid=hJM6-cIEHtpjtM&ei=bs6YVtvyE-S_ygPj0pv4BA&tbm=isch&ved=0ahUKEwjb4Yuf0qvKAhXkn3I KHWPpBk84yAEQMwgVKBIwEg

You want advices, not sugar coated?
Call a capricorn! ;-

LOL

Citat:
Jag begränsar ingen/ inget.
Till och med ett barns fråga kan skapa revolution.
Att ge svar och spekulera runt alla frågeställningar vi har är ingen konst.
Svårast av allt är att ställa en helt ny fråga.
Så egentligen handlar vetenskap om att hitta på en ny fråga att besvara....
I livet måste man ta med allt och alla för att få ett något så när sant svar.
Någon kanske skall tänka helt nytt vad gäller Guds existens och bevis.
Ställa en ny fråga ingen har ställt.
Resten och som det ser ut nu är att diskutera och spekulera runt andras redan ställda frågor.

Ok. et är lugnt chatty

Det här såg initialt ambitiöst ut, och så länge du befinner och klarar av att uppfylla dig att stå på den ribban, är det fint och något jag kan uppskatta.

Öppensinnig närvaro av sans och logik , men inte att låsa sig vid tramsig pesongåte-lek, så släpper du det, är allt solsken!

Jag beskrev btw det utan att sylta in mig själv ----> vetenskapsfilosofi, som är SOLID.

Citat:
Mycket bra med människor som törs vara utanför regelverket som tål att kallas idioter men som aldrig ger upp....
Du tycks ha hängt upp dig mycket kring detta med "idiotförklarandet" , men oklart huruvida du tolkar in idiotförklaring.. och övertolkar det genom att förväxla sakfrågor.. med att identifiera dig överdrivet med vad som skrivs, i andra trådar.. där mentalsjukdomarnas orsaker, verkar ha satt sig som en tagg i dig och du efter det sammanlänkar enskilda medlemmar här, med förövandet.. men jagmenar att du associerar alldeles för fritt, i så fall... dock, är du ännu rätt upphängd kring oförmågan att öht se samband mellan stark allienerande religiositet och mental ohälsa... : andra.. tillåter sig, inte minst ifrån nödvändigheten med gränssättning, att inte se det som tabu, att beröra litegrand.

Förstås, så bevisas ingen gud.. varför det blir lite of topic, men för en sann fatalist.. är gud "högst METAFORISKT SETT.. verklig"
(could you perhaps for one sake, once in a little lifetime sequence of a tiny microsecond.. agree on that?)

Intressant , vi kan dela fascination för dessa fenomen, om du nu är öht fascinerad och inte mest pissed off, på ytans glans enbart.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-01-15 kl. 12:18.
Citera
2016-01-15, 12:24
Medlem
Citat:
Varför ska man närma sig, och bli lik, Gud? Dom gudar jag läst om, t.ex. bibelns Gud, är inget att ha som förebild.
Citera
2016-01-15, 12:26
Medlem
Citat:
Förmodligen handlar det om att fokusera på sig själv . Vem är jag i det hela? Vad ger jag ut ? Vem är jag att kunna kalla någon idiot? Är jag bättre än den?
Ja förmodligen är det så.Gud kan endast bevisa sig själv.
En människa kan ju oftast inte ens se sig själv, hur f...skall den då kunna se Gud😉
Jag kan se mig sjölv, men jag kan inte se Gud.
Citera
2016-01-15, 12:32
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför ska man närma sig, och bli lik, Gud? Dom gudar jag läst om, t.ex. bibelns Gud, är inget att ha som förebild.
Därför att närma sig Gud är att finna sig själv.
Citera
2016-01-15, 12:33
Medlem
Citat:
Därför att närma sig Gud är att finna sig själv.
I så fall vill jag inte finna mig själv. Jag trivs bättre med min egen moral, som jag anser vara god.
Citera
2016-01-15, 12:47
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag kan se mig sjölv, men jag kan inte se Gud.
Kan vara för att du inte hänger dig åt det identitetsskapande rollspelandets gestaltningspsykologiska, du förlikar dig antagligen fullgott med placeringen "liten understjärnhimlen" och nöjd med att som person i stort universum, inte veta allt men ändå med bibehållen helhetskänsla i personlighetskärnan.

Att inte känna det, kan förorsaka kanske en existentiell sorg.. som börjar skapa sig föreställningar för att dämpa ångest el. känsla av otillräcklighet..

jag vet, det blir off topic.

Ändå : Som kan få till resultat att du till slut talar om dig själv i tredje person, introvert upprättar identifikationsmönster för tyst monolog som handlar om att behöva förskjuta det som står i förgrunden, det "som redan är, därför intenog så mystiskt och kan därav, inte ses som stort nog"

för att i bakgrunden etablera projektionen och fixera den .. för att det väl antagligen kan finnas ett slags behov för existentiellt resonemang. Tala -sig-själv-tillrätta.. med speglingen, i detta fall : gudsspegling som ger bättre distans och simultan illusion av att dt verkligen finns en lyssnare/mottagare.

Beundran ökar med avståndet, en gyllene regel i detta sammanhang!

Tycker det finns en svag likhet med det mer praktiska "ta sig själv i kragen" , medan gudsspeglingen sker på psykologiskt betydligt mer abstrakt plan men har fortfarande med
-identifikation- att göra.

Vad som än sägs.

Finns en bekant erfarenhet om hur människan inte alltid förmår uppskatta det som är alltför lättillgängligt, det ska vara svårtillgängligt (kanske också otillgängligt) för att vissa ska klara av att uppskatta djupet i värdet. För det finns då utrymme att fabulera.. om något som inte alla kan ha , ett låtsat mervärde.. som känns tillfredsställande.

Skulle "en gud" ge sig till känna, då skulle också all frälsningskänsla omedelbart förflyktigas och helt mista värdet. människan med olika ångesgrader, skulle inte förstå vad som skulle strävas mot, när hon ju har allt-annat, mitt framför ögonen och därför inte-gott-nog.

Gällande att förhöja sig, att vilja särskilja sig (kanske mindervärdeskomplex)

Det ska vara ouppnått.. : "gud" måste i ordets bemärkelse, vara strikt ouppnåelig, för att öht BETINGA det VÄRDE som "gud" har.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-01-15 kl. 12:57.
Citera
2016-01-15, 13:14
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Man får inte vara alltför trött och uppgiven.. i att försöka hålla en någorlunda stringent uppmärksamhet, omkring kreationisters otroligt fantasifulla "förklaringsmodeller"

Det mesta har med psykologi och identifikation att göra, hur som helst.

Det är också därför, det kan bli så oerhört laddat för en som är låt säga, helfrälst.

Då den ju upplever sig emotionellt angripen i sin intima identifiering, med gud.

/

...men det undantar inte rätten och det konstruktiva, i att sålla bort de mer iögonfallande sveken av ohederliga resonemangs-passager, som mer hardcore-teister byggt upp.

Eskapism, att skyla sig bakom de höga murarna av den kanske ibland omedvetna oviljan eller rädslan, att förlika sig med din biologiska form, som liv är. Liv har sin lagbundenhet, vad människan hittills utrönt...

Gud är ju ännu en drömsk illusion, där ingen gud på egna meriter dvs lossgjord från människans intention att säga sig vara gudskänare, låta människan tiga.. för att en gång i mänsklighetens historia.. börja förmedla sig.

Dvs utan mellanhänder utan mänskliga narcissistiska och därmed mental exhibitionism påkopplad, som tyvärr profiterar alltför tydligt på begreppet och allmängodset : gud.

Det vore fint o man fick höra gud, och inte som alltid... ständigt mänskliga individer ta-hans-talan-i-besittning.. är man själv människa.. är det liksom pinsamt övertydligt vilket löjligt rollspelande det blir, när folk ska förklara "vad gud är", eller vad guden minsann verkligen inte är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in