Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
Må så vara att de har uttryckt sig så men Dizzy har varit med i bandet i 26 år nu! Duff och Slash talar naturligtvis bara om de första få åren och hur de upplevde det då. Speciellt Slash tyckte att det blev lite väl mycket cirkus (inhyrda körer osv). Ingen av oss vet hur Axl behandlade de nya killarna i bandet men det jag reagerade på var att du skrev ". . .de har ju precis lika stor erfarenhet av Guns som tex Dizzy Reed" vilket var ett helt felaktigt uttalande. Någon som varit officiell medlem i bandet, spelat på alla konserter och varit med och skrivit några av låtarna på CD kan knappast jämföras med kören och blåsorkestern som medverkade på YOI-turnén.
Du har f.ö. helt rätt i att bandet hade en kemi på 80- talet och början av 90-talet där alla bidrog. Det verkar alla gamla medlemmar överens om. Men det ändrar inte heller det faktum att Izzy var bandet primära kompositör och att Axl var näst i ledet samt att de andra kom ganska långt efter.
Angående Velvet Revolver var det antagligen en kombination av kända namn och musik som var bra nog. Första plattan gick bra och många gillade den. Andra plattan gick dåligt och folk avskydde den. Solomaterialet från både Duff och Slash kan jag uppskatta men det har aldrig slagit. Izzys har jag faktisk inte hört. Jag tycker fortfarande att det bästa någon gammal Guns-medlem skrivit efter 1993 är Chinese Democracy. Men det är såklart individuellt. Jag älskade det storslagna greppet redan på Use Your Illusion I och II och uppföljaren tar det soundet vidare. Men så ska vi inte glömma att den skrev tillsammans med ett gäng fantastiska musiker som givetvis satte sin prägel också men skivan is tort låter väldigt mycket Axl Rose.
Jag tror helt ärligt inte att det har något med det att göra. Jag tror att det handlar om att Slash ses av de flesta som huvudgitarrist i GN'R medan de flesta inte ens vet eller minns vad Izzy heter (i mainstream dvs).
Med "Guns" menar jag nturligtvis inte "nya Guns". För mig finns det bara det Guns som splittrades i slutet av 90-talet.
Men om du inkluderar även nya Guns så är det ju logiskt att du ser Reed som gammal räv.
Izzy har ju inte den sortens karisma som ger upphov till persondyrkan. Tyvärr kan man kanske säga, för han var ju faktiskt arkitekten bakom Guns n Roses.
Men allt för få - bara de inbitna nördarna väl - gav honom den beundran han var förtjänt av.
Men han gjorde inte saken bättre själv. Han tog varje chans att slippa stå i rampljuset, han smet från ansvar etc. Men ändå fanns det i honom en längtan efter en större roll. Han ville tex bli den nya frontfiguren i Velvet Revolver, men vågade aldrig slåss för det. Så snart Weiland kom på tapeten så såg han väl sig slagen och smet i väg med svansen mellan benen.
Han kanske har väldigt dåligt självförtroende helt enkelt?
Men han skrev visst också en hel del för Velvet Revolver. JAg vet inte om något kom med på skivorna, men han var tydligen aktiv i början.
Och ja, jag förstår att du verkligen gillar Dizzy Reed.
Men jag kunde inte bry mig mindre om honom faktiskt. Det var därför jag jämförde honom med Illusion-turnéns ensemblemedlemmar.
Vad har en keyboardist att göra i ett punkband liksom?
Visst kom Guns ur ur punkgarderoben ganska så snabbt, men det hade absolut inget med Dizzy Reed att göra. Det var ju helt Axls förtjänst. Axls främsta inspirationskällor var, är, ju musiker såsom Queen och Elton John. Och i Use your Illusion hör man den inspirationen mer än tydligt.
Så inte i vare sig Duffs, Slashs eller Izzys sidoprojekt.
Där var det renodlad rock som styrde och ställde.
Men inte ens i Use your Illusion blir det samlade intrycket att det hela är en mans förtjänst. Det finns några få exempel som kan härledas direkt till huvudkompositören men i övrigt blir Helheten övermäktig.
November Rain är tex en tydlig Axllåt. Liksom Estrange (ännu mer Axl faktiskt) - men Slashs bidrag är mer än ett "bidrag", de är så intimt förknippade med låtarna att de inte går att plocka bort. Även Axl har varit noga med att påpeka just det, vid flera tillfällen.
De har ju t.o.m. kunnat göra covers av välkända låtar, och filtrera genom Guns-mixern till det där igenkännliga soundet bara Guns som helhet har. Dvs tänk Knocking on Heavens Door.
Så SÅ långt efter kommer inte "de övriga".
Vanligtvis brukar man putta tex både trummis och basist åt sidan, men i Guns så var åtminstone Duff minst lika involverad i processen som de övriga. Duff var multiinstrumentalist, inte bara basist alltså, och bidrog även med textmaterial Och Slash gjorde mer än bara "spela solo". Han bidrog med riff och melodier som de övriga. Glöm in Sweet Child, som ju baseras på hans intro. Eller den bortglömde West Arkeem som deltog fast han inte var medlem.
Så det ÄR så synd tycker jag att Izzy inte verkar vara med i denna återförening.
Det finns även en stor mängd Film-material som bara ligger i kassaskåp och väntar på att bli hopklippta och visas upp som den ultimata dokumentären om Guns n Roses.
DEN hade jag velat se. Oliver Stone borde få äran att göra doku av den. Stone eller Herzog ... =)
Men Axl är väl allt för nojjig för attdet ska komma ut (jämför med filmen Almost Famous där bandet dementerar innehållet i det resereportage filmen bygger på, eftersom det är allt för ärligt).